הסוד הגדול הוא סוג המסך. זהו מסך שמיוצר במפעל חדש ש-LG הקימו, ונראה שהם שיפרו את הטכנולוגיה.
הטענות שתמיד נאמרו סביב מסכי ה-OLED הן, שלמסכים הללו יש "צבירה" והם "זוכרים" תמונה מוארת שהוצגה עליהם במהלך זמן מתמשך.
טענה נוספת היא בקטע שמסכי ה-OLED אינם מסכים שמסתמכים על תאורה פנימית קבועה (או רב אזורית משתנה), שנמצאת מאחורי הפאנל.
אז נכון. במסכים בעלי תאורה פנימית, נותר תמיד "אור שיורי" שנשאר גם כשהתמונה אמורה להיות חשיכה לחלוטין.
ונכון גם, שבמסכים מהסוג החדש יותר, קיימת חלוקה של אזורי תאורה אחורית, שמוארים בהתאם לרמת האור הנדרשת לאותו אזור.
לכן, במסכים הללו, תיראה (אולי) הילה לבנבנה כלשהי מסביב לאזורים המוארים באור לבן (נניח סביב לתרגום), וגם זה די מכעיס בעצם.
על כן, מסכים אלה נועדו בעיקר לשימוש בחדרים מוארים, שבהם ההילות הלבנות לא ממש ניתנות להבחנה. כשאתה יושב בחדר חשוך (בערב - ללא תאורה),
בהחלט ניתן להבחין בהילות הללו. יתרונו של המסך הזה אם כך, הוא ברמות האור הבוהק שהוא מסוגל להפיק. מדובר במסך מואר מאד, ושוב, יתרונו הוא בחדר (או בסלון) מואר.
מסכי ה-OLED להבדיל, אינם ניזונים ממקור אור כלשהו, והתאורה שלהם מופקת ממיליוני דיודות LED זעירות שמפוזרות על פני שטח המסך בצורה אחידה.
יתרון המסכים הללו ברור: כאשר נורית ה-LED כבויה, אין בכלל אור באזור הנורית, ועל כן, האזור הכבוי ייראה שחור לחלוטין. באופן זה, מסכי ה-OLED ניחנו ברמת ניגודיות "אינסופית", וגם בחדר חשוך לחלוטין, לא ניתן לראות אור באזורים השחורים. יתרון? ברור שיש יתרון, כי הצבעים הכהים מאד זוכים להבלטה ואינם נטמעים באפור שמלווה את רקע התמונה כל הזמן.
אבל כאשר נדרשת תאורה חזקה, נוריות ה-LED הללו אינן מסוגלות לייצר כמות אור כנדרש. כלומר: ככל שאנו רוצים להאיר שטח מסך גדול יותר בתאורה מירבית, מנגנון המסך מפחית את כמות האור שכל נורית LED בודדת תוכל להפיק. על כן, ככל ששטח התאורה המירבית קטן, ניהנה מאור נקודתי מובלט, מה שייצור תחושה של HDR מוצלח (ואגב, אם האזור נותר מואר לאורך זמן, עצמת התאורה גם יורדת בהדרגה בזכות מערכות הריסון של המסך... אבל כאשר אנו רואים שמיים על כל שטח המסך, או כאשר מוצג בפנינו חוף ים מוזהב ובוהק, לא נוכל ליהנות מרמת התאורה שמסכי LED זולים ופשוטים בהרבה מסוגלים לייצר.
לכן, ההמלצה הרווחת שהייתה מקובלת עד לתקופה האחרונה, הייתה, שמסכי ה-OLED הם מוצלחים מאד בסלון חשוך (או שיש להחשיכו במיוחד), או שהם מצוינים כאשר אנו נמצאים בחדר צפייה מיוחד, שבו אין מקורות אור שמפריעים ליהנות מכל הטוב שהמסך הזה מסוגל לספק.
מה שעוד חשוב לזכור, זה שיש אמנם יצרני טלוויזיות רבים שרוכשים את פאנלי ה-OLED של LG, כי נכון להיום, אין בעולם עוד יצרן שמייצר מסכי OLED מתחרים.
פנסוניק, סוני, פיליפס ועוד מספר יצרנים איזוטריים, רוכשים אם כך מ-LG את המסכים והם כבר בונים טלוויזיות משלהם מסביב לאותו פאנל. 2 מפעלים איזוטריים שכאלה, הם LOEWE ו-B&O. הם מייצרים טלוויזיות עלית עם פטנטים ייחודיים, אבל מחירי המכשירים הללו הם "בשמיים" ואין מקום להתייחס אליהם, כשהפנייה היא לציבור הישראלי שרוצה את הטוב ביותר אבל במחירים שפויים...
מזה תקופה, באו מהנדסי פנסוניק, ששאפו להגיע למסך "מואר" יותר, והם חשבו מה עוד ניתן לעשות, כדי "להכריח" את מסכי ה-OLED של LG להפיק אור רב יותר, מבלי שחייהם יקוצרו משמעותית ומבלי שפיקסלים ייצרבו.
ומה הם עשו? הם התקינו רדיד מתכת מאחורי הפאנל, והרדיד הזה מקרר את הנוריות הזעירות כשהן מאירות בעצמה רבה ומוגברת.
אז כן, פנסוניק נחשבו ליצרני טלוויזיות OLED מובילים, אלא שמחירי הטלוויזיות שלהם האמירו בגלל שיפור התאורה שדרש משאבים.
אז היכן החידוש המשמעותי של LG?
ובכן, כפי שכבר ציינתי, הם הקימו מפעל חדש, שמייצר מסכים בטכנולוגיה משופרת.
מסכים אלה ניחנו ביכולת תאורה גבוהה יותר ממסכי ה-OLED הקודמים והנה, זכינו לקבל טלוויזיה מוארת יותר, שתתאים גם לסלונים עם תאורה ניכרת.
הטענה של LG היא שמסכים אלה מסוגלים להפיק בין 10 ל-20% יותר אור. משמעותי!
והנה, באו סוני (וכנראה גם פנסוניק) והוסיפו גוף קירור מתכתי גם למסכים אלה בדגמי הטלוויזיות החדשים שלהם. אם כך, רק סביר להניח, ששני המותגים הללו, כבר התגברו לגמרי על יכולת התאורה המוגבלת של מסכי ה-OLED, ועל כן, שנת 2021 תהא שנת ההצלחה של המסכים מן הסוג הזה.
נראה ש-ח.י. החלו להפיץ את המסכים של LG מסדרה G1 EVO בישראל, כאשר מסך בגודל 65 אינטש נמכר במחיר של כ-12,000 ש"ח.
ההפצה החלה ממש בחודשים האחרונים של שנה זו, וכמות המסכים שהובאו לארץ נחטפה במהרה.
ואם נחפש גם קוריוז נוסף, ח.י. הביאו לארץ 100 מסכים בגודל 83 אינטש. הם לא טרחו להכניס דוגמיות של המסכים הללו לחנויות, אבל תוך מספר ימים, כל המסכים הללו נמכרו "על בליינד", מבלי שהקונים זכו לראותם פועלים... נראה שה"רעב" למסכי OLED גדולים עשה את שלו, ולאנשים שלא יכולים לבזבז את כספם בבילויים המונים בארץ ואין להם גם רצון לטייל כעת באופן חופשי בחו"ל, נותר מספיק כסף כדי לשרוף אותו על מסך ענק, שכמותו לא נראה עד כה בעולם. טירוף בעיצומו...
ממש לאחרונה, היו כבר מבצעים, שבהם מסכי ה-65 הללו נמכרו במחיר של 9,400 ש"ח, אבל בכל פעם שמחיר זה הוצע (בזאפ), הוא לא "החזיק מעמד" יותר ממספר ימים בודדים, ואז האתרים חזרו לפרסם את המסכים הללו במחיר שנע סביב ה-10,300 ש"ח. וכן. LG החלו גם למכור כעת גם טלוויזיות OLED עם מסכי ענק של 77 או 83 אינטש. כמובן שהמחיר "בהתאם", אבל יש לקחת בחשבון, שעד לתחילת שנה זו, לא יוצרו כלל פאנלי OLED בגדלים הללו. הכי גדולים היו מסכי ה-65 ומתחתם מצאנו רק את ה-55 אינטש. אז הנה, המבחר גדל והציבור "זכה".
והרי הבשורה החשובה לחובבי משחקי הטלוויזיה, כמו סוני פלייסטיישן החדשים: טלוויזיות אלה תומכות ברזולוציה ובמהירות התגובה שמערכת משחק זו דורשת מהמסכים.
לא שזה היה הקריטריון שהביאני להתעניין בדגם זה, אבל ברור שחובבי המשחקים יחשקו בו מאד.
בכל מקרה, אם בעבר חשבתי, שמסכי ה-OLED יהיו סוג של תופעה חולפת, ובמהלך הזמן תתפתח טכנולוגיה אחרת שתתחרה בה ותותיר אותם בשוליים, נראה ש-LG לא חשבו כך: הם הקימו מפעל חדש, שמצליח לייצר מסכים משובחים יותר, ופנסוניק וסוני שיפרו עוד יותר את המצב, כאשר הם הצליחו גם ליצור גוף קירור יעיל למסכים אלה.
כעת השאלות העומדות על הפרק הן:
1. כמה תהיו מוכנים לשלם עבור מסך OLED חדיש ומואר, כאשר המחיר הזול ביותר יהיה עבור מסכי LG, בהמשך סוני ובטופ פנסוניק?
2. האם תרצו בכלל לרכוש מסך ברף זה של מחיר?
3. האם יש מסכים אחרים שמתחרים במסכי ה-OLED הללו?
המענה לשאלה 3 לפחות, הוא, שלסוני יש מסכים עם תאורה רב אזורית. הדגמים החדשים שלהם הם טובים מאד, אך הפרש המחירים ביניהם לבין ה-OLED החדש, יוצר ספק, האם הוא מצדיק את המעבר לשימוש במסכים אלה. לפני 3-5 שנים, התשובה הייתה "כן". כיום זו כבר שאלה אחרת. בכל מקרה, אין כעת מענה ברור לשאלה, שכן ישפאר עדיין לא הכניסו לארץ את מסכי סוני בטכנולוגית התאורה הרב אזורית של שנת 2021, ועל כן אין לדעת מה יהיה מחירם בארץ הקודש. לדעתי, הם יהיו יקרים למדיי. לאחרונה, סוני שיפרו את מעבדי התמונה בכל סדרת המסכים החדשים שלהם: מסכים אלה מתהדרים במחשב תמונה בעל בינה מלאכותית, ש"יודע" להבחין בין דמויות חיות לבין עצמים. כאשר מוצג בתמונה אדם או בע"ח, המחשב מחדד את הפרטים שנמצאים בתנועה, באופן יחסי לרקע. דומה הדבר לאדם שמתמקד בעיקר בפרטים אלה באופן טבעי, והטלווזיות החדשות של סוני מסייעות לצופה להתמקד בדיוק בפרטים אלה.
וכמובן, שגם לסמסונג ול-LG, יש דגמי מסכים שפועלים בשיטת התאורה הרב אזורית. אצל סמסונג נוכל למצוא את סדרות ה-QLED, ואילו אצל LG, נמצא את מסכי ה-NANO CELL. האחרונים זולים במידה ניכרת ממסכי ה-OLED של אותו מותג עצמו.
חשוב גם לציין, שמסכי ה-QLED של סמסונג הם מסכי העילית של מותג זה. סמסונג נמנעה עד כה מלרכוש מסכי OLED מ-LG והם עצמם לא פתחו קו ייצור של מסכים שכאלה. לכן, מי שקונה סמסונג מהסדרות היקרות שלהם, אמור ליהנות אך ורק ממסך שמושתת על תאורה רב אזורית. בשל סיבה זו, סמסונג השקיעו משאבים רבים כדי לייצר מסכים עם כמה שיותר אזורי תאורה, ובכך הם השיגו מסכים מוארים שאינם סובלים "כמעט" מהילות מסביב לאזורים מוצפי אור.
הטענות שתמיד נאמרו סביב מסכי ה-OLED הן, שלמסכים הללו יש "צבירה" והם "זוכרים" תמונה מוארת שהוצגה עליהם במהלך זמן מתמשך.
טענה נוספת היא בקטע שמסכי ה-OLED אינם מסכים שמסתמכים על תאורה פנימית קבועה (או רב אזורית משתנה), שנמצאת מאחורי הפאנל.
אז נכון. במסכים בעלי תאורה פנימית, נותר תמיד "אור שיורי" שנשאר גם כשהתמונה אמורה להיות חשיכה לחלוטין.
ונכון גם, שבמסכים מהסוג החדש יותר, קיימת חלוקה של אזורי תאורה אחורית, שמוארים בהתאם לרמת האור הנדרשת לאותו אזור.
לכן, במסכים הללו, תיראה (אולי) הילה לבנבנה כלשהי מסביב לאזורים המוארים באור לבן (נניח סביב לתרגום), וגם זה די מכעיס בעצם.
על כן, מסכים אלה נועדו בעיקר לשימוש בחדרים מוארים, שבהם ההילות הלבנות לא ממש ניתנות להבחנה. כשאתה יושב בחדר חשוך (בערב - ללא תאורה),
בהחלט ניתן להבחין בהילות הללו. יתרונו של המסך הזה אם כך, הוא ברמות האור הבוהק שהוא מסוגל להפיק. מדובר במסך מואר מאד, ושוב, יתרונו הוא בחדר (או בסלון) מואר.
מסכי ה-OLED להבדיל, אינם ניזונים ממקור אור כלשהו, והתאורה שלהם מופקת ממיליוני דיודות LED זעירות שמפוזרות על פני שטח המסך בצורה אחידה.
יתרון המסכים הללו ברור: כאשר נורית ה-LED כבויה, אין בכלל אור באזור הנורית, ועל כן, האזור הכבוי ייראה שחור לחלוטין. באופן זה, מסכי ה-OLED ניחנו ברמת ניגודיות "אינסופית", וגם בחדר חשוך לחלוטין, לא ניתן לראות אור באזורים השחורים. יתרון? ברור שיש יתרון, כי הצבעים הכהים מאד זוכים להבלטה ואינם נטמעים באפור שמלווה את רקע התמונה כל הזמן.
אבל כאשר נדרשת תאורה חזקה, נוריות ה-LED הללו אינן מסוגלות לייצר כמות אור כנדרש. כלומר: ככל שאנו רוצים להאיר שטח מסך גדול יותר בתאורה מירבית, מנגנון המסך מפחית את כמות האור שכל נורית LED בודדת תוכל להפיק. על כן, ככל ששטח התאורה המירבית קטן, ניהנה מאור נקודתי מובלט, מה שייצור תחושה של HDR מוצלח (ואגב, אם האזור נותר מואר לאורך זמן, עצמת התאורה גם יורדת בהדרגה בזכות מערכות הריסון של המסך... אבל כאשר אנו רואים שמיים על כל שטח המסך, או כאשר מוצג בפנינו חוף ים מוזהב ובוהק, לא נוכל ליהנות מרמת התאורה שמסכי LED זולים ופשוטים בהרבה מסוגלים לייצר.
לכן, ההמלצה הרווחת שהייתה מקובלת עד לתקופה האחרונה, הייתה, שמסכי ה-OLED הם מוצלחים מאד בסלון חשוך (או שיש להחשיכו במיוחד), או שהם מצוינים כאשר אנו נמצאים בחדר צפייה מיוחד, שבו אין מקורות אור שמפריעים ליהנות מכל הטוב שהמסך הזה מסוגל לספק.
מה שעוד חשוב לזכור, זה שיש אמנם יצרני טלוויזיות רבים שרוכשים את פאנלי ה-OLED של LG, כי נכון להיום, אין בעולם עוד יצרן שמייצר מסכי OLED מתחרים.
פנסוניק, סוני, פיליפס ועוד מספר יצרנים איזוטריים, רוכשים אם כך מ-LG את המסכים והם כבר בונים טלוויזיות משלהם מסביב לאותו פאנל. 2 מפעלים איזוטריים שכאלה, הם LOEWE ו-B&O. הם מייצרים טלוויזיות עלית עם פטנטים ייחודיים, אבל מחירי המכשירים הללו הם "בשמיים" ואין מקום להתייחס אליהם, כשהפנייה היא לציבור הישראלי שרוצה את הטוב ביותר אבל במחירים שפויים...
מזה תקופה, באו מהנדסי פנסוניק, ששאפו להגיע למסך "מואר" יותר, והם חשבו מה עוד ניתן לעשות, כדי "להכריח" את מסכי ה-OLED של LG להפיק אור רב יותר, מבלי שחייהם יקוצרו משמעותית ומבלי שפיקסלים ייצרבו.
ומה הם עשו? הם התקינו רדיד מתכת מאחורי הפאנל, והרדיד הזה מקרר את הנוריות הזעירות כשהן מאירות בעצמה רבה ומוגברת.
אז כן, פנסוניק נחשבו ליצרני טלוויזיות OLED מובילים, אלא שמחירי הטלוויזיות שלהם האמירו בגלל שיפור התאורה שדרש משאבים.
אז היכן החידוש המשמעותי של LG?
ובכן, כפי שכבר ציינתי, הם הקימו מפעל חדש, שמייצר מסכים בטכנולוגיה משופרת.
מסכים אלה ניחנו ביכולת תאורה גבוהה יותר ממסכי ה-OLED הקודמים והנה, זכינו לקבל טלוויזיה מוארת יותר, שתתאים גם לסלונים עם תאורה ניכרת.
הטענה של LG היא שמסכים אלה מסוגלים להפיק בין 10 ל-20% יותר אור. משמעותי!
והנה, באו סוני (וכנראה גם פנסוניק) והוסיפו גוף קירור מתכתי גם למסכים אלה בדגמי הטלוויזיות החדשים שלהם. אם כך, רק סביר להניח, ששני המותגים הללו, כבר התגברו לגמרי על יכולת התאורה המוגבלת של מסכי ה-OLED, ועל כן, שנת 2021 תהא שנת ההצלחה של המסכים מן הסוג הזה.
נראה ש-ח.י. החלו להפיץ את המסכים של LG מסדרה G1 EVO בישראל, כאשר מסך בגודל 65 אינטש נמכר במחיר של כ-12,000 ש"ח.
ההפצה החלה ממש בחודשים האחרונים של שנה זו, וכמות המסכים שהובאו לארץ נחטפה במהרה.
ואם נחפש גם קוריוז נוסף, ח.י. הביאו לארץ 100 מסכים בגודל 83 אינטש. הם לא טרחו להכניס דוגמיות של המסכים הללו לחנויות, אבל תוך מספר ימים, כל המסכים הללו נמכרו "על בליינד", מבלי שהקונים זכו לראותם פועלים... נראה שה"רעב" למסכי OLED גדולים עשה את שלו, ולאנשים שלא יכולים לבזבז את כספם בבילויים המונים בארץ ואין להם גם רצון לטייל כעת באופן חופשי בחו"ל, נותר מספיק כסף כדי לשרוף אותו על מסך ענק, שכמותו לא נראה עד כה בעולם. טירוף בעיצומו...
ממש לאחרונה, היו כבר מבצעים, שבהם מסכי ה-65 הללו נמכרו במחיר של 9,400 ש"ח, אבל בכל פעם שמחיר זה הוצע (בזאפ), הוא לא "החזיק מעמד" יותר ממספר ימים בודדים, ואז האתרים חזרו לפרסם את המסכים הללו במחיר שנע סביב ה-10,300 ש"ח. וכן. LG החלו גם למכור כעת גם טלוויזיות OLED עם מסכי ענק של 77 או 83 אינטש. כמובן שהמחיר "בהתאם", אבל יש לקחת בחשבון, שעד לתחילת שנה זו, לא יוצרו כלל פאנלי OLED בגדלים הללו. הכי גדולים היו מסכי ה-65 ומתחתם מצאנו רק את ה-55 אינטש. אז הנה, המבחר גדל והציבור "זכה".
והרי הבשורה החשובה לחובבי משחקי הטלוויזיה, כמו סוני פלייסטיישן החדשים: טלוויזיות אלה תומכות ברזולוציה ובמהירות התגובה שמערכת משחק זו דורשת מהמסכים.
לא שזה היה הקריטריון שהביאני להתעניין בדגם זה, אבל ברור שחובבי המשחקים יחשקו בו מאד.
בכל מקרה, אם בעבר חשבתי, שמסכי ה-OLED יהיו סוג של תופעה חולפת, ובמהלך הזמן תתפתח טכנולוגיה אחרת שתתחרה בה ותותיר אותם בשוליים, נראה ש-LG לא חשבו כך: הם הקימו מפעל חדש, שמצליח לייצר מסכים משובחים יותר, ופנסוניק וסוני שיפרו עוד יותר את המצב, כאשר הם הצליחו גם ליצור גוף קירור יעיל למסכים אלה.
כעת השאלות העומדות על הפרק הן:
1. כמה תהיו מוכנים לשלם עבור מסך OLED חדיש ומואר, כאשר המחיר הזול ביותר יהיה עבור מסכי LG, בהמשך סוני ובטופ פנסוניק?
2. האם תרצו בכלל לרכוש מסך ברף זה של מחיר?
3. האם יש מסכים אחרים שמתחרים במסכי ה-OLED הללו?
המענה לשאלה 3 לפחות, הוא, שלסוני יש מסכים עם תאורה רב אזורית. הדגמים החדשים שלהם הם טובים מאד, אך הפרש המחירים ביניהם לבין ה-OLED החדש, יוצר ספק, האם הוא מצדיק את המעבר לשימוש במסכים אלה. לפני 3-5 שנים, התשובה הייתה "כן". כיום זו כבר שאלה אחרת. בכל מקרה, אין כעת מענה ברור לשאלה, שכן ישפאר עדיין לא הכניסו לארץ את מסכי סוני בטכנולוגית התאורה הרב אזורית של שנת 2021, ועל כן אין לדעת מה יהיה מחירם בארץ הקודש. לדעתי, הם יהיו יקרים למדיי. לאחרונה, סוני שיפרו את מעבדי התמונה בכל סדרת המסכים החדשים שלהם: מסכים אלה מתהדרים במחשב תמונה בעל בינה מלאכותית, ש"יודע" להבחין בין דמויות חיות לבין עצמים. כאשר מוצג בתמונה אדם או בע"ח, המחשב מחדד את הפרטים שנמצאים בתנועה, באופן יחסי לרקע. דומה הדבר לאדם שמתמקד בעיקר בפרטים אלה באופן טבעי, והטלווזיות החדשות של סוני מסייעות לצופה להתמקד בדיוק בפרטים אלה.
וכמובן, שגם לסמסונג ול-LG, יש דגמי מסכים שפועלים בשיטת התאורה הרב אזורית. אצל סמסונג נוכל למצוא את סדרות ה-QLED, ואילו אצל LG, נמצא את מסכי ה-NANO CELL. האחרונים זולים במידה ניכרת ממסכי ה-OLED של אותו מותג עצמו.
חשוב גם לציין, שמסכי ה-QLED של סמסונג הם מסכי העילית של מותג זה. סמסונג נמנעה עד כה מלרכוש מסכי OLED מ-LG והם עצמם לא פתחו קו ייצור של מסכים שכאלה. לכן, מי שקונה סמסונג מהסדרות היקרות שלהם, אמור ליהנות אך ורק ממסך שמושתת על תאורה רב אזורית. בשל סיבה זו, סמסונג השקיעו משאבים רבים כדי לייצר מסכים עם כמה שיותר אזורי תאורה, ובכך הם השיגו מסכים מוארים שאינם סובלים "כמעט" מהילות מסביב לאזורים מוצפי אור.