סופיה ולוגוס

  • פותח הנושא afon
  • פורסם בתאריך

afon

New member
סופיה ולוגוס

אני מנסה להבין את שני המושגים האלה בקרב הנצרות (ליתר דיוק הנצרות המוקדמת) ולא ממש מצליח להבין למה הכוונה המקורית. סופיה זה ידע מסויים והבנה של העולם, לישו היה את הסופי של היקום, האם זה בצורה מסוימת בכדי לטעון שכל הבנה של היקום והעולם סביבינו יכולים להיות מובנים אך ורק דרך הנצרות? אני לא ממש מצליח להבין מה המקום של הלוגוס וההבדל מהסופי. אם מישהו יוכל קצת להרחיב על המושגים ולהסביר את ההקשרים שלהם אודה לו מאוד.
 
לוגוס הוא דבר אלוהים, סופיה היא החוכמה.

לפי יוחנן "בראשית היה הדבר, והדבר היה את האלוהים ואלוהים היה הדבר". כלומר מדובר כאן בפרסונה השניה של האל, היא ישוע. סופיה, אם אני מבין נכון, הגיעה לנצרות דרך הנאו פלטוניזם. הנאו פלטוניזם פיתח במאה השלישית שילוש משלו, המתבסס על "האחד", השכל והנשמה. אם נזהה את "האחד" עם האב, את הלוגוס עם הבן ישארו לנו סופיה (השכל) מהצד הנאו פלטוני ורוח הקודש (מהצד הנוצרי) לשדך ביניהם.
 

afon

New member
לוגוס = דבר = ישו

האין זה שם את אלוהים וישו (לוגוס) על אותו הרובד והרמה? האם ישו הוא בנו של האלוהים או שמה הוא מין ישות שוות ערך לאלוהים? ומה הוא טיב הקשר בין הלוגוס לסופיה? מכיוון שאני תמיד רואה שהמושגים באים בקרבה אחד לשני. תודה רבה על התשובה!
 
אתה רוצה להבין את השילוש הקדוש?

מצטער, אבל זה כנראה מחוץ לתחומי ההבנה האנושית. ישוע הוא גם אלוהים וגם אדם, לגמרי אלוהים ולגמרי אדם והטבע האנושי והטבע האלוהי שלו הם אחד אבל נפרדים. הוא אמנם אלוהים ובנו של אלוהים האב אבל לא היה זמן בו האב היה קים והבן לא- וכמובן, אלוהים מורכב מ-3 הפרסונות, האב, הבן ורוח הקודש שהן כולן אחת אבל נפרדות. הבנת מה כתבתי כאן? כי אני לא. הנצרות הקדימה את מכניקת הקוואנטים באיזה 1600 שנים מבחינת האפשרות שמשהו גם יהיה דבר והיפוכו וגם לא יהיה דבר בהיפוכו באותו זמן.
 

afon

New member
מסובך מסובך כל העסק הזה

אני צריך להשיל מעצמי קצת את ההגיון האינסטיקטיבי שלי בשביל לנסות ולגשת לזה. בכל מקרה תודה רבה על ההסבר, החכמתי!
 
האמת, אני לא רואה כל בעייה

האב, הבן ורוח הקודש הם שלושה אספקטים של אותו הדבר שמתפקדים באופן שונה. אם יש אלוהים, ואלוהים הוא כל-יכול, אין שום סיבה שלא יוכל ללבוש ולפשוט צורה כרצונו, ויבטא את עצמו בכל דרך שיבחר.
 
יש עוד אפשרות

ששלושת הפרסונות הם שלושה שותפים של חברה אחת בחלקים שווים או חברת אם ואחרי כן חברת בת וגם חברת אחות.
 
למעלה