פרק רביעי - Voce Nao Entende Nada
אחד השירים החדשים שקייטנו הציג בהופעה המשותפת שלו ושל שיקו בוארקה מ- 1972 (אלבום ההופעה נקרא Caetano e Chico Juntos e Ao Vivo) היה השירVoce Nao Entende Nada. בפרשנות מסוימת של השיר ניתן להבין את הלכי הרוח שינחו את קייטנו בשנים הקרובות. שם השיר (אינך מבין/ה דבר) מבטא במשהו את מערכת היחסים בין קייטנו לקהל במהלך שנות השבעים. ואכן בשנים הראשונות לאחר חזרתו לברזיל, קייטנו שוב משנה כיוון מוסיקלי ויוצר מספר אלבומים מפתיעים, שלעיתים יוצרים אכזבה בקרב רבים ממעריציו. במהלך שנות שבעים מוציא קייטנו שורה של אלבומים מורכבים, עתירי ניסיונות וחיפושי דרך מוסיקליים. בזמן אמת, האלבומים האלו נכשלו מסחרית או לפחות לא מכרו על פי הציפיות. בדיעבד, חלקם נחשבים כיום לאלבומיו הטובים ביותר של קייטנו. הראשון שבהם, שהוקלט מיד עם שובו של קייטנו לברזיל, היה Araca Azul (1972). אלבום זה נחשב לניסיוני ולקשה ביותר לעיכול מבין אלבומיו של קייטנו. האלבום כולל קטעים ארוכים יחסית, עמוסים באפקטים קוליים ובמשחקים ניסיוניים במכשירי ההקלטה. ובכל זאת מופיעים כאן השירים היפיםJulia/Moreno (השיר נכתב כשיר לגו´ליה בתחילה ולאחר לידתו של בנו, מורנו, נוסף בית ושונה שם השיר) ו- Tu Me Acostumbraste. האלבום נכשל באופן מוחלט מבחינה מסחרית. ב- 1975, לאחר למעלה משנתיים בהן כמעט ולא הקליט חומר חדש, קייטנו מוציא 75 בו זמנית שני אלבומים חדשים - Qualquer Coisa ו- Joia. גם הם כמו, Araca Azul, אלבומים מורכבים וקשים להאזנה בשמיעות ראשונות, למרות היותם אלבומים אקוסטיים יותר. על כל פנים, Joia לדעתי הוא אחד מהאלבומים הטובים ביותר של קייטנו, ובדיעבד זכה האלבום הזה להערכה עצומה ונחשב לאחד האלבומים הגדולים שלו (צריך לזכור גם שלעיתים קרובות דברים שנשמעים חדשניים ומוזרים בזמנם, קלים יותר להאזנה כעבור שנים). על העטיפה הקדמית של האלבום הופיע איור של קייטנו בו נראים קייטנו, אשתו ובנם בעירום. העטיפה צונזרה בזמנו, והופיעה שוב רק כאשר יצא האלבום מחדש על גבי דיסק בסוף שנות השמונים. במחצית השנייה של שנות השבעים ממשיך קייטנו בקו הניסיוני, אם כי במידה מתונה בהרבה. ב- 1977 הוא מוציא את Bicho וב- 1978 את Muito. שניהם אלבומים מצוינים, ובמיוחד Muito. קשה להאמין שגם אלבום כמו Muito, האלבום של קייטנו האהוב עלי ביותר, נכשל מסחרית בזמן אמת. גם האלבום הזה אקוסטי באופיו, וכולל כמה מהשירים המוכרים והאהובים ביותר של קייטנו, כמו Terra ו- Sampa. מלבדם כדאי לציין גם את Muito Romantico ו- Eu Te Amo. לצד אלבומים מורכבים והרפתקניים, מקפיד קייטנו במהלך שנות השבעים להקליט מדי שנה סינגל לקראת הקרנבל. קייטנו ציין לא פעם שהוא אוהב מאוד את הקרנבל ותמיד רצה לשמוע שירים שלו מתנגנים מאחד הטריוס אלקטריקו. שירי הקרנבל של קייטנו משנים אלו, אשר בדרך כלל לא שולבו באלבומים השוטפים, קובצו לאלבום שיצא ב- 1977, Muitos Carnavais. אירוע חשוב נוסף במחצית שנות השבעים הוא המפגש המוסיקלי המחודש של "הקבוצה מבאהיה" - קייטנו ולוזו, גל קוסטה, ז´ילברטו ז´יל ומריה בטאניה. ב- 1976 יוצאים הארבעה לסיבוב הופעות משותף, שתועד גם על גבי אלבום שנקרא Doces Barbaros. סיבוב ההופעות היה יותר מגעגוע נוסטלגי לימי הטרופיקליה הראשונים, עשר שנים קודם לכן. הטרופקליה מקבלת ביטוי כמובן גם באלבום הזה, אך בהשוואה לסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים, ההשפעות האמריקאיות קרובות יותר לפאנקי-ג´אז ופחות לרוק ופסיכדליה. היופי באיחוד הזה הוא כמובן הכימיה, הפרגון והאהבה בין ארבעת המוסיקאים, במינון נדיר בעוצמתו. לקראת סוף שנות השבעים, מעמדו של קייטנו כאחד המוסיקאים החשובים והמוערכים בברזיל ברור ולא ניתן לערעור. שיריו מבוצעים על ידי אומנים רבים ואף זוכים להצלחות ואהדה. לעומת זאת, אלבומיו נכשלים במדדי מכירות, למרות שבמרביתם נכללים שירים אהובים רבים. החל מאמצע שנות השבעים חלה פריצה של אומנים ברזילאים אל שוק המוסיקה העולמי (הגל הברזילאי של סוף שנות השבעים, אינו מיוחד רק לישראל) - פלורה פורים מקליטה עם צ´יק קוריאה ומצליחה בעולם גם באלבומי סולו שלה, גל קוסטה וז´ילברטו ז´יל מופיעים לראשונה מחוץ לברזיל ואלבומיהם יוצאים בהדפסות אמריקאיות ואירופאיות, מילטון נסיימנטו מצליח מאוד בארה"ב לקראת סוף שנות השבעים ושיקו בוארקה זוכה לחשיפה בינלאומית עם פס קול הסרט "דונה פלור נשואה לשניים". מבין האומנים הברזילאים הבולטים והחשובים של אותם ימים קייטנו נותר מעט מאחור, כאשר הוא עדיין לא מופיע מחוץ לברזיל, לא מוזמן לפסטיבלי ג´אז ואלבומיו נתקלים בקשיים מסחריים אף בברזיל עצמה. בשנת 1979 מוציא קייטנו יחד עם להקת הליווי שלו, Outra Banda da Terra, את האלבום Cinema Transcendental. האלבום הזה, בניגוד לקודמים הפך להיות להצלחה הגדולה שלו עד אז ולאחד האלבומים הנמכרים ביותר שלו בכלל. זהו אלבום קליט, יחסית לאלבומיו הקודמים, וכן מגוון יותר מבחינה סגנונית. פה מופיע גם הלהיט הגדול Menino do Rio. האלבום Cinema Transcendental שובר את מחסום ההצלחה המסחרית. בשנים הבאות יסגור קייטנו את הפער בין ההישגים האמנותיים והמוסיקליים לבין מכירות האלבומים וההצלחה המסחרית. קייטנו ימשיך להוציא מצליחים ונמכרים וזאת מבלי להתפשר על האיכות המוסיקלית. השנים הבאות תהיינה גם שנות הפריצה לתודעת הקהל הבינלאומית. ובפרק הבא: Circulado de Fulo