סיבה למה ציונות לא בהכרח מובילה לנאמנות

אנשים רואים בישראל כמקלט ליהודים. אבל כל מהגר שהיגר לפה היה בגלל שהוא חיפש מקלט מפני האנטישמיות. למה לו להגר עם הזמן למדינה שאין בה אנטישמיות (או לפחות שהיא לא משמעותית).

לא בהכרח הציונות היא הסיבה לאיחוד של העם יהודי. לדעתי העם היהודי מת אחרי הזמן שפוזר מארץ ישראל. יש עם ישראל, ואת העם היהודי אי אפשר אף פעם לאחד ,כי הוא מת.
 

Zadig

Well-known member
אנשים רואים בישראל כמקלט ליהודים. אבל כל מהגר שהיגר לפה היה בגלל שהוא חיפש מקלט מפני האנטישמיות. למה לו להגר עם הזמן למדינה שאין בה אנטישמיות (או לפחות שהיא לא משמעותית).

לא בהכרח הציונות היא הסיבה לאיחוד של העם יהודי. לדעתי העם היהודי מת אחרי הזמן שפוזר מארץ ישראל. יש עם ישראל, ואת העם היהודי אי אפשר אף פעם לאחד ,כי הוא מת.
יש שבאו לכאן בלי קשר לציונות או אנטישמיות. היתה להם תודעה שעברה מדור לדור שהמקור שלהם הוא כאן. איך אתה מסביר את זה ?
 
יש שבאו לכאן בלי קשר לציונות או אנטישמיות. היתה להם תודעה שעברה מדור לדור שהמקור שלהם הוא כאן. איך אתה מסביר את זה ?
היו הרבה מעטים שבאו לכאן בגלל סיבות אלה. אבל אם הם רק היו, לא היו מספיק אנשים לקיום של מדינה, אני חושב.
 

DANIAVNI

Well-known member
אנשים רואים בישראל כמקלט ליהודים. אבל כל מהגר שהיגר לפה היה בגלל שהוא חיפש מקלט מפני האנטישמיות. למה לו להגר עם הזמן למדינה שאין בה אנטישמיות (או לפחות שהיא לא משמעותית).

לא בהכרח הציונות היא הסיבה לאיחוד של העם יהודי. לדעתי העם היהודי מת אחרי הזמן שפוזר מארץ ישראל. יש עם ישראל, ואת העם היהודי אי אפשר אף פעם לאחד ,כי הוא מת.
מה זו ציונות ?
אני חושב שזה שלם שמורכב ממרכיבים שונים
יש מי שרואה את תחיית העם היהודי אחרי 2000 שנה
ויש מי שבא לכאן כדי לשפר את מצבו הכלכלי ( ואני מכיר מישהי שהמשפחה באה מסיבות כלכליות אבל הבן התחיל לשמור מצוות )
ויש באמצע
בסוף השאלה איזה תבשיל יוצא אחרי שמכניסים לתנור
לתחושתי התבשיל יקדיח באיזשהו שלב .

אני כבר היום טוען שישראל זה לא מקום לגדל ילדים וזאת מכמה סיבות :
1. נגיד שהילד שלך יגלה נטיות להט"ביות בישראל ככל שהמדינה תיעשה דתית יותר לילד יהיו בעיות .
2. יש כאן עם שכעם מצבו הכלכלי אינו מעניין אותו ( הכוונה שכל מנהיג יודע שמחירי קוטג' ונדל"ן לא יפילו אותו ( רק פעם אחת היתה מחאה אמיתית )
שלא נשאר ממנה הרבה ( ויש שיטענו שהמחאה הביאה את עיסקת שליט שהביאה את טבח 07/10)
3. תמיכת ארה"ב הולכת ודועכת
4. החרדים מתרבים וזה אומר שהמס במקום שיחזור לאזרח יממן יותר ויותר חרדים ( מה שנקרא, דמוקראטיה מהתחת )
5. קבוצות כוח רבות שדואגות לעצמן ע"ח אחרים ( וועדים גדולים: חברת חשמל, מקורות, חבר, נמלים ועוד ) אני מאמין שיותר מבמקומות אחרים
 
מה זו ציונות ?
אני חושב שזה שלם שמורכב ממרכיבים שונים
יש מי שרואה את תחיית העם היהודי אחרי 2000 שנה
ויש מי שבא לכאן כדי לשפר את מצבו הכלכלי ( ואני מכיר מישהי שהמשפחה באה מסיבות כלכליות אבל הבן התחיל לשמור מצוות )
ויש באמצע
בסוף השאלה איזה תבשיל יוצא אחרי שמכניסים לתנור
לתחושתי התבשיל יקדיח באיזשהו שלב .

אני כבר היום טוען שישראל זה לא מקום לגדל ילדים וזאת מכמה סיבות :
1. נגיד שהילד שלך יגלה נטיות להט"ביות בישראל ככל שהמדינה תיעשה דתית יותר לילד יהיו בעיות .
2. יש כאן עם שכעם מצבו הכלכלי אינו מעניין אותו ( הכוונה שכל מנהיג יודע שמחירי קוטג' ונדל"ן לא יפילו אותו ( רק פעם אחת היתה מחאה אמיתית )
שלא נשאר ממנה הרבה ( ויש שיטענו שהמחאה הביאה את עיסקת שליט שהביאה את טבח 07/10)
3. תמיכת ארה"ב הולכת ודועכת
4. החרדים מתרבים וזה אומר שהמס במקום שיחזור לאזרח יממן יותר ויותר חרדים ( מה שנקרא, דמוקראטיה מהתחת )
5. קבוצות כוח רבות שדואגות לעצמן ע"ח אחרים ( וועדים גדולים: חברת חשמל, מקורות, חבר, נמלים ועוד ) אני מאמין שיותר מבמקומות אחרים
בהחלט, והפער בשכר בישראל הוא הכי גבוה מבין המדינות ה-OECD האחרות.

אבא שלי, היגר לפה, הצביע ללבירמן כל הזמן, לאחר 15 שנה, הוא עזב חזרה לרוסיה, כי המצב הכלכלי אצל הדודים שלי השתפר.
 

The Real Big Joe

Well-known member
יש שבאו לכאן בלי קשר לציונות או אנטישמיות. היתה להם תודעה שעברה מדור לדור שהמקור שלהם הוא כאן. איך אתה מסביר את זה ?
מספרם של אלה בטל בששים. הנה הנתונים המספריים עד תחילת העליות הציוניות.

העליות לארץ ישראל בעת החדשה


הערות-הארות
אישים בולטים בעליה
מספר העולים
ארץ המוצא
שנת העלייה
ושם העלייה
מס'
ר' א. רויגו החזיק ישיבה בביתו :
נפטר ב1713-
ר' אברהם רויגו
ר' מורדכי אשכנזי, מראדכי דילטש​
קרוב ל-​
30
איטליה​
תס"ב

1702​
1
עמד בראש ישיבת המקובלים "בית-
אל"
לאחר מות ר' חיון. אותה שנה עלו גם מעט יהודים
מטורקיה ויון.​
ר' שלום שרעבי (1720-1777)
תימן​
תק"ט

1750​
2
סולל דרכים ,בונה חנויות,בתי בד
לשמן, סיוע בקליטת העליה מצפון אפריקה
,טורקיה,ומזרח אירופה. שיקם את טבריה,קניית שדות וכרמים ועיבודם,בעקבות טבריה גם
שפרעם,פקיעין וכפר יאסיף – שפותח
ביוזמתו של ר' שלמה עבאדי.​
ר' חיים אבואלעפיא​
משפחתו ועשרה מתלמידיו​
טורקיה​
ת"ק

1740​
3
ר' חיים בן עטר (1696-1743) מחבר "אור החיים" על התורה ,שנפוץ מאד בין החסידים,מחבר "ראשון לציון" על השולחן ערוך והרמב"ם,ר' גרשון מקוטוב כותב עליו": הוא ניצוץ של משיח... חכם
גדול בנגלה ובנסתר". ר"ח בן עטר הקים ישיבה בירושלים בשם "מדרש כנסת ישראל "
שהתקיימה עד .1866​
ר' חיים איבן עטר​
30 בערךמרוקו איטליהתק"ב

1741​
4
(1707-1747) ל"רמח
מת ממגיפה יחד עם אשתו ובנו בכפר
יאסיף​
רבי משה חיים לוצאטו
)הרמח"ל(​
איטליה דרך הולנדתק"ג
1743​
5
גיסו ותלמידו של הבעש"ט. התיישב בחברון. כותב לבעש"ט שהיחסים עם הערבים תקינים, שמחת היהודים
שמחתם,ואבלם אבלם. בתקופתו-
5000 יהודים לערך בירושלים.
למד בישיבתו של ר' גדליה חיון-​
ר' גרשון מקוטוב​
פולין​
תק"ז
1747​
חסידים
6

מקובל ועשיר מטורקיה )יחד עם ר'
שלום שרעבי הנ"ל(​
מייסד ישיבת מקובלים בירושלים
בשם "בית אל"​
ר' גדליה חיון )נפטר ב(1751-
קבוצה​
סלוניקי ,יון
)אז טורקיה(
תק"ז
1747​
7​
חכם מאלגיריה
ר' יהודה עייש​
קבוצה מתלמידיו
אלג'יריה​
תקט"ז
1756​
8​
שני ראשונים –תלמידי הבעש"ט מאז עלית ר' גרשון מקוטוב-לא פסק
זרם העליות
פעמים טיפין טיפין,פעמים בשיירות. אותה תקופה גם עלו מספר יהודים
מטורקיה.​
ר' נחמן מהורדונקה ר'מנחם מפרמישלן ר' שמחה מזלוז'יץ
30 לערך​
פולין רוסיהתקכ"ד
1764​
חסידים
9​
תלמידי המגיד ר' דב בער ממזריץ. התיישבו בטבריה ובצפת,מאחר שהכניסה לירושלים הייתה אסורה​
ליהודי אירופה "האשכנזים" מאז התנסותם של המוסלמים אם קהילת ר"י החסיד
שחבו להם סכום נכבד.
ר' מנחם מנדל מויטסבק ר' ישראל מפולוסק ר' אברהם מקליסק300פולין,רוסיה ,אוקראינהתקל"ז
1777​
חסידים
10​
(1772-1810) נין לבעש"ט.
יצא לארץ בלווית תלמידו ר' שמעון.
בארץ שהתקבל בשמחה ובכבוד. עקב מלחמות נפוליון עזב את הארץ
לאחר מספר חודשים.​
רבי נחמן מברסלב​
רוסיה​
תקנ"ח
1798​
חסידים
11​
ר' נתן אדרי ונכדו אברהם
קבוצה​
לוב​
תקס"ב
1802​
12​
תלמידי הגר"א ,ר' ישראל משקלוב)נפטר ב1839- בטבריה( היה ממסדרי כתביו של הגר"א כתב את "פאת השולחן" על המצצות
התלויות בארץ הצליח למנוע סכסוכים עם החסידים שישבו בארץ )לא ידוע מתי נולד( בתקע"ו מיסד רמ"מ משקלוב את הקהילה הפרושית בירושלים נרכשה החצר של ה"-אור החיים"​
ר' ישראל משקלוב,
בנו ר' מנחם מ.
ר' סעדיה ר' נטע בן מנחם משקלוב
הלל ריבלין​
שלוש שיירות 150 נפש​
ליטא רוסיה
תקס"ח-ט​
1808-9
פרושים​
13​
מתלמידיו המובהקים של ר' חיים מוולוזין. ב1812- נוסד כולל
הפרושים​
ר' שלמה זלמן שפירא​
קבוצה​
ליטא רוסיה
תקע"ג​
1813
פרושים​
14​

נפטר בצפת ב1820- . ב1817- חידשו עולים ממרוקו ומאלג'יר את הישוב היהודי בחיפה​
ר' אברהם כלפון​
קבוצה​
לוב​
תק"ע
1810​
15​
התיישבות בגליל בעיקר בצפת​
30
משפחות​
פרס​
תקע"ה
16​
קהילה אשכנזית ראשונה בחברון. ב1829- ביקורו הראשון של משה
מונטיפיורי בארץ )ב1823 הוקם המסיון הבריטי
בירושלים(​
רוסיה​
תקע"ט​
1819
חב"ד​
17​
הערות- ב1831- יסד בית דפוס בצפת )לאחר 250 שנה שלא היה
קיים בית-דפוס)
הקים משק על הר מירון. תר"א (1841) הקים בית דפוס ראשון
בירושלים ב1872- השלים את בנית בית כנסת
"תפארת ישראל" ב1869- נתן הקיסר פרנץ יוזף כסף להשלמת כיפת בית הכנסת"​
ישראל ב"ק )בני קדש(​
רוסיה​
תקפ"ז
1827​
חסידים
18​
עלתה לירושלים​
ר' שמריהו לוריא​
חבורה​
תקצ"ד
1834​
19​
יוצר שיטת "המוסר"
מונה לר' הראשון לפרושים)חותנו ר'
שמואל סלנט( לא רצה לחיות מכספי החלוקה וחי
חיים צנועים​
ר' יוסף זונדל סלנט​
ליטא​
תקצ"ח​
1838
פרושים​
20​
אביו מתלמידי הגר"א
יעקב- נוסע ידוע בתקופתו, "גילה"
את יהודי תימן וכתב על אורחות חייהם​
יעקב ספיר​
תקצ"ב
1832​
21​
70 שנה רב בירושלים. מייסד ישיבת
עץ חיים ייסד בית דין ל"אשכנזים" בירושלים עודד הרמת שכונות מחוץ לחומות הצליח להשוות את עדת "האשכנזים" למעמדה של עדת "הספרדים" פעל רבות למניעת חיכוכים בין "הישוב הישן" ל"ציונים ה"חילוניים"
תמך בהיתר לעבוד בשנת שמיטה – אם מכירת הקרקעות תוסדר בבית משפט,טען שיש ללמוד עברית וערבית בתלמוד תורה )אדם מעשי(​
ר' שמואל סלנט -1816) קבוצה (1909
ליטא​
תר"א​
1841
פרושים​
22​
 

The Real Big Joe

Well-known member
המשך:
70 שנה רב בירושלים. מייסד ישיבת
עץ חיים ייסד בית דין ל"אשכנזים" בירושלים עודד הרמת שכונות מחוץ לחומות הצליח להשוות את עדת "האשכנזים" למעמדה של עדת "הספרדים" פעל רבות למניעת חיכוכים בין "הישוב הישן" ל"ציונים ה"חילוניים"
תמך בהיתר לעבוד בשנת שמיטה – אם מכירת הקרקעות תוסדר בבית משפט,טען שיש ללמוד עברית וערבית בתלמוד תורה )אדם מעשי(​
ר' שמואל סלנט -1816) קבוצה (1909
ליטא​
תר"א​
1841
פרושים​
22​

*תר"ב 1842 ר' חיים אברהם גאגין מונה לחכם באשי ראשון בארץ
ישראל * תר"ח 1848 – הרב יצחק קובו
נבחר לראשון לציון אותה שנה גם עלה משה ריבלין​
ר' יהוסף שוורץ – משכיל יהודי מהקדיש את חייו לחקר ארץ-ישראל ספרו החשוב "תבואות - הארץ"​
ר' יהוסף שוורץ​
קבוצה​
הולנד,גרמניה​
תקצ"ג
1833​
23​
התיישבות בחיפה וביפו , המשפחה מפתחת את המסחר בערים
שלוש​
משפחה​
אלג'יר​
ת"ר​
1840
24​
ר' דוד בן שמעון ")צוף דבש(" )נפטר (1880
ראה הערה בעמודה​
33
מרוקו​
תרי"ד
1854​
25​
משפחת מאני ויחזקאל יהודה מתחתנת
במשפחת ילין מפולין רוכשות יחד את אדמות מוצא​
ראה הערה בעמודה​
33
עיראק​
תרט"ו
1856​
26​
)רוב הקהילה האשכנזית בירושלים( קודם רב בקאליש. עשיר מופלג שאת
הכנסותיו מן הרבנות נתן לצדקה. עלה לארץ תרי"ט כי רצה "לפרוק מעלי עבודתי בצורכי ציבורוחשקה נפשי אך לחבק תורתינו הקדושה ולשבוע נפשי בצחצחות אורות התורה ותקעתי אוהלי בקדש לשבת בעיר
אשר בחר ה' ללמוד וללמד... הקרבתי על מזבח ציון וירושלים כל מחמדי ... בחרתי לשבת גלמוד
בארבע אמות של הלכה בקודש " הפך רב הקהילה האשכנזית
בירושלים לאחר שר"ש סלנט עזבה לרגל ענין ציבורי ומינה את ר"מ
אוירבך במקומו. בחזרו לא רצה ר"ש לשבת שוב על
כס הרבנות. ר"מ אורבך אירגן את מוסדות הצדקה ,ביסס את תלמוד התורה וכן את ישיבת עץ חיים סייע ליסוד בי"ח
ביקור חולים ,השתתף בקנית קרקעות
עליהן נבנו "מאה שערים" ו"-משכנות ישראל," הטיף לעלייה
לארץ ,וביקר את העוזבים אותה ,
תלמידיו היו ממייסדי פתח תקווה.​
הרב מאיר אוירבך תקע"ה-תרל"ח (1815-1878)
ראה הערה בעמודה​
33
תרי"ט
1859​
27​


בתרכ"א 1861 –נבחר רבי חיים חזן
"לראשון לציון" בתרכ"ד – 1864 – נחנך ביה"כ
ה"פרושים" "בית יעקב" ב"חורבת רבי יהודה
חסיד"​
1879 יסוד שכונה ליד שער שכם
"אהל אברהם" נחרבה בתרפ"ט
ר ' אפרים קוקיא​
קבוצה​
גרוזיה​
תרכ"ג
1863​
28​
מחלוצי חקירת א"י בעברית 13 כרכי "ירושלים" 21 כרכים של "לוח א"י "המעמר" ועוד רוב עבודתו ביצע
כשהיה סגי נהור למד בישיבת עץ חיים

תרכ"ט 1869 נבחר ר' אברהם
אשכנזי ראשון לציון​
אברהם משה לונץ​
ראה הערה בעמודה​
33
ליטא​
תרכ"ט
1869​
29​
תלמידו של" הכתב סופר" כתב תוכנית מפורטת ליסוד בתי ספר חרדיים ע"י אגודה כלל עולמית שתשב בירושלים ותקים מפעלים כלכליים,תעשיה,חקלאות,בנקאות וכדומה,דיבר על התיישבות חקלאית ברוח התורה, טען שיש להתחיל לדבר עברית,תיכנן חברה על בסיס מדינה יהודית שהתנועה הצינוית העלתה
מספר שנים לאחר שנים מכן .
ב1878- היה בין מייסדי פתח תקווה.​
ר' עקיבא יוסף שליזנגר​
1837-1922
ראה הערה בעמודה​
33
הונגריה​
תר"ל
1870​
30​
תרל"ב 1872 נחנך ביה"כ המרכזי של החסידים בירושלים "תפארת ישראל"​
ר' יהודה חי אלקלעי​
ראה הערה בעמודה​
33
יגוסלביה​
1871
31​
ר דוד מלמד חפץ​
קבוצה​
בוכרה​
1871
32​
יד ימינו של רבי יהודה ליב דיסקין הקפיד שלא לשהות יותר מ30- יום מחוץ לחומות ירושלים,ביקר יחד עם הרב קוק במושבות למען השפיע על החקלאים לשמור תורה ומצוות, היה ממתנגדי הרבנות הראשית שנוסדה בראשית המנדט )הר' הראשי הראשון לחרדים ,התנגד לשיתוף בכנסת
ישראל בעת ביקורו של נשיא צכיה
בירושלים​
רבי חיים יוסף זוננפלד​
1849-1933
1850-​
עלו 1881
קרוב ל- 25 אלף יהודים עמודות 25-34
צכיה​
תרל"ג
1833​
33​

נפגש עם הרב זוננפלד
היה רב בקובנא ,שקלוב,לומז'ה ובריסק, ייסד בית יתומים גדול)קיים עד היום,(הוציא חרם על בתי ספר כלליים בארץ, חיבר שו"ת מהרי"ל
דיסקין ותורת משה.

תר"מ 1880- נבחר רבי רפאל מאיר
פאניזיל ראשון לציון רוב יהודי בירושלים 17 אלף יהודים
מתוך 31 אלף נפש.​
ר' יהושע ליב דיסקין​
ראה הערה בעמודה​
33
ליטא​
תרל"ז
1877​
34​
עליה עירונית בעיקרה מצנעא לירושלים בעיקרה ,לאחר שנתים היו
בירושלים כ400- תימנים ,מתימן נשלחו שני אנשים לבדוק את המצב:ר' יוסף מסעוד ור' משה השש : בעדודם החלה העליה. העולים השתלבו
בעבודה בארץ . יהודי בריטניה וגרמניה שלחו כספים
לסייע בקליטתם של יהודי תימן. ב- 1918 –ישבו בארץ 4500 יהודים
מתימן .
ערב קום המדינה היו 35 אלף.​
תימן​
תרמ"ב
1882​
"אעלה בתמ"ר"
35​
התיישבות ב"באר יעקב" ע"ש ר'
יצחקי תרנ"ג 1893 נבחר ר' יעקב אלישר
לראשון לציון
יסוד שכונת הבוכרים בירושלים​
ר' יעקב יצחקי​
קבוצה​
קווקז בוכרה
1887


1889​
36​
רבים עזבו את הארץ . )תן דעתך שאין זו העליה הראשונה( העולים –ציונים לאומיים, שאיפתם לקימום האומה בארצה ע"י הקמת
מושבות למופת ועיבוד אדמה. להפוך את הארץ שוב למולדת לעם
המפוזר. ייסוד רשל"צ,זכרון-יעקב,נס ציונה,בצרה,רחובות,ועו"ד
הקימו מפלגת פועלים- הפועל הצעיר אפרים פישל סלומון –תלמיד חכם ,קנה את אדמות זבייד שעליהן הוקמה
יסוד המעלה
יחיאל פינס , הרב אריה ליב פרומקין. חניך
בסלובודקה ,ייסד בביתו תלמוד תורה
וישיבה. דוד שוב –לבונטין​
ר ' אברהם אנאדלף
מתימן ר' שלום אלשיך מתימן
אלחדיף –יון אייזנשטאדאט-רוסיה
בלנקיד,בן-יהודה,בן- טובים יצחק ---ליטא חניך ישיבת נובהרדוק דוד גוטמן,גרזובסקי יהודה )גור( חניך ישיבת
וולוזין
דיזינגוף. הר' נפתלי ויינדבאום​
הלוי הלפרין מיכאל מורד ברוטשילד,אפריים
חרל"פ,יעקב זאב- הסטורין,הר' מורדכי
25 אלף​
רוסיה פולין רומניה​
תרמ"ב- תרס"ג 1882-
1903
"העלייה הראשונה"
37​
 
למעלה