סידרה עם בובות לאינטרנט, ממה צריך להיזהר???

khamala

New member
סידרה עם בובות לאינטרנט, ממה צריך להיזהר???

אנחנו עובדים על סידרה לאינטרנט עם בובות ובקרוב נעלה אותה לרשת. הסידרה היא באנגלית כדיי שנוכל להפיץ אותה לכל העולם בלי מגבלה של שפה. האם יש משהו שכדאי לעשות לפני שמפיצים כדיי להגן על הסידרה, כמו , זכויות יוצרים, מיתוג הסידרה או דמויות או כל דבר אחר שלא חשבנו עליו?
אנחנו סוג של סטרט אפ ללא ספונסר כרגע ולכן אין לנו תקציב גדול. אנחנו בונים על יצירת באז באינטרנט ובעיקבותיה יגיע הספונסר.
תודה...
 
ממה להיזהר

כיצד יתגונן בעל זכויות יוצרים מפני העתקה ומפני "גניבת הזכויות"?

בישראל ולמעשה, בכל העולם, לא קיימת בחוק חובת הפקדה או תיעוד של יצירות לשם הוכחת זכויות היוצרים בהן. בארה"ב העמידה המדינה לרשות הציבור שרות מרשם בתשלום. ההפקדה אינה מהותית, כלומר זכות היוצרים אינה תלויה בהפקדה. ההפקדה נעשית מרצונו של המפקיד, על מנת להקל עליו את הוכחת זכויותיו. בישראל לא קיים שרות ממלכתי מקביל.

תושבי ישראל יכולים להפקיד גם הם יצירות אצל הרשם האמריקאי, מתאים במיוחד למי שחושש מהפרות בחו"ל.

יש יוצרים שנוהגים להכניס את יצירותיהם לתוך מעטפה, ולשלוח אותה לעצמם בדואר רשום. לאחר מכן הם שומרים את המעטפה הסגורה, כהוכחה לתאריך היצירה. פתרון זה אינו מוצלח, שכן הרוצה להסתמך על מעטפה כזו כראיה יהיה חייב מן הסתם להוכיח בבית המשפט שהמעטפה לא נפתחה ולא הודבקה מחדש ותכולתה לא הוחלפה. מעבר לכך שמדובר בעצם בעדות בעל דין שהוא בעל עניין ולא בראיה אובייקטיבית, מתעורר הצורך בהגשת חוות דעת מומחה, שיכול לקבוע שהמעטפה אכן לא עברה תהליך של פתיחה וסגירה מחדש, חוות דעת שמן הסתם עולה כסף ומסרבלת את התהליך המשפטי. וגם אם המעטפה לא נפתחה ונסגרה מחדש, שום דבר לא מונע היום מעדם לשלוח לעצמו בדואר רשום מעטפה ריקה ופתוחה, ולמלא אותה אחר כך בחומר. מכאן שמשלוח עצמי של דואר רשום הוא חסר ערך.

אין תחליף להפקדת מקור היצירה בידיים נאמנות ומקצועיות לשם תיעוד, שמירה והגנה להגנה על זכויות היוצרים.
לא אחת אנו נתקלים במקרים של לקוחות הפונים לייעוץ משפטי, בטענה שצד שלישי העתיק מהם מאמר או עיצוב של אתר אינטרנט והעלה אותו לרשת כאילו הוא בעליו. במקרים אלה נשאלת לא אחת השאלה, כיצד ניתן לקבוע מי היוצר ומי המעתיק. כיצד נוכיח בבית המשפט מי באמת היוצר הראשון? בהעדר מרשם ממלכתי של זכויות יוצרים, תחום הבעלות על נכסים רוחניים בישראל פרוץ לכל רוח, ויוצרים אשר עמלו על יצירות מכל הסוגים ומעוניינים לקטוף את פירות עמלם ולהנות מהם, נשארים חשופים בפני סכנת העתקה ובפני סכנת השתלטות של נוכלים על יצירותיהם. בעיית העדר הרישום החריפה במיוחד בשנים האחרונות עם פתיחת העידן הדיגיטלי, שהעמיד לרשות כמעט כל אדם כלים טכנולוגיים להעתקה מהירה וקלה של יצירה מכל סוג כמעט, והפצתה תוך שניות למיליוני גולשים באינטרנט. כמובן שגם התפתחות הטלוויזיה הרב ערוצית וריבוי התצורות החדשות של זכויות יוצרים, בשעשועונים ובתוכניות בעלות פורמט מיוחד גם הגבירה את הצורך של היוצרים לתעד ולשמור על זכויותיהם לפני הצגת הצעותיהם למפיקים.
לפיכך, כל מי שיצר יצירה ספרותית, תסריט, פורמט, שעשועון, תוכנית בידור, מאמר, שיר או קובץ שירה, מנגינה, יצירה מוזיקלית, ציור, ריקוד, פסל, יצירת מולטימדיה, סרט קולנוע, הצגת תיאטרון, מיצג, תוכנת מחשב, מפה, טבלה, אוסף נתונים ומעוניין להוכיח את זכות היוצרים שלו, להגן על היצירה מפני גניבה, העתקה והפצה באינטרנט או בכל דרך אחרת, הפתרון הטוב ביותר העומד לרשותו היא הגשתה לרישום מרצון ותיעוד זכויות היוצרים במשרד עו"ד או במשרד המתמחה בתחום זה.
כל יצירה המובאת על ידי היוצר בדרך כלל על גבי תקליטור, נרשמת ומקבלת סימון ומספר סידורי. היוצר מקבל לרשותו עותק זהה שהוא חתום וממוספר כמו המקור ואישור חתום ע"י עורך דין. שיטת תיעוד שמירה ורישום זו, משפרת את ביטחונו של היוצר ומעניקה לו ראיה אובייקטיבית חיצונית ומהימנה למקרה הצורך.
מרשם זכויות הוא צעד חשוב להגנת על זכויות היוצרים של סופרים, משוררים, אנשי מדע, מתכנתים, מלחינים, ציירים, צלמים, פסלים, כוראוגרפים, מרצים ומדריכים בישראל מפני שוד הזכויות ושימוש ללא היתר בפירות עמלם.
לפיכך, כל אדם שיצר יצירה מכל סוג ומעוניין לרשום את זכויותיו בה, יכול להביא עותק ממנה למשרדנו בכדי לבצע תיעוד ורישום. העותק יישמר בכספת ויישמש במקרה הצורך כראייה משפטית קבילה לזכותכם ביצירה.

רישום תסריט בשיטה שהנהגנו מבטיח למפקיד קיומה של ראיה קבילה בבתי משפט ומהימנה, שבאמצעותה יוכל להוכיח בעת הצורך כי במועד הרישום, יצירתו היתה קיימת, וכי הוא טען לזכויות בה. זכות יוצרים מעניקה ליוצר זכות למנוע העתקת יצירתו או כל חלק מהותי ממנה.

ניתן לשקול הגנות נוספות, כגון סימני מסחר על אלמנטים מסויימים ביצירה ועל דמויות, אולם זה עלול להיות הליך מאד יקר, בשים לב לכך שסימן מסחר נותן הגנה טריטוריאלית ולא אוניברסלית, וכלומר סימן8 מגן רק במינת הרישום שלו ואם רוצים לרשום במדינות שונות, ככל שהמדינות יותר רבות העלויות גדלות.

כמובן שמומלץ להתייעץ עם עו"ד בעל ידע וניסיון בקניין רוחני, כדי לגבש ביחד את אסטרטגיית ההגנה ולבדוק ממה עוד צריך להיזהר.
 

khamala

New member
הבהרה לגבי סימן מסחרי.

תודה על תגובתך המאוד מושקעת, למדתי ממנה המון.
אך כמה שאלות: לגבי זכויות היוצרים: האם ברגע שמעלים את הסדרה ליויטיוב אין בה מספיק הוכחה? ניתן עוד להגדיל את ההגנה ולשלוח אותה למייל של עצמי ואפילו מיילים נוספים של אנשים, האם זה לא יהווה הוכחה מספקת?
מעבר לכך, הסדרה עצמה היא לא מוצר גמור, רק מספק התחלתי של פרקים, לכן אין לנו חשש ממשי מאחר והמטרה היא שספונסר שירצה לקנות את הסדרה הוא יבין שאלו רק פרקי דוגמא, ושבהמשך נוכל לייצר עוד.
אנחנו דווקא נשמח אם יקומו חיקויים למיניהם מה שיעורר יותר באזז ברשת.
אנחנו יותר מודאגים מהסימן המסחרי. יש לנו אלמנטים בסידרה ואפילו אנחנו מגדלים שם מותג שיש לו פוטנציאל להיות סימן מסחרי. השאלה לגבי הרישום של כל העניין, מאחר ואנחנו מדברים על אינטרנט זה מופץ לכל העולם, איך בדיוק רושמים סימן מסחרי עולמי, והאם זה כרוך בעלויות גבוהות? והאם אפשר לסמן מסחרים את כל הסידרה וכל מה שקיים בה? וגם לגבי כל העולם? ושוב, מה סדר גודל העלויות? כי אם מדובר בעלויות גבוהות מדיי אז אני מבינה שרובם פשוט מוותרים על העניין, כי זה לא הגיוני שאנשים שרק מתחילים להפיץ דברים ולייצר באזזים באינטרנט מוציאים סכומי עתק.
עוד דבר, במידה ומישהו מבצע רישום מסחרי על מהו מהסידרה מה זה אומר? למשל נניח שיש לי דמות בסידרה שקרויה מיצי פליצי עם לוגו מסוים , האם מישהו יכול לרשום אותה כסימן מסחרי לפני, אפילו שהיא מופיעה בסידרה שלי, ומה המשמעות של זה לגבי?

ושוב, תודה על העזרה.
 


1. אנחנו יכולים לעסוק כאן בשאלות משפטיות, לא באסטרטגיה של מקרה פרטני. יש הרבה בעלי זכויות יוצרים ששמחים כשמעתיקים את היצירות שלהם ללא רשות, אבל זה לא משנה את הזכות.
2. כאשר מפרסמים יצירה ויש הוכחה חותכת לגבי תאריך הפרסום, זה מעניק סוג מסויים של הגנה, אבל זה לא ברמה של תעוד/רישום. (תדמייני לעצמך מקרה שמישהו פורץ לך למחשב, מעתיק משם את היצירה שלך ומפרסם אותה ביוטיוב. האם הפרסום הזה הוא ראיה חלוטה לזה שיש לאותו פורץ זכויות יוצרים ביצירה שלך? מה שאני מנסה להסביר לך הוא שההגנה היא לא רק מפני מפרים אלא גם מפני אנשים שעלולים לטעון שאת העתקת מהם.
3. בעולם המשפט, כמו בהרבה תחומים אחרים שאינם מדעים מדוייקים, התשובות לשאלות הן לא כן או לא, שחור או לבן, ולכן לפי מה שסיפרת לא ברור בכלל אם יש על מה לרשום סימני מסחר ולא ברור אם יש צורך בכך, עד כמה והבאילו מדינות. כלא יודעים את הצריכים, אין טעם לדבר על עלויות. זה ממש לא לעניין. לרשום סימן מסחר אחד בישראל זה דבר אחד, לרשום 30 סימני מסחר ב150 מגינות זה דבר אחר ובאמצע יש אינסוף אפשרויות. זה כמו שתשאלי כמה עולה לבנות בניין. איזה בניין? בניין של קומה אחת? בניין של 70 קומות? באיזו מדינה? לא בכל מדינה אותן עלויות.
 
בהמשך לדורון

ראשית אתחיל בעיקר. קחו בחשבון את העובדה שכשאתם מתחילים בלי תקציב אפילו להתייעץ עם עו"ד אתם בהכרח מזמינים לעצמכם צרות רבות בהמשך, מנסיון. וצרות יקרות.

לדוגמא, ההסבר של דורון מעמיק ומלומד, אבל הוא לא יכול להחליף התייעצות פנים-אל-פנים עם עו"ד מומחה כמוהו. בישיבה שהיתה מתקיימת ביניכם אילו היה לכם תקציב, דורון (דורון כמשל - כל עו"ד מומחה) היה מרחיב ומספר לכם דברים נוספים. לדוגמא, שבארה"ב ההגנה על הזכויות היא אמנם פרוצדוראלית, אבל בלי רישום לא תוכלו להינות מפיצויים בלא הוכחת נזק ומהחזר שכ"ט עו"ד. במצב כזה, אין כמעט משמעות לעצם הזכויות חותץ מהיכולת לשלם הרבה כסף לעו"ד בתביעה להפסקת ההעתקה - צו מניה.

לגבי ההוכחות, כמו שדורון אמר לך, הכל זו בעצם שאלה של מעין מדרג. כמה בטוחים רוצים להיות מול העלות שמוכנים להקדיש לכך. ככל שיהיו יותר שיטות מצטברות ויותר הוכחות וככל שהשיטות יהיו יותר רשמיות, יכולת ההוכחה תגדל והסיכון יקטן, אך תהיה לכך גם עלות (אם עכי לא גבוהה במחיוחד).

אבל מכיוון שכרגע הסדרה היא רק רעיון - אולי בכלל אין לכם הגנה? הרי אין זכויות יוצרים ברעיון אלא בביצוע שלו. אולי העצה הכי טובה היא לצאת עם הסדרה רק כשיש נייר מסודר שמפרט בצורה מפורטת יחסית את עיקריה, הדמויות בה, עיקר התסריט וכדומה. אחרת, לא תהיה בהגנת זכויות יוצרים על הסדרה עצמה.

לגבי רישום סימן מסחרי, ישנן אמנות בינלאומיות שמאפשרות רישום סימן מסחרי במדינות רבות בצורה מהירה, ואם מתעוררת בעיה במדינה מסויימת - מתייחסים אליה בנפרד. אבל בדרך כלל רישום כזה הוא הליך מאוד יקר וולכן מומלץ לנסות להבין את השוק, להעריך איפה יהיה השוק העיקרי שלכם ולהתמקד ברישום שם. יותר זול ויותר הגיוני.
 
חיסכון על יעוץ משפטי


דומה קצת לחיסכון על חניה. זה כמו מישהו שלא שם את ה 6 ש"ח לשעת חניה, כי אין לו כסף. אחרי זה, הוא מקבל קנס 100 ש"ח. אחרי זה הוא גם לא משלם את ה 100 ש"ח כי עדיין אין לו כסף, הוא דוחה את זה לכשיהיה לו כסף. ואז,עדיין יש לו כסף אבל הוא מקבל עיקול ובינתיים הסכום טפח למימדים מפלצתיים.
 

khamala

New member
לא אמרתי שאין לנו תקציב לעורך דין, לרישום וכו

אמנם תקציב מוגבל, אבל לא הבנו היכן יש למקד אותו?
לגבי זכויות יוצרים - לא הבנתי למה לא ניתן פשוט לשלוח במייל ? אפילו לכמה כתובות כדיי לכסות תרחיש שיקרה משהו למייל.
לגבי סימן מסחרי - אנחנו מוכנים לשקול ייעוץ עם עורך דין, אבל הבנו מכם שבכל מקרה לא ניתן בעלות סבירה לרשום כמה סמלי מסחר למספר רב של מדינות, יוצא שאין לנו ממש סיבה להגן על סימנים מסחריים ולכן לקחת יעוץ של עורך דין.
שאלה נוספת שתעזור לנו בהחלטה לגבי שימוש בייעוץ משפטי. בעיקרון, אנחנו עובדים על סידרה שבה הרבה דמויות יכולות להיות סמל מסחרי כשלעצמן, השאלה, איך רושמים סימן מסחרי, לדוגמא "מיצי פליצי " עם ציור של חתול סגול, במידה ואני רושמת אותו כסמל מסחרי האם אסור לאף אחד להשתמש באותו מותג "מיצי פליצי" ? או שמותר להשתמש ב"מיצי פליצי" עם חתול כתום למשל? כלומר, האם השם "מיצי פליצי" אסור לשימוש יותר? או רק מיצי פליצי עם אותו סמל מיוחד של חתול סגול?

אגב, הסידרה היא כבר הרבה מעבר לרעיון - תסריט כבר יש, ויותר מכך - יש פיילוט, הכוונה לצילומים ראשוניים של כל הפרקים ( 5) וכרגע אנחנו מצלמים שוב את אותם פרקים - צילומים סופיים.
 


הפורום אינו פורום ניהול עסק. רק שהשיקולים דשלכם קצת מוזרים. בדרך כלל לאף אחד אין תקציב לכל דבר ולכן הוא בודק קודם כל את הצרכים הממשיים שלו.
אם למשל אין לעסק מסויים תקציב לשמירה, פלדלת, מערכת אזעקה, סורגים וביטוח כל הסיכונים, בדרך כלל הוא בודק מה הוא כן יכול לעשות, הוא לא משאיר את בית העסק פתוח בלי שמירה בלילה. אבל כאמור זה לא הנושא שלנו.
את השאלות הספציפיות שלך לדעתי לא ניתן לבחון במסגרת הפורום, אלא במסגרת יעוץ פרטני.
 

khamala

New member
יותר מדיי דוחפים כאן לקבלת ייעוץ...

אתם כל הזמן דוחפים לעניין של ייעוץ. לכל שאלה שנשאלת כמעט אתם ישר מפנים לייעוץ אז מה הטעם של הפורום? הוא קיים רק כדיי להפנות אנשים לייעוץ?
אני לא אמרתי שבסופו של דבר אני לא אקח עורך דין, אבל עד כה לא הבנתי אם יש טעם, וכסף עודף כמו שהסברתי אין לנו. אני לא אלך לפגישת ייעוץ שבה יתכן ויאמרו לי מראש שאין טעם לעשות שום הגנה אם אין לי תקציב מספיק גדול, לדוגמא בעניין הסימון המסחרי. ולגבי זכויות יוצרים , שיתברר שההגנה שאני יכולה לעשות בעצמי היא מספיקה לצרכי ולתקציב שעמו אני מגיעה.
הפורום נועד שאנשים אחרים גם שקוראים את השירשור יקבלו מידע, ואני לא משוכנעת שמישהו כאן קיבל מידע ברור, חוץ מהרבה דימויים ומשלים.
 
העיקר שלא דוחפים אותך במדרגות...

(הוירטואליות של הפורום).
להלן התייחסותי:
1. אין להעלות ביקורת על הפורום בתוך הפורום אלא בפניה בפרטי אליי או במקרים המתאימים, להנהלת הפורומים. למרות זאת לא אמחק את "תלונתך" כי איני סבור שיש בה כדי לגרום נזק כלשהו לפורום.
2. יש מקרים שבהם ניתן לענות עניינית ויש מקום שתשובה אכפתית ואחראית תהיה הפניה ליעוץ.
3. כמו שלך יש חופש ביטוי, גם לי יש ואם אני בוחר לשלב בתשובתי דימויים ומשלים, אז אני עושה זאת בין שזה מוצא חן בעינייך ובין שלא. ותכף אני אענה לשאלה שלך בעוד דימוי.
4. חזקה עלייך שאת אדם בוגר ואחראי למעשיו את יכולה ללכת לפגישת יעוץ ואת יכולה שלא ללכת, זה עניינך העסקי, לא עניין הפורום. כנ"ל ההחלטה שלך לבצע תעוד או רישום אצל הרשם האמריקאי או לשלוח לעצמך דואר או לא לעשות כלום.
5. אם כל הכבוד, הפורום לא נועד להיכנס לפרטי פרטים אינפיניטסימליים שלך או של גולש אחר, הוא לא אמור ולא יכול להוות תחליף ליעוץ פרטני ועל כך יש מאמר הסבר בראש הפורום.
6. פורום שעוסק בנושאים משפטיים לא נועד לפתור בעיות, זה איננו משרד עו"ד, קליניקה משפטית או לשכה לסיוע משפטי וכאן, המשל. כמו שפורום רואי חשבון לא יכין את דוחות המס של הגולשים, פורום רפואת שיניים לא ירפא את שיני הגולשים ופורום אדריכלות לא5 יכין לך תוכניות הגשה לעיריה, פורום משפט האינטרנט וההיי-טק בתפוז לא יגבש עבורך את תכנית ההגנה על הקניין הרוחני שלך, ככל שהוא קיים.
7. הסיבה שלא קיבלת תשובות למרות הזמן והידע שהושקע במתן תשובות על ידי אנשים שאינם עובדים שלך וגם לא של תפוז ורצו לעזור לך, היא שכנראה ציפית לקבל סוג של סיוע שלא ניתן לתתו במסגרת הפורום.
8. לא כל הגולשים ששואלים כאן שאלות מקבלים תשובה שמומלץ להם לגשת ליעוץ משפטי פרטני, ראי בעמוד העליון של הפורום את השאלה של דובי 2, רצ השאלה של ddmos, את השאלה של lali813, t, את השאלה של u242, את השאלה של אתר חסות, ואם את רוצה, תמשיכי לחפש ואם יש בך יושרה, אני מקווה שתחזרי בך מדברייך שאינם משקפים את המציאות. לעומת זאת, כאשר נראה שמישהו זקוק ליעוץ פרטני ואם לא ייקבל, יש לעניות דעתי (כעו"ד עם ותק של 27 שנים) סיכוי שיגרם לו נזק, אני ממליץ לו לפנות ליעוץ משפטי.אבל כמובן שאפשר לקחת כל דבר לכיוון מכוער ולייחס לאדם שרוצה לעזור כל מיני כוונות.
9. הרשת רחבה ופתוחה ולשמחת כולנו, יש עוד פורומים ואת כמובן חפשיה להעלות את שאלותייך על פרטי הפרטים שלהם בפורומים אחרים ולנסות לקבל שם הדרכה ויעוץ משפטי פרטני ואם תצליחי לקבל את זה, יש לקוות שגם תביני אותו ותיישמי אותו על הצד הטוב ביותר.
10. מידע ברור תוכלי לקבל אם תלמדי קורס של דיני קניין רוחני באחת הפקולטות או המכללות האקדמיות בהן ניתן ללמוד משפטים, כמובן שלא כקורס בודד אלא במסגרת הלימודים לתואר, אך גם שם לא תקבלי בעצם מידע ברור אלא רק את הכלים על מנת להשיג בעצמך את המידע ולא תמיד המידע שתשיגי יהיה ברור כפי שאת מקווה.
בכל מקרה שיהיה לך בהצלחה גם בהשגת תשובות ברורות וגם במיזם האמנותי שלך!
 
המשך

לגבי זכויות יוצרים - ביעוץ עם עו"ד הוא היה מסביר לכם מה המשמעות של משלוח דואער כזה (בעיקר שאלה של תיעוד וחוזק ההוכחה העתידית. מה המשמעות של תאריך קודם וכמה שההוכחה יותר חזקה - עדיף).
לגבי סימני מסחר - שאלת איך רושמ ים את השם זה בדיוק התפקיד של עו"ד בייעוץ, ולתת באינטרנט ייעוץ בלי להבין את כל העובדות זו רשלנות מקצועית. ככלל, ככל שהסימן יותר ספציפי ההגנה שתנתן לו תהיה חזקה יותר אבל ככל שהוא יהיה יותר נרחב ההגנה תחלש אך הוא ישתרע על מנעד יותר רחב של סימנים מפרים). הבדיקה של הסימן הספציפי - זה בדיוק מדוע אתם זקוקים לעו"ד.
ואם את הסדרה יש, שווה לשקול להתקדם בתיעוד שלהה.
בהצלחה
 
למעלה