סיד בארט ורוג'ר וואטרס

GingerBread Man

New member
סיד בארט ורוג'ר וואטרס

מה היו היחסים ביניהם בתחילת הדרך של הלהקה, עוד לפני שסיד השתגע, וגם אחרי? הרי יודע שסיד היה המנהיג של הלהקה, ווטרס היה בצילו. אותי מעניין לדעת בעיקר איך ווטרס התייחס לבארט בזמן הזה. אני חושב שהיחסים האלה הם אחד המשפיעים המרכזיים על היצירה של פינק פלויד.
 

buffa

New member
טום וג'רי, מכיר?

בכל אופן, הנה ביוגרפיה מאוד מעניינת של הלהקה וכמובן היחסים בין בארט-ווטרס:
 
ווטרס ובארט

בהמשך השבוע נעלה, סוף סוף, את הביוגרפיות של ווטרס ובארט למאמרי הפורום, ואז נחכים יותר. בינתיים, למענה לשאלתך: אתה צודק שהיחסים ביניהם הם מפתח להבנת חלק גדול מיצירת הלהקה, ולדעתי גם את הסכסוך בין גילמור לווטרס ניתן לראות מהזווית הזו. ווטרס ובארט היו חברי ילדות. הם נפגשו לראשונה כשהיו בני 8-10. ווטרס מבוגר מבארט בשנתיים. בארט היה נער פופולרי ואהוב מאוד בקיימברידג'. מרבית חבריו היו מבוגרים ממנו בשנה-שנתיים, והם העריצו אותו, על אישיותו הכריזמטית וכשרונו האמנותי. ווטרס לא היה יוצא דופן. השניים נדברו, עוד כשהיו בתיכון, להפגש בלונדון כאשר יגיעו לשם ללמוד, ולהקים ביחד להקה - וכך היה. ווטרס המבוגר הגיע לשם ראשון, ללימודי הארכיטקטורה, ובארט הגיע שנה או שנתיים לאחר מכן, ללימודי אמנות. לא ידוע בדיוק מה היה טיב היחסים ביניהם בשלב זה, שכן כל אחד מחבריו טוען שהוא-עצמו היה האדם הקרוב אליו ביותר באותם ימים. בוודאי רייט וגילמור טוענים כך. (ובכלל, גילמור ו-ווטרס מתווכחים עד היום מי היה חבר יותר קרוב של סיד, ומי הכיר אותו קודם). יש להניח שהשניים היו קרובים מאוד, ו-ווטרס המשיך להעריץ את סיד. השיר הראשון שווטרס כתב, לאחד מהגילגולים המוקדמים של הפלויד, נקרא Walk with me, Sydney - שיר שהוקדש לסיד, ושהושר מפיה של ג'ולייט גייל (כמדומני). אין ספק שווטרס קיבל ללא עוררין את הנהגתו של סיד, ואת שיריו (עד שלב מסויים). כאשר החלה התדרדרותו הנפשית של סיד, ווטרס נבהל מאוד ולא ידע איך להתייחס לזה - כמו האחרים. יחד עם זאת, ווטרס הוא גם אדם מאוד שאפתני ודומיננטי ושתלטני, ולכן בסופו של דבר העדיף "להציל" את הלהקה, גם על חשבון חברו, להערכתי. גם בהמשך, ווטרס לא ידע כיצד להתמודד עם מחלתו של סיד. הוא השתתף בהפקת האלבום The Madcap Laughs (על פי האגדה, גילמור ו-ווטרס סיימו את ההפקה, לאחר שנורמן ג'ונס עזב/סולק מתפקיד המפיק, במשך 3 ימים), אבל הוא סרב להפיק את האלבום הבא, Barrett. הסיבה הרשמית שנתן היתה התחייבויות שהיו לו להקליט את The Body עם רון גיסין, אבל הסיבה האמיתית, לדברי ג'רי שירלי, היתה שהוא פשוט לא היה יכול להתמודד עם מצבו של סיד. בסוף שנות השישים ועד אמצע שנות השבעים, ווטרס - והלהקה בכלל - התעלמו מסיד לחלוטין. סיד נמחק מהביוגרפיה של הלהקה, ובראיונות שהם נתנו מחוץ לאנגליה הוא בקושי הוזכר, אם בכלל. במעט הראיונות שווטרס נתן באותן שנים, בעתונות האנגלית, הוא ניסה להמעיט בערכו של סיד ובחשיבותו. הדבר נבע, ככל הנראה, משילוב של רגשות אשמה והרגשה שסיד עדיין מהווה "איום" על הלהקה, בגלל שעתונות המוסיקה והמבקרים תמיד ראו אותו ככשרון האמיתי בלהקה. ווטרס חשב, מחד, שזה נכון ומאידך רצה לראות את עצמו ככשרון האמיתי בלהקה. במקביל, ווטרס החל לכתוב שירים שהשגעון מופיע בהם כמוטיב. בהדרגה, מוטיב זה נהיה יותר ויותר מרכזי ביצירתו של ווטרס, והשאר כתוב על דפי ספרי ההסטוריה. יחסו של ווטרס לסיד היה תמיד אמביוולנטי: אהבה והערצה והערכה מחד, והתעלמות, הדחקה ודחיה מאידך. האמביוולנטיות באה לידי ביטוי גם בשיריו של ווטרס על סיד. ב-SOYCD, למשל, שהוא כולו שיר הלל לבארט, הוא קורא לו גם בשמות גנאי (crazy, למשל). ב-Fearless הוא מדמה אותו ל"שוטה", idiot. גם בראיון שנתן לג'ון אדג'ינטון, במסגרת הסרט הדוקומנטרי על סיד, הוא מדבר מחד על כמה שהוא אוהב את סיד ומתגעגע אליו, ומאידך אומר שהוא לא רוצה לפגוש בו, בגלל שסיד "משוגע". בעזרת תנועות ידיים הוא מתאר את סיד כ"קיר" שלא מגיב. מצד שלישי, ידוע שווטרס שולח את אמו - שגרה עדיין באותה שכונה - למשימות "ריגול" אחרי סיד, ומקבל ממנה דיווחים על מצבו. אם הם יפגשו יום אחד, יהיה מעניין.
 

One Echoe

New member
שאלה ואמירה.

שאלה: כמה זמן הם לא נפגשו, החברה האלה? אמירה:לדעתי ווטארס מתגעגע למה שסיד היה לפני שהוא חלה ...ולכן הוא לא רוצה לפגוש בו היום, ולכן הוא עדיין מתעניין בו מרחוק. אני חושב שזה קצת אנוכי, אבל מובן. ובקשר לזה שווטארס נטש את סיד כי הוא חשב שזה איום-זה אומר משהו על ווטארס...
 
שאלה טובה מאוד

הגרסה הרשמית של הפלויד היא שהם לא ראו אותו בתלת מימד מאז החמישי ביוני 1975, אז הופיע באולפני אבי רואד. זו אינה האמת. ווטרס פגש בו מתישהו בסוף שנות השבעים 1979/1980. כנראה בעקבות פגישה זו, ביקשה אמו של בארט מהלהקה לא ליצור עמו עוד קשר, בטענה שכל איזכור של הלהקה, או אפילו צפיה בתמונה שלהם, גורמת לסיד לדכאון במשך זמן ממושך. המצב השתנה לאחר מותה של האם, וההטבה במצבו של סיד. לדייויד גילמור יחסים קרובים עם משפחת בארט, אשר עודדה אותו לפגוש בסיד. כאשר שודר הסרט הדוקומנטרי על סיד ב-BBC בסוף 2001, סיד צפה בו ונהנה ממנו - היינו, הוא לא נכנס עוד לדכאון אם מוזכר לו עברו. יש אינדיקציה לכך שגילמור דיבר עם סיד בטלפון, לפחות, ויתכן מאוד שהם נפגשו בשנתיים האחרונות. ישנן גם שמועות - שסביר שהן נכונות - שחברי הפלויד מבקרים לעיתים בקיימברידג' וצופים בסיד מרחוק, רק כדי לראות שהוא בסדר. גם אם הם נפגשים אתו כיום או נפגשו איתו פנים אל פנים בשנים האחרונות - הם לא ידברו על כך בפומבי, על מנת לשמור על פרטיותו. בכל מקרה, אין ספק בכלל שלכל הארבעה יש מידע מעודכן על מצבו ומעשיו, בכל זמן נתון. רק כך הם מסוגלים לנפק תשובה "רשמית" לגבי מצבו, בראיונות שהם נותנים - והם נשאלים עליו *בכל* ראיון וראיון.
 

One Echoe

New member
שמעי,

משהו כללי לרגע, פעם היחסים בין אנשים היו יותר מורכבים מהיום או שנדמה לי? כאילו, זה ממש מדהים. ואני לא מבין למה סיד לא פנה לטיפול פסיכולוגי אם מצבו היה כה חמור, או למה מישהו מבני משפחתו לא דחף אותו ללכת לטיפול? זה לא היה כמו היום, אה?...
 
בגללכם אני לא הולכת לישון ../images/Emo123.gif

היחסים בין אנשים היו אותו הדבר מאז ומתמיד..
הם תמיד מורכבים. באשר לטיפולים, זו נקודה חשובה: באותם ימים, בשנות השישים, לא היו טיפולים מתקדמים למחלות נפש, ובוודאי לא תרופות מתקדמות כמו שיש היום. האופציה הטיפולית היחידה, הממסדית, היתה אשפוז בבי"ח לחולי נפש. היחס לחולים בבתי החולים, באותה תקופה, היה "פרימיטיבי" יחסית להיום, והפלוידים לא היו מוכנים לחשוב בכלל ברצינות על לאשפז את סיד. הם חששו - די בצדק - שאם הוא יאושפז, הוא "יעלם" והם לא יראו אותו עוד. על זה ווטרס שר בשיר If. המצב הקשה בבתי החולים הביא לביקורת רחבה, באותן שנים. זו היתה תחילתה של תנועת הנכים שדרשה שוויון זכויות. ביקורת הושמעה גם מקרב פסיכיאטרים עצמם, והתפתחה אסכולה אנטי-פסיכיאטרית עניפה, שנהיתה מאוד פופולרית בקרב תרבות-הנגד, שהפלויד היו חלק ממנה. אחד מההוגים החשובים באסכולה זו היה פסיכיאטר בשם R.D. Laing. ליינג טען שמחלות נפש הן תגובה טבעית לעולם המודרני ה"מטורף" עם הלחצים הבלתי-נורמליים המופעלים על אנשים רגילים. היינו, זה לא אנשים שהם חולים, זו החברה שהיא חולה. על זה שר ווטרס ב-Dark Side of the Moon. הפלוידים ניסו להביא את בארט לפגישה עם ליינג, ע"מ שיאבחן אותו, אבל סיד סרב לצאת מהמכונית ולהכנס למשרדו של ליינג. הלהקה נאלצה להשמיע לו הקלטה עם דברים שסיד אומר (לא ידוע בדיוק מה), והתגובה של ליינג היתה טיפוסית: "אתם בטוחים שהוא זה שמשוגע? אולי זה אתם?". בקיצור, הרבה לא צמח מהקשר עם ליינג. יש גם לזכור שהפלוידים לא הבינו, עד שלב מאוחר יחסית, שסיד חולה. הם היו צעירים ללא נסיון חיים וגם לא היה להם הרבה ידע על מחלות נפש, שכן זה לא היה נושא שדובר עליו בהרחבה בציבור. לא ידוע אם משפחתו של סיד הפנתה אותו לטיפול נפשי. אחותו של סיד מכחישה שהוא אי פעם אושפז או טופל ע"י אנשי מקצוע, מלבד אישפוז-בכפיה למשך 48 שעות, בתחילת שנות השמונים, בעקבות התפרצות אלימה מצידו. סיפורה של האחות אינו מתקבל על הדעת, במיוחד לאור העובדה שלסיד יש 'תיק' אצל רשויות הרווחה של העיר קיימברידג' - היינו הוא לקוח שלהם, על סמך איבחון מסויים של מוגבלות. יש גם עדויות שונות לפיהן, בשנות השמונים, סיד התגורר במעון לאנשים עם מוגבלויות נפשיות שונות, ואולי בשנות השבעים גם כן. יש להניח שאם סיד היה מקבל טיפול נפשי ו/או תרופתי מודרני בשלב מוקדם, הטרגדיה היתה נמנעת, לפחות ברובה. אבל אלו אכן היו זמנים אחרים...
 

One Echoe

New member
בדיוק!

סידרת לי את הראש, תודה. בוא נגיד שאם כל זה היה קורה היום, הטרגדיה בהחלט הייתה נמנעת. עצוב לי לשמוע שפעם אנשים שהיו קצת חולים בצורה רגשית ומנטלית היו נחשבים למשוגעים והיו מקבלים כזה יחס. לעזאזל, זה ממש עצוב. חבל שלא הייתה מודעות פעם... בכל מקרה, אני מאמין שאם סיד היה מדבר עם איש מקצוע ולו פעם בשבוע המצב שלו היה משתפר! בהרבה! קיצר... לילה טוב ציף ותודה על התשובות. (אגב, האמרה של פעם האנשים היו יותר מורכבים, לא התכוונתי לזה בדיוק...התכוונתי שפעם אנשים היו יותר מתייחסים לאנשים..לא עוברים בקלות על דברים..)
 
למעלה