סייעת משלבת אחת לשני תלמידים באותה כתה

SMADAR55

New member
סייעת משלבת אחת לשני תלמידים באותה כתה

להלן הודעה שנשלחה בלוח התפוצה של ההורים המשלבים מטעם ועד ההורים המשלבים הארצי בדבר סייעת משלבת אחת לשני תלמידים באותה כתה.
הורים שנתקלו בתופעה מתבקשים לדווח ליעל ניר /ועד ההורים המשלבים הארצי.
תקוה- אנא תנעצי הודעה זו כדי שלא תידחק לדף הבא.

להורים שלום,
לאחרונה הגיעו אלינו תלונות הורים לגבי התרעה או הפעלה של תקנת סייעת-משלבת אישית אחת לסיוע עבור 2 תלמידים בכיתה אחת.

לידיעתכם, זוהי תקנה הנמצאת בחוזר המנכ"ל אולם עד כה הופעלה לעיתים נדירות בלבד, שכן בדרך כלל ההורים והמסגרות החינוכיות המשלבות הקפידו להימנע מלשלב 2 ילדים בכיתה אחת בכלל וע"י אותה משלבת בפרט. במצב כזה הילדים אינם יכולים לקבל את תשומת הלב האישית הדרושה להם ברגע בו הם נזקקים לה יותר מכל.

אולם מאחר ויש כיום יותר ילדים בשילוב ויש נטייה של הורים לפנות לשילוב במסגרות חינוכיות מסוימות בשל הניסיון שנצבר שם, מגיעים יותר ילדים לאותן מסגרות. מפקחות ומנהלות מתי"א שרואות בכך הזדמנות לחסוך שעות סיוע עלולות שלא לראות את טובת הילד המשולב בראשונה ולאפשר הצבת סייעת-משלבת אחת לשני ילדים.

לנוכח התלונות הבודדות שהגיעו אלינו ברצוננו לבדוק את שכיחות הבעיה ולפנות יחד עם קואליציית ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים למשרד החינוך, להפנות את תשומת ליבם לנושא ולמנוע אותו ככל שנוכל.

לצורך זה אנו זקוקים למשוב של אלה מכם שניתקלו בתופעה. אנא פנו אלינו במייל חוזר, כדי שנדע באילו רשויות מקומיות או מתי"אות זה קורה.
פרטיכם יישארו חסויים אצלנו בקפידה ולא ייעשה בהם שימוש באופן שעלול לחשוף אתכם. במידה ונידרש לציין פרטים נפנה אליכם תחילה לקבלת אישורכם בכתב.

בתודה מראש,
ועד ההורים המשלבים
 

1דרור ב

New member
חשבתם אולי....

שאם יש עוד ילד בכיתה,יהיה לשני הילדים עם מי לשחק,עם מי לבלות את ההפסקות ,עם מי להיות חבר.לא מבין למה
תמיד חושבים כמו בוקים,ולא קצת יותר יצירתי,מה קרה ,הסייעת עשויה ממרגרינה,הוד מעלתה,לא מסוגלת לעבוד עם שני
ילדים?לא מסוגלת ,שלא תהיה סייעת, או שלא תעבוד בחינוך...... צאו מזה,תתקדמו קצת.
 

TikvaBonneh

New member
יש מודל כזה שנקרא שילוב בטוח

שבו יש כמה ילדים משולבים בגן רגיל, יחד
כמו כן בכיתת תקשורת הילדים יוצאים לשילוב יחד, מלווים בסייעת אחת.
אבל לא לכל ילד זה מתאים.
יש ילדים שהתפקוד שלהם דורש סייעת אישית צמודה כל הזמן.
 

1דרור ב

New member
מה כתוב במכתב

שמדובר בבתי ספר שמוצלחים בשילוב,על זה כבר כתבתי
בכל מיני פעמים,בית ספר חכם מעיף את המתי'א מבית
הספר ו משתמש בהם רק לנעוץ והדרכה,בית ספר שבעד שילוב מנהל בעצמו את השילוב,לבטוח שאם תהיה סייעת
אחת לשני ילדים,תמצא הדרך שאף אחד מהם לא יפגע.
ולא מדובר על כיתות תקשורת,מדובר בשילוב יחידני.
 

1דרור ב

New member
בכיתות תקשורת המפתח הוא

סייעת לארבעה ילדים,הילד שלי היה בשילוב
עד כיתה ו',עכשיו בכיתה ז' יש לו אנגלית בכיתה
רגילה,ו הוא הולך עם עוד ילדה לבד.זה ילד שמגיל שלוש
לא זז לשום מקום בלי סיוע.
 

SMADAR55

New member
הבן שלי היה בשילוב הבטוח בגן חובה . מה שמתאים

לגן חובה אינו מתאים בהכרח לבית ספר יסודי.
בבית ספר יש לסייעת תפקיד חשוב בסיוע אישי לילד גם בפאן הלימודי וגם בפאן החברתי.
זה יכול לעבוד אבל לא תמיד. אם יש ילד שזקוק כל הזמן לסיוע אישי , הילד השני ייפגע.
 

TikvaBonneh

New member
נכון, הספקטרום הוא רחב מאוד

וכל ילד זקוק לרמת סיוע שונה. יש ילדים בשילוב יחידני שזקוקים כל הזמן לסיוע אישי, ויש כאלו שלא. אין כאן שאלה אם את צודקת או דרור צודק. שניכם צודקים, רק לא מדברים על אותו הילד עם אותם הקשיים.
 

1דרור ב

New member
איזה משמעות חברתית יש לסייעת

המשמעות החברתית היחידה שיש לסייעת היא ,שהיא
בעצמה משחקת את תפקיד החבר-חברה לילד,מעבר לזה
אני לא ראיתי שום תועלת חברתית.אני הייתי הולך יותר על
ההגדרה של שומרת על הילד ממפגעי בית הספר.או ילדי
בית הספר,או חשוב יותר מפגעי אנשי החינוך של בית הספר ו אנשי המקצוע שמסביב.אני בעד שיהיו כמה שיותר
ילדים משולבים בתוך כיתה אחת,רק ככה המצב ישתנה.
 

SMADAR55

New member
לא מסכימה איתך. סייעת יכולה מאוד לעזור בהשתלבות החברתית

של הילד.
בכתה א' היה לבן שלי סייע (גבר). הוא שיחק עם הבנים כדורגל בהפסקות (בכל הפסקה!). בזכות הפעילות שלו , התיווך שלו והעידוד שלו (וזה לא היה פשוט כלל)- הבן שלי התחיל לשחק כדורגל עם הבנים ולמעשה המשיך בכך עד היום. בכתה ב' הסייע עבר ונכנסה סייעת. הילד כבר באופן טבעי בקבוצת הבנים המשחקים כדורגל. הילד שלי לא נתפס כמוזר ושונה ! השנה לפחות יצר חברויות, באים אליו ילדים והוא מוזמן לילדים אחרים !
 

yuliyuli1

New member
איזה כיף לבן שלך שהוא מסוגל לשחק כדורגל

הבן שלי כל כך מתקשה בזה בגלל הסירבל המוטורי וחוסר היכולת להתרכז
 

SMADAR55

New member
הבן שלי קצת מסורבל אבל מסתדר. נראה לי שקשה לו עם כדורסל

הרבה ילדים מהשכבה שלו נשארים בבית ספר לחוג כדורסל , אבל הוא לא אוהב
 

1דרור ב

New member
אני אוהב את הדוגמאות שלוקחות את הילד הפרטי שלנו

והופכות אותו לכלל המקרים,גם לילד שלי היה סייע וגם הילד שלי שיחק עם הילדים בהפסקות,
הילד שלי גם נמצא כל חופש ולפעמים גם בזמן הלימודים בפעילויות של ילדים רגילים.אבל אין לו שום
חבר מהם,ואני לא יודע אם הם רואים אותו כמוזר ומשונה,זה בכלל לא קשור ליכולת חברתית.יכולת חברתית
קשורה להרבה מאוד דברים,והכל קשור לילד ולסייע אין שום יד ורגל ויכולת להשפיע על זה.אבל במקרה כמו הילד
שלך כנראה,לילד יש את היכולת הזאת שמאפשרת לו להיות בחברת הילדים הרגילים ולשחק איתם כדורגל.איך אני
יודע את זה? כי השנה הילד שלי בכיתת תקשורת והוא כן מסוגל להכיל את הילדים שבכיתה וגם הולך אליהם הביתה והם
באים אליו,וכל זה ללא מגע יד אדם.הכל מסתכם בלקיחת אחריות ורצון,כל בית ספר יכול לייצר לעצמו אנשים שתפקידם
יהיה לסייע לילדים עם צרכים מיוחדים,מדובר בילדים ,עם אהבה אפשר להשיג הכל.
 

SMADAR55

New member
להכיל את הילדים שאיתו בכתת התקשורת שהיא כתת האם שלו

או להכיל ילדים בכתה שבה הוא משתלב?
שילוב יחידני לטעמי מצריך יותר מרק אהבה ואיכפתיות. צריך אנשים שמקבלים הכשרה וכלים . ברור שבית ספר והמתי"א יכולים להכשיר אנשים כאלו. לא כל סייעת מתחילה היא בעלת ניסיון ורקע מתאים. הכל ניתן ללמידה.
לילד בשילוב יחידני לא מספיק הכישורים והיכולות , הוא צריך גם עזרה. ואם הוא לא צריך עזרה אז בוודאי כמות השעות המאושרת לו מינורית.
 

1דרור ב

New member
בעקרון הילד שלי הולך לבית ספר בשביל ללמוד

כל הקטע החברתי שם ,לא ממש מדבר אליו.את יכולה להבין מזה שהוא הולך
ללמוד בכיתה רגילה מה שהוא לומד וזהו.דעתי בנושא הסייעות היא,שזה בזבוז כסף
חסר תועלת,כאמור אפשר להכשיר סייעות בית ספריות שזה יהיה תפקידן (רצוי סייעים לבנים)
לשלם שכר של משרד החינוך ולסיים את כל הסיפור העגום הזה עם הרשויות ומשרד החינוך.
 

yuliyuli1

New member
התפקיד של הסייעת זה לא להיות חברה של הילד

אלא לתווך לו סיטואציות חברתיות, להסביר לו למה ילד התכוון כשהוא נעלב ממשהו שלא היה אמור להעליב אותו, לעזור לו להתחבר לילדים אחרים, וכו'
 
דווקא טוב

ככה הילד לא ירגיש שהוא המוזר היחיד עם סייעת.
יהיה לו יותר נוח וירגיש פחות שונות.
כמו כן במקום סייעת על כל ילד 16 שעות בשבוע יש סייעת אחת כל שעות הלימודים.
ילד צריך חברים בגילו ולא להרגיש זר ושונה הרבה יותר ממה שהוא זקוק למבוגר צמוד.
אני מקווה שהמערכת מספיק חכמה כדי לא לעשות את זה לילד שבאמת זקוק למבוגר צמוד כל הזמן.
 

SMADAR55

New member
מאוד תלוי בילד ובסייעת. בהרבה מקרים הסייעת היא סמויה ואף

אחד אינו מודע לכך שהיא סייעת אישית של אחד הילדים.
 
למעלה