סיכום על האברונים בתא ותפקידם

סיכום על האברונים בתא ותפקידם

הסיכום הוא על תאים אנימליים וצמחיים בלי הפרדה. 1. קרום התא- תוחם את התא ומבקר את תנועת החומרים אליו וממנו. לקרום מרקם נוזלי למחצה והוא בנוי משתי שכבות ליפידים שבהם משובצים חלבונים. אל צידו החוץ תאי קשורים סוכרים. 2. גרעין התא- מכיל את רוב המידע התורשתי של התא(בכרומוזומים המורכבים מ-DNA וחלבונים). בגרעין התא יש גרעינון(אחד או יותר) שבו מיוצרות מולקולות RNA ריבוזומי. 3. רשת תוך תאית(רטיקולום אנדופלסמטי)- מערכת צינורות קרומיות הפרושה בציטופלזמה. ברשת החלקה נעשה עיקר עיבוד הליפידים ונאגרים בה יונים. אל הרשת המחוספסת שבה הצינורות פחוסות, צמודים ריבוזומים שהם אתרי הרכבה של החלבונים. בחלל הרשת מעובדים חלבונים ומובלים למקום פעילותם. 4. מערכת גולג'י- כל מערכת כוללת 4-6 שקיקים פחוסים. במערכת הגולג'י מתקיים עיבוד של חלבונים וליפידים וכן נבנים רב-סוכרים. כן פעילות מערכות אלה בהעברת חומרים בתא והפרשת חומרים מן התא. 5. שלד תוך-תאי- רשת של 3 סוגים של סיבי חלבון הנקנה לתא צורה וכושר תנועה. 6. מיטוכונדריה- אתרי פעולתם של אנזימים המזרזים את תהליכי הנשימה התאית. 7. ציטופלסמה- חומר צמיג הממלא את רוב נפחו של התא ומקיף את האברונים שבו. הוא עשיר במומסי אורגניים ואי-אורגניים בינינם חלבונים שונים ובכללם אנזימים המשתתפים בפעילויות המטבוליות של התא. 8. ליזוזומים- שלפוחיות קרומיות המכילות אנזימי פירוק(בתאים אנימליים בלבד!!) 9. צנטריול- מבנה גלילי המורכב מסיבים. זוג צנטריולים נמצא באיזור שממנו נפרשים סיבים לכל חלקי התא. (בתאים אנימליים בלבד!!!) 10. כלורופלסטים- אתרי פעולתם של האנזימים המזרזים פוטוסינטזה בתאי צמחים. בתוך מערכת של קרומים בחללם הפנימי נמצאות מולקולות כלורופיל, המקנות לחלקים הירוקים של צמחים את צבעם. 11. חלולית(ואקולה)- שלפוחית בציטופלזמה שבה נמצאים מים ומומסים שונים, ומתרחשים בה תהליכים אנזימטיים. גודל החלולית שונה מתא לתא(בתאי צמחים בלבד!!) 12. דופן תא- תבנה בהיקף תא צמח המקנה לתא יציבות ותמיכה חיצונית. בנוי בעיקר מסיבים של תאית(צלולוזה).
 

bodas

New member
על תקן ה"משפר"

אל תתעצבנו עליי - אני מנסה לדייק כמה שאפשר. תודה סליחה... מספר תיקונים ותוספות למה שרשמת: 1. מבנה הקרום מכונה גם "The fluid mosaic model" (המוזייקה הנוזלית - שיבוץ החלבונים בקרום הוא כמעין מוזייקה). העובדה שהקרום נוזלי למחצה מסייעת לתא לשמור על גמישות מחד ויציבות מאידך. 2. שאר הדנ"א התאי מצוי בכלורופלסטים/מיטוכונודריה. 3. הרטיקולום האנדופלזמטי הוא המשכו של קרום הגרעין הכפול. כאשר הריבוזום צמודים אליו ומתבצע בו עיבוד חלבונים הוא מכונה "מחוספס" (Rough Endoplasmatic Reticulum = RER), וכאשר הריבוזומים מנותקים ממנו הוא מכונה "חלק" (SER). 4. אנדוציטוזה ואקסוציטוזה - הוצאה והכנסה של חומרים מהסביבה לתא וההיפך דרך בועיות ממברנליות. 5. ויציבות 6. בהם מתרחש תהליך יצירת ה- ATP, כבסיס האנרגטי הכימי הזמין של התא. 11. החלולית משמשת בעיקר במאגר רעלים וחומרים שתאי הצמח רגישים אליו. בניגוד לגוף האדם, מנגנוני סילוק הרעלים בצמח מצומצמים, וזהו הפתרון להם. 12. דופן התא נותן מענה בתנאים אוסמוטיים המאיימים על פיצוץ התא. היציבות המכנית של הדופן היא שתקבע כמה מים יכנסו לתא. בניגוד לתאים אנימליים חסרי דופן, תאים צמחיים ותאי חיידקים מוקפים בדופן המונעת ליזיס (פיצוץ התא בתנאים של כניסת מים עודפים). והערה אחת מרכזית - לאברון תאי יחשב כל גופיף המוקף בממברנה בלבד. לפיכך שלד תוך תאי וצנטריול אינם אברונים תוך תאיים.
 

שירנלה

New member
תעזרו לי פליז אני צריכה מידע על

ריכוז התא. כאילו ריכוז החומרים בו. אני עושה דוח מעבדה (קשה במיוחד) ואני צריכה רקע תיאורטי על ריכוז התא, תא צמח, וסוכרוז... מי שיכול! פליז!
 
או קיי../images/Emo80.gif

יוני נתרן- ריכוז בתא (MM) הוא 12. יוני אשלגן- 150 יוני מגנזיום- 30 יוני סידן- 1 יוני כלור- 4 יונים שליליים שונים- 155. כל הריכוזים נמדדו ביחידות של MM. תא צמח דומה מאוד לתא אנימלי, אמנם יש כמה אברונים שקיימים בו ולא קיימים בתא בע"ח. לדוג': החללית, שמהווה חלל פנימי בתא, המוקף בקרום זהה לקרום התא. בניגוד למשתמע משמה, החללית אינה ריקה וחלולה. היא מכילה מים, שבהם מומסים חומרים שונים. החללית משמת לתא בעיקר כמאגר נוזלים, ומאזנת את תכולת המים שבו. היא גם מספקת מעין תמיכה פנימית למבנה התא. בתנאים של מחסור במים מתכווצת החללית, ובעקבותיה מתכווצת הציטופלסמה. בחללית מומסים, בין השאר, פיגמנטים (צבענים) המקנים לפרחים את צבעיהם. הכלורופלסטים הם גם אברונים המיוחדים לתאי צמחים. הם בנויים משכבות קרום, המקופלות בצורת שקיקים זעירים. בכלורופלסט, יש ריכוזים של חומר שהנקרא כלורופיל. הכלורופיל הוא פיגמנט, שצבעו ירוק, והוא המקנה לצמחים ירוקים ולגבעולים את צבעם. הכלורופיל קולט את אנרגיית אור השמש, הדרושה לכלורופלסט לביצוע תהליך הפוטוסינתזה, החיוני לא רק לתא הצמח אלא לעולם החי כולו. בתאי צמחים מוקף קרום התא בדופן נוקשה, שאינו מצוי בתאים אנימליים. דופן התא מגן על התא מפגיעות מכניות חיצוניות, ומקנה לו יציבות ועמידות בלחצים מכניים. הדופן שומר גם על יציבות התא כשהוא מאבד מים, ואין מאפשר לו להתכווץ ולקרוס. בנוסף, בתאי צמחים קיימים גופיפים כהים, הנראים מבעד למיקרוסקופ כגרגרים זעירים ועגלגלים, אלה הם ריכוזים של עמילן, הנאגר ע"י התא ועשוי להתפרק ולשמש מקור מזון לתאי הצמח. בנוגע לסוכרוז, אמצא לך חומר מאוחר יותר. מקוה שעזרתי.
 
הסוכרוז../images/Emo80.gif

הסוכרוז הינו דו סוכר השכיח בטבע. זהו סוכר המאכל המוכר לנו ומצוי בכל הצמחים, ובריכוז גבוה במיוחד בצמחים מסויימים. ביצורים רב תאיים, יש תאים או איברים שלמים האוגרים בתוכם חומרים כמלאי מזון. התאים באיברי אגירה אלה מכילים כמויות גדולות של סוכרים; בחלקם נאגר הסוכרוז ובחלקם נאגר העמילן (שהוא רב סוכר, להבדיל מהסוכרוז שכאמור- דו סוכר). ראיתי לנכון ציין כי גם התמיסה העקרית העוברת בשיפה בצמחים, הינה תמיסה מרוכזת של פחמימות, שהמרכיב העיקרי שלה הוא הסוכרוז. מקווה שמעט המידע הזה עזר לך.
 

zappon

New member
למנוע טעויות...

"בגרעין התא יש גרעינון(אחד או יותר) שבו מיוצרות מולקולות RNA ריבוזומי" גריעינון זה לא אברון ולא שום דבר.פשוט בצביעת הגרעין האזור שבו מיוצר חלקיקי הריבוזום זה אזור שקולט יותר צבע ולכן זה נראה כאזור סגור ועגלגל בתוך הגרעין אבל זה איזור וזהו.
 

bodas

New member
וכדי למנוע עוד טעויות ../images/Emo13.gif

הגרעינון הוא אזור בדנ"א בו החומר התורשתי צפוף ברמה גבוהה יותר משאר הגרעין, ולכן מופיע בצורת כתם כהה יותר. מחקרים אכן הוכיחו כי באזור זה מתרכזת פעילות הייצור של החלבונים וה- RNA הקשורים במבנה הריבוזומים.
 

zappon

New member
אני לא מתווכח אבל

הגרעינון אם אני לא טועה הוא פחות דחוס ולכן יכול לקלוט יותר צבע לא? אחרי הכל מה כבר יותר דחוס מהכרומוזומים... ואם כבר שם נוצרים רק rRNA
 
תודה ענקית!!!!!

בדיוק היתה לי שאלה בש"ב על האברונים ותפקידם ועשית לי ת'עבודה... תודה תודה תודהההההה
 

nir y agus

New member
../images/Emo127.gif כל הכבוד../images/Emo8.gif../images/Emo87.gif

לא שקראתי את זה אח"כ אשתעמם בכיתה
 
למעלה