סיכום של הוויכוח על עולמו של טולקין

Dia Leoghann

New member
סיכום של הוויכוח על עולמו של טולקין

אתם מוזמנים להגיב לסיכום הזה בצורה מכובדת ונאותה. ג'סטין אנג'ל – טולקינאיות זה לא דת או אורח-חיים מוחלט ולכן אין מקום סיפור הבריאה שלהם בספר רציני. אבל, רק תדע שלא רק ששקלנו את זה, אלא גם דיברנו עם גורמים בקהילה הטולקינאית והצגנו להם גירסה באנגלית לסיפור הבריאה. ואז התעוררה בעיה: לא יכולנו להחליט מהו מיתוס בריאה טולקינאי. אני טענתי שזה רק הדברים בהם "יוצרים" ו-"בוראים" כמו בריאת שני המאורות, בריאת שני העצים, בריאת השמש והירח, בריאת בני הלילית, בריאת הגמדים, המנגינה של ארו וכך הלאה... הבעיה היא שמי שהתייעצנו איתם חלקו על דעתנו בנושא ורצו לכלול גם כמות לא קטנה של הרס וחורבן. "האמונה הטולקינאית", כפי שאתה מכנה אותה, אין לה לא דת ולא אורח חיים מוחלט. אלה היו הדרישות שסיפור בריאה מסוים ייכנס לספר. nazgulheir – אתם לא חייבים לשאול אותם. אם אתם עושים ספר שעוסק במיתוסי בריאה אתם צריכים לכלול רק את מיתוסי הבריאה ולא להתחיל לספר על כל ההיסטוריה של הארץ התיכונה בכלל והעידן הראשון בפרט. באשר לאורח חיים או דת, ישנם טולקינאים מאמינים (עם חלקם בוודאי התייעצתם). אני יודע שאני עומד לעורר עליי את כל הפורום, אבל לדעתי האמונה במה שטולקין כתב הגיונית הרבה יותר מאמונה בויקה. זאת דעתי. אף אחד לא חייב לקבל אותה. אתם פוסלים באופן אוטומטי את האמונה הטולקינאית, למה אתם חושבים שהיא פחות טובה מוויקה? Suki da yo - אני לא מאמינה בספרים. ככה זה. לקחת ספר שכתב מישהו ולהפוך אותו לדת, אפילו שמדובר בספר טוב, זה נראה לי מעשה ממש , תסלח לי, מטופש. אני לא פוסלת את האמונה הטולקינאית מראש. אני לא אגיד שאני יודעת עליה הרבה, כי אני לא, ופורום טולקין באורט הפחיד אותי עוד בכניסה , אז מעולם לא ביקרתי בו, אבל כן שמעתי הרצאה של טולקינאי באיקון לפני שנתיים, ועם קצת המידע הנוסף שהיה לי גיבשתי את הדעה שזו לא אמונה שאני אוכל לקחת ברצינות אי פעם. תסלח לי , אבל כשאדם מבוגר אומר לי שהפעם היחידה בחייו שהוא צם היתה ב"צום גנדלף" לזכר הזמן שגנדלף נכלא במגדל ( אונת'רק? משהו כזה, אני גרועה בשמות) ולא קיבל לאכול, אני חושבת שזו בדיחה. אתה באמת מאמין שיש אלפים? וגמדים ושאר ירקות? לא מפריע לך שהאמונה שלך בעצם נוגדת הרבה מהמציאות? אני יודעת שיש גם וויקנים שמאמינים ביצורים קסומים, אבל אני חושבת שבין אם בוויקה ובין אם בטולקינאיות, מדובר בדבר מטופש למדיי, להאמין בפיות וכאלה... ואם כבר מדברים, אז מה אמורה להיות הארץ התיכונה, אם זה במציאות? nazgulheir – זה נורא פשוט, אין דבר כזה האמונה הטולקינאית כמשהו מוגדר. רוב ה"מאמינים" הם פשוט אנשים שחושבים שמה שטולקין כתב באמת קרה (כלומר שאין כמעט סתירות מרכזיות עם דתות אחרות). האמת שהאמונה הטולקינאית היא גם לא פאגאנית לכשלעצמה כי הואלאר (ה"אלים") הם בעצם מעין שליחים (מלאכים) של האל (כן, כן, אותו אל מונותאיסטי) - ארו. גם אני חושב שלצום כי גאנדאלף נכלא באורת'אנק זה דבילי. אגב, אני בקושי יודע על הוויקה. פשוט לקחתי אותה כדוגמא לדת חדשה בניסיון לתקוף אנשים שיוצאים נגד האמונה הטולקינאית, מעין ניסיון להשוואה. לסטאט - הבעיה היא שרוב מה שטולקין כתב קיבל השראה מ\הועתק לחלוטין מתוך מיתולוגיות אירופיות שונות (כמו הטבטונית, משם באים האלפים והשם "הארץ התיכונה"). את האלפים והגמדים טולקין לא המציא והגה, האלפים והגמדים מקורם במיתולוגיה הטבטונית (או הנורדית, כפי שחלק יקראו לזה). אלפים וגמדים הם רוחות האדמה, לפחות חלק מקבוצות רוחות האדמה, על פי האסאטרו. ישנו חג בשם Alfablót שבו נעשית הקרבה (בלוט, ציפית למשהו אחר?) בשביל האלפים, זהו חג שמתרחש בתוך התקן המשפחתי והשתתפות של זר בתוך הטקס נחשבת למזל רע. האמונה הזו רחוקה מהמציאות? פיות הן חלק מהאמונה הקלטית, האמונה הנורדית והאמונה הסלבית, לקרוא לזה מטופש זה כמו לקרוא לאמונה באלים מטופש וזה כמו לקרוא לאמונה בוויקה מטופש. אמונות הן לא דבר מטופש. אז נכון, אני, את וג'סטין לא מסכימים עם האמונה של הבחורצ'יק, (למעשה, אנחנו אפילו חושבים שיש בה מן הגיחוך) אבל זה לא אומר שצריך לרדת עליו. אם הוא באמת מאמין בזה, זכותו, שיאמין. פגנים מודרניים הם אנשים טיפה יותר סובלניים כלפי אמונות של אנשים אחרים, גם אם אנחנו לא מסכימים איתם, גם אם אנחנו צוחקים על זה בלב, גם אם אנחנו ממש לא מאמינים בזה - אם הוא רוצה להאמין בזה, שיהיה לו לבריאות.. nazgulheir – מה שאמרת מוכיח שאינך מכיר את הטקסטים של טולקין לעומק. יש הבדל עצום בין שאיבת השראה (דבר שנעשה אגב בשנים הראשונות של הכתיבה שלו ונעלם יותר ויותר במשך השנים) לבין העתקה מוחלטת, דבר שטולקין היה רחוק מאוד ממנו. ג'סטין – יש לכם דוגמה? יש לכם אלים? יש לכם ארגונים דתיים? טקסים דתיים? לא! אז אתם לא דת. אתם גם לא "אורח חיים מוחלט", והכוונה בזה הייתה לאנשים של "קסם לילה" שסיפור הבריאה שלהם כן נכנס, ומהסיבה היחידה שהם חיים מחוץ למסגרת דתית אבל בצורה פאנאטית לחלוטין. זהו אורך-חיים מוחלט שמחייב אתאיסטיות, ואמונה באין-ספור כוחות משונים אחרים, ובניגוד לטולקינאיות זה מספיק להגדיר בן-אדם כ"עוסק בקסם לילה" כאשר "טולקאינאי" הוא לא תואר המספק הסבר ייחודי ויחיד. nazgulheir – יש הבדל משמעותי בין לזלזל במשהו לבין להגיד שהוא לא מתאים להגדרה של ספר. אתה אומר שהרעיון להכניס סיפור בריאה מספר פנטזיה לתוך ספר שמכיל סיפורי בריאה אמיתיים הוא הטיפשי. סיפורי בריאה אמתיים בעיני מי? אתה, בתור אדם שמאמין בדת הקלטית לא מאמין בסיפור בריאה מאפריקה כמו שטולקינאי מאמין לא מאמין בסיפור הבריאה של הוויקה. אז מה ההגדרה ל-"סיפור בריאה אמיתי"?
 

Justin Angel

New member
אין לזה תשובה נכונה

אבל יש תשובות לא נכונות, כמו "כל מה שנכתב ע"י בריטי מטורף אך מחונן לפני שבעים שנה". זאת למשל תשובה שגויה :)
 

Justin Angel

New member
אני רוצה להרחיב את התשובה

רק לציין שאני ממש תשוש כרגע, אז רמת הכתיבה בהתאם. מה שניסיתי להגיד שהוא שאי-אפשר לטעון שכל סיפור פנטזיה הובא באמצעים אלו ואחרים לסופר ולמעשה הוא המציאות, כי אם כך היה הדבר אז יש איפהשהו שם מיליוני עולמות פנטזיה ש*באמת* התרחשו. שרה"ט הוא סיפור פנטזיה טוב, אבל אם נגיד שהוא קרה באמת, אז למה שממלכת וולדאמאר של לאקי מרצדס לה באמת הייתה קיימת? או ממלכת אבאלון של זילאני? וכך הלאה וכך הלאה עד שיש לך מיליוני ממלכות, ארצות, יבשות ואירועים שבאמת התרחשו בעבר, שברור מאליו שאין זה המצב. אני לא אומר שטולקין לא יכל היה לקבל את הסיפור באמצעים אלו ואחרים, אני אומר שאם טולקין היה יכול אז למה לא כולם? ואין זה תפקידו של פורום זה להבדיל בין ספרות שהייתה עלולה להתרחש לבין ספרות שהתרחשה (אם אכן כן קיים דבר כזה). כמו כן אני רוצה לציין שאין כזה דבר סיפור בריאה אמיתי. כמו שנרשם באחרית הדבר של הספר ע"י ליאת, לכל אחד יש סיפור בריאה משלו, ובמציאות הפרטית שלו הוא נכון, ובהתאם לכך אמיתי בהגדר המציאות שלו. אם מדברים על המציאות הקולקטיבית ולא על המציאות הפרטית, במקרה הזה עלינו להגדיר מה אנו בדיוק מחפשים. בכדי שאנו נמצא סיפור בריאה שהוא "אמיתי" במציאות הקולקטיבית לפי התנאים של ימינו אנו מחפשים סיפור בריאה אשר היה קיים אצל עם קדמון זה או אחר, ולכן אנו נוכל למצוא את הEdda הגארמנית, את סיפור הבריאה היווני-רומאי, את ששת הלוחות האשוריים המכילים את הסיפור על טימאת וכך הלאה וכך הלאה וכולם מתקופה לפני כמה אלפי שנה טובות. וזאת לעומת הסיפור של טולקין, שלא משנה איך נגיד שהסיפור הגיע לידיו, אין לזה טיפה הוכחה או סימוכין היסטורי, ולכן אין זה סיפור אמיתי במציאות הקולקטיבית. אבל כמו שאמרתי, גם אם אין הסיפור נכון במציאות הקולקטיבית, אין זו סיבה שלא יהיה נכון במציאות הפרטית. מקווה שהבהרתי את עמדתי בצורה מספקת ברכות ירחיות
 

nazgulheir

New member
זאת בדיוק הנקודה!

מצד אחד אתה אומר שאתה שם רק סיפורי בריאה בני אלפי שנים (ופה ברור שאין מקום לטולקין) ומצד שני אתה שם את סיפור הבריאה של הוויקה ושל קסם לילה ושל עוד איזה משהו שאתה בכלל לא יודע מהו (תוך כדי שילוב של תמונות מהסרט המטומטם!). איך זה נכנס להגדרה של "סיפור בריאה של עם קדמון"?
 

Justin Angel

New member
נעבור מקרה מקרה

וויקה - וויקה היא דת פאגאנית, ולכן מתאימה להיכלל בספר שהמילה "פאגאני" מופיעה בגדול בשם הספר. על הצד השני אני ניסיתי לשאול בפורום טולקין לפני חצי שנה אם יש כזה דבר דת טולקינאית אני יצאתי משם מרגיש כמו אידיוט, בהתאם לכך - הסיבה שכללנו את וויקה לא יכולה להיות הסיבה שכללנו את טולקין. קסם לילה - קסם לילה הם חבורה פאנאטית לחלוטין של אנשים שהחל מהנשינה הראשונה בבוקר ועד הנשימה האחרונה בחיים שלהם חיים לפי אידאלים מדהימים, הם בונים את עצמם מחדש יפה בתהליך הלמידה, יש להם סיפור בריאה בעל סימוכין היסטורי מסויים. שים לב שהסיפור של קסם לילה לוקח אלמנטים כמו "אלי היום" וה"דרקונים" שידועים באין-ספור מיתולוגיות, כאשר טולקין אומנם גם עשה זאת אבל אף-פעם לא לקח ישירות דמויות מהמיתולגויות כמו טימאת, תור וכך להאה. ולכן אלא אם כן טולקינאים הופכים בתהליך הלמידה שלהם ללוחמים נגד הרשע העליון הטמון בבני-אדם ומקדישים את כל החיים שלהם ללמידתו ומיגורו, אני די חושב שהסיבה שקסם לילה נכלל לא יכולה להיות הסיבה שנכניס את טולקין. ושוב, להם יש Spin חדש על עובדות היסטוריות, טולקין המציא עובדות היסטוריות, זה ההבדל היותר חשוב כאן. סיפור בריאה מודרני - אני אישית יכול עכשיו להוכיח לך שהיקום בין 13.7 מיליארד שנים וזה אומר שיש לי סימוכין היסטורי מספק להכניס את הסיפור לספר. סיפור בריאה ללא שם - עכשיו, באמת חשבתי שאתה יותר חכם מזה. אתה ראית שאנחנו צחקנו על הדבר המגוחך הזה. אם אתה רוצה היינו יכולים להכניס את טולקין גם כבדיחה לתוך הספר ולצחוק עליו גם, אבל אישית אני מעדיף לא להיסקל למוות ע"י טולקינאים זועמים. כמו שאמרתי, "דת או אורח חיים מוחלט ושסיפור הבריאה יהיה בעל סימוכין היסטורי", טולקינאיות היא לא אף-אחד מהנ"ל.
 

nazgulheir

New member
אוקיי

אבל עדיין לא מובן לי איך וויקה, קסם לילה וסיפור בריאה מודרני נכנסים להגדרה של סיפור בריאה קדמון
 

L e s t a t

New member
רק דבר אחד מפריע לי

"אני אישית יכול עכשיו להוכיח לך שהיקום בין 13.7 מיליארד שנים וזה אומר שיש לי סימוכין היסטורי מספק להכניס את הסיפור לספר." אם באמת היית יכול לעשות את זה, זה היה פותר הרבה מאוד סכסוכים על רקע דתי שיש עם נוצרים (מה? אתה לא יודע שהעולם נברא לפני 5,000 שנה ב9 בבוקר, ה-29 לאוקטובר?) ויהודים. אבל יודע מה? אני לא אפסול את זה ככה סתם, במיוחד בתור מישהו שלא מתיימר להיות מומחה לדברים כאלה. למה שלא תוכיח את זה כאן?
 

suki da yo

New member
he too was mistaken

by a quarter of an hour. ציטוט לא מדוייק, אבל בהחלט בקירוב, חיבוק למי שיכיר מאיפה. ובנוגע ליהודים ונוצרים, הפאנאטים בניהם ( כלומר המאוד דתיים) פשוט מתעלמים מהוכחות וטענות מדעיות שיש להן סימוכין שונים. אני אישית לא מצאתי את עצמי לא עם המיתוס הוויקני ולא עם אף אחד אחר ( למרות שמכולם הכי נהניתי מהיופי של הסיפור על ארו-אילובטר, שהוא באמת סיםור הבריאה הכי מדהים שאני מכירה, אם מפסיקים אותו קצת לפנ מלקור.) אני אוהבת את הטענה שהמאובנים הם בדיחה של אלוהים (עוד רמז!) וזה יוצר לי מצב שאלוהים באר את העולם לפנים ולאחור בבת אחת, כך שהעולם נברא ברגע, אבל המפץ הגדול וכל זה באמת קרה. בערך. אני לא דובקת ברעיון אחד יורת מישלוקח לי לחשובעל אחר, אבל לזה אני תמיד חוזרת.
 

nazgulheir

New member
אין מה. התשובה לשאלה היא הספר

"בשורות טובות" של פארצ'ט ועוד מישהו.
 

suki da yo

New member
good omens

אכן אכן. ניל גיימן וטרי פראצ'ט בשילוב מזעזע שהוליד את אחד הספרים הכי מצחיקים אי פעם. אני בהחלט ממליצה לא לנסות לקרוא אותו בעברית, כי התרגום לא יותר מסביר.
 
למעלה