סילוק אוטובוסים מנתיבי המטרונית נכשל, נכשלה בקיצור זמן נסיעה
המטרונית נכשלה בשני יעדים: העברת נהגים מרכב פרטי לתח"צ וקיצור זמן הנסיעה בקריות.
מאות תלונות לראשי הערים בקריות על הקוים העוברים רק בצירים ראשיים ולא נכנסים לשכונות,
לעומת קוי אגד שעברו דרך שכונות. תוואי המטרונית לקרית אתא ישונה דרך קרית ביאליק.
רק שישית הרמזורים נותנים עדיפות. דוח מבקר המדינה בממצאים חמורים על התנהלות יפה נוף.
ראש עיריית קרית ביאליק: במקרים מסויימים זמן הנסיעה לתושבים התארך 70-100% עקב
מעבר בין קוים לשכונות והמתנה בתחנות. יעד הנסיעה באוטובוסי המטרונית הושג על ידי הרעה
בתח"צ בקריות וביטול קוים של אגד שיכלו להתחרות בה. הדרישה לסלק את האוטובוסים של אגד
מנתיבי המטרונית נכשלה וכעת יאלצו לבחון מודלים אחרים להפעלתה.
מתי תהיה עדיפות ברמזורים? מנכל יפה נוף סוף סוף מודה במה שאמרו הנוסעים: המטרונית פשוט איטית..
מתרץ כרגיל "מערכת הרמזורים מורכבת" ואומר אולי בעוד שנה וחצי..
[URL]http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-97803-00.html[/URL]
מתוך הכתבה:
"יותר משבע שנים ארכה הקמתו והיא לוותה בשינויי תוכניות מרובים שגררו עיכובים בביצוע, שלל מטרדים לתושבים ובעיקר תוספת עלויות בלתי מבוטלת. בדוח ביקורת שפרסם בתחילת השנה על המטרונית, בדק מבקר המדינה את הליכי התכנון והביצוע ואת העלויות הכספיות, ומתח ביקורת על חברת יפה נוף המבצעת ועל הרשויות עצמן, העיריות ומשרד התחבורה, ואופן התנהלותן בחוזה ההתקשרות שלהן ובסעיפי ההוצאות. אבל דוח המבקר לא התייחס כלל למהותו של המיזם. כלומר, לשאלה אם הוא בכלל נחוץ ומהם מטרותיו ויעדיו. המבקר לא בדק, אז החלטנו לבדוק.
שני יעדים
שני יעדים עיקריים הוצגו למערכת עם הקמתה. הראשון, קיצור דרמטי במשכי הנסיעה בתוך המטרופולין לעומת קודם. גם בהשוואה לתחבורה הציבורית הקודמת, גם בהשוואה למשתמשי המכוניות הפרטיות. השני, מאתגר לא-פחות, הגדלת מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית במטרופולין ועידוד התושבים לנטוש את מכוניתם הפרטית, לפחות במרחב המטרופולין, ולעלות על המטרונית.
כדי לעודד את הנסיעה במערכת ולקצר את משכה, שונה מערך האוטובוסים השכונתיים של אגד בחיפה ובקריות כך שיזינו טוב יותר את המערכת ויאפשרו את הגדלת הנגישות עם השכונות על המטרונית ובחזרה. כמו-כן הבטיחו במשרד התחבורה כי יינתן למטרונית תעדוף מובנה ברמזורים שבצמתים, כדי לקצר את משך הנסיעה. בפועל, מתברר, זה לא ממש עובד, לפחות לא כרגע. במכתב ששלח בחודש שעבר מבקר הפנים בעיריית קריית ביאליק למנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מציין מבקר העירייה כמה כשלים וליקויים מהותיים ההופכים את הנסיעה במטרונית להרבה פחות משתלמת מכפי שתוכנן. הבעיה העיקרית: נגישות הקווים השכונתיים המזינים אינה טובה מספיק לתעדוף המובטח ברמזורים, שפשוט לא קיים.
ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר כי לאורך השנה קיבלה העירייה פניות מצד תושבים וארגונים שהתריעו על קושי בנגישות אל המטרונית, במיוחד בחיבורים של קווי השירות הרוחבי מהשכונות אל כביש חיפה-עכו. "את התיאום הזה צריך לשפר. צריך להבטיח שהמטרונית תפעל באופן מלא בשיטת הגל הירוק, ובכך יתקצרו זמני הנסיעה מהקריות לחיפה – מה שבפועל לא קורה היום", אמר.
לא נכנסת לערים
נקודת ביקורת נוספת הנשמעת בקריות, היא כי מסלול המטרונית עובר בעיקרו בציר שדרות ההסתדרות במפרץ חיפה - כלומר, דרך חיפה-עכו – ולא נכנס אל ערי הקריות עצמן, למעט קריית אתא. המסלול משרת את התושבים שגרים קרוב לכביש הראשי, אך לא את אלה המתגוררים בשכונות הרחוקות יותר. מכתב המבקר העירוני מדגיש כי במקרים רבים, לתושבי השכונות המזרחיות בקריית ביאליק התארכה הנסיעה בכˉ100-70 אחוזים בשל המעברים המסורבלים מהאוטובוס השכונתי למטרונית בשל הליכה ארוכה מדי בין תחנת הירידה לתחנת העלייה, ובשל העמידה המיותרת בצמתים מרומזרים.
כהן מודה כי נכון לרגע זה, ובניגוד להבטחות, אין כמעט בכלל עדיפות על מטונית ברמזורים. כפועל יוצא, משך הנסיעה מתארך ופעילות המערכת פוחתת. כמו במערך הקווים המשלימים, גם בנושא זה המערכת אומדת את המצב וכבר החלה בבניית מערך רמזורים חדש בכל רחבי המטרופולין. זה פרויקט מורכב ומסובך מאוד, שיש לו השלכות על תנועת כל כלי הרכב – אומר כהן... פרויקט ההעדפה ברמזורים יפחית את זמן הנסיעה בין 10 ל-20 דקות, תלוי איפה ותלוי באיזו שעה. לוח הזמנים לביצוע שלו הוא כשנה וחצי.
המטרונית נכשלה בשני יעדים: העברת נהגים מרכב פרטי לתח"צ וקיצור זמן הנסיעה בקריות.
מאות תלונות לראשי הערים בקריות על הקוים העוברים רק בצירים ראשיים ולא נכנסים לשכונות,
לעומת קוי אגד שעברו דרך שכונות. תוואי המטרונית לקרית אתא ישונה דרך קרית ביאליק.
רק שישית הרמזורים נותנים עדיפות. דוח מבקר המדינה בממצאים חמורים על התנהלות יפה נוף.
ראש עיריית קרית ביאליק: במקרים מסויימים זמן הנסיעה לתושבים התארך 70-100% עקב
מעבר בין קוים לשכונות והמתנה בתחנות. יעד הנסיעה באוטובוסי המטרונית הושג על ידי הרעה
בתח"צ בקריות וביטול קוים של אגד שיכלו להתחרות בה. הדרישה לסלק את האוטובוסים של אגד
מנתיבי המטרונית נכשלה וכעת יאלצו לבחון מודלים אחרים להפעלתה.
מתי תהיה עדיפות ברמזורים? מנכל יפה נוף סוף סוף מודה במה שאמרו הנוסעים: המטרונית פשוט איטית..
מתרץ כרגיל "מערכת הרמזורים מורכבת" ואומר אולי בעוד שנה וחצי..
[URL]http://www.news1.co.il/Archive/0024-D-97803-00.html[/URL]
מתוך הכתבה:
"יותר משבע שנים ארכה הקמתו והיא לוותה בשינויי תוכניות מרובים שגררו עיכובים בביצוע, שלל מטרדים לתושבים ובעיקר תוספת עלויות בלתי מבוטלת. בדוח ביקורת שפרסם בתחילת השנה על המטרונית, בדק מבקר המדינה את הליכי התכנון והביצוע ואת העלויות הכספיות, ומתח ביקורת על חברת יפה נוף המבצעת ועל הרשויות עצמן, העיריות ומשרד התחבורה, ואופן התנהלותן בחוזה ההתקשרות שלהן ובסעיפי ההוצאות. אבל דוח המבקר לא התייחס כלל למהותו של המיזם. כלומר, לשאלה אם הוא בכלל נחוץ ומהם מטרותיו ויעדיו. המבקר לא בדק, אז החלטנו לבדוק.
שני יעדים
שני יעדים עיקריים הוצגו למערכת עם הקמתה. הראשון, קיצור דרמטי במשכי הנסיעה בתוך המטרופולין לעומת קודם. גם בהשוואה לתחבורה הציבורית הקודמת, גם בהשוואה למשתמשי המכוניות הפרטיות. השני, מאתגר לא-פחות, הגדלת מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית במטרופולין ועידוד התושבים לנטוש את מכוניתם הפרטית, לפחות במרחב המטרופולין, ולעלות על המטרונית.
כדי לעודד את הנסיעה במערכת ולקצר את משכה, שונה מערך האוטובוסים השכונתיים של אגד בחיפה ובקריות כך שיזינו טוב יותר את המערכת ויאפשרו את הגדלת הנגישות עם השכונות על המטרונית ובחזרה. כמו-כן הבטיחו במשרד התחבורה כי יינתן למטרונית תעדוף מובנה ברמזורים שבצמתים, כדי לקצר את משך הנסיעה. בפועל, מתברר, זה לא ממש עובד, לפחות לא כרגע. במכתב ששלח בחודש שעבר מבקר הפנים בעיריית קריית ביאליק למנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מציין מבקר העירייה כמה כשלים וליקויים מהותיים ההופכים את הנסיעה במטרונית להרבה פחות משתלמת מכפי שתוכנן. הבעיה העיקרית: נגישות הקווים השכונתיים המזינים אינה טובה מספיק לתעדוף המובטח ברמזורים, שפשוט לא קיים.
ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר כי לאורך השנה קיבלה העירייה פניות מצד תושבים וארגונים שהתריעו על קושי בנגישות אל המטרונית, במיוחד בחיבורים של קווי השירות הרוחבי מהשכונות אל כביש חיפה-עכו. "את התיאום הזה צריך לשפר. צריך להבטיח שהמטרונית תפעל באופן מלא בשיטת הגל הירוק, ובכך יתקצרו זמני הנסיעה מהקריות לחיפה – מה שבפועל לא קורה היום", אמר.
לא נכנסת לערים
נקודת ביקורת נוספת הנשמעת בקריות, היא כי מסלול המטרונית עובר בעיקרו בציר שדרות ההסתדרות במפרץ חיפה - כלומר, דרך חיפה-עכו – ולא נכנס אל ערי הקריות עצמן, למעט קריית אתא. המסלול משרת את התושבים שגרים קרוב לכביש הראשי, אך לא את אלה המתגוררים בשכונות הרחוקות יותר. מכתב המבקר העירוני מדגיש כי במקרים רבים, לתושבי השכונות המזרחיות בקריית ביאליק התארכה הנסיעה בכˉ100-70 אחוזים בשל המעברים המסורבלים מהאוטובוס השכונתי למטרונית בשל הליכה ארוכה מדי בין תחנת הירידה לתחנת העלייה, ובשל העמידה המיותרת בצמתים מרומזרים.
כהן מודה כי נכון לרגע זה, ובניגוד להבטחות, אין כמעט בכלל עדיפות על מטונית ברמזורים. כפועל יוצא, משך הנסיעה מתארך ופעילות המערכת פוחתת. כמו במערך הקווים המשלימים, גם בנושא זה המערכת אומדת את המצב וכבר החלה בבניית מערך רמזורים חדש בכל רחבי המטרופולין. זה פרויקט מורכב ומסובך מאוד, שיש לו השלכות על תנועת כל כלי הרכב – אומר כהן... פרויקט ההעדפה ברמזורים יפחית את זמן הנסיעה בין 10 ל-20 דקות, תלוי איפה ותלוי באיזו שעה. לוח הזמנים לביצוע שלו הוא כשנה וחצי.