פעם בתל אביב בקונצרט-הרצאה לנוער, אמר
ארתור רובינשטיין: העניין עם מגוון הביצועים הוא לא לחפש את הטוב ביותר, אלא ללמוד מכל אחד מהם מה שיש לו להגיד על היצירה. כי היצירה רבת פנים, ולעולם לא יהיה אפשר לדלות ממנה את כל משמעויותיה, ובוודאי לא בביצוע אחד. זה אחד המאפיינים של יצירה "קלסית" בכל תחום. שבכל דור ודור אנו חוזרים אליה ללמוד בה מחדש את משמעויותיה המתחדשות בתהליך אינסופי. והדבר נכון לא רק לביצוע, אלא גם לשומע. זה יותר מ"טעם אישי". זה המצב הרוחני שלך ברגע נתון. הרשמים שחווית היום, השבוע, החודש... האדם שאתו שמעת את היצירה, המקום שבו שמעת אותה לראשונה, לאחרונה. היום אתה מפיק את המרב מטוסקניני, מחר -- מקלמפרר. שטוסקניני מנצח בטמפו כפול מקלמפרר זה לא עניין שהאחד טוב מהשני, או "קולע יותר לרוחו של בטהובן". זה עניין שלאמת -- פנים רבות. והיום אתה מפיק את המרב מהיבשושיות הקשוחה והמהירה של טוסקניני, ומחר אתה מפיק את המרב מהנחת, העיצוב של גווני הגוונים של תמונת הצליל והתזמור, מהקווים הארוכים, מהרהור הפילוסופי הרבה יותר, של קלמפרר. לכן "ביצוע טוב במיוחד" הוא ביטוי מצמצם. לא אכחש שיש ביצועים שאינם מספקים. אבל הטובים -- לכל יצירה יש וצריכים להיות ביצועים רבים, ואפילו רבים מאוד, טובים במיוחד. זה התהליך המלא. לא חבל לצמצם?