סינדרומים דתיים

סינדרומים דתיים

מדי שנה מתאשפזים כשלוש מאות נוצרים ויהודים בבתי חולים לחולי נפש בגלל סינדרום ירושלים. לרוב אלה גברים אבל גם נשים ספורות אשר סבורים שהם המשיח. מספר דומה של אנשים מתאשפז ברומא בגלל סינדרום הוותיקן. מה ההסבר לתופעה? האם יש סינדרום דומה בדתות אחרות? סינדרום מוסלמי למשל?
 

אלי ו.

New member
שמעתי על כך

השאלה היא האם אלה אנשים עם נטיות למחלת נפש שהטריגר שלה היה בגלל החויה הנפשית והמשמעות של ירושלים עבורם? (ז"א אנשים שכנראה בשלב מסוים בלי קשר לירושליים היו מאושפזים)
 
כן, אבל...

עד כמה שידוע לי לרוב המקרים אין היסטוריה רפואית של ליקויי נפש או אישפוזים על רקע זה, וגם הדמיון בין התופעות במקומות שונים בעולם, מעניין.
 

אלי ו.

New member
בזמנו דיברתי עם חבר פסיכולוג

על נושא מחלות הנפש, והוא טען שלאדם שאין נטיה למחלת נפש לא תהיה מחלת נפש. רק למי שיש נטיה כזו עלולה להוצר אצלו מחלת נפש. הוא הביא את השואה כראיה, אנשים רבים עברו טראומות נוראות בשואה ובכ"ז לא חלו נפשית, לעומת זאת ארועים הרבה פחות טראומטיים יכולים להיות טריגר למחלת נפש למי שיש לו נטיה לכך. אותי הוא די שכנע.
 

אלי ו.

New member
הנקודה שלי היתה הפוכה

והיא שהאנשים שלקו בסינדרום היו עם פוטנציאל למחלת נפש, וירושלים רק היתה הטריגר להתפרצות המחלה.
 
כן, אבל

לרובם לא היו מחלות נפש קודמות, ומה שמעניין הוא דווקא עובדה זו, בצירוף שכיחות התפרצותה של המחלה, אם כן זוהי מחלה.
 
במקרה

הכרתי אדם שטיפל בכאלה בירושלים. עד כמה שאני זוכרת ,רוב אלו שנפגעו ב syndromהזה באו משכבות סוציואקונומיות נמוכות ,אשר זו היתה היציאה הראשונה שלהם לחו"ל .הם באו מרקע דתי מאד, והיו מעין טרנס עוד לפני שהגיעו לירושלים. הנופים שראו פתאום היו רק הטריגר שהוציא את האטרף ..לאחר טיפול קצר הםנשלחו בחזרה לארצם .אגב התופעה ידועה גם בעיר לורד בצרפת, ועוד עיר בספרד ששכחתי את שמה ,גם ברומא .בפירנצה לעומת זאת יש סינדרום דומה אבל זה בא מהמגע עם האמנות שם.
 
אם גם בנצרות וביהדות

היו מבטיחים 72 בתולות, אז נראה לי שלא היה נברא הSYNDROM.
 
אולי הבעיה היא בכלל בעיית "תרגום"?

כלומר, האנשים האלה חוו חוויה אמיתית אבל התרגום לחוויה עובר דרך המסננות הדתיות/תרבותיות שלהם? אני כותבת זאת משום שלא מזמן קראתי ספר על מה שהתרחש בלורד: נערה צרפתיה צעירה מאזור נחשל בצרפת שלא זכתה להשכלה פורמלית או דתית רבה, פגשה דמות גבירה זוהרת במערה באזור ודיברה עימה פעמים רבות עד שהתופעה החלה להתפרסם. החוויה היתה חזקה דיה כדי להשפיע לא רק על הנערה הזו אלא גם על כל מי שבאו עימה בקשר, כולל אנשי כנסיה שהתנגדו לתנועה ההמונית הספונטנית שהדבר חולל. ועל כל נע שחזו בה כשהיא מתקשרת עם הדמות הזו. שתי חברותיה הצעירות גם הן חזו בדמות פעם אחת. כתוצאה מן המפגש הנערה, ששמה היה קיבלה מידע וחשפה מעיין מרפא שגרם לשרשרת מקרי ריפוי ולמעשה מתחוללים שם מדי פעם מקרי ריפוי ניסיים עד עצם היום הזה, למרות המיסחור של כל התופעה. להלן רשימה (לא מעודכנת) של מקרי הריפוי שהכנסיה הקתולית, אחרי בדיקות מעמיקות, הכירה בהם כמקרי ריפוי ניסיים. המחלות שרופאו הן מחלות "אמיתיות". בעיית התרגום היתה במקרה זה של הסביבה. הנערה עצמה לא חשה צורך לתת לדמות שם, אבל הסביבה החליטה שהיתה זו מריה ולא אחרת, וכך נחרט האירוע בתודעה הקולקטיבית.
 
מעניין...

תודה על התזכורת ללורד ולפירנצה. מעניין גם שסינדרום ירושלים "מעדיף" פרוטסטנטים... אבל גם יהודים "נפגעו": אישית פגשתי תמהוני שחשב שהוא המשיח וגר בליפטא כשהוא רוכב על חמורו הלבן למרכז העיר ומכריז שם שסוף העולם מתקרב. למרות תמהוניות התופעה, היה לה אפקט עז רושם על הצופים. ביקרתי את אותו אדם מתוך סקרנות מספר שנים לאחר מכן והוא כבר חדל להכריז שהוא משיח והיה בתהליכי חזרה בתשובה.
 
יש באסלאם

טקסים שיכולים להגיע לאקטזא דתית ראי ערך הסופי שמשתמשים בתופים ובמצילתיים ובריקודים כדי להתאחד עם האל. הטקס השני שמלווה באקסטזא דתית הוא יום אלשוראא שבו השיעים מכים את עצמם עד זוב דם ולפעמים זה מגיע לדרגות קשות של פגיעה עצמית ....אולי לזה את מתכוונת ???
 
טכסים הם בכלל נושא מעניין

שכדאי יהיה לדבר עליו יום אחד. אבל בסינדרומים שצויינו למעלה מדובר בחוויה דתית ספונטנית שנופלת על אנשים במפתיע וללא כל הכנה מוקדמת.
 
אין באסלאם

חוויות דתיות מה לעשות הדבר היחיד שאני יכול להניח זה הפיכה של אנשים מוסלמים לא הכי דתיים ליותר דתיים לאחר החאג´ או ביקור רגיל במכה ... זה הדבר היחיד שאני מכיר .....
 

masorti

New member
ומה עם הריקודים של הדרווישים?

זה לא חויה דתית שמכניסה לטרנס? ומה עם ההלקאות העצמיות של השיעים בחג העשורה? זו לא חויה דתית?
 

אלי ו.

New member
ההגדרה היתה "ללא הכנה מוקדמת"

במקרים האלה אנשים מכניסים את עצמם לטראנס במודע
 
למעלה