נאוה פרנס, נטורופתית
New member
סיפורי חינוך ביתי בחג
ביום שלישי בלילה יצאנו בדרכנו מהצפון אל ההורים בראשל"צ. כשפנינו דרומה בצומת אחיהוד, סיפרתי ליהונתן על העלייה ברגל לירושלים בתקופת בתי המקדש. הוא מעולם לא שמע על בית המקדש אז סיפרתי לו... וכך נגעתי בבתי המקדש, בכהנים ובכוהן הגדול, ובמנחות ובזבחים, בלויים ובעם ישראל העולים לרגל. נגעתי בכותל המערבי בהר הבית, במוסלמים ובקדושת הר הבית עבורם נגעתי בעמים השונים ששלטו בארץ ישראל, בסגנונות הבניה השונים, בגלות, בהרצל, בקונגרס הציוני, ברעיון אוגנדה (ובמבצע אנטבה - ראינו את הסרט) נגעתי בחיי היהודים בגולה, בהתבוללות, בעיירות, בפוגרומים, הזכרתי את התורכים ואת מחתרת נילי וגיבורתה שרה אהרונסון שעזרו לבריטים לכבוש את ארצנו, עברנו דרך השואה והחלטת יהודים רבים לעלות לארץ. דיברנו על ההעפלה - ראינו לא מזמן את 'אקסודוס', דיברנו על סבא שעלה בעצם לפלשתינה ולא למדינת ישראל, דיברנו על חומה ומגדל, דיברנו על המחתרות שגירשו את הבריטים,תכנית החלוקה וההצבעה באו"ם, על הערבים שלא רצו אותנו פה, על הכרזת המדינה, ועל המלחמה שהובילה אותנו לעצמאות במדינה שהיתה גדולה ממה שהוצע לנו בתכנית החלוקה. כאן עצרתי, חושבת שנגעתי בהמון דברים. "אימא, תמשיכי!" - קרא הקול מאחורי, "על מה היית רוצה לשמוע?" "תמשיכי עד היום" -ענה. אז המשכנו דרך המלחמות שעברה המדינה, הוא התעקש לשבץ את ההסטוריה המשפחתית ברצף: 1948 - קום המדינה 1950 - סבתא עלתה לארץ וחיה במעברה, באוהלים, 1956 - מבצע קדש - כבשנו והחזרנו את סיני, 1958 - אימא נולדה 1959 - נולדה הדודה. 1967 - קודם נולדה עוד דודה, חודשיים וחצי אח"כ - מלחמת ששת הימים. כבשנו המון, שחררנו את ירושלים. קו ברלב ומלחמת ההתשה, 1967 - קריסת קו ברלב אל מול המצרים ומלחמת יום הכיפורים. נסיגה, אח"כ כיבוש מחדש, כניסה אל תוך מצרים והגעה לטווח תותחים מדמשק, חזרה לגבולות 67 הכניסה ללבנון ומלחמת שלום הגליל, ועשיו האינתיפאדה - מלחמה של אזרחים. סה"כ, סיכום של כ- 50 דקות. הגענו לחדרה, השעה כבר היתה אחרי חצות וחצי, והילד צנח על הספסל האחורי. אני ישבתי לי גאה על היכולת ליצור את הרצף בספונטניות שכזאת. היסטוריה היתה במקצוע הכי חלש לי: 5 בבגרות בהיסטוריה כללית, 6 בזו שלנו, 6 אולי 7 בתנ"ך. עכשיו צריך להפנים את המידע - לחזור שוב ושוב על חלקים, לחשוף אותו לאנשים שיספרו סיפורים, שיתנו "בשר" למסגרת. למשל: הוריי בשולחן החג אתמול סיפרו על עלייתם. אבא שלי, היה גם חודש בעתלית - סיפור נוסף שהילדים נחשפו אליו, האימא שלי - מעט על חיי המעברה. מי אמר שלא לומדים הסטוריה ותנ"ך בחינוך ביתי?
ביום שלישי בלילה יצאנו בדרכנו מהצפון אל ההורים בראשל"צ. כשפנינו דרומה בצומת אחיהוד, סיפרתי ליהונתן על העלייה ברגל לירושלים בתקופת בתי המקדש. הוא מעולם לא שמע על בית המקדש אז סיפרתי לו... וכך נגעתי בבתי המקדש, בכהנים ובכוהן הגדול, ובמנחות ובזבחים, בלויים ובעם ישראל העולים לרגל. נגעתי בכותל המערבי בהר הבית, במוסלמים ובקדושת הר הבית עבורם נגעתי בעמים השונים ששלטו בארץ ישראל, בסגנונות הבניה השונים, בגלות, בהרצל, בקונגרס הציוני, ברעיון אוגנדה (ובמבצע אנטבה - ראינו את הסרט) נגעתי בחיי היהודים בגולה, בהתבוללות, בעיירות, בפוגרומים, הזכרתי את התורכים ואת מחתרת נילי וגיבורתה שרה אהרונסון שעזרו לבריטים לכבוש את ארצנו, עברנו דרך השואה והחלטת יהודים רבים לעלות לארץ. דיברנו על ההעפלה - ראינו לא מזמן את 'אקסודוס', דיברנו על סבא שעלה בעצם לפלשתינה ולא למדינת ישראל, דיברנו על חומה ומגדל, דיברנו על המחתרות שגירשו את הבריטים,תכנית החלוקה וההצבעה באו"ם, על הערבים שלא רצו אותנו פה, על הכרזת המדינה, ועל המלחמה שהובילה אותנו לעצמאות במדינה שהיתה גדולה ממה שהוצע לנו בתכנית החלוקה. כאן עצרתי, חושבת שנגעתי בהמון דברים. "אימא, תמשיכי!" - קרא הקול מאחורי, "על מה היית רוצה לשמוע?" "תמשיכי עד היום" -ענה. אז המשכנו דרך המלחמות שעברה המדינה, הוא התעקש לשבץ את ההסטוריה המשפחתית ברצף: 1948 - קום המדינה 1950 - סבתא עלתה לארץ וחיה במעברה, באוהלים, 1956 - מבצע קדש - כבשנו והחזרנו את סיני, 1958 - אימא נולדה 1959 - נולדה הדודה. 1967 - קודם נולדה עוד דודה, חודשיים וחצי אח"כ - מלחמת ששת הימים. כבשנו המון, שחררנו את ירושלים. קו ברלב ומלחמת ההתשה, 1967 - קריסת קו ברלב אל מול המצרים ומלחמת יום הכיפורים. נסיגה, אח"כ כיבוש מחדש, כניסה אל תוך מצרים והגעה לטווח תותחים מדמשק, חזרה לגבולות 67 הכניסה ללבנון ומלחמת שלום הגליל, ועשיו האינתיפאדה - מלחמה של אזרחים. סה"כ, סיכום של כ- 50 דקות. הגענו לחדרה, השעה כבר היתה אחרי חצות וחצי, והילד צנח על הספסל האחורי. אני ישבתי לי גאה על היכולת ליצור את הרצף בספונטניות שכזאת. היסטוריה היתה במקצוע הכי חלש לי: 5 בבגרות בהיסטוריה כללית, 6 בזו שלנו, 6 אולי 7 בתנ"ך. עכשיו צריך להפנים את המידע - לחזור שוב ושוב על חלקים, לחשוף אותו לאנשים שיספרו סיפורים, שיתנו "בשר" למסגרת. למשל: הוריי בשולחן החג אתמול סיפרו על עלייתם. אבא שלי, היה גם חודש בעתלית - סיפור נוסף שהילדים נחשפו אליו, האימא שלי - מעט על חיי המעברה. מי אמר שלא לומדים הסטוריה ותנ"ך בחינוך ביתי?