The Ancient Mariner
New member
סיפור אבקות מרק (נטע, לא לשרשר!)
יצא לי לקרוא הרבה תגובות של אנשים שונים בקשר לעניין אבקת המרק שפתאום נורא כועסים (יכול להבין ואפילו חצי להצדיק) שרימו אותם... אבל יותר מזה (וזו הנקודה העיקרית של ההודעה שלי) חושבים שבמשך כל הזמן הזה הם לא היו צמחונים \ טבעונים . ובכן, גם אותי סיפור אבקת המרק עיצבן, אבל שאלה לכם: במה הוא שונה מסיפור הסוכר? נכון, על אבקת מרק קל יותר לוותר מאשר על סוכר - וזה כנראה ההבדל העיקרי (והסיבה שאני אשתדל לא לקנות אבקות מרק), אבל באופן בסיסי אין הבדל בין שתי הדוגמאות. בואו נתחיל מהסבר קטן על עניין ה"בטל בשישים" (או: למה ישנם מוצרים מהחי שמסומנים כפרווה?) קודם כל ברור לנו שפרווה לא מסמן מוצר שאינו מהחי, דגים הם פרווה, ביצים הם פרווה וגם כל מוצרי הלוואי שלהם. אבל יש עקרון אחר בכשרות, והוא עקרון ה"בטל בשישים", אם קיימת חתיכת בשר במוצר שהחלק הבשרי \ חלבי מהווה 1 חלקי 60 (או 61 אינני בטוח, בכל מקרה אף אחד לא באמת מודד) הוא נחשב כ"בטל בשישים" ולכן ניתן להתעלם ממנו בכשרות: זו (אחת) הסיבה(ות) לכשרות פרווה של סוכר כדוגמה. ותיקי הפורום יזכרו את הדיון הסוער שהיה כאן על סוכר, אחרי שכולנו קיבלנו הסברים נרחבים מאמנון (תודה אמנון!) על עניין הסוכר, התחיל הדיון האידאולוגי האם זה "טבעוני" לאכול סוכר: רוב כותבי הפורום (אני חושב שכל, אבל לא רוצה להכליל) הגיעו למסקנה שאכילת סוכר זניחה ברמת ההשפעה שלה על קיום תעשיות הזוועה מן החי, המרכיב מן החי בתהליך ייצור הסוכר הוא בטל בשישים (אם לא בטל בשש מאות) במובן הטבעוני שלו עתה, ולא הדתי. תרגעו, אתם לא צריכים להתחיל את הספירה (ויש שיערו שעצם הספירה הזו פסולה, טבעונות זה אורח חיים, לא אתגר ובטח לא טבלת ייאוש) של הטבעונות \ צמחונות שלכם מחדש, לפי דעתי, גם אתם לא צריכים להתרגש כל כך מהסיפור - בכלל לא בטוח שמדובר במוצר מן החי וזה דורש בירור. בכל מקרה, אבקות מרק בניגוד לקונדומים, סוכר, סרטי צילום, ירקות מחלקאות לא-אורגנית וכו´ הם דבר שכל כך הרבה יותר קל לוותר עליו - אז יהיה ראוי שנוותר עליו - אבל גם כאן השאלה היא איך \ למה וכמה... האם כל תבשיל שתוכלו עתה מחוץ לבית תבררו האם נעשה עם אבקת מרק? ואיזו אבקת מרק? אישית, אני סבור שזה יעשה נזק הסברתי אדיר לטבעונות, ויציג אותה בתור אורח חיים שמטורף בכל קנה מידה סביר לעמוד בה. אתם מוזמנים להגיב... -הכותב מתנצל על הכתיבה בלשון זכר, היא נעשתה מטעמי נוחות בלבד, ניתן להחליף כל הטייה מגדרית בכתוב גם למין נקבה-
יצא לי לקרוא הרבה תגובות של אנשים שונים בקשר לעניין אבקת המרק שפתאום נורא כועסים (יכול להבין ואפילו חצי להצדיק) שרימו אותם... אבל יותר מזה (וזו הנקודה העיקרית של ההודעה שלי) חושבים שבמשך כל הזמן הזה הם לא היו צמחונים \ טבעונים . ובכן, גם אותי סיפור אבקת המרק עיצבן, אבל שאלה לכם: במה הוא שונה מסיפור הסוכר? נכון, על אבקת מרק קל יותר לוותר מאשר על סוכר - וזה כנראה ההבדל העיקרי (והסיבה שאני אשתדל לא לקנות אבקות מרק), אבל באופן בסיסי אין הבדל בין שתי הדוגמאות. בואו נתחיל מהסבר קטן על עניין ה"בטל בשישים" (או: למה ישנם מוצרים מהחי שמסומנים כפרווה?) קודם כל ברור לנו שפרווה לא מסמן מוצר שאינו מהחי, דגים הם פרווה, ביצים הם פרווה וגם כל מוצרי הלוואי שלהם. אבל יש עקרון אחר בכשרות, והוא עקרון ה"בטל בשישים", אם קיימת חתיכת בשר במוצר שהחלק הבשרי \ חלבי מהווה 1 חלקי 60 (או 61 אינני בטוח, בכל מקרה אף אחד לא באמת מודד) הוא נחשב כ"בטל בשישים" ולכן ניתן להתעלם ממנו בכשרות: זו (אחת) הסיבה(ות) לכשרות פרווה של סוכר כדוגמה. ותיקי הפורום יזכרו את הדיון הסוער שהיה כאן על סוכר, אחרי שכולנו קיבלנו הסברים נרחבים מאמנון (תודה אמנון!) על עניין הסוכר, התחיל הדיון האידאולוגי האם זה "טבעוני" לאכול סוכר: רוב כותבי הפורום (אני חושב שכל, אבל לא רוצה להכליל) הגיעו למסקנה שאכילת סוכר זניחה ברמת ההשפעה שלה על קיום תעשיות הזוועה מן החי, המרכיב מן החי בתהליך ייצור הסוכר הוא בטל בשישים (אם לא בטל בשש מאות) במובן הטבעוני שלו עתה, ולא הדתי. תרגעו, אתם לא צריכים להתחיל את הספירה (ויש שיערו שעצם הספירה הזו פסולה, טבעונות זה אורח חיים, לא אתגר ובטח לא טבלת ייאוש) של הטבעונות \ צמחונות שלכם מחדש, לפי דעתי, גם אתם לא צריכים להתרגש כל כך מהסיפור - בכלל לא בטוח שמדובר במוצר מן החי וזה דורש בירור. בכל מקרה, אבקות מרק בניגוד לקונדומים, סוכר, סרטי צילום, ירקות מחלקאות לא-אורגנית וכו´ הם דבר שכל כך הרבה יותר קל לוותר עליו - אז יהיה ראוי שנוותר עליו - אבל גם כאן השאלה היא איך \ למה וכמה... האם כל תבשיל שתוכלו עתה מחוץ לבית תבררו האם נעשה עם אבקת מרק? ואיזו אבקת מרק? אישית, אני סבור שזה יעשה נזק הסברתי אדיר לטבעונות, ויציג אותה בתור אורח חיים שמטורף בכל קנה מידה סביר לעמוד בה. אתם מוזמנים להגיב... -הכותב מתנצל על הכתיבה בלשון זכר, היא נעשתה מטעמי נוחות בלבד, ניתן להחליף כל הטייה מגדרית בכתוב גם למין נקבה-