סיפור אהבה

סיפור אהבה

הבחורה רוחצת כלים ליד כיור. הבחור ניגש אליה, לעזור לה, גוהר מאחור, מפלרטט, היא מחייכת ועם הסבון מציירת לו שפם מעל השפה העליונה * מהצד אותו בחור בדיוק מביט על עצמו ועל הבחורה בפליאה הוא בוחן אותם, שם ליד הכיור ומסיט את מבטו לעבר כפות ידיו, בוחן אותן כתינוק ואז מחזיר אותו לעבר עצמו והבחורה בחשש מה הוא מתקרב אליהם * מהצד אנחנו מגלים את אותו בחור בפעם השלישית , המביט על עצמו השני המביט על עצמו הראשון והבחורה יחדיו, הבחור השלישי כבר לא זז, הוא יושב על ספה, מביט בסצנה מולו בריכוז הוא שולח את ידו להצית סגריה. אין לו אש. הוא מקבל מצית ממנו עצמו, המופיע פעם רביעית על הספה לידו. עכשיו הן ארבע צלליות המביטות אחת על השניה ועל עצמן יחד עם הבחורה ליד הכיור * באמבטיה מול הכיור הוא שוטף את פניו, מביט בעצמו במראה, במקלחת הסמוכה, כפיל שלו מתקלח בפרוזדור, אחר מטיל את מימיו בשירותים. מספר כפילים בוחנים בעניין תמונות המסודרות באלבום קטן תמונות של הבית עצמו, מלא בכפילים. היא שותה שוקו המשאיר עקבות בצורת שפם קטן על שפתה העליונה. עם אצבעותיה היא משחקת, יוצרת צורות של חיות לאור צללי המנורה * עכשיו הבית מלא כפילים. כבר כמעט בלתי אפשרי לספור אותם או לעקוב אחרי מעשיהם, חלקם בוהים, חלקם משוחחים, רובם מביטים בו ובזוגתו השרועים על המרבץ. ראשה עמוק בין ירכיו, אברו בין שפותיה. אחד הכפילים מביט בבחורה על השטיח ועל פני הבחור הגונח. הוא מתקרב אליה, רוכן ונכנס תוכה, מתמזג ונעלם. גופה שלו. * מעולם הוא לא ראה את עצמו בפוזיציה הזאת, נראה די מגוחך, חשב. הוא קם, למרות מבט ההפתעה שנראה על פניו שלו עצמו. * היא נמצאת מול המראה הגדולה בחדר השינה, במבט ממזרי בוחנת את גופה כאילו עולם חדש ומופלא נפתח לפניה. מסתבר שהיא או רקדנית או חובבת יוגה, המתיחות, ספק תנועות הריקוד מאשרות זאת * על הספה הוא בוהה בטלביזיה, מוקף בכפיליו הרבים אשר למרבה הפלא חדלו מכל עיסוקיהם וכעת הם מתבוננים בו, בהתרגשות רבה, בציפיה. היא נמצאת בכניסה לחדר, מביטה בו, עכשיו היא רואה את כל הכפילים, מביטים בה. היא מתקרבת אליו וכוונותיה ברורות * עכשיו הם למדו, עומד הוא עצמו סביבו מביט בעצמו עם עצמו גונחים ומתפתלים. המודעות הפכה להיות סופית, כל זכרון ילדות, נשיקה ראשונה של אם בבוקר, שדה תפוזים נטוש ליד בית חרושת למכלי מזון, ענני אביב נמוגים, צבא של כוכבים, מתכת קרה ואף הלא מזה, עולם עתיק בו אביר קופד נפשו אל מול חרב, שגעון גדלות של אימם מוסלמי, כובסת המניקה את ילדה אל מול הנילוס, אדם דמוי קוף הרוקד אל מול המדורה * בתוך תוכו הוא ראה את המראות. האיחוד היה הכל. * ותוך כדי כך הם חזרו ונכנסו לגופו, נשאבו פנימה. כל הכפילים כולם * שוכב לבד במיטה הביט על התקרה, הוא עצם את עינייו. השינה הייתה קלה וללא חלומות
 

Rivendell

New member
תגובה

תראה, הבעיה העיקרית שהיתה לי עם זה - הפורמט. זה נראה יותר קרוב להיות תסריט מסיפור. התיאורים יותר מדי "פתוחים", ויש נקודות בהן זה פשוט נראה לי כמו סצינה קצת הוליוודית. הגדולה של האמנות הכתובה היא שאתה יכול לתת מילים למחשבות ורגשות. אתה בחרת ללכת על תיאורים נקיים בלי שום התייחסות לזה, וזה בעיני בזבוז. יש לך כאן כלי שאין בשום אמנות אחרת - היכולת הזו לתאר את הרגש, את המחשבות. תשתמש בזה!! למשל: הוא בוחן אותם, שם ליד הכיור ומסיט את מבטו לעבר כפות ידיו, בוחן אותן כתינוק ואז מחזיר אותו לעבר עצמו והבחורה בחשש מה למה את כפות ידיו? למה זה בכלל אכפת לי כקוראת? ולמה כפות הידיים דווקא? התיאור הזה הוא תיאור סצינה נקי. אין כאן שום התייחסות לרמות עמוקות יותר, וחבל. נסה לשים את עצמך בסיטואציה - מה היית מרגיש? מה היית חושב? איזה מאפיינים פיזיים היו לזה? אולי היית מזיע מרוב לחץ? אולי היית רועד קצת? ואולי היית חושב "לא יכול להיות"? את כל הדברים האלה - תן לקורא. אני לא מתכוונת כמובן שתדחוף לו את זה לגרון, אלא שתרמוז על זה. שתיתן כיוון. מה שיש כאן הוא שלד. בתור שלד זה לא רע בכלל, אבל זה עדיין רק שלד
. תנסה לעבוד על זה, ואני אשמח לראות את זה שוב.
 
ברכט היה אוהב את האינטרנט :)

תודה רבה על התיחסותך אין ספק שהפורמט הוא קולנועי . לא היה לי רצון לשים את עצמי בתוך הסיפור, אלא ליצור ניכור דיבור ישיר עם שיטת הניכור של ברטולד ברכט, המחשבה שעמדה מאחורי זה היא לנצל את המדיום של האינטרנט ויחד איתו לפתח סוג חדש של הבעה. יש לי תחושה ששיטת הניכור של ברכט תפורה על מדיום האינטרנט בכל מקרה, אני שמח על הערות שלך המכוונת לכיוון של פרוזה, יכול להיות שהמשפטים האחרונים שלך יגרמו לי לעבד את זה הלאה לפורמט שונה ועל כל אני מודה לך מאוד
 

Rivendell

New member
אני לא חושבת שיש בזה משהו חדשני

כמו שזה, בכל אופן. ואם אתה מתעניין בדברים מהסוג הזה, יש לא מעט אתרים שעוסקים באמנות אינטרנטית - מתמקדים בדיוק בנושא הזה של הניכור של הרשת, וכו'. שווה לך לבדוק אם הנושא מעניין אותך. ואני שמחה לעזור
.
 

Boojie

New member
לא הבנתי איך בדיוק

הרשת מנוכרת. מילא כמדיום באופן כללי (ולא, אני לא חושבת שהיא מנוכרת, להפך, אני חושבת שהיא מכילה הרבה יותר אופציות לקשר אישי מאשר הרבה מדיומים אחרים), אבל כמדיום ספרותי? להפך. דווקא כמדיום ספרותי, באינטרנט יש קשר הרבה יותר בלתי-אמצעי בין הכותב לבין קוראיו, מה שהופך את החוויה הספרותית להרבה פחות מנוכרת מאשר התקשורת סופר-קורא באמצעות חבילת דפים כרוכה.
 
הניכור ברשת

זה עניין אישי שלך כמובן. למיטב הבנתי כמות האינפורמציה ואפשרות הבחירה היא תחילתו של הניכור, כמו כן, יכולת קבל האינפורמציה הכתובה במהירות לפעמים אני מוצא את עצמי מלהג עם נהגי מוניות ומתגעג לימים של סבא שלי, סוס ועגלה, ו3000 אינפורמציות ביום בלבד. כיום, כמות המידע הלא רלוונטי שהמוח האנושי ספוג ביום היא פי 50 יותר גדולה, לפחות. שיטת הניכור של ברכט, על רגל אחת, עוסקת בחוסר הזדהות של הצופה עם המחזה ונקיטת קו אובוקטיבי ללא מניפולציות יכולת הקורא לקלוט את המידע הזה ולעבד אותו באופן עצמאי מחזקת דווקא את דבריים לקשר בלתי אמצעי בברכה
 

goshdarnit

New member
לא חושב.

שיטת הניכור של ברכט עוסקת בכך שהקהל מודע כל הזמן לעובדה שהוא בתאטרון, ולכך שמספרים לו סיפור ואיך מספרים לו סיפור. אין חוסר מניפולציה אצל ברכט - הוא כל הזמן מפעיל מניפולציות. אין חוסר הזדהות - מי לא יזדהה עם אמא קוראז'?
 

Boojie

New member
המדיום האינטרנטי מספק

תקשורת ברמה אישית (מנותקת מתקשורת לא מילולית, נכון, פרט לצ'טים קוליים/מצלמה, אבל פרט לכך, תקשורת ברמה אישית) במגוון גדול של רמות, כולל צ'טים, פורומים, תוכנות מסרים מיידיים, אימייל ואפילו אתרים אישיים. האינטרנט מאפשר גיבוש של קהילות עם קשר אישי מאד בין החברים בהן באופן שלא היה אפשרי בעבר. אני מצטערת, אבל כל זה לא עונה על ההגדרה שלי של ניכור. אני, ככותבת, מכירה כיום אחוז גבוה יחסית של הקוראים שלי באופן אישי, כבני אדם, ואני לא חושבת שזה דבר שהיה אפשרי בלי האינטרנט. מחקרים רבים מהזמן האחרון מעידים על כך שנשים מנצלות את האינטרנט יותר לתקשורת, וגברים - לחיפוש (הציניים בינינו יגידו שזה בעיקר לחיפוש פורנו, אבל אני מתנגדת לקביעה הזאת - מהנסיון שלי, זה לחיפוש מידע על הדגם האחרון של רמקולים מבית חברה זו או אחרת). אני לא חסידה גדולה של הכללות על בסיס מין, אבל אני חושבת שהממצאים האלה מעידים בבירור לפחות על כך שיש הבדלים בשימוש באינטרנט בין בני אדם שונים. אז אולי תפיסת הניכור של המדיום קשורה דווקא לאופן שבו אתה משתמש באינטרנט לעומת האופן שבו אני משתמשת בו, ולא לתכונות של המדיום בפני עצמו. אגב, כשאני התחלתי להתרוצץ באינטרנט (תחילת שנות ה-90), המדיום התקשורתי היה מפותח הרבה פחות (אימייל ואי-אר-סי, שאצל רובנו היה בממשק טקסטואלי, לא גראפי), ועדיין אנשים יצרו קשרים אישיים כלל לא מנוכרים. כי גם בממשק טקסטואלי, יש לך הרבה יותר סיכויים לערוך היכרות אישית עם אדם שיצרת איתו קשר דרך מילים במחשב, מאשר עם אדם שאתה נתקל בו באופן מקרי ברחוב. למשל, ידידה טובה שלי, שהייתה נכה קשה ועם גוף מעוות, יצרה את רוב קשריה החברתיים דרך האי-אר-סי, כי בעולם ה"לא מנוכר" של מראה חיצוני, יותר מדי אנשים חשבו שאם הגוף שלה מעוות, אז היא גם מפגרת.
 
למעלה