סיפור בהשראת התחרות "מעברים"

  • פותח הנושא hobi
  • פורסם בתאריך

hobi

New member
סיפור בהשראת התחרות "מעברים"

סוף העולם וקצת אחרי כן ---------------------- זהו מאגר הזכרון האחרון שנגררת האשפה שלנו הצליחה לפלוט לפני הגריסה האטומית. "האם אתה רוצה לצפות בכולם על פי הסדר הכרונולוגי שלהם, קפיטאן?" האדמירל מנקינד, הקפטן של חללית הסיור "איסטנדרייט", ישב על כסא הבר המעוצב ולגם מכוס הקפה המהביל. בחדר הסתובבו בסקרנות מספר אנשי צוות, מפשפשים דרך מסכי הפלזמה במה שנדמה היה כשרידי זכרונותיו של כוכב לכת שזה עתה התכלה ודעך. אוטו ברינגר, איש המבצעים, קיבל לידיו את הפיקוד על המבצע, מה שלדעתו היה די מבזה לסוס קרבות חלל שכמותו. מנקינד הניח מידו את הכוס – "אינני חושב שיש לנו טעם לדוש בהיסטוריה של הכוכב הקטן הזה. עדיף שנבחן את המאגר האחרון, ואם יתעורר הצורך נקרא לסוקי לעבור על כל השאר. לה יש הרבה יותר סבלנות וזמן פנוי מאיתנו..." "קראת לי קפטן?" – סוקי, שנכנסה לחדר המצגות, הפיצה מעט אור בחיוכה המלוכסן ובגדיה הצבעוניים. מנקינד וברינגר הנידו בראשם לאות שלום. "הצטרפי אלינו יקירתי", הצביע מנקינד לעבר כורסאות הצפייה המתכווננות, "יש לנו מספר שעות להעביר בחדר הזה, אז הרגישי בנוח." ברינגר הורה לשאר אנשי הצוות לתפוס את מקומותיהם, והמחשב החל בהמרה של מאגר הזכרון האחרון שפלט הכוכב "קרפתרוס" לפני שדעך. --- מנהיג שבט הקונאצ'י היה דרוך וערני מתמיד. נכון, היתה זו שעת חילופי העונות, בה יעבור כוכב קרפתרוס לצד החשוך של המאור הגדול, ויחל החורף. מה גם, שהיתה זו שנת בצורת קשה, ומאגרי המזון היו ריקים למדי. אך מה שהטריד את מנהיג הקונאצ'ים היתה השיחה שערך באישון לילה עם מנהיג שבט הפרטיטי. ככל שניסה לשכנע את הפרטיטי ויועציו להתאחד עם שבט הקונאצ'י, התעקשו אלו שהכוכב מספיק לכולם, ולא כדאי לאחד בין התרבויות השונות כל כך. מנהיג הפרטיטים היה בטוח מדי בעצמו, לאור המצב הקשה והמשאבים ההולכים וכלים של הכוכב שלהם, והיה עליהם לעבור את החורף-לילה הקשה בטרם יוכלו לבקש סיוע מהפדרציה הגלובאלית. היתה לו תחושה חזקה מאד שהפרטיטים זוממים משהו, אך לאור הקשיים הנוכחיים נאלץ לוותר על הרעיון של איחוד שני הגזעים, ולהמשיך בהכנות לחורף. יום למחרת, יומיים לפני פרוץ החשכה, מצאו הקונאצ'ים אחד מבני הפרטיטי מסתובב בחשאי ליד מקלט החורף שלהם. הוא הובא בפני מנהיג הקונאצ'ים ונשאל למעשיו. בסך הכל טיילתי קצת, גם ככה סיימתי את כל ההכנות לחורף-לילה. מנהיג הקונאצ'ים היה עתה טרוד שבעתיים, ושלח אותו חזרה לאזור הפרטיטי, עם שני שומרים ואגרת כעוסה למנהיגם. יום לפני החשכה שרר שקט בכוכב. השמיים נראו כמחול שדים, עננים ואובך הצטיירו במאות צורות וגווני אפור ואדום, המאור הגדול נתכסה ונגלה, כשאין אפילו רמז לאופן בו יעלם תוך פחות מיממה, שהיתה באותו הכוכב 13 שעות לערך. שני השבטים סיימו את הכנותיהם, ופרשו לתפילות בוא החורף בבית התפילה הקטן שבנו בפאתי מקלטם. שעתיים לפני החשכה, הרגיש לפתע מנהיג הקונאצ'ים דקירה בחזהו, וחרדה גדולה אחזה בו. הוא פנה לכיוון המקלט אך לפני שהספיק לצעוד צעד אחד, נשמע פיצוץ אדיר וכל צידו המזרחי של המקלט עף באוויר, מכסה את השמיים בענני אבק ואפר. באותה השעה לא היו הרבה נפשות בצד המזרחי, רובם היו בבית התפילה שבכניסה הצפונית, משיאים מנחה צנועה לאלוהי החורף. לאחר כרבע שעה התברר שהפיצוץ היה מכוון ונגרם בזדון. הקונאצ'ים דרשו לצאת למלחמה. מנהיגם לא הסכים. שלושה קיצונים משבט הקונאצ'י ניסו להתפרע ולהסתער על מקלט הפרטיטי, אך מנהיג הקונאצ'ים הורה לרסן אותם באחד הבתים הקרובים. הוא הבטיח לאנשיו שהוא יטפל בזה באופן אישי, וביקש שינסו לשפץ את המקלט כמה שיותר מהר. לאחר מכן נכנס לבונקר הגדול, וביקש מקצין הנשק את המוקש החזק ביותר שברשותו. כשהמוקש מותקן על גבו, וידית ההפעלה דרוכה בחגורתו, היישיר פעמיו אל עבר מקלטו של שבט הפרטיטי. אנשי הקונאצ'י ניסו לתקן את הנזק שגרם הפיצוץ למקלטם, אך בזמן המוגבל שעמד לרשותם היתה זו משימה בלתי אפשרית. חלקם נתקפו בייאוש והתאבדו, חלקם חזרו לבית התפילה, וחלקם נשארו מחוץ למקלט, כדי לראות בפעם הראשונה והאחרונה בחייהם את רדת החשכה. וזו לא אחרה לבוא, שחורה ומאיימת עלתה מן ההרים וכיסתה את השמיים, ואחריה הגיע הקור הנורא, שהקפיא את רגליהם וחדר צונן ואכזרי לגופותיהם. מנהיג הקונאצ'ים סיים להתקין את המוקש, והקור הקפיא את עצמותיו. הוא לקח את ידית ההפעלה ונשא תפילה קטנה לאלוהי החורף, שינקום את דמו ואת שבטו, ואז הוריד את אצבעו מההדק והתיישב, כולו רועד מקור ומזיע מפחד. לפתע הבין שאם ישמיד את שבט הפרטיטי, לא ישארו אנשים על הכוכב. מחשבה זו דקרה בו כאילו הוא היה אחראי לכל החיים בתבל, והוא התקשה לחשוב בקור הנורא. הוא הדליק מדורת נפט שלקח עימו, אשר הפיגה מעט את הקור והאירה את קיר המקלט אותו עמד לפוצץ. "איני יכול להמשיך עם זה", הבין לפתע, "אני אהיה גרוע בדיוק כמותם..." מנהיג הקונאצ'ים לא הספיק להתחבט עוד בדילמה, מכיוון שצוות סיור פרטיטי שהקיף את המקלט לפני שיאטם לתקופת החורף, הגיע לקראתו וירה בו למוות. אנשי הסיור ירדו מהרכב הקופא ומיהרו לפתח המקלט. אחד מהם ראה את המדורה הניידת וחזר לקחת אותה. מפקדו מיהר אחריו, ונטל את מגפיו של מנהיג הקונאצ'ים ההרוג. שני הפרטיטים החלו לפתע להתקוטט על אחד מפריטי הלבוש הנוספים של מנהיג הקונאצ'ים, ובלהט ההתכתשות זרק אחד מהם את המדורה הניידת על מפקדו. המדורה פיספסה את ראשו של המפקד, ונחתה ליד קיר המקלט, במקום בו שכבה גופתו של מנהיג הקונאצ'ים. מהפיצוץ המחריד נהרגו שני הפרטיטים המתקוטטים, ובקיר המקלט נפער חור ענק. לאחר כשעה, לא נותרה נפש חיה על פני כוכב הלכת קרפתרוס, וכל מה שנשאר לי היה לאסוף את זכרונותיהם. חלק מהם היו כבר קפואים לגמריי, אך הצלחתי לשכפל את מנהיג הפרטיטים ומנהיג הקונאצ'ים בדיוק רב כמדומני. הצלחתי גם לשכפל כמה זכרונות של סופרים והיסטוריון אחד משבט הקונאצ'ים, וגם של שלושה מורים ורופא משבט הפרטיטי. אני מעריך שאין לי עוד הרבה זמן עד שאדעך ואהפך לחור שחור. אני מצטמק באופן לוגריתמי, ונשארו לי בערך שלושים שעות עד שאשחרר את הזכרונות אל מחוץ לאטמוספירה שלי. הייתי רוצה לראות את המאור הגדול לפני שאתעוור, אך הקיץ יחזור רק בעוד ששה ימים, ועד אז, אינני יודע מה יעלה בגורלי, כוכב קטן ומסכן שכמותי. הייתי רוצה שיתעדו את הזכרונות במקום בטוח, חבל לי שיסתובבו להם בחלל העצום. היה שלום יקום אכזר, דע לך שהייתי עדיין כאן, לולא טבע האדם היה כל כך אכזר ובוגדני. סוף תשדורת. --- "קפיטאן? קפיטאן, יש לך מצב חירום בגשר הפיקוד, צריך לגשת לשם מיד." מנקינד קפץ כנשוך נחש, מבוייש שלא יכול היה לצפות בסרט עד סופו. הוא התעשת ונעמד, משפשף את עיניו – "מצב חרום? איזה מצב חרום? מה קורה ברינגר?" סוקי נכנסה בריצה, לאחר שקיבלה תידרוך קצר מאחראי גשר הפיקוד. "קפטן, אנחנו נשאבים לתוך חור שחור." "איך זה יתכן? הרי כל החורים השחורים ממופים, זה מצב בלתי אפשרי בהתחשב בטכנולוגיית הניווט המשוכללת של איסטנדרייט..." "אני חוששת שזה הכוכב ההוא, זה שקראנו אותו עכשיו. יש חור שחור חדש על המפה. חייבים להזהיר את הפדרציה!" "אין מה לעשות עכשיו קפיטאן, רק לחכות ולראות לאן הוא יפלוט אותנו. זה קצת מסעיר, לא ככה? לצאת בצד שני של היקום, במקום אליו לא חשבנו שנגיע לעולם..." קפטן מנקינד חייך – "לא ציפיתי לגישה חיובית מצדך, ברינגר. ישר כוח!" מנקינד, ברינגר וסוקי מיהרו לגשר הפיקוד, לחזות בהתרגשות בפעם הראשונה והאחרונה בחייהם במה שניתן לראות רק כשעוברים דרך חור שחור. כשחושבים על זה, היתה זו הפעם הראשונה שלהם, וכן הפעם הראשונה שבה עבר משהו בחור השחור החדש, הלא הוא "אנדרומדת קרפתרוס". (1120 מילה) מקווה שנהניתם, צביקה
 

hobi

New member
תיקון - חלק אלף

סוף העולם וקצת אחרי כן - חלק אלף -------------------------------- זהו מאגר הזכרון האחרון שנגררת האשפה שלנו הצליחה לפלוט לפני הגריסה האטומית. "האם אתה רוצה לצפות בכולם על פי הסדר הכרונולוגי שלהם, קפיטאן?" האדמירל מנקינד, הקפטן של חללית הסיור "איסטנדרייט", ישב על כסא הבר המעוצב ולגם מכוס הקפה המהביל. בחדר הסתובבו בסקרנות מספר אנשי צוות, מפשפשים דרך מסכי הפלזמה במה שנדמה היה כשרידי זכרונותיו של כוכב לכת שזה עתה התכלה ודעך. אוטו ברינגר, איש המבצעים, קיבל לידיו את הפיקוד על המבצע, מה שלדעתו היה די מבזה לסוס קרבות חלל שכמותו. מנקינד הניח מידו את הכוס – "אינני חושב שיש לנו טעם לדוש בהיסטוריה של הכוכב הקטן הזה. עדיף שנבחן את המאגר האחרון, ואם יתעורר הצורך נקרא לסוקי לעבור על כל השאר. לה יש הרבה יותר סבלנות וזמן פנוי מאיתנו..." "קראת לי קפטן?" – סוקי, שנכנסה לחדר המצגות, מפיצה אור ברחבי החדר האפלולי בחיוכה המלוכסן ובגדיה הצבעוניים. מנקינד וברינגר הנידו בראשם למחוות שלום. "הצטרפי אלינו יקירתי", הצביע מנקינד לעבר כורסאות הצפייה המתכווננות, "יש לנו מספר שעות להעביר בחדר הזה, אז הרגישי בנוח." ברינגר הורה לשאר אנשי הצוות לתפוס את מקומותיהם, והמחשב החל בהמרה של מאגר הזכרון האחרון שפלט הכוכב "קרפתרוס" לפני שדעך. --- מנהיג שבט הקונאצ'י היה דרוך וערני מתמיד. נכון, היתה זו שעת חילופי העונות, בה יעבור כוכב קרפתרוס לצד החשוך של המאור הגדול, ויחל החורף המקפיא. מה גם, שהיתה זו שנת בצורת קשה, ומאגרי המזון לשעת לחץ היו ריקים למדי. אך מה שהטריד את מנהיג הקונאצ'ים יותר מכל היתה השיחה שערך באישון ליל אמש עם מנהיג שבט הפרטיטי. ככל שניסה לשכנע את מנהיג הפרטיטים ויועציו להתאחד עם שבט הקונאצ'י, התעקשו אלו שהכוכב מספיק לשני השבטים, ולא כדאי לאחד בין התרבויות השונות כל כך. מנהיג הפרטיטים היה תקיף למדי, ולאור המצב הקשה והמשאבים ההולכים וכלים של הכוכב שלהם, היה עליהם לעבור את חורף הלילה הקשה בטרם יוכלו לבקש סיוע מהפדרציה הגלובאלית. היתה לו תחושה חזקה מאד שהפרטיטים זוממים משהו, אך לאור הקשיים הנוכחיים נאלץ לוותר על הרעיון של איחוד שני הגזעים, ולהמשיך בהכנות לחורף הממשמש. יום למחרת, מניין יומיים לפרוץ החשכה, מצאו הקונאצ'ים אחד מבני הפרטיטי מסתובב בחשאי ליד מקלט החורף שלהם. הוא הובא בפני מנהיג הקונאצ'ים ונשאל למעשיו. "בסך הכל טיילתי קצת, גם ככה סיימתי את כל ההכנות לחורף-לילה" – היתה תשובתו המתחמקת של הטיפוס המפוקפק. מנהיג הקונאצ'ים היה עתה טרוד שבעתיים, ושלח אותו חזרה לאזור הפרטיטי, עם שני שומרים ואגרת כעוסה למנהיגם. יום לפני החשכה שררה דממה ברחבי קרפתרוס. חזית השמיים נדמתה למחול שדים, עננים ואובך פיזזו ושיכשכו במאות צורות וגוונים של אדום ואפור. המאור הגדול נתכסה ונגלה, כשאין אפילו שמץ של רמז לאופן בו יעלם לחלוטין תוך פחות מיממה, ששוותה בכוכב קרפתרוס ל-13 שעות וחצי. שני השבטים סיימו את הכנותיהם, ופרשו לתפילות בוא החורף בבית התפילה הקטן שבנו בפאתי מקלטם. שעתיים לפני החשכה, הרגיש לפתע מנהיג הקונאצ'ים דקירה בחזהו, וחרדה גדולה אחזה בו. הוא פנה לכיוון המקלט אך לפני שהספיק לצעוד צעד אחד, נשמע פיצוץ אדיר, וכל צידו המזרחי של המקלט עף באוויר, מכסה את השמיים בענני אבק ואפר. באותה השעה לא היו הרבה מבני שבט הקונאצ'י בצדו המזרחי של המקלט, רובם היו בבית התפילה שבכניסה הצפונית, משיאים מנחה צנועה לאלוהי החורף. לאחר כרבע שעה התברר שהפיצוץ נגרם בזדון ולא תאונה מצערת. הקונאצ'ים דרשו לצאת למלחמת בזק. מנהיגם לא הסכים. שלושה קיצונים משבט הקונאצ'י ניסו להתפרע ולהסתער על מקלט הפרטיטי, אך מנהיג הקונאצ'ים הורה לרסן אותם בחצר אחד הבתים הסמוכים. הוא הבטיח לאנשיו שיטפל בעניין באופן אישי, ושינסו לשפץ ולהשמיש את המקלט בהקדם האפשרי. לאחר מכן נכנס לבונקר הגדול, וביקש מקצין הנשק את המוקש החזק ביותר שברשותו. כשהמוקש מותקן על גבו, וידית ההפעלה דרוכה בחגורתו, היישיר פעמיו אל עבר מקלטו של שבט הפרטיטי.
 

hobi

New member
תיקון - חלק בית

סוף העולם וקצת אחרי כן (חלק בית) -------------------------------- בינתיים עמלו אנשי הקונאצ'י לתקן את הנזק שגרם הפיצוץ למקלטם, אך בזמן המוגבל שעמד לרשותם היתה זו משימה בלתי אפשרית. מקצתם נתקפו בייאוש ושמו קץ לחייהם, חלקם חזרו לבית התפילה לשאת תחינה אחרונה, והשאר השלימו עם גורלם ונשארו מחוץ למקלט, כדי לראות בפעם הראשונה והאחרונה בחייהם את רדת החשכה. זו לא אחרה לבוא, שחורה ומאיימת עלתה מן ההרים וכיסתה את השמיים, ואחריה הגיע הקור הנורא, שהקפיא את רגליהם וחדר אט אט, צונן ואכזרי לגופותיהם. מנהיג הקונאצ'ים סיים להתקין את המוקש בבסיס קיר המקלט המוגן של שבט הפרטיטי, והקור החל להתפשט בעצמותיו. הוא אחז בידית ההפעלה ונשא תפילה קטנה לאלוהי החורף, שינקום את דמו ואת דם אנשיו, אך אז הוריד פתאום את אצבעו מההדק והתיישב, כולו רועד מקור ומזיע מפחד. לפתע הבין שאם ישמיד את שבט הפרטיטי, לא ישארו אנשים כלל בכוכב קרפתרוס. מחשבה זו דקרה בו כאילו הוא היה אחראי לכל החיים בתבל, והוא התקשה לחשוב בקור הנורא. הוא הדליק מדורת נפט ניידת שנשא עימו, אשר הפיגה מעט את הקור והאירה את קיר המקלט אותו עמד לפוצץ. "איני יכול להמשיך עם זה", הבין לפתע, "אני אהיה גרוע בדיוק כמותם..." מנהיג הקונאצ'ים לא הספיק להתחבט עוד בדילמה המוסרית, מכיוון שצוות סיור פרטיטי שהקיף את המקלט לפני הקפה אחרונה הבחין בו, הגיע לקראתו וירה בו למוות. אנשי הסיור ירדו מהרכב הקופא ומיהרו לפתח המקלט. אחד מהם ראה את המדורה הניידת וחזר לקחת אותה. מפקדו מיהר אחריו, ונטל את מגפיו של מנהיג הקונאצ'ים ההרוג. שני הפרטיטים החלו לפתע להתקוטט על אחד מפריטי הלבוש הנוספים של מנהיג הקונאצ'ים, ובלהט ההתכתשות זרק אחד מהם את המדורה הניידת על מפקדו. המדורה פיספסה את ראשו של המפקד, ונחתה ליד קיר המקלט, במקום בו שכבה גופתו של מנהיג הקונאצ'ים ושאר חפציו. מהפיצוץ המחריד נהרגו מיד שני אנשי הסיור הפרטיטי, ובקיר המקלט נפער חור ענק. כעבור שעה לא נותרה נפש חיה על פני כוכב הלכת קרפתרוס. כל מה שנותר היה לאסוף את זכרונותיהם, לפחות את אלו שעדיין היו פעילים. חלק מהם היו כבר קפואים לגמריי, אך הצלחתי לשכפל את מנהיג הפרטיטים ומנהיג הקונאצ'ים בדיוק רב כמדומני. הצלחתי גם לשכפל כמה זכרונות של סופרים והיסטוריון אחד משבט הקונאצ'ים, וגם של שלושה מורים ורופא משבט הפרטיטי. אני מעריך שאין לי עוד הרבה זמן עד שאדעך ואהפך לחור שחור. אני מצטמק באופן לוגריתמי, ונשארו לי כשלושים שעות עד שאשחרר את הזכרונות שברשותי אל מחוץ לאטמוספירה שלי. הייתי רוצה לראות את המאור הגדול לפני שאדעך, אך הקיץ יחזור רק בעוד ששה ימים, ועד אז, אינני יודע מה יעלה בגורלי, כוכב קטן ומסכן שכמותי. הייתי רוצה שיתעדו את הזכרונות במקום בטוח, חבל לי שיסתובבו להם בחלל העצום. היה שלום יקום אכזר, דע לך שהייתי עדיין כאן, לולא טבע האדם היה כל כך אכזר ובוגדני. סוף תשדורת... --- ... "קפיטאן? קפיטאן, יש לך מצב חירום בגשר הפיקוד, צריך לגשת לשם מיד." מנקינד קפץ כנשוך נחש, מבוייש על שנרדם ולא צפה בסרט עד סופו. הוא התעשת ונעמד, משפשף את עיניו – "מצב חרום? איזה מצב חרום? מה קורה ברינגר?" סוקי נכנסה בריצה, לאחר שקיבלה תידרוך קצר מאחראי גשר הפיקוד. "קפטן, אנחנו נשאבים לתוך חור שחור." "איך זה יתכן? הרי כל החורים השחורים ממופים, זה מצב בלתי אפשרי בהתחשב בטכנולוגיית הניווט המשוכללת של איסטנדרייט..." "אני חוששת שזה הכוכב הזה שצפינו בזכרון הליבה שלו זה עתה. חור שחור חדש נפער במפת הכוכבים, חייבים לשלוח תשדורת אזהרה למנהלת הפדרציה!" "אין מה לעשות עכשיו קפיטאן, רק לחכות ולראות לאן הוא יפלוט אותנו. זה קצת מסעיר, הלא כך? לצאת בצידו השני של היקום, במקום אליו לא חשבנו שנגיע לעולם, לא לדעת מה מחכה מעבר לפניה הבאה..." קפטן מנקינד חייך – "לא ציפיתי לגישה כזו חיובית מצדך, ברינגר. ישר כוח!" מנקינד, ברינגר וסוקי מיהרו לגשר הפיקוד, לחזות בהתרגשות בפעם הראשונה והאחרונה בחייהם במה שניתן היה לראות אך ורק כשעוברים דרך חור שחור. כשחושבים על זה, היתה זו גם הפעם הראשונה שבה עבר מישהו דרך החור השחור הטרי שנפער זה עתה ביקום האינסופי, הלא הוא "אנדרומדת קרפתרוס". אחרית דבר מקוה שנהניתם :) צביקה
 

Rivendell

New member
תגובה לסיפור

בגדול - הסיפור טוב, והכתיבה נקייה. ברמה קצת יותר קטנונית - היה טוב אם היית מפרט יותר על נושא המקלטים ומה בדיוק קורה אחרי שהם נעלמים. כלומר - למה הגזעים לא יכולים למצוא פתרון אחר לחורף, וכו'. מעבר לזה, גם לא ממש ברור לי למה הכוכב עצמו הפסיק להתקיים. כלומר, גם כוכבים לא מיושבים מתקיימים
אם אתה רוצה לקחת את זה לכיוון של סימביוזה של הכוכב והאנשים זה יכול להיות מצויין, אבל תהיה חייב לפרט על זה קצת יותר. אהבתי את הרעיון של הכוכב כבעל יכולת הבנה ותיעוד, חבל שלא לקחת את זה עוד צעד אחד קדימה אפילו. והרעיון של חור שחור הוא מצויין, חבל שלא פיתחת את זה עוד (בעיקר כי יש לי עניין אישי בחורים שחורים ואני תמיד שמחה לקרוא עליהם
). סה"כ יפה מאוד!!
 

hobi

New member
זה העניין

שלך יש עניין בחורים שחורים, ואני באמת הייתי בכאלה (ויותר מפעם אחת) אז מי פה הפראייר הא? :) חחח תודה אני מניח שהביקורת חיובית, ואני שמח שהרעיון טוב, את הפרטים הקטנים תמיד אפשר ללטש, אבל אם הרעיון טוב הוא יחיה אחרי הסופר והמהדורה... צביקה
 

Rivendell

New member
את הפרטים רצוי מאוד ללטש

כי אחרת אתה מאבד המון קוראים שאין להם סבלנות לקרוא משהו שהוא לא ערוך כמו שצריך (גם אני בתור קוראת ספרים, ולא כשאני מנהלת פורומים, לא הייתי משקיעה זמן בספר שלא נראה לי ערוך ומהוקצע. הוא היה חוזר לספרייה מהר מאוד). ואז מה שווה הרעיון היפה שלך?
 

hobi

New member
מסכים

מוריד את הכובע שלא השקעתי יותר, רק שיכתוב אחד, וגם זה אחרי שקראתי את התקנון שם רשום שצריך לא לזלזל בקוראים... באתי מבחוץ לתוך פורום וראיתי אתגר ואמרתי - למה לא. עכשיו אני מבין למה לא, אבל לפחות מישהו יכול להחזיר לי על כל הביקורות שיש לי על עבודות של אחרים. אז זה למה כן :) יש לדעתי שתי אפשרויות לסיפור טוב. האחת היא, שהסופר כל כך מאמין בסיפור וחי את זה כמעט, ואז מרוב שהוא בתוך זה אנשים מתלהבים ומקבלים את נתח ההתרגשות הזה, במחילה על הפרטים הטכניים. השניה, היא עבודה קשה מאד תוך שימת לב לפרטים נקודתיים ולכל מהלך העלילה, שלרוב האנשים זה משהו שרק תוכנת עזר לכתיבה יכולה לעזור. ועל סופר כזה אפשר לסמוך שיספק את הסחורה. אני נמצא אחרי שלב ההתלהבות ולפני שלב המקצועיות, כרגע אני הקורא היחיד שלי. כמו שאמר צייר דגול, וכנראה גם פילוסוף, אתה אף פעם לא מסיים לעבוד על יצירה, אתה רק נוטש אותה בשלב זה או אחר. הלוואי עליי צביקה
 

Yuli Gama

New member
הממ...

קודם כל, אהבתי את הכתיבה. עכשיו לתגובה (מזהירה מראש, היא מעורבת) מצד אחד, סיפור מצויין מצד שני, סיפור מיותר איך זה יתכן? כי יש שניים מהם. יש סיפור מצויין ומעניין המסופר עלידי השמש/בכוכב (שווה הבהרה מי, כי אחרת נוצרת לך טעות לוגית בהמשך- פלנטות לא הופכות לחורים שחורים) מצד שני יש לך סיפור מסגרת, שמתאים להיות חלק מסדרת סיפורים, אבל לא כמסגרת לסיפור בודד. יש דמויות רבות שלא מספיקים להתחבר אליהם במהלך הסיפור הקצר. לא ממש מעניין או חשוב מה מתרחש איתם. מכיוון שלא מסופר עליהם מספיק, הדימיון מנסה להשלים וכתוצע, הם נשמעות כמו מועתקות ממסע בין כוכבים. רוב התשומת לב נמשכת אל סיפור הפנימי. המסגרת סתם עומדת שם, דורשת תשומת לב, והורס את הרושם שיוצר הסיפור הפנימי. מה גם, שהיא לא בדיוק אמינה. אדם שפוי לא ממש יתלהב ממעבר דרך חור שחור.(וזה רק אחת מהנקודות הלא אמינות) ולא כל קורא יקנה את זה, במיוחד לא אחרי הסיפור הפנימי הרציני. כל אחד מהסיפורים יכול לעמוד בכוחות עצמו. ואולי עדיף שבאמת תתן לכל אחד מהם קיום אצמאי. האם הסיפור הוא חלק מסדרה שאתה עובד עליה? אם כן, אז יש מקום לחיבור בין השניים, אבל רק כחלק מסדרה, אם אתה מעמיד את הסיפור בכוחות עצמו, אז נוצרת בעיה.
 

hobi

New member
אני אנסה לענות לעניין

למרות שעכשיו דעתי זחוחה וכולי חוחה ואיטלולה טרלולה... באמת סיפור מצויין? למרות שחסר תיאורים ושינויים ואפילו בחרתי לא לתת שמות לגיבורים הפנימיים כי זה גם ככה סיפורון של 1200 מילים? תודה :) יש הצדקה מלאה לקרוא עובדות ולאסוף מידע לפני שכותבים מדע, בדיוני או לא בדיוני. אני חושב על הקהל שלי ומחניק דמעה - מסכן... איך הולכתי אותו שולל... אבל אני לא יודע מי הקהל שלי, אז כנראה שאני צריך לפרסם יותר. יש לי דפים בהם אני מרכז רעיונות לסיפורים, וזה גדל משנה לשנה, וזה קשה להכנס לאחד כזה בלי לדאוג קצת לחבריו המוזנחים. אני רוצה לכתוב הכל, למרות שאני מאמין שלא אהיה טוב ברוב הז'אנרים, יש לי קומדיות ופנטסיות ומתח ומסתורין ומיסטיקה ורומנטיקה... עכשיו הבנתי שדרמה או רומן בחיים לא אכתוב... לגבי סדרה, ועובד עליה... אני מקנא באנשים שמרגישים חזק לגבי משהו, תחושת הייעוד שזה מה שהם רוצים לעשות, והם יוצרים ועובדים וקוצרים את הפירות. אני רוצה לכתוב תסריטים להצגות ולטלוויזיה ואנימציה וסיפורים קצרים וטרילוגיות, ובינתיים עברו כמה שנים טובות ויש לי שירים וסיפורים קצרים ושום דבר ארוך טוב ושווה. יכול להיות שמה שכתבתי דומה למסע בין כוכבים, כי לא נחשפתי להשפעות רבות לאחרונה, אני לא קורא מגיל 17, וכנראה שהרעיונות התקררו, לא שיש לי בעיה להמציא את עצמי כל יום מחדש, רק שזה, כמו שהערת, לא יהיה אמין... אז אני שמח על התגובות של כולם, ונפעם מזה שקיבלתי את התגובות של האנשים במודגש :) אם יש לי שאיפה אחת, הרי היא כזאת - אני רוצה לדעת איך לא לפספס את הרעיון של הסיפור. כל כך הרבה סיפורים וסרטים מפספסים את הרעיון המופלא שבא מהמוזה הראשונית שלהם, וזה מרגיז וגורם לי לרצות יותר טוב. אולי אני גם אצליח, צריך המון ריכוז ובהירות יצירתית כדי למצות רעיון טוב. תודה רבה רבה על הביקורת, ועל זה שיש כמה פורומים יותר מעניינים בתפוז :) צביקה
 

הייזל

New member
תגובה

הסיפור טוב ומעניין, ממש רציתי לדעת מה יקרה הלאה והרעיון שהכל מתועד ע"י השמש ממש מצא חן בעיני. רק הערה אחת: אנשי צבא לא קוראים לבחורות שהם המפקדים שלהם יקירתי, לפחות לא בצבאות מתורבתים וזה קצת צרם לי.
 

hobi

New member
תודה יקירתי

אורי רמטכ"ל בדימוס :) אגב, יש לי התייעצות קטנה איתך הסיפור הוא כזה: כוכב גן עדן הוא כדור הארץ שהפך למין כוכב נופש בעידן חדש וסטרילי, בוא אנשים גרים בכוכים מודרניים ואוכלים את אבות המזון ליטרלית. סיני זקן מנהל את הכוכב, ואיתו מנהל המשמר, ביתו ורובוט אב-טיפוס שקיבל במתנה ליום הולדתו המאה-וחמש-עשרה. ארגון טרור מתקיף את כוכב גן עדן במטרה לסחוט את מארג הכוכבים בגלקסיה, והסיני הזקן נרצח לנגד עיניו של הרובוט, שמשהו אפל ביותר נבנה בתוכו. משמר הכוכב מצליח להניס את הטרוריסטים, אך הרובוט יוצא אחרי הרוצח ומחסל את אנשיו אחד אחרי השני (קצת כמו כרמן סנדיאגו רק עם עלילת צייד וניצוד) כשאחריו דולקים מנהל המשמר וביתו של הסיני הזקן. הרובוט נמצא תמיד צעד אחד לפני חבריו ולפני משטרת הגלקסיה המנסה להשמידו, עד הסוף בו מצליח הרובוט להדביק את הרוצח ושניהם נשאבים למלכודת מוות לאחר מאבק איתנים (או, לחור שחור, מה אני מבין :) מה קורה לאחר הסוף, לא אגלה, רק קצת - זה כמו הסיפור על פינוקיו (שיט גיליתי) אז השאלה שלי, אם לכתוב את זה. זה אחד הסיפורים היחידים שאני רוצה לכתוב בנושאי מדע בדיוני, כי רוב הסיפורים שלי פנטסיה או אנשים עם כוחות ייחודיים בתקופה שלנו. אגב אני ממש לא בקיא במדע בדיוני, וגם כשהייתי ילד ושאבתי את כל הספרים בספריה בעיקר ובפרט של מדע בדיוני, לא ייחסתי שום חשיבות לפרטים הטכניים, רק להרפתקאות. סייר החלל זוכרים? ביי :) צביקה
 

הייזל

New member
אתה יודע למה אופרות סבון

כמו צעירים חסרי מנוח מגיעות לפרקים עם 4 ספרות? ראשית, בגלל שכל פרק אורך כשעה (+פרסומות לסבון
) וכל סיפור מפורק לחלקיקי סצינות ושיחות עם הרבה שתיקות מבטים רבי משמעות לכיוון המצלמה וכל זה למה? כי הסיפורים שם כל כך פתלתלים שבשלב כלשהו אתה שוכח מאיפה הכל התחיל. העלילה שתארת לי הצתיירה במוחי עפוף העייפות פתלתלה כמו אופרת סבון, וכדי להיות יותר אוןטופיק כמו "כישור הזמן", ובכל זאת הצלחתי להבחין בכמה בעיות. הראשון - ציר העלילה המרכזי. מישהו שהמורה הרוחני/אחיו/אישתו/הוריו נרצח אל מול עיניו מופלל ברצח, בורח ממעצר כדי לטהר את שמו ולתפוס את הרוצח האמיתי. זאת אחת הקלישאות המשומשות ביותר שאני מכירה. יש לפחות 2 סדרות שונות של אקשן שהיו מבוססות על זה ("מחוץ לחוק" ו"הנמלט"), אני אישית זוכרת סיפור כזה ב"ציעירים חסרי מנוח" מלפני כמה שנים. השני - דבר אפל שנבנה בתוך הרובוט. לא יודעת למה אבל נורא הזכיר לי את "גברים בשחור". שלא לדבר על זה שכל הבלאגן מזכיר לי את "אנדימיון" ו"עליית אנדימיון". תראה, יש סיבה שאני לא עוסקת בכתיבת מד"ב, זה דורש המון מחקר מדעי ולי אין את הסבלנות לזה. רובוט כדמות ראשית זאת בעיה רצינית. יש לך הרבה שאלות לענות אליהן. כמו איזה רובוט זה? כמו של אסימוב או כמו טיק טוק? (ואם אתה לא יודע מי זה טיק טוק, הגיע הזמן לקרוא את הספר "טיק טוק" רצוי לפני שאתה מתחיל לכתוב). הסיפור שאתה מתאר מתאים נורא לסדרת מד"ב טלוויזיונית ארוכה ומתמשכת. ההמלצה שלי? טוב, תרשום לך את הרעיון בראשי פרקים איפשהו באיזו מחברת ואז תתפנה לקרוא מד"ב, רצוי קשה, רצוי של תור הזהב. אסימוב בעיקר (הוא מלך הרובוטים), "טיק טוק" שכבר הזכרתי, היינלין(מפני שכל אחד חייב לעבור את היינלין לפחות פעם אחת), קלארק, ניבן (חשוב מאוד! מפני שהבנאדם הזה יודע אסטרונומיה ואסטרופיסיקה) ואני בטוחה שיש רבים נוספים. תחרוש קצת את מילון המונחים של פורום מד"ב הכללי. אם אתה לא מכיר יותר ממחצית הסופרים במילון של המד"ב (ומכיר הכוונה שקראת לפחות ספר אחד שלהם) אז רצוי שתקרא לפני שאתה מתחיל לקרוא מד"ב. ואז אחרי שתרחיב את השכלתך תחזור לראשי הפרקים שכתבת ותחליט: "אלוהים איזה אדיוט הייתי!" או "וואו! איזה רעיון גדול!" או כל דבר בינהם. מד"ב טוב הוא מד"ב שהוא גם מבוסס על אמת ושהמדע (סוצילוגיה או גנטיקה) הוא חלק חיוני וחסר תחליף בסיפור. לפחות לדעתי.
 

hobi

New member
וואו... פיספוס נוראי

לפחות רחוק מאה שנים ממה שהתכוונתי (שנות אור, זה יוצא יותר בחישוב גס :) אני איש של משחקי מחשב משנת 84. הסיפור מסגרת הזה מתאים לסרט אקשן של שעה וחצי (לא אופרת סבון) עם אלמנטים של דארקמן, הענק הירוק, והרבה מלחמה פסיכולוגית בין טוב לרע. הרובוט הוא אב-טיפוס של מחקר אינטליגנציה מלאכותית שנמצא באתר פסולת על ידי משטרת הגלקסיה, והובא לסיני הזקן כמחווה ליכולתו המופלאה לתקשר עם אנשים, חיות ומכונות, והוא זה שגם מפיח ברובוט אינטיליגנציה אנושית (בדומה לאיש המאתיים, רק שהזרז לפקיעת הרובוט וכניסת האנושיות היא בסיפור זה מותו של אביו המאמץ). בנוסף, סיפור זה מתאים ליצירת משחק מרדף בו השחקן יכול לבחור בין הרובוט הנוקם לבין ראש ארגון הטרור הנמלט, ואם ניקח את זה שלב קדימה, גם אחת משלוש הדמויות הבאות: ביתו של הסיני הזקן ידידה המסור, מאסטר אמנויות הלחימה שוטרת חשאית אשר פגשה את הרובוט במסיבה וטעתה בו למרבה הפלא כהיותו אחד האורחים. היא כבר לוקחת את זה אישי כשהוא זורע הרס וחורבן, ובמהלך המרדף הוא מציל את חייה והיוצרות מתהפכות (מרודפת לאוהדת) לא אסימוב ולא נעליים, רובוטים מהסוג החדש, השיךך לדור של קוראים שכבר קשה להם להאמין למלה הכתובה, אלא אם מישהו הופך את זה לסרט ויזואלי ועני, עני מאד בריגוש האמיתי... תודה אבל, על הדבקות והערגה שאת מראה לתחום הזה של מדע בדיוני, ואגב אידיוט, כל יום אני מחכים מעט, וכל יום אני יכול להגיד, איזה מזל שלמדתי משהו, אתמול הייתי קצת פחות חכם, וקצת יותר אידיוט :) בכבוד צביקה
 

הייזל

New member
אמרתי כבר שאני עפופה מעייפות?

זה לא משנה לי אילו אלמנטים יש לך בסיפור. לא כותבים סיפור כשחושבים על משחק מחשב. הנה טיפ נוסף: דרך נוספת לספר סיפור זה לדמיין את עצמך יושב סביב מדורה עם חבורה של מאזינים מגוונים ומספר להם את הסיפור. אה! זה משהו שמאוד מאוד קשה לבצע כהלכה אבל(!) מי שמצליח זוכה להיות אחד מהסופרים האלה שאנשים חוזרים לספרים שלהם שוב ושוב. אדינגס אמנם כותב קיטש נוראי ולרמה של בני הנעורים אבל את הספרים שלו כיף לקרוא שוב ושוב, גם הארי פוטר הוא יצירה כזאת. גם פו הדוב ופיטר פן כמו כמה (לא כולם) מהספרים של היינלין. אלו ספרים שהופכים לקלאסיקות. הם לאו דווקא הספרים הטובים ביותר בעולם אבל הם סיפורי מדורה שתופסים את דמיונו של הקורא. לדעתי אלו הסיפורים הכי טובים.
 

hobi

New member
החוכמה שבפסיביות

סיפור הוא חד צדדי. ישנו משחק עדין בין כמות הפרטים הניתנת על ידי המספר, לבין ההיקשים שמסיק הקורא. הדבר המעניין ביותר בסיפור לגבי הקורא הוא - מה יקרה עכשיו. הציפיות של הקורא מנווטות בידי המספר, אם ידיו אמונות על הסיפור. אני לא רואה קשר בין מדע בדיוני לסיפור מדורה, מעצם טווח הזמן המוקדש לכל ז'אנר. אני בעצמי קורא ומספר סיפורים בכל יום, זה לוקח זמן ללמוד את האמנות הזו, אך זה משתלם, מכיוון שהמספר הופך להיות מכלול סיפוריו. הדוגמא הטובה ביותר שאני יכול להביא הוא אבא של חבר שלי, המספר משלים מהיהדות, וכל משל כזה בא בדיוק במקום. אני רואה מדע בדיוני כז'אנר ספרותי שאני יכול לקרוא ולכתוב. סיפור מד"ב יכול להיות דומה לסיפור רגיל עם כל המוטיבים הרגילים, בתוספת של תיאוריות נפלאות בסגנון של ג'ול וורן הגאון. סיפור מד"ב יכול גם לגלוש לאלמנטים לא מציאותיים בעליל, ולמרות זאת אם הוא אחיד ושומר על מסגרת רעיונית ייחודית, לא אכפת לי להיות בעולם בו החוקים הפיסיקליים שונים והאנשים מתנהגים אחרת, או לחלופין החייזרים נהנים ממערכות אנטומיות שונות לחלוטין. אני שמח לגלות עולמות חדשים כל עוד הסופר מצליח לגרום לי להאמין, בדיוק כפי שהייתי נהנה לפתוח ספר על עולם החי והתנהגות של חיות, משהו שלא מוכר לי מהסביבה הרגילה. הסופר שכותב מד"ב יוצא מתוך מחקר מסויים, אמיתי או בדיוני, ומה שהוא מראה לי הוא מה קורה בעצם בעולם שלו, לפי החוקים שלו, לדמויות שבדה והפך לאמיתיות, כל עוד אני חושב ומזדהה איתן. סיפור מדורה מסתמך על חוקים ונורמות חברתיות, בעוד שסיפור מד"ב יכול לשבור את החוקים מתי שיחפוץ, יש מספיק זמן ללמד את הקורא ולהרגיל אותו לעולם החדש, ולראיה אנוכי הרובוט, עולם הדיסק, מדריך הטרמפיסט, אמבר וכולי. נראה אותך מספרת סיפור מדורה על אמבר, כאשר אף אחד לא מכיר את הרקע או את הדמויות. עכשיו מספר מילים על משחקי "הרפתקאות", לא פעולה ולא פאזלים. משחקי הרפתקאות לוקחים אותך ושמים אותך בעולם עם חוקים משלו, וזה יכול להיות משחק שהרקע שלו הוא סרט של דקה, או משחק המבוסס על פרידיין של אלכסנדר ללויד (היורה השחורה, משחק של סיירה משנת 84) או על ההוביט. במשחק הרפתקאות את נמצאת בשלב אחד מעל הקריאה הפאסיבית, באופן כזה שאת עצמך אחת הדמויות בסיפור, ולמרות שהעלילה יכולה להיות על פי הסיפור המקורי (מה שנקרא walkthrough), יש לך הזדמנות אדירה לחקור את העולם ולגלות דברים שלא הופיעו בסיפור, בלי לעזוב את החדר. תוכלי לגלות עולמות חדשים, אינטראקציה עם דמויות אחרות, לנהל דיאלוגים עם הדמויות ולהשיג חפצים הדרושים לך להשלמת העלילה או המשימות שלפנייך. משחקי הרפתקאות החלו כמשחקי טקסט, כאשר נוסף על קו העלילה היו המון הסתעפויות וקווי עלילה קטנים המתחברים ונפגשים בצמתים לאורך הסיפור, וזה היה מלהיב כשלעצמו. לאחר מכן נוספו תמונות כמו איורים בספר רגיל, ואז התחילו המשחקים להיות אינטראקטביים, לשלב עכבר ודמויות נעות, מוסיקה ודיבור, ממש כמו סרט בו את משחקת כגיבור או דמות משנה. אני כותב רעיון לעלילה אשר מלהיב אותי, ולא משנה לי מה יצא מזה בסוף, תסריט לסרט טלויזיה קצר, לאנימציה, לקומיקס, למשחק הרפתקאות אינטראקטיבי, למיני סידרה, לספר כיס, לספר מלא או אפילו לטרילוגיה, לסרט קולנוע או סתם סיפור קצר ומהנה. ברגע שאני מכיר יותר טוב את הדמויות ואני ממקם אותן בעלילה, אני יכול לראות את המטרה הסופית הולכת ומתגבשת. הסיפור והדמויות זה מה שחשוב, ולא המדיה הביצועית, מכיוון שלכל מדיה יש את החוקים שלה, וסיפור טוב יכול להיות מעובד לכל מדיה שהיא, כאשר שומרים על החוקים. צריך להתחיל מאיזה מקום, וסיפורי מדורה הם דרך מצויינת ללמוד להציג דמויות ועלילה תוך חסכון בזמן ומקום, בדיוק כפי שמלחין טוב צריך לדעת לקחת כלי מלודי, כלי הרמוני ובס, ולהלחין יצירה מלאה, בלי להסתמך על כינורות וסקציה של קרנות, קודם כל לדעת להעביר את המסר בפשטות ובמינימום אביזרים, זה כוחו של האמן. וכדאי לך פעם לשבת עם מישהו ולפתור הרפתקאת טקסט, זה כל כך שונה מלקרוא סיפור, ויש כאלו שפשוט אוהבים את זה :) יום נעים צביקה
 
למעלה