סיפור מהפטרה

סיפור מהפטרה

כבר בתחילת האלף הראשון לספירה קבעו חז"ל כי ההפטרה (אותו פרק הלקוח מהנביאים) צריכה להיות מ"עניין הפרשה" - כלומר, קשורה אליה תוכנית ורעיונית, ופרשני המקרא לדורותיהם, מנסים למצוא בכל הפטרה הקשר זה. לכן נמצא לעיתים הבדלים במנהגי ההפטרות בין הספרדים והאשכנזים, שמצביע על כך כי קדמונינו היו חלוקים בדעותיהם איזה פרק נבואה תואם יותר לפרשה. הבדל זה קיים גם בפרשת שמות, כאשר הספרדים נוהגים להפטיר בפרק א' בנביא ירמיהו שהוסמך לנבואה - וההקשר בין ירמיהו ובין משה בפרשתנו ברור. ואילו האשכנזים מפטירים בישעיהו פרק כ"ז בנבואתו הקשה לבני שבט אפרים הפותחת במילים: "הבאים ישרש יעקב..". וכאן, נתקשה מאוד למצוא הקשר ברור בין ההפטרה לפרשה, למעט המילה "הבאים", המזכירה, אולי, את המילים הפותחות את פרשתנו: "ואלה שמות בני ישראל (יעקב) הבאים מצרימה..". והקשר זו הינו פורמלי מאולץ מאוד.
לדעתי, קיים קשר עמוק ויסודי בין הפטרה זו לפרשתנו ובכלל. כאמור, ההפטרה למנהג האשכנזים היא תוכחה קשה של הנביא ישעיהו על בני שבט אפרים המסואבים. רק נזכיר כי שבט אפרים הוא למעשה הפרזנטור המובהק בתקופת הנביאים לבני עשרת השבטים שהתפלגו משבט יהודה וכמובן שבט לוי. וכאן, לדעתי, מצוי ההקשר הסמוי והנוקב בין פרשתנו להפטרתה. בפרשת "ויחי" בשבוע שעבר קראנו על בכירותו של יוסף על פני אחיו בדמות הפיכת שני בניו (אפרים ומנשה) לשני שבטים. הדעת חייבה את המשכו של שבט אפרים, שהובכר על פני מנשה, לשלוט. אך יוסף ובניו נעלמים בפרשתנו ולמעשה, הם לא רלוונטים כלל בכל התורה כולה. איפה יוסף והיכן בניו?
ביהדות, אין לבכורה או ירושה שום השפעה על מהותו של האדם, אם טוב אם רע. משה, בן שבט לוי שקולל על ידי יעקב יחד עם שמעון בפרשה הקודמת, הוא "איש מצרי" כפי שנכתב בפרשתנו, שמגיע בסוף התורה להיות "איש האלוהים". מעשיו ודרכו הם שהביאוהו לכך. הוא אפילו לא היה הבכור במשפחתו (אהרון הוא הבכור) אבל רגישותו לעמו ולעוולות ככלל, הענווה שלו שמתבטאת בסירובו המוחלט לקבל על עצמו את השליחות שהטיל עליו אלוהים, הם שזיכוהו למעמד זה. אפרים ושבטו לא פעלו בדרך זו והלכו בהיפוכה, ועל כן נשללה מהם הבכורה. ולא לחינם כותב הרמב"ם: "כל אדם ואדם ראוי להיות צדיק כמשה רבנו או רשע כירובעם..", שהוא כידוע בן שבט אפרים. מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך, זה המוטו שהנחה את הקדומונים בתיקון הפטרה זו.
 

iricky

New member
מאיפה הבאת את אפרים?

כל הפרק עוסק בגלות מצרים ובמפורש הפסוק האחרון והקשר מובן מאילו.
 
כל ההפטרה הזו היא התוכחה הידועה של ישעיהו

על בני ישראל הם בני אפרים, או כפי שהם מכונים בהפטרה זו: "הוי עטרת גאות שיכורי אפרים..".. ובכל אופן הדבר שנראה לך ברור מאליו, לא ידוע לרבים מפרשנינו הקדמונים שנשארו בצריך עיון, ואפילו ליבוביץ, שפורום זה על שמו שהינך נושא תפארתו, כותב בשבע שנים של שיחות ( עמ' 207): "..לעומת זאת לא זכיתי להבין וגם לא מצאתי בשום מקום הסבר לכך מדוע נבחרו כהפטרה על פי מנהג האשכנזים דוקא אותם פסוקים מתוך הפרקים כ"ז כ"ח בישעיהו שאין בהם סמיכות פרשיות. הפסוק הראשון בהפטרה פותח במילים: "הבאים ישרש יעקב.." אפשר אולי לומר כי יש קשר לכך עם הפסוק הפותח את פרשתנו: "ואלה שמות בני ישראל הבאם מצרימה", אולם סמיכות זו היא פורמלת גרידא ואינה עניינית, ואילו עיקר דבר ישעיהו בהמשך הם דברי התוכחה הגדולה לאפרים, ואין לזה שום קשר למצרים, ואיך צריך לומר לשעבוד מצרים או לגאולת ישראל".
 

iricky

New member
כן, גם ליבוביץ מעורר תמיהות לפעמים

התוכחה על אפרים מופיעה רק בפרק כח, וגם הוא אינו עוסק כולו באותו עניין. פרק כז עוסק ללא ספק בגלות מצרים, והקשר ברור. פרק כח נספח אף הוא להפטרה בעקבות הפרק שלפניו, כנראה מתוך שיקולים שאינם נוגעים לתוכנו, אפשר מפאת קוצר היריעה של פרק כז לבדו. באותו פרק אין אפרים מוזכר כלל, וזו הגזמה פראית לומר שכל ההפטרה עוסקת בתוכחה על אפרים.
 
הוא מעורר תהיות ואורגזמה.

הוא היה ענק, גאון, כביר, אדיר, נדיר, חד פעמי, הוא היה נביא, איש אשכלות, ואיש לעניין.
 
היה לי חלום עליו ואני רוצה לשתף.

אני חלמתי שאני נמצא בספריה הלאומית ( שם ליבוביץ היה נוהג ללמוד לפי ידעתי) ואני הולך שם, והולך ,ופתאום אני רואה אותו, יושב ולומד, אני בא ומתקרב עליו ואומר לו " אתה הוא פרופ ישיעהו ליבוביץ" והוא עונה לי " לשם מה אתה שואל שאלה כזה? אני אומר לו " אני ראיתי אותך בטלווזיה ומאוד התלהבתי אני יכול לשואל אותך כמה שאלות" והוא כזה הסתכל עלי ואמר " תקרא בספרים" ואני נעלבתי ממש נעלבתי, בחלום כאילו אמרתי לעצמי מה " ישיעהו ליבוביץ הגדול שהיה מוכן לענות לכל אחד על כל שאלה ככה אומר לי?" ואז הלכתי משם, והתעוררתי.
&nbsp
הערה : זה היה חלום מגניב לגמרי, אני די מאמין בחלומות, אבל מאוד התאכזבתי שעד שאני חולם עליו הוא אפילו לא עונה לי, כי אני ממש אוהב אותו, ושומע את כל השיעורים איתו, באמת אני מאוד מעריך אותו, הוא היה איש אשכלו,וגאון, והכי מבאס זה שאני לא נולדתי מתי שהוא עוד היה בין החיים, זה מבאס, כי אם הייתי נולד לפני 50 שנה הייתי מת לפגוש אותו, כנראה בגלל זה חלמתי עליו, אומרים שאתה חולם על מה שאתה חושב זה גםכתוב בגמרא ( לא זוכר איפה) וגם פרויד ועוד אחרים כתבו, קיצור אכזבה...
 
זה היה חלום מטורף רציתי לחזור עליו אבל לא הצלחתי.

איזה ליבוביץ זה היה אפילו חמר כמוני יכול להתאהב בו, מת עליו.
 

NIK KUL 22

New member
תגידו הנוצרים חוזרים מוות עופרת? שהם משלחים אותם לאש?

כי אומרים מי שחווה את זה רק מי שתעללו בו ואז הוא משנה את דמות שלו לא?
ואצלנו קוברים אותם, בחלקת צבאית, וחלקת אדמה! אז למה לנו לא עושים את זה?
(כמה קשה לסלוח להם לא ככה?
) זה אנשים שכ"כ מקנאים בהם!
 
פעם חלמת על ליבוביץ?

הערה: אני לא מטריל באמת חלתי עליו והייתי חייב לשתף, זו חוויה מופלאה...
 

NIK KUL 22

New member
לא ולא אני ראיתי הסרט קורות חייו.

אבל ענית לי על שאלה יש מקורות מהודו שרפו גופות ואנשים חזרו בדמות אחרת לא?
כי אם זה נכון אז יודה לך תודה בכל מקרה!
 
אבל ממה שאני יודע יש דבר כזה גלגול נשמות.

אם את מתכוונת שהגוף מת ועובר לגוף אחר אז כן אני לא בקיא בדתות האלו אז אני לא ממש מבין בזה אבל זה נפוץ גם ביהדות
 

NIK KUL 22

New member
כן יש גילגול נשמות ביהדות אבל אצל הנצורים הם קמים לתחיה!

קמים לתחיה בדמות אחרת כי שורפים אותם והם ניהיה אפר מהגוף שלהם
הייתה סידרה טורקית בשם "אזל" שהוא בא לתינקם בכל מי שעשה לו רע
ואז שורף את עצמו ניהיה בדמות אחרת. והייתה סידרה על גילגול נשמות שהוא מת זקן נהפך לצעיר ובריא! וזהו! כמו "אפקט הפרפר" כדאי לך לראות את סרט הזה!
 

iricky

New member
כמו כן יש לתת את הדעת

שבשעה שבה ניתנה נבואת ישעיהו כבר גלה שבט אפרים ברובו מן הארץ, ואפשר שמסדרי ההפטרה ביקשו להצביע על קשר כלשהו שבין גלות אפרים כמייצגת את גלות עשרת השבטים לבין גלות מצרים. כגון שישראל לא למדו את הלקח הנדרש מגלות מצרים והמשיכו לחטוא, ולפיכך נגזרה עליהם שוב גלות.
 
מדוע הנך מתעקש להחזיק בעמדה

כי ישעיהו בפרקים אלו הידועים כפרקי התוכחה על בני יהודה וירושלים, וכמובן על בני ישראל הם אפרים. רק מפרק מ' ואילך ישעיהו עובר 'פאזה' ומדבר על הגאולה (שיש הטוענים כי מדובר אף במחבר שונה מפרק זה ואילך).

כמו שנאמר, וכך גם אתה העלית, ניתן להאחז בפסוק "הבאים ישרש.." או בעניין הגלות האמורה כדבר מה שהוא "מעניין הפרשה" - אך זה הוא כאמור האחזות קש או פורמליזציה. וכי חסרים פרקים שלמים בנביאי ישראל המדברים בהדיא על גלות מצרים ועל שעבודם, על מכות מצרים, פרעה וחילו? (יחזקאל הוא הבכור שבהם)
 
למעלה