סיפור קטנטן לפני העבודה

kobi le

New member
סיפור קטנטן לפני העבודה

הסיפור שלי נקרא "קוביה הונגרית" תהנו... שעה 23:00 שעון גלקטי - אדם ללא שם הוטח באכזריות אל רצפת התא. כפות בחליפת משוגעים לבנה ומשובחת מדגם " קונרד ". גופו מכוסה זיעה קרה ופניו מדממות בצידי רקותיו כתוצאה מהלם חשמלי,אישוניו הצטמצמו בהדרגה בעת שניסה לשמור על עירנותו אך הניסיון ליצור מחשבה ראויה שתסביר את מקום המצאו או את מצבו עילף את רוחו. שעה 07:00 שעון גלקטי - היקיצה נחתה כמהלומת אגרוף במוחו וכפתה פקיחת עיניים , שיעול חד נרקם בריאותיו ואילץ את פיו לירוק דם ושאריות קבס. האיש התיישב על ברכיו והביט סביב , מבולבל . קירות התא היו מרופדים בשכבה לבנה ומעובה של צמר נוקשה אשר קוטרן לא עלה על יותר משני מטרים , מצלמה דיגיטלית מוקמה בפינה השמאלית העליונה של התא ולא חרגה את עדשתה ממנו ועקבה אחר תנועותיו כטיל מונחה חום , מורט עצבים. הוא אמד את מצבו כלכוד בתוך קוביה חסרת פענוח ונדמה היה לו שבכל רגע שמצמץ בעינייו קירות הקוביה נסגרו עליו ומחצו את רוחו ואת שארית האומץ שנותרה רפויה בחיקו. הוא השתדל כמה שפחות למצמץ. קבוצת שערות לבנות-אפורות התפזרה לפתע במרכז רצפת התא , מראה אשר גרם למחשבה מהירה לגבי גילו המזדקן ועת שניסה להיזכר בפרטים נוספים לגבי זהותו או עברו פעימת הלם חשמלי השתלחה בגופו כחץ הנורה מקשת, לאחר מספר פירכוסים התעלף אך לא לפני שקלט בזווית עינו שעון קיר מוצמד לתיקרה המראה על השעה 06:10 . שעה 14:00 שעון גלקטי - אדם ללא שם וללא עבר נצמד לפינת תאו כגור המחפש חום ואהבה אצל אימו האוהבת . השוק החשמלי מנע כל רצון למחשבה על עברו או לסייר בתאי מוחו בחיפוש אחר זיכרונות מנחמים או על תשובות למיליוני השאלות המתרוצצות במוחו , אך הזכרון היחידי שהצליח לדלות ממוחו היה מלא באלקטרודות חשמליות לא רצויות ולכן נמנע מכל מחשבה בנושא. "שבוי" , "כלוא" , היו רק חלק מן האפשרויות הנעוצות במוחו. השעון הראה את השעה 13:05 והאיש הצטער שלא ידע את השעה שבה נזרק לתא ארור זה וכמה זמן חלף מאז. חוסר הידיעה סגר עליו יותר מקירות תאו ולכל מקום שפנה או זחל הציקלופ (השם שהמציא לעדשת המצלמה ) עקב אחר תנועותיו. בפרץ של רגשות מהול באי ודאות התרומם האיש על רגליו והחל לצרוח מלוא גרונו לכיוון הציקלופ " מי שם? מה אתם רוצים ממני? מה אתם רוצים מאדם שאינו יודע את זהותו? " דמעות החלו זולגות במורד לחיו כאשר צרח את מילותיו האחרונות " מדוע כלאתם אותי בתא ארור זה?רוצים שאשתגע?" באותו הרגע זכה במקלחת חשמלית מנוונת וכשל על ברכיו ממלמל לעצמו בטירוף " אני חייב לדעת " ואיבד הכרתו. שעה 16:00 שעון גלקטי - אדם ללא שם וללא עבר מתנדנד בכבדות על קיר תאו ומבטו קבוע על הקיר המקביל , מחשבותיו על גבול טירוף " מדוע אני כאן?" מלמל לעצמו נושך את שפתו עד זוב דם " ברור שאשתגע כאן , לבדי , כלוא , בין ארבעת קירות אלו שפיותו של כל אחד היתה חומקת" . שעות של טירוף וקהות חושים עברו מסביבו כדקות או שניות עד אשר איבד כל תחושת זמן בעוברו ממצב של שינה לעירות. ראשו מתפוץץ ממכת האמנזיה , שפתו התחתונה לעוסה כמעט לגמרי בניסיונו לטבוע על ידי שתיית דמו שקרש לפני שהצליח. לאחר שניסה את כל ניסיונות ההתאבדות האפשריות לאדם כבול עצם את עינייו ושקע בשינה חסרת מנוח , אך לא לפני שהציץ בשעון התא שהיה קשרו היחידי למציאות, שהראה את השעה 20:25 . שעה 10:00 שעון גלקטי - אדם ללא שם ללא עבר וללא רצון לחיות פקח את עינייו למשמע דלת נסובה על ציריה הנפערה בקיר שממולו , ואדם לבוש חליפת רופאים נכנס לתא מחזיק בידו נייר רישום ועט. למראה הרופא התרגשות הציפה את רוחו של האיש והוא נעמד על ברכיו הרועדות, מאמץ אדיר בשל תשישותו , והביט ישירות בפניו של הרופא בעל עיני הארגמן ולסת הברזל . תווי פניו המוצקים , אפו הנשרי ואחת מגבותיו שרופה ומצולקת אשר נתלתה כפצע ישן מעל עינו השמאלית חלחלו בליבו של האיש והציתו אש בקרבו. הפנים היו מוכרות. "עזור לי אדוני, אני שבוי כאן ללא סיבה אני לא מרגיש טוב אני לא זוכר כלום תציל אותי " אמר האיש בתחינה מובהקת . החיוך שנפרש על פניו של הרופא הרגיע את האיש ודמעות של רפיון זלגו מעינייו כאשר הרגיש בשביב של גאולה. " די די מספיק תראה מה עשית לעצמך" אמר הרופא בקול מרגיע והוציא מטפחת וניגב את שפתו השסועה של האיש. " האם אתה יודע מי אתה , או מדוע אתה פה?" שאל הרופא בעודו מנגב את הפצע והדמעות מפני האיש. " לא אני נשבע שלא" ענה האיש וניסה להתקרב לחזה הרופא המרגיע ולהשאר בהגנתו. " בדיוק מה שחשבתי" מלמל הרופא לעצמו התרומם מן האיש ויצא מן התא בלי להביט אחורנית. " אל תעזוב אותי " זעק האיש ובניסיון נואש רץ לעבר הקיר ונכנס בו בכתפו , וברגע המגע זרם חשמלי אדיר העיף אותו לצידו השני של החדר, שם התעלף.
 

kobi le

New member
וחלק ב'

שעה 23:00 שעון גלקטי - הדלת נפתחה שוב ודרכה נכנס הרופא וניגש אל האיש השכוב ללא ניע על הרצפה. הרופא הוציא מכיסו מזרק המכיל תמיסה סגלגלה והזריק את תכולתו אל תוך עורק צווארו של האיש.תחושה מדגדגת התפשטה בגופו של האיש עת שנתעורר וראה את הרופא עומד מעליו עם מבט מרושע. "זה כבר קרה " אמר הרופא בטון ברור " אין טעם שתבלה בארץ החלומות עוד זמן רב , הנסיוב שהזרקתי לך יחזיר לך את זכרונך". "למה אתה מתכוון? " שאל האיש מופתע " מי אני ?" . "אם אתה רוצה אגלה לך רק כדי לראות את ההבעה על פרצופך המכוער" אמר הרופא ורכן לעבר האיש "שמך הוא טריסט קונרדין אתה הוא הנשיא המכהן של כוכב רמולוס, אתה גרוש ושתיין כרוני אך אנשים עדיין בחרו בך בגלל הנאום הפלצני שנשאת וזיכה אותך בכהונה" המילים נראו כואבות לרופא. " לפני כיומיים כינסת ועידת חירום מלחמתית בנוגע לכוכב רמוס אשר היווה איום מתמשך על כוכבנו , אחרי הצבעה כללית הרוב החליט על התקפה לצורך השמדת הכוכב , אך אתה נבל שכמותך הפעלת את כוח הנהגתך והטלת וטו על ההחלטה" הרופא עצר, חייך ואמר " טענת שהחלטתך נבעה ממניעים מוסריים והומניטרים". שבבי זיכרון החלו להירקם במוחו של האיש , הידוע בכינויו הנשיא , "אני נזכר, ההתקפה היתה אמורה להיות בשעה 11:00 שעון גלקטי , אבל ביטלתי את ההתקפה כי הכוכב היה חייב להתקיים כי ... " אמר הנשיא ועינייו נפערו בתדהמה כאשר הביט ברופא וזיהה אותו כאחד מאנשי המועצה " אתה הוא פון בלקהארט, ראש מועצת גרומניה , אחד התומכים הנלהבים בהתקפה, רצית לתקוף כדי להשמיד כל התנגדות ולהשתמש במשאבי הכוכב לשימושך" כל מילה שאמר הזרימה עוד פיסת מידע למוחו של הנשיא. " אני שמח שחזרת אלינו אדוני הנשיא" אמר הפון בציניות מבחילה " אחרי החלטתך קמו "תומכים נלהבים" נוספים להתקפה והחלטנו לביים את איבוד הכרתך והפצנו בפני התקשורת שאתה במצב של קומה , נאבק על חייך כתוצאה משתייה מופרזת , ובזמן העדרותך "אישרנו" את ההתקפה". "יש עוד שעה למועד ההתקפה , אסור לכם לעשות זאת , אני לא זוכר מדוע אבל אסור" צעק הנשיא. " השעון שאתה מביט בו מקדים בשעה " אמר הפון " רעיון שלי " וחייך ברשעות. הנשיא חש בחילה איומה בקיבתו וראה את כל מראות הזוועה של חפי הפשע , ולפתע זכרונו חזר אליו במלוא המהירות מזכיר לו את אשר שכח, צחוק מטורף פרץ מגרונו של הנשיא , צחוק שפוי ומבהיל. " מה כל כך מצחיק ?" שאל הרופא והבעתו השתנתה לסקרנית. "אם השמדתם את רמוס , השמדתם גם אותנו , בני זונות תאבי כוח , דינכם הוא כדיני" אמר הנשיא כאשר מקולו גוועות שאריות צחוק. הוא השלים עם מותו מהרגע שנכלא והמראה של הרופא המיוסר היה נקמה מתוקה. "מה אתה מתכוון?" שאל הרופא המזועזע והחל לצעוד אחורנית לכיוון הדלת כאילו כפאו שד. הנשיא הביט ביצור העלוב שמולו ובחר את מילותיו בקפידה " בחירתי לא להשמיד את הכוכב לא נבעה ממניעים מוסריים , אלא בטחוניים , במסמך אישי-סודי ממדעני חקר הפלנטות גיליתי שכוכב רמוס הוא כוכב תאום אשר בקיומו העתיק הופרד מאחיו אך יש ביניהם עדיין קשר קוסמי וכל פגיעה באחד מן השניים יגרור פעולת נקם מליבת הכדור " הנשיא לא גרע את עינייו מן הרופא המבוהל ונהנה מכל רגע מחרדתו , ניצחונו היה מובטח והוסיף" אחרת הייתי משמיד את הכוכב המקולל בעצמי , חתיכת אידיוט" . לפתע שאון גדול החל להישמע מבעד לקירות התא ודמה היה כאילו רעידת אדמה פצחה בריקוד כאשר בן לוויתה הכוכב רמולוס מתקשה לעמוד בקצב. הרופא אחוז אמוק נמלט מן התא אל העולם הקורס מבלי להבין שהתא הוא אולי המקום היחידי שיכול להציל אותו מן התוהו. " הצלתם את חיי בכליאתי אפסים" לגלג הנשיא בקול והתכרבל בפינת תאו, עצם את עינייו ונכנע לשינה מתוקה חסרת דאגות בעודו שומע את סימפוניית ההרס המתנגנת לה בחוץ לקול ברק ורעם. חלומותיו היו עולם טוב יותר...
 

Yuli Gama

New member
חביב

על הכל ביחד אני יכולה רק להגיד חביב. הבעיה מתחילה כאשר יורדים לחלקי הסיפור השונים. קודם כל, תן קצת כבוד לסיפור שלך, ולקוראים
. כותב שמציין לפני סיפורו "משהו קטן לפני העבודה" מעביר את ההרגשה של : " הנה, שרבטתי משהו באיזה חמש דקות, קחו תתלהבו". לסיפורים שלך מגיע יחס טוב יותר, ואם אתה רוצה לקבל תגובות רציניות, תראה לאנשים שבאמת השקעתה בסיפור שלך. כעיקרון, נחשב שהדרך הכי טובה לסיים לעבוד על סיפור (לפני שלב הגשתו לקריאה) הוא לכתוב, לשכתב, לכתוב, ואז להניח בצד לשבוע שבועיים. עד שאתה מרגיש שאתה מסוגל להסתכל עליו במבט רעננן. תתפלא כמה שטויות מצליחים לנקות בצורה הזאת. (הצד השלילי, שלפעמים אחרי שמניחים סיפור בצד הוא יכול לשכב שם חודשים, עד שמרגישים מוכנים לחזור עליו. לי יש סיפור ש"מתקרר" כבר מעל שנה, אבל יום אחד...
) ועכשיו לתגובה עצמה
: 1) המשפטים מורכבים וקשים לקריאה. אין צורך להביא תיאורים לרמה שכזו, תשאיר לנו משהו לדמיין. מה גם שרוב התיאורים לא ניתנים לאיכול. דוגמאה : " קירות התא היו מרופדים בשכבה לבנה ומעובה של צמר נוקשה אשר קוטרן לא עלה על יותר משני מטרים , מצלמה דיגיטלית מוקמה בפינה השמאלית העליונה של התא ולא חרגה את עדשתה ממנו ועקבה אחר תנועותיו כטיל מונחה חום , מורט עצבים" תנסה אתה לקרוא את המשפט הזה בקול רם
, אפשר להיחנק . 2) הדיבור של האיש לא אמין. רגע אחד הוא איש מסכן, חסר זיכרון ורצון לחיות, ומיד לאחר מכן, הוא מדבר בשפה גבוהה ולא שגרתית. ולא, זה שהוא נשיא, לא מסביר זאת, כי כאשר זיכרונו חוזר אליו, הוא אינו מדבר יותר במשפטים כאלו. דוגמא: "מה אתם רוצים מאדם שאינו יודע את זהותו? " ," מדוע כלאתם אותי בתא ארור זה?". 3) עכשיו קטע קצת בעייתי. הסוף של הסיפור. נורא נורא אהבתי את הטוויסט הכפול שיש לך בסוף. תחילה מאיש מסכן חסר זיכרון – לדמות שלילית ואז מדמות שלילית- לדמות חיובית השינוי אינו צפוי, ויפה. מה שלא אהבתי, הוא הניסיון למשוך מד"ב באוזניים אל תוך הסיפור. עד החלק שבו מתחיל ה"רופא" לדבר על כוכבים, ומלחמה בין כוכבית, הסיפור לא היה מד"ב. מעניין שדווקא החלק המד"בי שהוספתה הרס את ההתחלה המצוינת. זה שהוא נשיא- קניתי זה שהוא שתיין, וניבחר בגלל טיפשות העם – קניתי זה שביימו את המחלה, וטפסו שלטון – קניתי זה שיש שני כוכבים תאומים, שמותו של אחד יביא למותו של השני... ניתן לבנות סיפור, כך שהרעיון הזה יהיה אמין,(בעצם אפילו יש כאלו) אבל רק אם אתה מוביל את הקו מההתחלה, מכין את הקוראים לאורך הסיפור לעכל ולבלוע את הרעיון. בסיפור שלך, התמקדת באסיר, ובחוסר זיכרון. לי אשית נוצרה ההרגשה שכאשר הגעתה לסוף, פשוט לא ידעת איך לסיים, אז דחפת פנימה "אם המנזר תתקשרי הביתה" ( <-לקסיקון טרקי סיטי, רץ בטאגליינס בראש הפורום.) יש לך תחילה טוב, טוויסט מרתק, אבל דחיסת המידע הפתאומי והלא קשור בסוף, פשוט הורסת את כל הרושם. לא חייבים חלליות ומלחמת כוכבים כדי שזה יהיה מד"ב
, תנסה עדין יותר. מקווה שלא תיקח את התגובה באופן אישי. סיפור נחמד, יש בו גרעין ופוטנציאל, אבל הוא באמת זקוק לליטוש.
 

kobi le

New member
חחחח יפה...אהבתי..

דבר ראשון נראה שאף אחד לא מבין את ההערות שלי כאן....כתבתי את הסיפור אתמול בלילה בכלל..כשאמרתי סיפור לפני העבודה התכוונתי לא ששירבטתי אותו בחמש דקות אלא שאני מפרסם משהו לפני שאני יוצא לעבודה...יכול להיות שהייתי צריך לנסח אחרת... הלאה בקשר למשפט את צודקת לגמרי..כנראה שטיפ טוב זה לקרוא אותו בקול...אבל אני חושב שהיה צריך סה"כ הכל לפרק אותו כי אהבתי את התיאורים...הוא כנראה חונק מידי כמשפט אחד.... את צודקת גם בקשר לבעיית העקביות...אני אעבוד על זה וגם בקשר לדחיסה של המד"ב הזה...אני בכלל הרבה יותר לכיוון הפנטזיה אבל לדעתי אי אפשר לכתוב סיפור פנטזיה..אפשר לכתוב ספר פנטזיה...צריך מקום כדי לפרוש עלילה רחבה ומקומות והיסטוריה מה שאי אפשר לעשות בסיפור קצר כל כך...פשוט אני רואה שהפורום הזה הוא יותר לכיוון המד"ב אז אני מנסה "לדחוף" מידיעותי הדלות בנושא... אהבתי מאד לקרוא את הביקורת שלך..תודה.
 

Yuli Gama

New member
שלוש נקודות... ../images/Emo6.gif

אני שמחה לשמוע שלא כתבתה את הסיפור לפני חמש דקות
. אבל כמה פעמים עברת על הסיפור? כמה זמן הוא שכב בצד לפני שעברתה עליו שוב? יותר מזה, אני רואה שפירסמת עוד סיפור לתגובות, וזה לפני שממש עשיתה משהו עם הסיפורים הקודמים שלך. זה מצויין שיש לך השראה , זה מצויין שאתה כותב עכשיו בשפע, אבל אם אתה רוצה קצת יותר מ"צומי" חד פעמי, אם אתה רוצה ממש לשפר את הכתיבה שלך, אתה צריך לתת לסיפורים לשכוב מעט בצד ואז לעבור עליהם שוב. זה ישפר את הכתיבה שלך בהרבה, ומהר. אל תשאיר לנו למצוא לך טעויות, תמצא לבד :) עכשיו טיפ קטן (דווקא בגלל התגובה שלך, ולא בגלל הסיפור): *שלוש נקודות, סוגריים, מילים באנגלית, ריבוי סימני קריאה או שאלה- אילו דברים שמאוד צורמים לעין. עוד לפני שקראתי את תגובתך, קפץ לי לעין ריבו הנקודות המפוזרות בשלישיות בהודעה. בקשר סיפור / ספר פנטזיה - אני לא מסכימה איתך לחלוטין. אל תבלבל בין פנטזיה נוסחתית (שגם אותה ניתן לכתוב כסיפור קצר), לבין פנטזיה בכללי. בתור אחת שכותבת בעיקר פנטזיה, אני יכולה להבטיח לך שתתפלא מה היא ההגדרה של "פנטזיה". גם סיפור על העתיד, על ההווה, ללא קסם או פיות יכול להיות בג'ינר. אם אתה רוצה לראות דוגמא לקשת רחבה מאוד של סיפורי פנטזיה אני ממליצה בחום על כתב העט "חלומות באספמיה". יש שם כמות לא מבוטלת של סיפורי פנטזיה, המתרחשים כמו בעולם הקסם, כך גם בעולם היום יומי, המוכר לנו (תל אביב, דירה שכורה ואף צה"ל).
 

kobi le

New member
תגובה

בקשר לסיפורים אני כותב בשביל הכיף ולא יותרץץזה לא שלא מעניין אותי להשתפר או לשנות את דרכי בהתאם לביקורות אלא שפשוט אני לא מרגיש צורך לקחת סיפורים,לתקן אותם ו"להוציא" אותם במהדורה נקייה יותר. אם אני יעשה איתם משהו רציני בסופו של דבר ברור שהם יברו שטיפה כלשהיא אבל כרגע אני לא רואה צורך לעשות את זה... בקשר לסיפורי פנטזיה קצת חסרה לי מן "הכשרה ספרותית" שנראה שכולכם בורכתם בה...פנטזיה נוסחתית...פנטזיה בכללי..אני לא יודע אפילו מה נכלל במה..אני פשוט קראתי הומון ספרי פנטזיה ועכשיו אני כותב קתצ סיפורים..זה כל מי שאני לא משהו מעבר. בקשר לסיפור/ספר פנטזיה התכוונתי שאני אוהב סיפורי פנטזיה מסורתיים יותר כששם הכל מובחן ומהאסכולה הישנה (קוסמים,דרקונים,אלפים...) יצירות "קלאסיות" כמו רומח הדרקון,טרילוגיית האלף האפל,בלגריאד ומלוריאן,משחקי הכס...משם אני בא וסה"כ לאלה התכוונתי כשאמרתי שאי אפשר לדעתי לכתוב סיפור פנטזיה מוצלח אלא יותר בכיוון של ספר.כל מה שיפה וכל מה שאני אוהב בספרים האלה הוא שיש בהם ממש יקום חלופי..הם כתובים אמנם על פי נוסחה מוכנה כמעט אבל יש בהם תיאור של כל פרט ופרט כמעט באותו עולם..אפשר ממש להכיר את הדמויות,אפשר למצוא אנלוגיות בין העמים שם לעמים בעולם שלנו...אני מקווה שאת מבינה למה אני מתכוון..פשוט אי אפשר לדחוף את כל זה בסיפור קצר לדעתי זה לא יעבוד. אני אנסה למצוא את הכתב עט שדיברת עליו..תודה בכל אופן :)
 

Yuli Gama

New member
הממ :)

אם אתה לא מרגיש צורך לשפר את הסיפורים, למה אתה מפרסם אותם? עכשיו הבנתי על מה אתה מדבר :). אנחנו לא בורכנו ב "הכשרה ספרותית" :) אנחנו פשוט המון זמן כאן.
אני מצרפת לך שני קישורים שאני חושב יעניינו אותך 1 ) מאמר על "פנטזיה נוסחתית" 2) כתובת האתר של "חלומות באספמיה" (נמכר בסטימצקי, רץ קישור בטאגליינס, ו98 אחוז מהחובבי מד"ב בארץ מדברים עליו :)
 

kobi le

New member
למה אנשים מפרסמים??

אחד כדי להשתפר שנית כדי שמישהו יראה את העבודה שלהם....אני כנראה נוטה יותר לאופציה השנייה. תודה על הקישורים :)
 

N Y

New member
הבעיה היא, פשוט, שרוב הקוראים

לא פראיירים. מה זאת אומרת? אני, כקורא, מעוניין לקרוא סיפור מושקע. ברגע שגרמת לי לחשוד שמדובר בסיפור לא מושקע, אני פשוט אמנע ממנו ואעבור הלאה. ברגע שהבנתי שזו הגישה הכללית של כותב מסוים, אני אדלג בעקביות על כל דבר שהוא כתב. פשוט מאד. למה? כי אני לא פראייר. אני קורא כדי להנות, ועוזר רק לאנשים שהמטרה העיקרית שלהם היא *להשתפר*. ואני, כמדומני, לא היחיד. הרי שוויצרים סתם, דע לך, יש שניים בשקל.
 

kobi le

New member
עכשו הקצנת את זה יותר מידי

והקצנה עד כמה שהיא נשמעת מגניב ויש לה משפט סיום הורס כמו "שוויצרים יש שניים בשקל" היא לרוב לא מדוייקת...אני לא מרגיש שיש לי בכלל במה להשוויץ..במה אני אשוויץ? ב400 מילים מלאות שגיאות כתיב? הגישה שלי היא יותר לראות את הרעיון ולקבל ביקורת על הרעיון של הסיפור ועל דרך ההבאה שלו ולא בהכרח על כמה פסיקים יש במשפט...אני מודה שזה עוזר ואני מודה למי שמסב את תשמות ליבי לכך אבל שוב זאת לא הסיבה שפירסמתי... אני לא אומר שאתה לא צודק בחלק מן הדברים שלך אבל אתה טועה טעות גמורה שאתה חושב שהסיפורים לא מושקעים רק בגלל שלא הסתכלתי עליהם שנה וחצי ובחנתי אותם מכל הזוויות הספרותיות האפשריות, לדעתי דווקא יש שיפור מסויים בין הסיפור הראשון שפירסמתי לאחרון..אמנם אופי הביקורת השתנתה אולי אבל ביקורות תמיד יהיו ככה שאני באמת מנסה להטמיע את מה שכותבים לי בהערות. תודה על התגובה שלך גם אם היא היתה קצת ארסית ולא כל כך מבוססת לטעמי :)
 

N Y

New member
יש הבדל

בין "להסתכל על הסיפור שנה וחצי" לבין להשקיע בו יום או יומיים של תיקונים והגהה לבין להגיש אותו שניה לאחר שגמרת לכתוב אותו. סיפור שפורסם באופן האחרון הוא בפירוש לא מושקע, ללא קשר לשום דבר אחר (זמן הכתיבה, המאמץ שבכתיבה, העומס הרגשי, החכמה הרעיונית ומה לא). יכול להיות שאתה משתפר (לא טרחתי לקרוא את הסיפורים עצמם, מהסיבה שצוינה בהודעתי הקודמת), אבל אם אתה לא משקיע את מה שמבחינתי, כקורא, הוא המינימום, אז אין לי רצון וכוונה לקרוא, חד וחלק. כמו בכל יכולת ומקצוע אחרים, גם כאן צריך להשקיע כדי לקבל את התמורה.
 

kobi le

New member
אתה כנראה אדם חכם

מאד אם אתה שופט בכל כך החלטיות מה שלא קראת בכלל...יומרות כאלה יכולות לבטל את כל מה שרשמת כלא נכון או כעל שטותי או כדבר חסר עובדה, אתה לא יודע כמה זמן לפני שכתבתי את הסיפורים פירסמתי אותם...יכול להיות שהרעיונות התבשלו לי בראש הרבה זמן לפני שכתבתי אותם..שוב אני יכול לכתוב שכתבתי את זה לפני חצי שנה ואתה אפילו לא תדע ככה שהטענות שלך לא יכולות להיות נכונות..אני מבין שאולי נפלתי פה על "חבר מועצת החכמים" של הפורום אבל למה שלא פשוט תיכנס - תקרא - תגיב? אולי זה יוריד קצת מהקוליות שלך אבל לפחות זה יעזור למי שתבקר אותו (ותהיה בטוח שאני תמיד מתחשב במה שאומרים לי ולא משנה באיזה צורה זה נאמר). מכיוון שאני רואה שזה הופך לשרשור קטנוני קצת אני אשמח אם יש לך הודעות ישירות אליי תשלח אותן במסר פרטי..אין טעם לבזבז לכולם את הדף שמה שנראה שהולך להיות ויכוח טיפשי במקצת...
 

HotGod

New member
../images/Emo45.gif אני מבין לליבך

הוא גם מציק לי והופך את הפורום ללא נעים.
 

kobi le

New member
שיט! נראה לי שהכנסתי את עצמי

לבור לא קטן.. בואו לא ניגרר לשטויות כאלה, אי אפשר לקלל פה ולא כיף לריב בלי לקלל.. N.Y אני מעריך אותך על דיעותייך..רואים שבתוך מעטה "הילד הרע" ולא פועל לפי הדפוסים המקובלים של כולם נמצאת חוכמה אבל אני חושב שאתה פועל בדרך לקוייה קצת..אני מבטיח לך שמישהו מתישהוא אי פעם יחזיר לך כמה דקות של שמחה אם תקדיש את אותן דקות לקרוא את מה שהגבת עליו כל כך בתקיפות אני מבטיח לך הזמן שלך לא יבוזבז...להגיד לימשהו דברים כל כך נכונים על איך צריך לכתוב סיפורים (שבאמת לקחתי לליבי הקטן והורוד) ואחר כך לכתוב לו שבכלל לא קראת את הסיפורים מציג אותך באור לא מחמיא כל כך. hotgod הגבתי על הסיפור שלך אני אשמח לדעת מה אתה חושב על התגובה.
 

Rivendell

New member
באמת די. הפורום נועד לדיונים על

היצירות, ולא על חברי הפורום. בעיות אישיות תפתרו בבקשה במסרים, ובואו נשמור כאן על אווירה נעימה שמאפשרת לאנשים לכתוב ולא לפחד, וללמוד משהו מחברי הפורום.
 

N Y

New member
קובי,

בוא ואבהיר כמה דברים: א. אין לי שום דבר נגדך. להיפך - אני מנסה לעזור. ב. את כל הדברים האיומים האלה שאני דורש ממך ככותב אני גם (ובעיקר) דורש מעצמי. ג. בעניין ההשקעה, הבה ואתן דוגמה. נניח שאני - אני, לא אתה - כותב סיפור. נניח שהשקעתי בכתיבתו חצי שנה. נניח שלא ישנתי לילות שלמים, שעשיתי רשימות, תכנונים, שרטוטים, קוי עלילה, מה שאתה לא רוצה. חשבתי עליו חודשיים, כתבתי אותו במשך ארבעה חודשים, עבדתי כמו משוגע, השקעתי בזה את הנשמה שלי. בשעה שלוש בלילה ביום ג' אחד אני כותב סוף סוף את השורה האחרונה, המילה האחרונה, ומפרסם את הסיפור הנ"ל כאן בפורום. במצב זה, כל מה שעשיתי לא שווה כלום. למה? כי השקעתי מכיוון אחד (הכתיבה), אבל לא משום כיוון אחר. וזו הבעיה העיקרית של כותבים מתחילים - הם כותבים, ומשקיעים בכך, ומעבר לזה - יוק. מהי אותה השקעה אחרת? לאחר השלמת הסיפור, עזוב אותו ליום-יומיים. אז קרא אותו שוב, בצע הגהה, מצא ניסוחים מסורבלים והחלף אותם, אתר בעיות, העף חלקים מיותרים (תהליך קשה מאד מאד לרוב הכותבים שאני מכיר). אם לא ניסית מעולם תהליך כזה, כדאי לך לבצע אותו כמה פעמים, בהפרשים של כמה ימים. רק לאחר כל זאת פרסם אותו. זו ההשקעה האמיתית. אולי נראה לך שאני אכזר ובעל דרישות מחמירות. נהפוך הוא! לעומת כמה אנשי ספרות שאני מכיר, הריני רך ועדין כטלה. אני יכול להעיר לך על שגיאות פה ושם, אבל אתה חייב לגלות נכונות להשקיע בסיפור שלך לפני שאני (כקורא וכמעיר) אגלה נכונות להשקיע בביקורת. אני מוכן לכך - האם אתה?
 

ננסק

New member
הפעם רואים בבירור שאתה מנסה לעזור

אבל לרוב זה ממש, ממש, -ממש- קשה לזיהוי כ-"עזרה". NY, אתה יודע הרבה על כתיבה (אני מסכים עם כל סעיף ג', כל מילה ומילה), אבל לא יודע הרבה על לעזור. אתה מעדיף להתקיף מאשר לבקר - למעשה, מבחינתך זה כמעט אותו הדבר. אני שמח שאתה בפורום, אבל זאת מעין שמחה מרושעת, שהרי אני שמח "במחיר" עצביהם של הכותבים להם אתה מגיב.
 

kobi le

New member
אוקיי קיבלתיבשמחה...אבל

דבר ראשון לא חשבתי שיש לך משהו נגדי ואם הבעתי מורת רוח מההודעות של ךםזה בטח לא כי חשבתי שזה על רקע אישי. מה שתכתבת עכשיו נכון מאד ואני אשמור את הקטע...אני לא לעולם לא יתעלם מדברים נכונים גם כשזה בא ממישהו שאני חלוק איתו בדיעות.. דבר שני לדעתי אם סיימתי שלשום סיפור (שאני במקרה יפרסם עכשיו) לא נראה לי שאני יחכה חודש של פיתוח עלילה,שרטוטים תכנונים וכד ל3 דפי מחברת...אני יודע למה כולם פה מתרגזים כי זה פשוט נשמע יהיר לחלוטין שמישהו כביכול כותב סיפור וזורק אותו על כולם ומצפה להערות, מה שאני עושה זה מנסה להטמיע את אותם הערות בסיפור הבא שלי..מבחינה אישית אין לי כל כך הרבה זמן להקדיש לכתיבה ויותר מידי רעיונות..אז יכול להיות שאני בשלב ההתלהבות אבל אני לא מאמין שאם סיימתי סיפור אתמול אני אמור לנבור בו עוד חודשים ארוכים ועד שאני יחשוב שהוא מצופה פלטינה וזוהר אני יפרסם אותו...מבחינתי זה אבסורד גמור..אני שואל אותך : למה לא לפרסם אותו ברגע "שנסגרתי" על כל הפרטים ולהקשיב להערות ואז לשפר אותו? אני בהחלט מבין שכתיבה של ספר דורשת תכנון מוקדם רב,המצאת תרבויות ועמים וגזעים והיסטוריה ותכנון עולם וכל אלה..אני פשוט לא חושב שצריך לעשות את זה בסיפור קצרצר שבמילא לא יכיל עשירית מהפרטים האלה. דבר שני לא אמרתי שיש לך דרישות אכזריות בכלל לא..צריך ועוד איך להשקיע..תלוי למה אתה מכוון כרגע, הבעיה הקטנטונת שלי עם ההודעות שלך היא הנוסח הטיפה מתנשא ויורד מהאולימפוס שאימצת..הסתכלתי בחודש האחרון לראות תגובות שלך כדי לא לקבוע עובדות סתם וכל מה שראיתי זה התחלה של ביקורות פשוט מפגרות כמו מפק"ל כותבים עם כ'..אני לא מבין למה אדם מוכשר בבירור כמוך נתפס לקטנות כאלה ולא מוכן להגיב על הסיפור כאילו שזה מתחת לכבודך...אז הגבת לבן אדם על טעות כתיב כשהוא עמל על 1000 מילים ומצפה לשמוע מה אתה חושב...נראה לך בסדר? ודבר אחרון..תאמין לי שאני משקיע..השקעה לא חייבת להימדד על פי סטנדרטים שלך בלבד...יש מקובל ויש יוצא מן הכלל..אז אולי תקרא את הסיפור שלי וגם תקטול אותו בכוונה רק כדי להוכיח את צידקתך..לא אכפת לי..אבל לפחות תנסה לעזור לקהילת המתחילים בזה שתראה אתה נכונות לראות קודם כל מה הם עשו בכלל לפני שתיתן הרצאה מהשמיים לבן אדם שבקושי יודע מה זה כתיבה...מה דעתך?
 

Yuli Gama

New member
קובי ../images/Emo6.gif

עכשיו, זה היה כיף לקרוא :) קובי, אני חושבת שקצת פיספסת את הרעיון של NY. הוא לא אמר שתכתוב סיפור, ואז תשקיע חודשים כדי לפתח אותו מכל הכיוונים (פיתוח ותיכנון עלילה עמור להיעשות לפני הכתיבה) הוא אמר שאחרי שאתה כותב סיפור, תשהה אותו בצד בשביל לתקן את השפה. את הניסוחים. שתיתן לעוד מישהו כדי שיאתר שגיעות כתיב, פיסוק וניסוח. אנחנו נשמח להעביר ביקורת על עלילה ותוכן, אבל מצידך בבקשה תשקיע בניסוח ותיקון שגיות כתיב. איך אפשר להתיחס לתוכן, (שאגב יש לך), כאשר צריך לקרוא מחדש כל משפט שני בשביל להבין על מה אתה מדבר? אחרי שאתה מסיים תדפיס את הסיפור תישן טוב בלילה. תקרא אותו בבוקר עם הקפה, תקן עם עט. תקרא אותו בצהריים בקול רם, תקן שוב עם עט (ותאמין לי, יהיה מה לתקן) אם יש לך מישהו שאתה סומך עליו, תן לו להריץ מבט, ותקן שוב ורק כאשר אתה בטוח שהסיפור קריא, תפרסם. זה אומנם לא רמת השיכתוב שNY התכוון אליה, אבל גם זה יניב פירות. זה מצויין שאתה מפנים הערות לתוך סיפורים עתידיים, וזה מצויין שאתה כותב. אבל כתיבה זה קצת יותר מזה. תנסה, אין כמו הרגשת סיפור כתוב היטב. :)
 

N Y

New member
יולי צודקת.

ואני אסביר שוב, אם לא הובנתי: מה שאמרתי, ובפרט סעיף ג', נוגע גם לספר באורך מלא (עם או בלי "תרבויות, עמים וגזעים"), גם לסיפור באורך של 12 מילים (יש כאלה, ואפילו טובים למדי), וגם לכל מה שבאמצע. התכוונתי לומר שגם *אם* הייתי משקיע חודשים בכתיבה ובתכנון, כל זה לא שווה בלי *עריכה והגהה*. אבל גם אם השקעתי בתכנון חצי שעה או שלוש דקות, וכתבתי סיפור במשך שעה או חמש דקות, כל זה לא שווה בלי *עריכה והגהה*. אלה שני סוגים שונים של השקעה - ההשקעה בסיפור עצמו וההשקעה *בעריכה ובהגהה*. כדי שהסיפור יהיה ראוי לקריאה, הוא חייב להנות *משניהם*. בבקשה, קרא שנית את הודעתי באור זה וראה בדיוק למה התכוונתי.
 
למעלה