סי בעיתון "תרבות" במעריב

actress

New member
סי בעיתון "תרבות" במעריב

שושן פרא סי היימן מוציאה דיסק אוסף חסר מעצורים. מאיה בקר, מעריצה שרופה לשעבר, תובעת בשמה צדק היסטורי "יש משהו נורא פטאלי ברוק", הסבירה סי היימן ליואב קוטנר בסדרה "סוף עונת התפוזים": "מתי באמת מדברים עליך? או כשאתה ממש בטופ או כשאתה מתרסק. באמצע - כשאתה רק חי את זה, עושה את זה, נושם את זה - אתה לא קיים". ובמובן הזה סי היימן באמת לא קיימת כבר די הרבה שנים. היא לא קיימת כי במקום פשוט להתרסק היא מתעקשת להתגרות בהתמדה בנקודה שממנה והלאה תוכל להתקיים רק כקוריוז. ובדיוק בכך חשיבותו של דיסק האוסף החדש שלה, "רגעי סי" (אן.אם.סי), שמיטיב לסכם את התקופה התקנית של היימן - תקופה שמתחילה מצוין ("סי היימן ולהקה מקומית" ו"התקליט השני") ונגמרת רע ("עובדים בכביש" ו"נפגשים") - אבל מקפיד לדלג כשהעסק מתחיל להיות ממש מביך. במילים אחרות, לא במקרה אין כאן זכר לגרוטסקות כמו "חכו לי בנתב"ג" או "שושן פרא" לניק קייב וקיילי מינו; ולא במקרה האלבום החדש עמוס תמונות גזעיות מימי הלסבו-שיק ומעדיף שלא לתעד את המהלך שהפך אותה דומה יותר ויותר לשרית חדד. אם סי היימן רלוונטית באיזשהו אופן למשהו שקורה כאן בע שר השנים האחרונות, זה רק לאופן שבו היא מגלמת את אובדן הדרך, כמי שהפכה בהדרגה מזמרת הבית של "נוער רצ" לאשה שחותמת את אלבומה בברכת "בס"ד". כך שיותר משמדובר ביוזמה כלכלית, אפשר להתייחס לאוסף החדש כאל מחווה הומאניטרית, שבאה לתבוע את עלבונה של היימן, שאולי תמיד היתה קיבוצניקית שהאמינה קצת יותר מדי לאגדת הרוקנרול, אבל איפשהו בסוף שנות השמונים הציעה מודל הרבה יותר משכנע מכל דנה ברגר שבאה אחריה. וגם היתה חברה של צוף. ביום של רוחב לב, לפחות מחצית מתוך השירים שבאוסף הכפול הזה אמורים להחזיר לכם את האמון בבת הקטנה של נחצ´ה. 35 אם לא בשביל לעזור במשכנתא, לפחות בשם הצדק ההיסטורי. לכתבה המלאה
 

actress

New member
עוד 1 מ"זמן ת"א" מעריב

סי הרגש בואו נפתח את זה על ההתחלה. לשחרר אמירות ציניות על סי היימן זה קל בערך כמו להתברג למקום ריאלי בפריימריז של הליכוד. רק שבמקרה הראשון אין צורך אפילו בדוכן נקניקיות. שמענו (וכתבנו) כבר הכל. על הפוזה הרוקרית, עם מעילי העור והניטים, שתמיד נראתה כמו תחפושת ילדותית. הטקסטים היומרניים, שיוצאים מגדרם כדי לשלב "אמירה", אבל חוטאים באינ-ספור קלישאות. או ההתעקשות הפתטית, מה לעשות, להישאר צעירה מגניבה גם 15 שנה אחרי שהיתה כזו. אבל קמנו הבוקר עם אנרגיות חיוביות, כפי שידידינו הרוחניקים אוהבים לומר. הגשם חזר, הפועל חיפה ברצף של שלושה נצחונות, ולבכיר המדור עומד להיוולד בן חדש בכל רגע. אז הרווחת, סי. וברצינות, האזנה ל"רגעי סי" (אפילו השם הוא מטרה נוחה להתנכלויות, לא כן?), הזכירה לנו שמעבר למערומי החבטות וההערות, סי היימן היתה אחת מהיוצרות היחידות שבאמת התקרבו כאן להגדרה האמיתית של "רוקרית". רוצה לומר, מישהי שמוציאה בדיוק את מה שיש לה בבטן, גם אם זה מצלצל לפעמים טרחני או קלישאי, שרה בקול שרחוק מההגדרה המסורתית של "יפה", אבל מביע טונות של רגש, ובעיקר, פרפורמרית ענקית, שנותנת לדיבוק להיכנס בה עלי במות. אני זוכר הופעה שלה בקיץ ,1989 בפאב החיפאי המנוח תו. הייתי אז חייל שבוז מלבנון, שהיה מוכן לעשות כל דבר בשביל דייט, אחרי שלושה שבועות במרג´ עיון. כל דבר, כולל ללכת להופעה של זמרת שלגמרי לא אהבתי, רק מכיוון שבת ה17- החמודה שהסכימה לצאת איתי חשבה שסי היא "נורא אמיתית". בקיצור, ישבתי שם רושף ציניות ומרירות והתבוננתי בהשתאות במאות האנשים, שפשוט שרו איתה כל הברה. אחרי עשרה שירים תפסתי את עצמי שר בעיניים עצומות את "כמו צמח בר". בהדרן אני ובת ה17- כבר צרחנו בדואט את "לא עובדת בשביל אף אחד". זמן קצר אחר כך, בחדר שלי, כבר היינו בעולם תעשייתי. עד 6:00 בבוקר. בסוף שנות ה80- היימן נראתה על הבמה כמו כדור אש שנבלם בכוחות אדירים ובדיוק הצליח להתפרץ. היא זזה ללא הרף, צעקה את עצמה לדעת, והפגינה היכרות אינטימית עם חברי להקה מקומית המצוינת. שני האלבומים הראשונים שלה, שמיוצגים היטב באוסף, הצליחו לשמר את האנרגיות האלה, ורצועות כמו "גיבור גדול", "באת אלי" והביצוע ל"שחק אותה גלגל אותה", נשמעות עדיין טריות כמו בייגלה מזרח ירושלמי שזה עתה הגיח מהתנור. אבל אז, למרבה הצער, סי גילתה את הנשיות ובמקביל החלה לאבד את הלהט. "עובדים בכביש", האלבום השלישי, הניב עוד כמה סוכריות, כמו שיר הנושא, אבל "נפגשים" שבא אחריו כבר נשמע כמו ניסיון של היימן למחזר את סי הישנה. זה לא הלך. "תחלמי בגדול", שיצא לפני כשנה, כבר התגלגל לכיוון הבלהות. אבל אנחנו באנו לכאן הפעם כדי להלל. יש משהו מעורר הערכה באמביציה וביכולת ההישרדות של הזמרת הזו, שלא מתביישת לדחוף את עצמה לכל תוכנית טלוויזיה אזוטרית, או מוסף נשים רווי קוסמטיקה. בעולם מוזיקלי שבו זמרות לא צולחות את מחסום האלבום הראשון, רק על ההתמדה מגיע לה צל"ש. אם היימן תתמקד ביכולות שלה - צורת ההגשה הבלתי אמצעית וכשרון ההלחנה - ותרד מהפוזות, עוד צפויים לה רגעי סי. לכתבה המלאה
 
אין צורך להיכנס לשם, כי:

כל הכתבה כולה הועתקה במלואה! בנוסף, אין צורך לתת למעריב, או לכל עיתון אחר, סתם "כניסות" על כל שטות שנכתבת. אנחנו עייפים מהשטויות האלה. ובדיוק על אותו משקל בכתבה זו, גם כל מבקרת תרבות נדונה לכליה, אם אינה מהללת, או אינה מקלסת... הכותבת, מאיה בקר, שהיתה מעריצה שרופה נמצאת עכשיו בקיצוניות השניה, כדי להצדיק את קיומה. ומהו קיומה/ייעודה? כל כך אפשר ללמוד משמה: מאיה בקר . עוד אחת שרוצה שיאמרו את שמה. אז אמרנו. אז אמרה...
 
למעלה