סליחות זה נושא לאימון?

tlingit

New member
סליחות זה נושא לאימון?

יש פעמים שאדם צריך למצא את היכולת לסלוח על דברים שקרו כדי שיוכל להמשיך הלאה לעיתים הסליחה מתבטאת בהבנת ה(נ)סיבות וויתור על המלחמה לתיקון המצב ולעיתים באמת מדובר במחילה על עוולות שנעשו השאלה הגדולה היא האם זהו תהליך שיכול לקרות באימון אישי או שמקומו בטיפול פסיכולוגי? אולי אין אפשרות להגיע למקום כל כך משמעותי באימון? אולי אתם יכולים להצביע על מצבים שאפשר ומצבים שלא? אתם מוזמנים לשתף בדעות ובסיפורים
 

dafnasalan

New member
לסלוח כדי להיות אדם שלם ולנוע קדימה

לדעתי המקרה הקלאסי להכניס את זה לאימון הוא אם המאמן רואה שהנושא תוקע את המתאמן. כלומר אם המתאמן עסוק עדיין בכעס ו/או בנקיפות מצפון באופן שמשתק אותו ואינו יכול לנוע קדימה בהחלט יש מקום להציע סליחה. סליחה מהמקום המשחרר/מקדם. בכלל אני חושבת שכל הרגשות השליליים שיש לנו הם שלנו!! הם אצלינו! כשאנחנו כועסים על מישהו הכעס אצלנו ולא אצלו. אז בשביל מה ללכת עם המטענים האלה? למה לא ללכת עם מטען של שמחה,שלווה,אהבה? אלה דברים שאני מנסה להראות למתאמנים שלי.וגם לעשות את זה בעצמי. כי להיות מאמן זה לא רק מקצוע זו גם הוויה. דבר נוסף ולא פחות מהותי,לדעתי,זה להיות מסוגל לסלוח לעצמך!מהמקום הזה גם קל לסלוח לאחרים. מה איתכם? מה דעתכם? גמר חתימה טובה
 
סליחה - תוצר נילווה לאימון

בוקר טוב וגמר חתימה טובה תודה על השאלה מנסיוני הקצר אני נוכחת כי הסליחה הינה תוצר נילווה לאימון , התובנות העולות באימון וההארות להתייחסות למה שקרה לי או מה שקורה לי ודרך התגובה שלי יוצר כר אפשרויות נרחבית. המחילה לעצמי ולסובביי מאפשרת שיחרור אדיר והתקדמות . האם סליחה כנושא אימוני או פסיכולוגי- נתקלתי בשני מקרים : באחד לקחה מתאמנת טיפול פסכולוגי בבקשת תיקון העבר כלומר תהליך מתקן מזקק. (במקביל לאימון) במקרה השני המתאמן בחר להבין כי דרך תגובתו כיום משפיעה על המציאות שבו חי וסליחה שהעניק לעצמו שיחררה אותו להמשיך קדימה. בשני המקרים המטרה האימונית אינה מחילה אלא עלו באימון בהקשרים שונים.
 
יצא לי להדריך אחרים בסליחה לעצמם

או לאחרים, ובחלק מהמקרים זה היה ממש מהותי לעבודה. אם זה לא נושא שהוא מהותי ונדרש, זה לא עולה בפגישות בדרך כלל.
 

IrisPeleg

New member
סליחה עצמית

בוקר טוב וגמר חתימה טובה לכולן. יש לדעתי חשיבות לסליחה עצמית כדי להמשיך ולצעוד קדימה. אם המתאמן חש בעיה אם דברים מסויימים שעשה, עליו לסלוח לעצמו ולתקן את מעשיו בעתיד. כמובן שאם זה חשוב לו, הוא יבקש סליחה ממי שנפגע ממנו אבל זה תלוי בו. החשיבות היא לסליחה עצמית כדי לאפשר לעצמו להתקדם. שנה טובה
 
תיקון סליחות

סליחה על פי הגדרה מילונית(אבן שושן)מוגדרת כ"מילת בקשה מקובלת בפי אדםהמבקש כי חברו יסלח לו על משהו שפגע בו או שהטריד אותו". חשיבות התפיסה שאדם יהיה מסוגל לא רא להודות בטעותו ולבקש מחילה מחבר, אלא גם לעצור ולעשות חשיבה עם עצמו ,להכיר בטעויות שעשה ,לערוך למידה אישית עם עצמו ולהמשיך אכן כפי דברייך עולה באימון. לדעתי תהליך האימון הוא כזה שמעורר את המתאמן לעצור ולעשות חשיבה עצמית ,להכיר בטעויות והלמשיך לצמוח מאותה נקודה. אין לי ספק שככל האדם עוסק בצמיחה והעצמה אישית של עצמו כפרט וכמובן כמתאמן , תהליך הלמידה הבלתי פוסק הכולל גם סליחה עצמית קורה במהלך השנה ולא רק אחת לשנה ביום הכיפורים. בברכת גמר חתימה טובה לכולנו, דורית מאמנת אישית ומאמנת מנהלים www.doritcoacihing.com
 
סליחה היא סוג של וויתור ...

בהקשר האימוני הנושא של "סליחה" עולה פעמים רבות כאשר חוקרים במשותף ומתעניינים היכן אנשים נעצרים ונמנעים מלפעול. אני אוהב להתייחס לנושא הסליחה כעל וויתור (על כעס, על שנאה, על קינאה, על מסקנות וכדו'). ידוע שאיננו חיים בואקום וכדי שמשהו חדש יכנס לחיים יש לפנות לו מקום - לוותר, להרפות או לשחרר משהו אחר. סליחה היא סוג של השלמה (to complete...to make it whole) וקבלה של מה שיש וככזו מיצרת ניקיון אנרגטי... קרי - התמרה של אנרגיות שליליות ששואבות כוח החוצה, לאנרגיה פוטנציאלית פנימה שניתן לנתב לעשייה. אני נזכר שכאשר התאמנתי על נושא הרגלי העישון שלי, וראיתי שההקשר של סיגריה/עישון עבורי הוא של חופש והפסקה... החקירה המשיכה לשאלה ממתי עישון = חופש עבורי? הגענו ליחסים לא פתורים ולא שלמים עם אמא שלי. ברור היה שסליחה, השלמה וויותור בתחום היחסים יאפשרו פריצת דרך בתחום הרגלי העישון. צום קל לצמים, שפע של מנוחה וחתימה טובה.
 
סיפור../images/Emo52.gif

הסלקי הפצוע (סקוטלנד) אם תלכו אל המים הצלולים והקרים המקיפים את איי אורקני (Orkney) שבצפון סקוטלנד, תראו יצורים נאים רבים. היפים ביותר יהיו אולי כלבי הים: כלבי הים שישחו קרוב אליכם כשתלכו על החול הנקי שלאורך החוף. שם בצפון, באיי אורקני, הם קוראים לכלבי הים – סלקי (Selkie). הסלקי יתבוננו בכם בעיניהם העגולות, החומות. ואתם ודאי תחשבו שהם מקסימים ומופלאים. אבל לא כולם אוהבים את כלבי הים והסיפור הזה הוא סיפור על איש שלא אהב אותם. לא, הוא שנא אותם. הוא שנא את הסלקי משום שהוא היה דייג. בכל ים יצא בחתירה עם הסירה שלו אל המים הצלולים, הקרים והטיל את אחת מרשתות הדייג שלו. הרשת הייתה מחוברת למצוף קטן והיא שטה על פני המים. אז חתר משם קצת הלאה והניח עוד אחת ועוד אחת ועוד אחת. כשהיה מסיים להניח את כל הרשתות שלו היה חוזר לראשונה ואוסף אותה כדי לראות מה לכד. אם היו ברשת דגים, ידע שבאותו ערב תהייה לו אורחה. אם היו הרבה דגים, הוא ידע שיוכל ללכת לפאב באותו ערב! אבל לפעמים, כשמשך את הרשת, הוא ראה שמישהו נשך וקרע את הדגים. לפעמים היו הרשתות קרועות – לפעמים כל כך קרועות שאי אפשר היה לתקן אותן בכלל. "אך, הסלקי הארורים!" הוא קילל. לא, הדייג לא אהב את הסלקי. עכשיו, היה מקום מסויים אחד בים, בדיוק מעבר לצוק שבצפון האי ווסטריי (Westray): זה היה מקום בו תמיד דג דגים טובים. אבל קיץ אחד, יום אחר יום, כשמשך את הרשתות מצא את הדגים נשוכים וקרועים. הוא מצא את הרשת קרועה. באותו קיץ, זרק לפח כל כך הרבה רשתות שנקרעו במקום ההוא שלפסוף החליט לנקום את נקמתו. אז ביום החמים הבא – ולפעמים יכול להיות חמים באורקני – כשחתר למקום ההוא בדיוק מעבר לצוק הצפוני של ווסטריי, הוא קודם כל הטיל עוגן. אז השליך רשת. אבל באותו יום, לא המשיך לחתור הלאה כדי להניח עוד רשתות. במקום, הוא הסיר את בגדיו וישב מחכה. מחכה כשהסכין הגדולה שלו לצידו. ובכן, היום היה חם והרוח שקטה – ולפעמים הרוח שקטה, אפילו באורקני. כשישב שם, סירתו מתערסלת בקלות על פני המים הצלולים והקרים, יכול להיות שהוא עצם עיניים, אני לא בטוחה שאני יודעת. אבל פתאום הוא שמע את זה: משהו משך את המצוף של הרשת כלפי מטה. הוא הביט מעבר לדופן הסירה. שם, עמוק במים, הוא ראה משהו גדול, משהו אפור, משהו שמתנפל על הרשת שלו. "הסלקי הארור!" כשסכין בין שיניו הוא צלל אל תוך המים, למטה דרך המים הצלולים והקרים עד שהגיע אל מאחורי הסלקי. אז, עם הסכין, הוא דקר. דקר וקרע. הוא ראה את הפצע הפתוח, הוא ראה את הדם האדום שוטף אל תוך המים הצלולים. הסלקי, כשסכין הדייג עדין נעוצה בצידו, התפתל והסתובב כל כך הרבה פעמים שהדייג איבד את האחיזה בסכין. הוא ראה את הסכין נופלת דרך המים הצלולים, נופלת אל קרקעית הים. הדייג לא יכל לרדת אחריה: לא היה לו יותר אויר – הוא היה חייב לעלות כדי לנשום. "אז איבדתי סכין. אבל אני בטוח שהסלקי הזה לא יטריד את הרשתות שלי שוב!" ביום שלמחרת, כשפרש הדייג את כל הרשתות שלו וחזר כדי למשות אותן, באותו יום מצא את כולן ריקות. ובכן, זה קורה: במיוחד לדייגים. אבל ביום שלמחרת קרה בדיוק אותו הדבר. וגם ביום שאחרי. וביום שאחריו. הדייג הבין שהוטלה עליו קללה: קיללת הסלקי. תוך זמן קצר הפסיק לצאת לדייג – לא היה טעם לכך. במקום, עמד ליד קיר המזח, בוהה אל הים הקר והאפור, מקלל את המזל שלו – ומקלל את הסלקי. הוא עמד שם יום אחד כששמע קול מאחוריו. "הי, אתה. אמרו לי שאולי אתה תוכל לעזור לי." הדייג הסתובב וראה אדם זר – אדם שחבש כובע רחב משוך נמוך על פניו. "אני מחפש מישהו שיעזור לי להשיג כמה עורות של סלקי." "עורות של סלקי? אני הבן-אדם שאתה מחפש, בעיקר אם מדובר בלהרוג סלקי! אבל תצטרך לשלם לי." "לשלם? הי, אני לא אמרתי לשלם. אני אצטרך לברר בקשר לזה. בוא אתי." הזר לקח את הדייג והם הלכו לאורך השביל אל מחוץ לכפר – השביל שעבר מעל הצוק שבצפון ווסטריי. כשהגיעו לנקודה בה נודע השביל בקצה הצוק, הזר עצר. הוא פנה אל המים האפורים, קרב את ידיו אל פיו וקרא: "Hey dun dar! Ho dun dar!" הדייג הביט בים. וראה שהמים כבר לא ריקים מחיים. משום שמכל עבר במים האפורים, נענים לקריאת הזר, היו הסלקי. סלקי אחרי סלקי. שוחים לקריאה. והזר המשיך לקרוא ולקרוא: "Hey dun dar! Ho dun dar!" אז פתאום הרגיש את ידי הזר על הכתפיים שלו: הידיים שמשכו אותו מעבר לקצה הצוק. הם נפלו יחד, נפלו אל המים הקרים. כשפגעו במים, ראה הדייג שהזר כבר אינו גבר: הוא היה סלקי. והיו אלה שיני הסלקי נעוצות בכתף שלו שמשכו אותו למטה, למטה, דרך המים הצלולים, הקרים. הם ירדו וירדו עד שידע הדייג שהאויר שלו כבר נגמר, שהוא יצטרך לפתוח את הפה ולהיח למים הקרים להכנס. לבסוף עשה זאת – והשחור כיסה את עיניו. אבל כשפקח הדייג את עיניו, מצא שהוא עומד על קרקעית הים. לצידו היה הזר, שוב בדמות גבר. הזר הצביע לעבר סלע על הקרקעית. לפני הסלע שכב גופו של גבר צעיר – גוף אפור ממוות מתקרב. אפור, מלבד הפצע האדום הארוך שהתמשך מן הכתף ועד המפשעה. "זה הבן שלי ששוכב שם גוסס. וזו הסכין שלך." הדייג הניד לאט בראשו. "כן. כן, זו שלי. והבאת אותי לכאן כדי לנקום בי?" "נקמה? הא, נקמה יכולתי לקחת. אבל זה לא היה עוזר לבני. נקמה לא תעזור לבני כי רק היד שעשתה את הפצע תוכל לרפא אותו." "לרפא את הפצע? איך אני יכול לרפא את הפצע?" "רק הושט את ידך וגע בו, זה הכל." והדייג הניח את ידו על הפצע. הוא הרגיש שהגוף של הבחור הצעיר קר. אבל תוך כדי שלאט לאט משך את ידו לאורך הפצע הוא ראה שהפצע נסגר. הוא ראה שבמקום בו נגע, הפצע החלים. אבל הקור מגופו של הצעיר נכנס עוד יותר אל גופו של הדייג, אל תוך זרועו. הקור היה כל כך גדול שהזרוע כאבה מאוד. כשמשך את ידו לאורך הפצע, התפשט הקור אל תוך הכתף שלו, לחזה, סביב ליבו. הקור, הכאב, היו כל כך חזקים שהדיגג בקושי יכול להמשיך. הוא ידע שתוך רגע יכסה השחור את עיניו. ברגע הזה יפול אל קרקעית הים. אבל כשפקח הדייג את עיניו הוא גילה שאינו נמצא יותר בקרקעית הים. הוא מצא שהוא לא נמצא יותר מתחת למים. הוא שכב על החוף מתחת לצוק שבצפון האי ווסטריי. הוא חש עדיין את הכאב בגופו, אבל הוא היה בחיים! הוא הביט סביב. הוא הרגיש את חום השמש, שמע את המיית הגלים. לצידו ראה ערימה של רשתות דייג ישנות שלו, כולן מתוקנות להפליא. ועל הרשתות היה מונח הסכין שלו. ובכן, אתם יכולים לדמיין שאחרי כל זה, כשמשך הדייג את הרשתות שלו הוא מצא בדרך-כלל מספיק דגים. לפעמים מצא שהדגים נשוכים או קרועים. לפעמים אפילו הרשת הייתה קורעה. אבל הוא רק היה אומר, "אח, זה רק הסלקי. וגם הם צריכים לחיות." גמר חתימה טובה,
 

tlingit

New member
סליחות ../images/Emo27.gif שאלת המשך

תודה על התגובות עד עכשיו, אשמח לשמוע עוד העליתם כמה וכמה נושאים מעניינים ביותר כולכם ראיתם את הסליחות כנושא שעולה במהלך האימון, ולא כנושא ספציפי לאימון אישי, דפנה ואיריס - אני מסכימה, גם סליחה עצמית היא משמעותית אירית ודורון - תודה על הדוגמאות, הן מאירות הרבה הגבירה מהאגם תודה על הדרך בה הארת לנו עוד זוית לנושא השאלה שעלתה אצלי בהמשך לתגובות היא: איך בעצם יוצרים את הסליחה או תהליך הסליחה באימון? בעוד שאני יכולה לראות איך תהליך האימון יכול להאיר או להעלות את התקיעות מסביב לצורך בסליחה, לאחר או לעצמי כפי שאמרו מיכל ואיריס ועדיין - אחרי הזיהוי, נשאר מחסום לא פשוט לצלוח, הרי לפחות בתחילת הדרך מן הסתם יש התנגדות לסלוח, לא? אילו כלים מציע האימון לעניין הזה? (דורון ודורית כבר התחילו לענות בכיוון, אשמח לשמוע עוד) האם אתם מתייחסים לזה כמו אל פרדיגמה תוקעת או כנושא שונה?
 

dafnasalan

New member
סליחות=בחירה

אני חושבת שכל הרעיון באימון הוא להראות למתאמן שיש עוד אופציות מהאופציות שהוא מכיר/מתנהל כיום. לאחר שיחד עוברים תהליך שבסופו נפרסות אפשרויות נוספות מגיע השלב שבו המתאמן צריך להחליט במה הוא בוחר. האם אתה מוכן לבחור בדרך אחרת?האם הדרך הקיימת מקדמת אותך?האם דרך זו וזו תקדם אותך? זה היופי באימון: האחריות תהיה ותישאר של המתאמן רק שעכשיו יש בהירות ויש אופציות שהוא לא ראה קודם.
 
אנחנו לא יכולים ליצור את הסליחה

בתהליך האימון. אנחנו יכולים לאפשר למתאמן להתאמן בסוגיית הסליחה אבל רק אם בחר בכך באמת. רוב הדברים שאנחנו אומרים על הסליחה אינם חדשים לנו. גם לא למתאמן. כולם יודעים שהסליחה היא ויתור על אחיזה שלחוסר סליחה יש מחירים (שאנחנו משלמים. לא האחר) שחוסר סליחה תוקע - בעיקר את עצמנו ושחשוב לסלוח - בעיקר לנו... השאלה הגדולה היא איך מביאים את הידיעה הזו לרמת תודעה ומודעות ואת התודעה לרמת עשיה וביצוע. כאן יכול האימון לעזור (לא תמיד....) פעמים רבות חוסר היכולת לסלוח הוא עמוק יותר וראוי לטיפול פסיכולוגי מקצועי. לפעמים הקושי הוא בחוסר היכולת לסלוח לעצמנו הרבה לפני הקושי לסלוח לאחרים. גם שם, יש מקום לבחינה רצינית של אפשרות הטיפול. לעתים - הסליחה היא ברת אימוץ ואפשר לעבוד עליה תוך כדי האימון. שאלת על כלים? אני הייתי עובדת על זיהוי רווחים ומחירים לשמירה על הכעס (או העלבון) ולזיהוי הרווחים והמחירים בויתור ובסליחה. בוחנת עם המתאמן כל אחד מהם ומעלה אפשרות של שמירה או ויתור (על המחיר או הרווח). אח"כ הייתי עובדת גם על "הקלטת" . זו שבמוח. ממנה הכל מתחיל. מחליפה משפט כועס במשפט סולח ונותנת למתאמן לשנן אותו בכל פעם שעולה הכעס או העלבון. במקביל, או בשלב מאוחר יותר, הייתי מבקשת מהמתאמן לסמן מעשים שיבטאו (לעצמו בלבד, שהרי סליחה מלאה יכולה לבוא גם בלי לומר אותה לאחר. היא בתוכנו פמינה) את הסליחה הספציפית עליה מדובר ויורדת איתו למגרש האימונים גם באימוץ המעשים האלה. ... סליחה... שהארכתי. ענת
 

ליפט

New member
נמקי, פרטי והסבירי

היי ענת. "...חוסר היכולת לסלוח הוא עמוק יותר וראוי לטיפול פסיכולוגי מקצועי" , אני סבורה שביכולתי לנחש לאלו מקרים הכוונה אך מעדיפה להבין כרגע למה התכוון המשורר (המשוררת, סליחה). תוכלי להביא דוגמאות? למה הכוונה? כיצד את מזהה את המקרה? וכל מה שבא לך להוסיף יתקבל בברכה. ו...אני באופן אישי, סולחת לך על שהארכת, אני מבטיחה לסלוח גם בפעם הבאה, אז תאריכי חופשי, נעים לקרוא אותך. שנה טובה.
 
היי ליפט

דפוסים, תבניות חשיבה, תבניות התנהגות, דימוי עצמי וכן הלאה יכולים לנבוע ממקורות שונים. חלקם פרי אימוץ (מודע או שלא מודע) שהביא בשלב מסויים רווחים (שוב, מודעים וגם שלא) ומאז נותר בנו חלקם פרי חינוך ותרבות חלקם פרי בחירה וחלקם נובע ממקור קיצוני כמו טראומות, כשלונות גדולים וכו'. לפעמים אנחנו יכולים להתיר את הפלונטרים הללו אצל המתאמן באמצעות שינוי מודעות, תרגול העזיבה של הדפוס הישן ואימוץ דפוס חדש. לעתים - כשהמקור עמוק יותר ואינו מאפשר שינוי באמצעות עבודה על תודעה ותרגול - אני מוצאת שיש מקום לטיפול פסיכולוגי שיעסוק בחקר העבר של המטופל ויפגיש אותו עם שורשי הדפוס. איך מזהים ? כשהמתאמן תקוע. תקוע עמוק בפחדים לעזוב ולהשתחרר מהדפוס, תקוע באחיזה בדפוס נגד רצונו (המודע), , מביע חוסר אמון מוחלט ביכולתו או בזכותו לשנות וכו'. שם אני מרגישה שנזקקת יד טיפולית. דוגמאות: כן. יש. גם בנושא הסליחה. מתאמנת שלי, בשנות ה- 50 לחייה. מבקשת לעצמה דרך אישית ומקצועית חדשה. דור שני לניצולי שואה עם סיפור קשה מאד. עוסקת רוב הזמן בכעסים שיש לה על הוריה שלא נתנו לה לגדול כמו ילדה ישראלית רגילה. ההורים נפטרו לפני שנים רבות והיא תקועה במקום מאד כואב שלא מאפשר לה להשתחרר וללכת קדימה. לא לקח הרבה זמן לשתינו כדי להבין ששם יש מקום לטיפול. היא לא אהבה את רעיון הטיפול כי בעבר טופלה (בנושאים אחרים) והרגישה שמיצתה. יחד עם זאת, הבינה שהמקום הנוכחי שלה תוקע אותה מלהתקדם. בהחלטה משותפת - היא משלבת היום טיפול פסיכולוגי וואימון אצלי . תודה על דברים חמים ליפט. ענת
 

Yin

New member
כן

אתן את שני הגרוש שלי בנושא: לדעתי הדרך היחידה (אולי כמעט, אבל אני לא מכיר אחרת) היא לשנות הרגלים, להשתחרר ממה שיש בשביל להתקדם וליצר אחר. שינוי הרגלים זה דבר קשה כי הוא קשור לשינוי ההגדרה העצמית, להפרדות מנכסים שהביאוני עד הלום. אחד הנכסים המגדירים אדם הוא נטירת טינה - אמור לי למי אתה נוטר טינה ואומר לך מי אתה. כיוון שאימון עוסק בשינוי הרגלים, גם הרגל זה של נטירת טינה יכול להכלל בו. ניתן לשחרר הרגל בכמה דרכים חלקן רציונליות (כמו העבודה של ביירון קייטי, אבל לא רק) וחלקן אנרגטיות (מדיטציות, EFT ועוד). עדי
 

Rוני

New member
טרם קראתי את השרשור כך שיכולה

לענות רק מהחשיבה שלי סליחה זה מקום שאדם מגיע אליו לאחר שעבר שלבים של הבנה של הכלה ואז של סליחה גם לו וגם לאחרים להוריד את החשבונאות, לקבל את עצמו ואת האחר ולהיות יכול לבחור בסליחה. אני בהחלט חושבת שזה נושא מעולה לאימון וחייבת לומר שבדרך זו או אחרת הוא מופיע באימונים עם מתאמנים אצלי. יש קתרזיס בסליחה וההרגשה לאחר מכן נפלאה. יחד עם זאת זה תהליך קשה וארוך ומגיעים אליו כשמגיעים לעומק מסויים, הוא לא יכול להיות נדון לפני חפירות ארכיאולוגיות בנבכי הנפש, כשמסתכלים בה ללא מחיצות, פחדים והתעלמות מאמיתות מסויימות.
 
למעלה