סמליות בחנוכה

Discordia

New member
סמליות בחנוכה

כמה דברים שחשבתי על חנוכה: החנוכיה, מבוססת על מנורת בית המקדש. למנורה היו 7 קנים ושמש, שמייצגים את הפלנטות? שמש, ירח, ארץ, ונוס, מרקורי, מרס וג'ופיטר. המנורה עצמה נראה כאילו הקנים אמורים להסתובב סביב השמש! אבל מה מייצגים שני הקנים הנוספים? הצורה, מזכירה מאוד את הקלשון של נפטון. הסביבון- הסיבוב- גם יכול לייצג את הסיבוב של הפלנטות מסביב לשמש. נ ג ה פ על הסביבון יכול להיות מעיין קמע או סיג'יל למאגיה יהודית? מה המשמעות של האותיות נגהפ? והסופגניה, שהיא ללא ספק שד של אישה, עם פטמת ריבה. כיוון שחנוכה נופל בערך על היום הקצר בשנה (22 לדצמבר אם אני לא טועה) השיר- באנו חושך לגרש הוא זימון לשמש! 'סורה חושך מפני האור' - השמש חוזרת צפונה והיום מתחיל להתארך. אולי הנס, שאומרים בתפילה שהיה 'בימים ההם בזמן הזה' מתכוון שוב- לשמש החוזרת. שוב, ב'מי יהלל' (מישהו זוכר את כל המילים?) מדברים על זה שהשמש שהתרחקה כבר לא מאירה על הגבורות והמעשים, ו'הגיבור גואל העם' ששב הוא- השמש. ומה הסיפור מאחורי נס פח השמן? אולי הסיפור עם המכבים באמת קרה, אבל אולי היהודים לקחו את המנהגים הישנים שלהם (או ההלניסטים אולי) והלבישו עליהם את הסיפור? למישהו יש עוד רעיונות איך אפשר לקשר את חנוכה לאלמנטים מאגיים\פגאנים?
 

Fairy24

New member
אפשר לקשר כל דבר לכל דבר

רק צריך לעשות את זה בצורה חכמה... חנוכה זה לא איזה משהו שהיה ב"תנ"ך" רק איזה סיפור שדתיים המציאו בשביל לקבל עוד ימי מנוחה (צוחקת, צוחקת, אבל אתם מבינים בערך מה הכוונה שלי) ככה שלא נראה לי שסופגניות זה שדיים והקנים זה פלאנטות עם שני קנים לא קשורים בכלל.. וככה כל שאר מה שקישרת... זה פשוט הסיפור על המנורה שעשו ממנו חג.
 

neophile

New member
נס גדול היה פה

זאת המשמעות של נגהפ, לפחות זאת הגירסה הרישמית
7 קנים, גם קשור ל7 הצ'קרות של האדם ושל הייקום ,אם מניחים את המנורה במאונך לאורך גוף האדם. אני לא מסכים עם התגובות שעלו פה שאומרת ש"אין טעם לקשר בין דברים" מפני שאבן יסוד של האזוטריקה היא הקשר בין כל הדברים. לכן ייתכן שאולי נטעה בהנחות שלנו אבל זאת לא סיבה לא להניח דבר כלל! הייקום הוא אין-סופי וטומן בחובו מיסטורין רבים שבשביל לחשוף אותם יש לעבור בדרכים מעוקלות ולכן גם אם הנחה מסויימת נראית לא מציאותית ונראה כי אנחנו זורקים כל הגיון לאוויר ,הצורה שבה הוא נופל בחזרה יכולה לתת תובנות מפתיעות כמו שכל מי שעוסק בדיוינאציה יודע. כל הנושא הזה של "באנו חושך לגרש" בהחלט מצלצל לי על המיתוס של מות השמש ולידתה מחדש .
 
holidays are like onions -

they've got layers. חגי ישראל מורכבים בד"כ מגרעין חקלאי-פגני שעליו נוספו שכבות רבות של פולחן מתקופת חז"ל, מהגלות ומהמהפכה הציונית. חנוכה הוא דוגמה נפלאה לכך: הגרעין הפגני הבסיסי הוא ההדלקה ההדרגתית של הנרות בחנוכיה כאקט מאגי שמסייע להיפוך החרף לקרות, ולאור השמש לחזור. על הפולחן הבסיסי הזה, נוסף מאוחר יותר סיפור המרד ונס פך השמן, כדי "ליהד" את החג. אין בכך כדי לומר שהמרד לא התרחש, אלא שהקישור נעשה לחג הזה ספציפית כדי לחבר אותו לאתוס הלאומי-יהודי. בימי הגולה, הושם דגש על נס פך השמן - סיפור שהמסר הבסיסי שלו הוא הצלת העם ע"י יהוה, תוך פסיביות לאומית. אני מאמין שכל המאכלים הקשורים בשמן התפתחו והשתכללו בתקופה הזאת. גם הסביבונים, אגב, הם מנהג גלותי. סביבונים היו משחק נפוץ אצל ילדי אירופה, והיהודים השתמשו במשחק זה כדי לחבר את הילדים לסיפור הנס. במהפכה הציונית, הוזז הדגש מהנס אל המרד, כדי לחזק אתוס של אקטיביות לאומית ושל הומאניזם במקום תאיזם. לראיה, שיר החנוכה החלוצי "אנו נושאים לפידים", הכולל את המשפט "נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו. בסלע חצבנו עד דם (אדם) - ויהי אור!".
 

Raidho

New member
הידע שלו זו דוגמה מצויינת

לבן אדם שחווה חינוך תנועתי וידע לעשות קישורים נכונים בין זה לבין פאגאניזם יהודי והיסטוריה כללית. כל הכבוד לרובין! באמת מת עלייך אחי!
 
די, ראידהו, אני מסמיק!

אבל יש בזה משהו - הראיה הספקנית שלומדים בתנועות הנוער הסוציאליסטיות למיניהן באמת נותנת את הכלים לנסות ולהבחין באינטרסים שמאחורי כל מני מסורות ביהדות. למעשה, כל מה שצריך לשאול זה "מי מרוויח מזה שזה ככה?" ואח"כ להבין את המנגנון בו גופים פוליטיים יכולים לעצב תפישות דתיות (ולמי שזה מעניין אותו בהקשר הפגני- ב"המיתוסים הכנעניים של התנ"ך" משה יהלום מנתח את המהפכה המונותאיסטית כמהפכה הומאנית-סוציאלית. מעניין מאד!). באפן ספציפי על חנוכה - בניתי על זה סמינר לפני שנתיים, אז ממש התעמקתי בנושא.
 

RainBird

New member
זה ברור כשמש. כל מה שצריך לעשות זה את הקישור בין החג הפאגני המקומי לבין היהוד שלו. חוגגים אור בהמוני אמונות.
 

מליז

New member
ועוד משהו.....

לא צריך לשכוח שביהדות יש אין סוף מוטיבים פגאנים גם כך!!
 

Tatu4Taty

New member
המסר הוא פסיביות לאומית?

הסיפור סובב סביב מרד ומחאה כנגד השלטון, מה פסיבי בזה? קישור מצורף למאמר של רבי מקהילת "עמק בית-שלום" על הקשר הפאגאני של חג החנוכה.
 
בגולה, עד לתקופת ההשכלה,

המסר של חג החנוכה היה "איך אלהים הציל את עם ישראל, שכולם רוצים להרוג אותו, על ידי נס פך השמן". זה היה מסר שרלוונטי שחיי השטעטל בגולה - הצורך להתקבץ כקהילה נרדפת, וזה גם מסר שנתן כח למנהיגי הקהילה הרבנים, בתור נציגי האל המושיע, שהוא הסיכוי היחיד של העם להנצל מהרודפים. במהפכה הציונית, עם הנסיון ליצור את "היהודי החדש", דגשים שונים הושמו בכל מני מסורות יהודיות. בכלל זה, גם חנוכה הפך להיות חג המכבים - שהאתוס שלו הוא דרור לאומי ע"י גבורה ומרד אקטיבי. חג של אנשים המשנים את המציאות, במקום אלהים המציל את העם.
 

Tatu4Taty

New member
אני חושש שקטונתי מלהבין

כיצד נס פך השמן יכל להפוך למסר שהאל הציל את העם, ולא מרידתו של העם. יש לך קישור למאמר כלשהו בנושא?
 

Tatu4Taty

New member
../images/Emo12.gif

אולי בכל זאת הבנתי. נס פך השמן נתפס כסמל לכך שהאל הוא שסייע לעם להינצל ולנצח במרד?
 
נכון!

נס הוא דבר שרק האל מסוגל לו. אם הדגש בחג הוא על נס פך השמן, שבזכותו הוארה מנורת ביה"מ, אז הדגש הוא דתי והמסר שלו הוא מרכזיות האל בהצלת העם. כששמים את המרד במרכז החג, המסר הוא מרכזיות האדם בעיצוב גורלו שלו.
 

Raidho

New member
לדעתי נשחפת

יש כמה גרעינים שלדעתי נכונים או יכולים להיות נכונים. כמו הקשר בין האור של חנוכה, לבין חזרת האור בטבע - משהו אגב לא חדש - אבל לוחות השנה של מחזורי הטבע, או החגים ההית'נים הם לוחות שמש, ולוח השנה העברי הוא לוח לבנה, אם אינני טועה, ואלו לא חופפים במדויק. לכן החנוכה יהיה תמיד קרוב ליול, אבל לא תמיד חופף. אינני מבין גדול בלוחות שנה, אז כשאדע יותר אסביר יותר. או עניין הנ-ג-ה-פ, כי המאגיה היהודית אכן משתמשת באותיות עבריות. אבל מכאן ועד למסקנה כי הסביבון הוא קמיע?! ליותר מידע על קמיעות התייחסי נא לשרשור על קמיעות בפורום מאגיה, שם אלון בדיוק הסביר מה הטריק הנסתר בהם. אולי הבסיס של האותיות על הסביבון במקור הושאל ממסורת עברית מאגית כלשהי, אבל גם זה בפני עצמו מפוקפק, בטח לא ההנחה כי מדובר בפרקטיקה מאגית של ממש. זה וודאי שרוב המנהגים העבריים\יהודיים של ימינו נושאים זכר לתקופות יהודו-פאגאניות והלניסטיות של עם ישראל, אבל הם הד דל להם, ועברו כ"כ הרבה שינויים, עיוותים ושחזורים, שניתוח ישיר במטרה למצוא ולאמץ מנהגים פאגאנים אוטנטיים - אם יש כזה דבר - מתוך הקיים הוא בלתי אפשרי. כנ"ל לגבי אזכור השירים. הפולקלור טומן בחובו רמזים לתובנות עמוקות יותר, אבל מגוחך לנתח אותו בצורה כ"כ ישירה. קודם יש לאתר את התקופה ההיסטורית בה נוצר שיר כזה או אחר. להרחבה על זה ר' את ההודעה של רובין מטה. בקיצור, נשחפת. Merry fortune
 

Fairy24

New member
לכל מי שקישר גם

הלוו אתם מדברים על יהדות "דת סגולה" "העם הנבחר" "הדת הנבחרת והקדושה" ששונאת כל מה שלא היא!אולי ה"באנו חושך לגרש" זה איכשהו מתקשר לאלה שמגרשים אותה עם האלוהים הזה, האש, החם, הלוחם, האכזר וה"אור"..אבל גם לא נראה לי. פשוט כי יהדות זו דת שחושבת את עצמה ולא תעז לגעת ב"גויים הערלים והחוטאים".
 
הערה מנהלתית בקשר לכמה הודעות

שנמחקו בדיון הזה - חלק מההודעות היו גסות רוח ולא במקום. יש צורה להתנסח ולהתדיין גם אם רעיון מסויים לא מוצא חן בעיניכם או נראה לכם טפשי. אני מקווה שזו הפעם האחרונה שאני צריך להעיר לגבי זה.
 
למעלה