סמסטר חדש, קורס חדש...

d a p h n a

New member
סמסטר חדש, קורס חדש...

אתמול בלילה קיבלתי סוף סוף את ההודע המיוחלת לגבי הקורס שבו אתרגל הסמסטר (שימו לב שהסמסטר התחיל לפני שבוע). היום הלכתי להרצאה הראשונה של הקורס, ולאחר מכן לשיחה עם המרצה. הקורס הוא לחלוטין מחוץ לתחום שלי (כלומר, הוא בתחום היסטורי שאני לא יודעת עליו כלום), אבל מין הסתם ככה לומדים. המרצה הוא פוסט-דוק חביב להפליא, ודי "משוגע" במובן החיובי ביותר של המילה. אבל מה שבעיקר מעניין הוא המבנה של הקורס. הוא החליט שבכל סמסטר, סטודנטים יושבים וכותבים עשרות עמודים של עבודות ארוכות, שבסופו של דבר אף אחד לא רואה אותן מלבד הסטודנט והמרצה. זו הפעם הראשונה שהוא מלמד קורס במבנה כזה (הרצאה ולא סמינר קטן), והוא החליט לנצל את הכמות הגדולה של הסטודנטים כדי לנסות לשבור את הפרדיגמה הזו. לכן במקום שהסטודנטים יכתבו בשביל עצמם, הם יתחלקו לקבוצות של שלושה, וכל קבוצה תכתוב 10 עמודים בנושא מסויים. לאחר מכן הם יתאחדו לקבוצות של שישה, וכל קבוצה תערוך את הטקסטים שכתבו שתי קבוצות אחרות. והמטרה? ליצור את הבסיס של טקסטבוק בנושא הקורס, שיועלה אל האינטרנט. בעצם, הסטודנטים יבנו סוג של ויקיפדיה לנושא הקורס. אני חושבת שזה רעיון מעניין. בין השאר שהמרצה מרגיש שמאחר ובראון היא כזו אוניברסיטת עלית, לסטודנטים בה (בין אם הם מגיעים מרקע אליטיסטי ובין אם לא, ויש אצלנו גם וגם) יש זכות גדולה ללמוד במוסד כל כך איכותי ועם כל כך הרבה משאבים ללמידה אקדמית איכותית. הוא מרגיש שזה נכון לנסות ולנצל את הכישורים והמשאבים שעומדים בפני הסטודנטים שלנו כדי להביא את הידע הזה לקבוצה רחבה הרבה יותר. הוא כבר הודיע לנו, המתרגלות, שכל העניין הוא ניסוי, ושנדע שהוא בטוח שהניסוי יכשל כשלון חרוץ, אבל שמתוך הכשלון החרוץ הזה נלמד הרבה מאוד (כבר אמרתי, משוגע במובן החיובי של המילה
). בקיצור, סתם, כל העסק נראה לי מעניין ומאתגר, ומאחר וניהלנו כאן בעבר דיונים על דברים כמו מדע 2.0, חשבתי שאולי זה יעניין אתכם.
 

22ק ו ס ם

New member
זה באמת מעניין

כל דבר שכרוך בשיטות לימוד חדשניות אני בעד. אני חושב שככל שיש לסטודנטים יותר אחריות על מה שהם עושים הם ילמדו יותר. גם העובדה שיעלו את זה לרשת תגרום להם לעשות עבודה יותר רצינית.
 

tenshem

New member
נשמע מעניין

ואני אשמח לדעת איך הניסוי הזה עבר. גם אני כמו קוסם, בעד שיטות למידה שונות. לעיתים נראה לי שכל המרצים עובדים פחות או יותר עם אותו מודל. מכיוון שסיימתי ללמד שלשום קורס של 4 שעות שבועיות (ששנה שעברה העברתי בשעתיים), אני חושבת איך כדאי לשפר ומה היה מוצלח ומה לא. אני גם מקווה ללמד סמינר שנה הבאה (לתואר ראשון), ואני תוהה איך כדאי לעשות זאת. איך לשלב טקסט מקור וקריאה של מאמרים. האם כדאי לקרוא ביחד חלקים מהמאמר או רק לנהל דיון באופן כללי? האם חשוב לדעתכם לדון באיך המאמר כתוב, הצורה בה הוא בונה את טיעוניו וכדומה. כמה זמן מתוך הסמינר להקדיש להצגת העבודות (בעצם תחילתן) של הסטודנטים. וכדומה.. הייתי שמחה לשמוע על דרכים מעניינות של לימוד בפורמט של סמינר, או כל שיטת לימוד מעניינת ומעשירה שחוויתם עד כה.
 

d a p h n a

New member
לגבי סמינר

עשיתי כמה סמינרים בשנים האחרונות, שבהם במשך כחצי סמסטר עבדנו על נושא הסמינר ממש (כלומר ניהלנו דיונים בכיתה על מאמרים ומקורות ראשוניים וכו'). לאחר מכן, בחצי השני של הסמינר דנו בעבודות של הסטודנטים עצמם, כלומר אנשים הציגו את הנושא שלהם, קיבלו פידבק, הציגו עבודה חלקית וכו'. אני חשבתי שזה היה מאוד מועיל, אבל יש סייג מסויים לנושא. בארה"ב חייבים להגיש את כל המטלות לקורס, כולל עבודות סמינריוניות, עד סוף הסמסטר שבו הקורס מתקיים. לכן זה היה במיוחד מועיל שנתנו לנו את החצי השני של הסמסטר לעבוד על העבודה, להתארגן עליה, להגיע למצב יותר מוגמר וכו'. בשיטה הישראלית שבה יש שלושה חודשים אחרי סוף הסמסטר כדי לכתוב את העבודה, זה עשוי להיות פחות מועיל. לגבי שילוב של מקור ומאמרים, אני לא בטוחה באיזה תחום לימוד מדובר. יש לי כמה רעיונות אבל אם תתני איזה כיוון של תחום זה יכול לעזור.
 

22ק ו ס ם

New member
זה גם מה שאני מכיר

בדרך כלל יש הרבה קריאה בשני השלישים הראשונים של הסמסטר, משהו כמו 5 מאמרים בשבוע ואז פרזנטציות. גם על החלק של הקריאה פעמים רבות יש מישהו שצריך להנחות את הדיון. הפרזנטציות לרוב מעניינות אבל תמיד נראה לי שזו דרך טובה למרצים לא לעשות הרבה. חוץ מזה, במהלך הסמסטר צריך להגיש מטלות שקשורות לעבודה הסמינריות שמגישים ביום האחרון (לאשר את הנושא, רשימה ביבליוגרפית, תקציר וראשי פרקים וכו'). בהרבה מקרים מרצים מעודדים להגיש לפני הזמן טיוטות ואז הם מעירים הערות ואפשר לתקן לפני ההגשה הסופית.
 

tulkin

New member
מרתק

ואני מקווה שזה יצליח. תמיד טענתי שהדרך הטובה ביותר ללמוד זה ללמד. זה טוב לדוקטורנטים שמתרגלים קורס מחוץ לתחום ההתמחות שלהם, וזה טוב לסטודנטים שכותבים ספר לימוד על חומר שאותו הם לומדים תוך כדי. מה שמוצא חן בעיני במיוחד זה שאותו פוסטדוק הולך "על כל הקופה", הוא לא מוסיף את מטלת כתיבת הטקסטבוק או הויקיפדיה כאמצעי נוסף לצד מבחנים ותרגילים סטנדרטיים - אלא הולך עד הסוף עם הניסוי והאמונה שלו. אצלנו יש קורס שמנסה לעשות הכל. גם דיונים מקוונים וכתיבת ערכי ויקיפדיה, גם מבחנים, גם עבודות אינדיבידואליות, גם פרוייקט קבוצתי וגם השתתפות בדיונים בכיתה. מבנה הציון והמטלות כל כך מורכב שהפואנטה הלכה לאיבוד, וגם הערך של כל מטלה בנפרד. מרוב דובים לא רואים את היער. אז אני מאד מעריך את הגישה שלכם בקורס.
 

d a p h n a

New member
אנחנו לא ממש הולכים על כל הקופה

הם גם עושים בחני קריאה בכיתה (כדי לעודד אותם לקרוא את החומר), וככל הנראה יהיה גם midterm ו-final, אם כי הוא הדגיש שהבחנים והבחינות יהיו יחסית קלים והמטרה היא בעיקר רק לרענן את החומר אצלם, ולא לדרוש מהם למידה מאוד מעמיקה לבחינות. בנוסף, כמובן שיש גם דיון בכיתה (בתרגולים). זה חלק מהקורס. אז זה לא שכל הציון שלהם יגיע מהפרוייקט ויקיפדיה הזה. מצד שני, הוא גם כבר אמר לנו שהוא מאמין גדול באינפלציית ציונים, ולא ממש אכפת לו אם כל הסטודנטים יקבלו ציונים גבוהים, ושהמטרה שלו היא שיהיה קורס מעניין ולא קורס קשה.
 

Unicorn98

New member
נשמע מעניין ובעיקר אופטימי...

אני מסכים עם מי שטען שגישות חדשניות ללמידה הן הכרח עבור האקדמיה. מדהים לחשוב שחלקנו מביטים בזלזול ובהתנשאות על הקהילות החרדיות שמשמרות מנהגים ממזרח אירופה של המאה ה-18, אבל האקדמיה חוטאת בחטא שאינו רחוק מזה. הרי שיטות הלימוד אינן שונות במהותן מהשיטות של מאות שנים לאחור. במידה רבה, אגב, הרעיון של עבודה בקבוצות ודיוני עמיתים (נתעלם לרגע מה-primary task שהיא יצירת הוויקי) היא חזרה רנסנסית לשיטת העבודה של יוון העתיקה, וזה עבד לא רע, שם בעבר
. הוויקי הוא רעיון שחודר יותר ויותר לאקדמיה, והוא אפילו מתאים יותר לה מאשר לוויקי החופשית. כאן המוטיבציה היא כנה יותר ומהימנה יותר, ועם פיקוח ראוי של מומחים, זה פתח ל"בריטניקה" חופשית ואיכותית המתעדכנת באופן שוטף.
 
זה מאד מקובל אצלנו

רוב תלמידי המסטר (אין אצלנו אנדרגרדס במחלקה) לוקחים חלק במטלות כאלה בשלב כזה או אחר של הלימודים שלהם. מנסיוני, התוצרים של וויקי'ז כאלה מעניינים (גם אם לא אחידים ברמתם), והשילוב של הסטודנטים בקורס הרבה יותר קל ומתלהב מאשר בקורסים שנערכים בפורמט המוכר של עבודות סמינריוניות או מטלות אחרות.
 

milindapanna

New member
נשמע טוב

והגישה שלו (כולל זה שהוא בטוח בכישלון) נשמעת מעודדת
 

d a p h n a

New member
אני במיוחד מעודדת

מזה שהוא אמר שהוא עדיין זוכר מה זה להיות דוקטורנט ועוזר הוראה, ולכן הוא לא מתכוון להעביד אותנו קשה.
 
למעלה