שובו של גוי ואבוי
Well-known member
סנטיאגו סיירה: "המוות לא מכיר בשום לאומיות"
http://www.tapuz.co.il/communa/ViewmsgCommuna.asp?Communaid=36985&msgid=57189306
https://www.erev-rav.com/archives/48766
קרן גולדברג
"המעלה הגדולה ביותר של ישראל היא הקוסמופוליטיות שלה; לאבד זאת עבור חרם לא יביא לתוצאות חיוביות. מובן שיש צורך להפעיל לחץ על המדיניות הצבאית של ישראל, ודווקא זו סיבה טובה להציג כאן". קרן גולדברג משוחחת במייל עם סנטיאגו סיירה לרגל תערוכתו "פשעים" ב-1:1, מרכז לאמנות ופוליטיקה בתל-אביב
אני רוצה להתחיל עם שאלה בוערת שקשורה לדיון הסוער סביב תערוכת הפתיחה של 1:1, מרכז לאמנות ופוליטיקה, שבה הוצגו עבודות וידיאו של אמנים ערבים ללא ידיעתם, ללא הסכמתם וללא קרדיט. רבות מהתגובות שהוקיעו את המעשה התמקדו בצד האתי שלו, בעוד שמעט תגובות ראו בכך שיפוט פשטני וצדקני. בסופו של דבר התערוכה פיספסה את הפוטנציאל שלה לעורר דיון רלבנטי על הדרך שבה אמנים משתמשים בעבודותיהם כמטבע תרבותי וכלכלי שרק אנשים מסוימים יכולים "להרוויח" ממנו, ורק בסיטואציות מסוימות. ייתכן כי הכישלון טמון בעובדה שהתערוכה תווכה במדיה כאקט אוצרותי ישיר, ולא כעבודות אמנות חתרניות בפני עצמן. כאמן שעושה שימוש בטקטיקות חתרניות מורכבות, מה דעתך על פעולת ה"גניבה" של התערוכה? מה מקומו של הדיון האתי באמנות? ומה דעתך על שימוש בחרם תרבותי כאמצעי פוליטי בכלל?
סנטיאגו סיירה: "אם אנחנו מסתכלים על אמנות כעדות לזמן ולהקשר שאנו נמצאים בהם, התערוכה של קריגר משקפת מצב עניינים מסוים וראויה לתשומת לב. היא לא פותרת בעיות, אלא מניחה בעיה תרבותית מסוימת על השולחן, עם כל הסיבוכים והקשיים שבה. התערוכה היתה אירוע תרבותי לא קטן, או לפחות כך זה נראה מכאן. באופן טבעי, אסטרטגיה מסוג כזה מלחיצה אנשים רבים, אבל זה המחיר שיש לשלם אם רוצים להימנע מנקיטת גישות רשמיות יותר. על האתיקה שלנו לעלות בקנה אחד עם האסתטיקה שלנו. הגירויים החיצוניים שאנו קולטים זהים לרוב, אך יצירת האמנות נטועה בתפיסה האתית השונה שלנו של המציאות. אישית, אני לא אתמוך באף חרם, מפני שהצד החלש הוא תמיד זה שמשלם על כך בסוף. בידוד ישראל יכול להביא רק חדשות טובות עבור הימין. המעלה הגדולה ביותר של ישראל היא הקוסמופוליטיות שלה; לאבד זאת עבור חרם לא יביא לתוצאות חיוביות. מובן שיש צורך גדול להפעיל לחץ על המדיניות הצבאית של ישראל, ודווקא זו סיבה טובה בעיני להציג את עבודתי בישראל".
כפי שאתה בוודאי יודע, השדה האמנותי בישראל מתמודד לא רק עם החרם התרבותי מבחוץ, אלא גם עם צנזורה הולכת וגוברת, מדינית ואזרחית, מבפנים. לאחרונה, עבודתך "אסירים פוליטיים בספרד של היום", הכוללת צילומי פורטרט מטושטשים של לוחמי עצמאות קטלאנים, צונזרה ביריד ארקו במדריד. כיצד עולם האמנות צריך להתמודד עם מקרי צנזורה כאלה?
"העבודה שאת מזכירה חשפה לא רק מקרים של לוחמי עצמאות קטלאנים, אלא גם של באסקים וגליסיאנים, של אנשי צבא אנרכיסטים, של אנטי-פשיסטים, של פועלים אנדלוסים, של אמנים ועוד. העיסוק בקטלוניה מהדהד חזק מכל אלה, מחוץ לספרד וגם בתוכה. הדיכוי נעשה לפופולרי מאוד. אני לא רוצה להגיד לאף אחד מה לעשות, אבל אם את שואלת בנוגע לסיטואציה אצלכם, בעיני יש לקחת בחשבון את כל ההיבטים שלה. המערכת האקו-פוליטית שלנו כיום היא מאוד רעילה".
התערוכה הנוכחית כוללת את "697 פשעי מדינה", מיצג הקראה בערבית של שמות כל הקורבנות שנהרגו בקונפליקט בעזה מאז מבצע "צוק איתן" ועד תחילת המיצג. היא המשך ישיר של העבודה השנייה המוצגת, "2205 פשעי מדינה", שבה דוברי ערבית מקריאים את שמות הקורבנות שנהרגו במהלך מבצע "צוק איתן" בין ה-8 ביולי ל-26 באוגוסט 2014. שתי העבודות מייצרות נרטיב מתמשך של הרג. מה מקור השמות? כמה זמן נמשכה ההקראה? והאם היא שודרה אונליין?
http://www.tapuz.co.il/communa/ViewmsgCommuna.asp?Communaid=36985&msgid=57189306
https://www.erev-rav.com/archives/48766
קרן גולדברג
"המעלה הגדולה ביותר של ישראל היא הקוסמופוליטיות שלה; לאבד זאת עבור חרם לא יביא לתוצאות חיוביות. מובן שיש צורך להפעיל לחץ על המדיניות הצבאית של ישראל, ודווקא זו סיבה טובה להציג כאן". קרן גולדברג משוחחת במייל עם סנטיאגו סיירה לרגל תערוכתו "פשעים" ב-1:1, מרכז לאמנות ופוליטיקה בתל-אביב
אני רוצה להתחיל עם שאלה בוערת שקשורה לדיון הסוער סביב תערוכת הפתיחה של 1:1, מרכז לאמנות ופוליטיקה, שבה הוצגו עבודות וידיאו של אמנים ערבים ללא ידיעתם, ללא הסכמתם וללא קרדיט. רבות מהתגובות שהוקיעו את המעשה התמקדו בצד האתי שלו, בעוד שמעט תגובות ראו בכך שיפוט פשטני וצדקני. בסופו של דבר התערוכה פיספסה את הפוטנציאל שלה לעורר דיון רלבנטי על הדרך שבה אמנים משתמשים בעבודותיהם כמטבע תרבותי וכלכלי שרק אנשים מסוימים יכולים "להרוויח" ממנו, ורק בסיטואציות מסוימות. ייתכן כי הכישלון טמון בעובדה שהתערוכה תווכה במדיה כאקט אוצרותי ישיר, ולא כעבודות אמנות חתרניות בפני עצמן. כאמן שעושה שימוש בטקטיקות חתרניות מורכבות, מה דעתך על פעולת ה"גניבה" של התערוכה? מה מקומו של הדיון האתי באמנות? ומה דעתך על שימוש בחרם תרבותי כאמצעי פוליטי בכלל?
סנטיאגו סיירה: "אם אנחנו מסתכלים על אמנות כעדות לזמן ולהקשר שאנו נמצאים בהם, התערוכה של קריגר משקפת מצב עניינים מסוים וראויה לתשומת לב. היא לא פותרת בעיות, אלא מניחה בעיה תרבותית מסוימת על השולחן, עם כל הסיבוכים והקשיים שבה. התערוכה היתה אירוע תרבותי לא קטן, או לפחות כך זה נראה מכאן. באופן טבעי, אסטרטגיה מסוג כזה מלחיצה אנשים רבים, אבל זה המחיר שיש לשלם אם רוצים להימנע מנקיטת גישות רשמיות יותר. על האתיקה שלנו לעלות בקנה אחד עם האסתטיקה שלנו. הגירויים החיצוניים שאנו קולטים זהים לרוב, אך יצירת האמנות נטועה בתפיסה האתית השונה שלנו של המציאות. אישית, אני לא אתמוך באף חרם, מפני שהצד החלש הוא תמיד זה שמשלם על כך בסוף. בידוד ישראל יכול להביא רק חדשות טובות עבור הימין. המעלה הגדולה ביותר של ישראל היא הקוסמופוליטיות שלה; לאבד זאת עבור חרם לא יביא לתוצאות חיוביות. מובן שיש צורך גדול להפעיל לחץ על המדיניות הצבאית של ישראל, ודווקא זו סיבה טובה בעיני להציג את עבודתי בישראל".
כפי שאתה בוודאי יודע, השדה האמנותי בישראל מתמודד לא רק עם החרם התרבותי מבחוץ, אלא גם עם צנזורה הולכת וגוברת, מדינית ואזרחית, מבפנים. לאחרונה, עבודתך "אסירים פוליטיים בספרד של היום", הכוללת צילומי פורטרט מטושטשים של לוחמי עצמאות קטלאנים, צונזרה ביריד ארקו במדריד. כיצד עולם האמנות צריך להתמודד עם מקרי צנזורה כאלה?
"העבודה שאת מזכירה חשפה לא רק מקרים של לוחמי עצמאות קטלאנים, אלא גם של באסקים וגליסיאנים, של אנשי צבא אנרכיסטים, של אנטי-פשיסטים, של פועלים אנדלוסים, של אמנים ועוד. העיסוק בקטלוניה מהדהד חזק מכל אלה, מחוץ לספרד וגם בתוכה. הדיכוי נעשה לפופולרי מאוד. אני לא רוצה להגיד לאף אחד מה לעשות, אבל אם את שואלת בנוגע לסיטואציה אצלכם, בעיני יש לקחת בחשבון את כל ההיבטים שלה. המערכת האקו-פוליטית שלנו כיום היא מאוד רעילה".
התערוכה הנוכחית כוללת את "697 פשעי מדינה", מיצג הקראה בערבית של שמות כל הקורבנות שנהרגו בקונפליקט בעזה מאז מבצע "צוק איתן" ועד תחילת המיצג. היא המשך ישיר של העבודה השנייה המוצגת, "2205 פשעי מדינה", שבה דוברי ערבית מקריאים את שמות הקורבנות שנהרגו במהלך מבצע "צוק איתן" בין ה-8 ביולי ל-26 באוגוסט 2014. שתי העבודות מייצרות נרטיב מתמשך של הרג. מה מקור השמות? כמה זמן נמשכה ההקראה? והאם היא שודרה אונליין?