ספרים שגורמים להסיק מסקנות מהחיים

Tamiflu

New member
ספרים שגורמים להסיק מסקנות מהחיים

האם יש ספרים פוקחי עיניים במובן זה שהם גורמים לנו להפיק מסקנות מהניסיון שלנו בחיים? כל אחד מאיתנו שואף להגיע לקירבה עם יקיריו (להוריו, לבעל/לאשה או לסתם אנשים בחיי היומיום אפילו וירטואליים) וכחלק מזה מסתמך ומשקיע מאמצים רבים מכורח ההסתמכות. תולה תקוות ומקבל מהם ביטחון להמשיך לשרוד בחיים ואחוז גבוה מהביטחון העצמי שלו מבוסס על התקוות והמאמצים שהשקיע מכורח הסתמכויותיו על אנשים. לאחר שעשה מאמצים להגיע לפגישה עם מישהו/י ונדמה לו שאותו מישהו ביטל את הפגישה, עובר עוד זמן עד שמבין אם בכלל שהמישהו עשה הזה עשה לו מתיחה (עבד עליו). אבל עם הזמן הוא מבין שהוא נמצא בעולם (אם תירצו תיקראו לזה "אלוהים") שגורם לכך שגם עם יקיריו יש אכזבות ולא מאשמתם חלילה אלא בגלל "טבע העולם" האכזרי למשל הוריו נפטרים והשאירו אחריהם בעיות כשברור לו שהם לא עשו את זה בכוונה אז הוא מתאכזב. אז אם נאמר שלאדם יש הרבה ניסיונות בחיים אז אפשר לומר שבסופו של דבר רוב הדברים שקרו הם אכזבות ? האם יש ספרים פוקחי עיניים במובן זה שהם גורמים לנו להפיק מסקנות מנסיון עתיר באכזבות ומהאכזבות גורם לקורא להפיק מסקנות איך להתנהג ולהתמודד עם לחצים חברתיים בחייו ? כיצד משפיע ניסיון רב שבו המתנסה איבד אנשים חשובים לו במהלך חייו, השקיע מאמצים רבים בלדאוג להציל את יקיריו על ידי עבודות שהתאמץ בהן לאינטרסים של אנשים שהשלו אותו שיקבל תמורה לעבודותיו ומאמציו שעליה הסתמך כדי להציל את יקיריו במשך שנים רבות ובסוף יקיריו נפטרו וזה קרה לו פעם אחר פעם שהתאכזב שוב ושוב באותו אופן. אז כיצד ניסיונות כאלה ישפיעו עליו ? איזה מסקנות בנאדם בעל ניסיון כזה יסיק מהחיים ? כיצד הוא יושפע ? ואם נקצין את השפעת הניסיון הזה על אישיותו כדי להמחיש את תוצאת השפעתו אז לאיזה הפרעת אישיות ניסיון כזה יגרום לו ?
 
זו שאלה יפה מאד.

ואני מנסה לתת עליה תשובה. למרות שזו לי הפעם הראשונה לחשוב על הנושא הזה. נראה, שהתיקון או הריפוי הוא בתפישת הדברים. אותם קורות חיים עלולים להיות ספור נורא. או ספור של גבורה. הרי לאדם שיצא מצרות איוב וחזר לחיים יצירתיים, יש הרבה במה להתגאות. אבל, כישראלים אנו יודעים, שניצולי שואה,שהצליחו לחזור לחיים תקינים, השתדלו, ובצדק, למחוק את עברם. הנרטיב היה קשה מן החיים.
 
אין תשובה אחת

אנשים שונים עוברים חוויות שונות בחיים, חלקן טובות וחלקן קשות ואפילו קשות מאד. אין כל יכולת לנבא מה תהיה ההשפעה של חוויה מסוימת על נפשו של אדם מסויים: הדבר תלוי מאד באדם עצמו, אישיותו, תכונותיו, חוויות העבר שלו ואופן התמודדותו. כמובן שישנה חשיבות עצומה גם למערכת הסובבת את האדם שיכולה לעזור ולתמוך במצבים שונים. מדע הפסיכולוגיה רחוק מלהיות מדע מדויק שיכול לנבא תוצאה מסוימת על פי נתונים המובאים בפניה. ניתן רק להעריך הערכות ולשער דברים שיש סיכוי כזה או אחר שיקרו בנתונים מסוימים. בברכה, רינה בלום
 
למעלה