ספר דברים פרקים י"ב-ט"ז

ספר דברים פרקים י"ב-ט"ז

פעמים כתוב ברש"י בפרקים הנ"ל "דיבר הכתוב בהווה" מישו יודע מהן שתי הפעמים? תודה ושבוע טוב!
 

mgb

New member
דבר הכתוב

בס"ד במקומות שציינת לא מצאתי אבל כאן יש: דברים: י"ג --ז >>>"דבר הכתוב בהווה שאין דברי מסית אלא בסתר" ט"ו --י"ט >>> " אף החלוף למדו רבותינו שאסור אלא שדבר הכתוב בהווה" כ"ג --י"א >>> "מקרה לילה, דבר הכתוב בהווה: ויצא אל מחוץ למחנה, זו מצות עשה " כ"ה --ד' >>> "לא תחסם שור בדישו , (ב"מ צד) דיבר הכתוב בהווה והוא הדין לכל בהמה חיה ועוף העושים במלאכה " אגב יש גם בשאר החומשים כנ"ל בפירוש רש"י. בברכה
 
אוקיי ראיתי תודה אבל

מה היה הקושי של רש"י בפרק ט"ו (י"ט) שהיה צריך לציין "דיבר הכתוב בהווה". שהרי בפרק י"ג שדיבר על המסית ומדיח הקושי ברור, שכתבה התורה "בסתר" ואז אפשר לשאול למה דווקא בסתר הרי יכול להיות שהדבר יקרה גם הגלוי. ואז רש"י מציין "דיבר הכתוב בהווה" שכך הדבר היה נפוץ-שהמסית יעשה זאת בסתר אך גם בגלוי חייב את העונש. אז מה הקושי לפרק ט"ו? תודה מראש
 

mgb

New member
הקושי של רש"י בפסוק

בס"ד ראשית נראה את הפסוק במלואו ואת לשון רש"י. "כָּל-הַבְּכוֹר אֲשֶׁר יִוָּלֵד בִּבְקָרְךָ וּבְצֹאנְךָ, הַזָּכָר--תַּקְדִּישׁ, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ: לֹא תַעֲבֹד בִּבְכֹר שׁוֹרֶךָ, וְלֹא תָגֹז בְּכוֹר צֹאנֶךָ" לא תעבוד בבכור שורך ולא תגוז וגו' - אף החלוף למדו רבותינו שאסור אלא שדבר הכתוב בהווה. ממשמעות הפסוק נראה שהאיסור הוא רק על שור המוקדש לקרבן, אסור לעבוד בו עבודת חולין או להנות מגיזת צמרו. לכן רש"י בא להוציא מכוונה זו שאף אם המיר בשור אחר אסור או בכבש אחר, גם כן אסור בהנאת חולין. ומה שהתורה כתבה שור שהוקדש כי "דיבר הכתוב בהווה". כלומר, בד"כ ידוע האיסור רק על השור(או הכבש) שהוקדש ולא על שור(או הכבש) שהומר בשור(או כבש) אחר. בברכה
 

uri251

New member
בבקשה

פרק יג פסוק ז, דיבור המתחיל "בסתר". פרק טו פסוק יט, דיבור המתחיל "לא תעבוד בבכור שורך". (מצאתי עם פרוייקט השו"ת)
 
למעלה