ספר התנך

אריק7554

New member
ספר התנך

אכן מרתק מאד מכל הבחינות ומאפשר לכל מי שרוצה לפרש אותו לכל כיוון. ניסיתי בזמנו לבדוק האם אלוהים הוא באמת"אל רחום וחנון"או "אל נקמות"ולאחר קריאה מעמיקה לאורך התקופה התנכית ניראה לי שאלוהים לא היה שונה במהותו מהאלילים הפגניים של אז.נכון שהוא לא דרש קורבנות אדם הוא פשוט לקח את הקורבנות בעצמו בלי לחשוב פעמיים על מעשיו.לדוגמא בני אהרון שכל חטאם היה בכך שרצו לעבוד את אלוהים באדיקות יתר.גם הדרישה שעם ישראל של אז ישרת שבט שלם של לויים וכהנים שיעסקו רק במלאכת קדש היתה מוגזמת בהתחשב שלא היה זה עם עשיר במיוחד.אין פלא שבתקופות שונות נטו בני ישראל ללכת אחר האלילים הפגניים שדרישותיהם היו פחות חמורות מדרישותיו הוא.העונשים שעם ישראל קיבל אחרכך מידיו אכן מראות שהיה זה אל נקמות ולא רחום וחנון.נכון שחלק מהחוקים שקיבלנו ממנו היו הומניים ביחס לאותה תקופה(גם חוקי חמורבי היו כאלה)אולם חלק גדול מהחוקים כגון סקילה,נידוי,רצח עם(עמלק) בהחלט נראים בראי הזמן כמו חוקיהם של העמים שישבו מסביב לנו.
 
ואתה מודע לנימה המצחיקה שיש ב

משפט "ניסיתי בזמנו לבדוק האם אלוהים הוא באמת"...?
תחשוב על זה לעומק. העולם עובד על מעגלים, כולל של חיים ומוות. זה שאלהים לוקח אליו אנשים בסופו של דבר לא אומר שהוא אכזרי אלא שהוא נותן לעולם לעבוד כמו שהוא צריך לעבוד (ע"ע סרטים שעוסקים במוות כגון סרט יפני אחד על כלב שמסמל את מלאך המוות ורודף אחרי חייל כלשהו ומתוך סדרת הסרטים "מספר הסיפורים" יש סרט נפלא, אם זכרוני אינו מטעני בשם "החייל והמוות" על חייל לשעבר שלכד את המוות בשקו ושינה סדרי עולם. חפש גם מדרשי חז"ל על המוות ועל רב אחד שעשה למוות תרגיל דומה, ובן דודו שניסה לעשות אותו תרגיל וכשל. מעניין מאוד). הרעיון של שבט הלויים יותר דומה לרעיון משרד החינוך. הלויים אמורים להיות בעיקר סוג של מורים, שבגלל שאין להם נחלה הם נמצאים בכל מקום בארץ וככה מביאים את החינוך גם לפריפריה :) והעם מכלכל אותם (בדומה למצב היום, העם משלם מסים לקופת המדינה שמשלמת לעובדי הציבור שלה, ביניהם למערכת החינוך). לא צריך עם עשיר במיוחד בשביל זה. מעבר לכך, כן, אל נקמות זה בהחלט תואר של ה'. אף אחד לא טוען שאלהים של היהודים הוא כמו האל הנוצרי, אל שכולו אהבה, רוך, חמלה וסליחה. לא, כאן מדובר באל מורכב (שבהחלט יותר קשר להתמודד איתו ועם דרישותיו), שהוא גם "אל רחום וחנון" וגם "פוקד עוון אבות על בנים", שלא לדבר על שילשים וריבעים. אבל, דיברת על ארבע מיתות בית דין. מוכר לך המקור על כך ש"בית דין שהרג אחת ל-70 שנה נקרא 'בית דין קטלנית'"? יש מיתות בית דין ולהמון איסורים בתורה מוצמד "מות יומת" כדי להדגיש את חומרתם, אבל בפועל התורה יצרה ביחד עם זה אינספור הגבלות שנועדו לצמצם מאוד את מקרי ההוצאה להורג. המקרה החריג והמעניין ביותר הוא של בן סורר ומורה. לכאורה נראה שכל ילד בן 13 וקצת שקצת שותה, אוכל, מקלל וגונב מההורים שלו יכול להיסקל ע"י כל העם בשמחה ובששון. בפועל, הדעה הרווחת אומרת שמעולם לא קרה וגם לא יקרה שהרגו בן סורר ומורה. צריך שיתקיימו כל כך הרבה תנאים נוקשים ומדויקים, חלקם אגב בלתי אפשריים לגמרי כדי שגזר הדין יצא לפועל שזה פשוט נהיה לא סביר וכל המקרה נחשב כהסבר חינוכי ולא כהוראה לבית הדין.
 

יודיX3

New member
יונה הנביא בדיוק קבל ההיפך

מדבריך כלפי אלוהים באומרו את 13 המידות ובהחסירו את מידת האמת. אברהם אבינו לעומת זאת אמנם לא קבל כלפי אלוהים אבל ניסה בכל כוחו להפוך את מידת הדין לרחמים כלפי סדום. אבל אין כאן תשובה לכאן ולכאן מכיוון שפעמים מתגלה צד הדין של האל ופעמים צד הרחמים. ע"פ השקפתי דווקא בראי התקופה של התנ"ך חוקי התורה התאפיינו במידה גדולה של רחמים, חוקים סוציאליים וקידמה ביחס לעמים מסביב. קח רק כדוגמא את דיני עבד כנעני ועבד עברי.
 
למעלה