ספר -על הקשר ביו ילדים וחפצים

ספר -על הקשר ביו ילדים וחפצים

"מסע לגיל ארבע "כתב אורי אורלב . איורים אורה איל . זמורה ביתן הוצאה לאור . גיבורת הסיפור היא ילדה קטנה העונה לשם איה . איה בת שלוש וחצי, אך רוצה מאוד להיות בת ארבע . סבלנות אין לה. להיות בת ארבע בעיני מאיה זה כבר ענין אחר, כאן כבר מדובר בלהיות ילדה גדולה .זהו מעגל אחד .במעגל השני אנו לומדים להכיר את בעיתה של איה{או יותר נכון בעית ההורים } לכול מקום נגררת איה עם שמיכתה האהובה .שמיכי כך קוראת איה לשמיכה שאינה עוזבת לרגע וזאת כמובן למורת רוחם של ההורים . במפגש המעגלים אנו לומדים על נסיונם של ההורים להפריד בין מאיה והשמיכה ברמיזות קלות בהערות עדינות "חוץ מזה , איך את רוצה להיות בת ארבע , כשאת הולכת כול הזמן עם שמיכי שלך?"אמר אבא אך תסכולם גדול . מאיה על שמיכתה אינה מוכנה לותר . במפש שני המעגלים נכנסים לתמונה הסב והסבתא . גם הם בדעה שהגיע זמן פרידה מהשמיכה. על גל הרצון של מאיה להיות מהר בת ארבע , מבטיחים הסבים לצאת למסע מקוצר . זה אפשרי אבל השמיכה מה יהיה עם השמיכה . השמיכה כול כך מלוכלכת נאנחה סבתא "וסבא אמר "השמיכה כול כך קרועה ..ונאנח ומיה בשלה ועם השמיכה . בדרך המסע סבא סבתא והנכדה עוברים הרפתקאות: מפגש עם זאב נוראי , סערה בלב ים , הר געש מאיים בכול ומכול הסכנות יצאו בשלום, הכיצד? השמיכה . זאת השמיכה שהצילה אותם ."איזה מזל שהילדה לקחה את השמיכה אמרו הסב והסבתא ,[משפט החוזר על עצמו בכול המסע } אך פגעי ההרפתקאות פגעו בה בשמיכה . והשמיכה אבדה את גודלה וצורתה . אנו מלווים את השלושה שחזרו מהמסע המקוצר והנה לשאלתה של מיה על גילה המדויק , עונה הסבתא אכן "היום סוף סוף את בת ארבע מיה שמחה ומיד רצה לחלוק את שמחתה עם השמיכה . זה הרגע בו מיה נוכחה לדעת שנשאר ממנה רק קרע "נכון נזכרה מאיה הרי השמיכה שלי התפוררה בדרך לגיל ארבע . פרידה . ומה דעתכם האם נכון הוא להתערב בין ילד לחפץ אהוב או לתת לזמן לעשות את שלו . אשמח מאוד לקבל את התיחסותכם. אורי אורלב אחד הסופרים הפוריים . ספרים רבים שלו עוסקים בנושא השואה
 
לא יודעת.

לשמחתי, לילד שלי (בן שנתיים וחצי כמעט) אין שום חפץ מעבר בינתיים. יש לו דוב, שאותו הוא אוהב לחבק, ועוד כמה בובות פרוותיות, שאיתן הוא ישן, אבל הוא לא אובססיבי לגבי אף אחת מהן. הכרתי פעם ילדה שהיתה לה שמיכה מגעילה ביותר (שכונתה "שמיך", כמובן), והיא לא הרשתה אפילו כיבוס של השמיכה. אני מתקשה לתת תשובה פסיכולוגית מלומדת לנושא, אבל נראה לי שהייתי מנסה להסביר, אבל בטח שלא הייתי זורקת את השמיך. זה יכול לגרום טראומה נוראית לילד. לגבי הספר, אני לא יודעת אם זו הדרך להפטר מחפץ המעבר - על ידי קריעתו לחתיכות, כדי להציל את הילד. מצד שני - לקרוא את הסיפור לילד, ולנסות להסביר לו, בטח לא יזיק.
 

Mנטה

New member
תגובה מלומדת ../images/Emo132.gif

א. ממש ממש קשה לקרוא הודעות שאין בהן הפרדה לפסקאות. אנא להבא הפרידי פסקאות. ב. חפץ מעבר הוא שלב מעבר בהתבגרות ואפשר לכתוב עליו ספר באותה המידה שאפשר לכתוב ספר על הגמילה מחיתולים ועל הברוגז של ליאור. ג. אני נגד ספרים דידקטיים באופן גורף. כל ספר שנכתב לשם מטרה חינוכית ולא לשם סיפור טוב (שעניינים חינוכיים יכולים להיות חלק ממנו, זה בד"כ קורה בספרים טובים) - איננו חינוכי בעיני. ולמה ? כי המטרה החינוכית מספר 1 בקריאת ספר לילד, היא ללמד אותו להאזין לסיפור וסיפור הוא סוכן תרבות. ותרבות היא סיפור אמיתי, לא סיפור דידקטי. ילדים שגדלים על סיפורים דידקטים לא רוכשים את ההנאה מתרבות וזה בעיני הרבה יותר גרוע מאשר לוותר על חפץ המעבר בגיל ארבע וחצי במקום בגיל ארבע וחודשיים
 
גם אני לא אוהבת סיפורים דידקטיים

ואחד השנואים עלי הוא "אריה בלילות", שרק אחרי כמה דיונים פה בפורום, הצלחתי להבין למה הסופר חתר. עוד אחד שלא אהבתי הוא סיפור של נירה הראל על משפחה של מכורים - האבא לסיגריות, האמא לממתקים והילדה למוצץ. כולם מסרבים לוותר על ההרגלים שלהם, אבל כמובן שמהילדה מצפים לוותר על המוצץ, במיוחד כשנולד לה אח קטן. כשיום אחד הוא צורח נורא, ושום דבר לא עוזר, היא דוחפת את המוצץ שלה לפה שלו, והוא נרגע. כך היא מוותרת על המוצץ שלה, למרות שההורים עדיין תקועים בהרגליהם המגונים. לדעתי, הסיפור הזה מדגים כמה הסופרת לא מבינה יחסים בין אחים. רוב האחים שאני מכירה יעדיפו ש(א) האח הקטן יצרח עד שיגמרו לו הריאות (ב) לשמור על רכושם (ובמיוחד על המוצץ שלהם, או כל חפץ מעבר אחר) מכל משמר, ובטח לא לתת אותו לאח הקטן.
 
יש לי "סיפור מארץ הסיפורים" בשבילך

חולית היקרה! והרי הוא לפנייך: גיליתי את הספר החמוד הזה לפני שנים, בנבירה המסורתית שלי בחנויות הספרים, ומיד "צלצל הגונג"! כי לבני עדן (שבעוד חודש ימלאו לו 18)הייתה שמיכה כזאת ממש. היא נקרעה, נמרטה, נפרמה, והפכה לסמרטוט שאפילו סמרטוטים התקשו להאמין לדרגת הסמרטוטיות שלו... האמת היא, שלא כל כך התכוונתי לגרום לו להיפטר מ"חמדתו", אלא פשוט אהבתי את הספר, וחשבתי שאם גם ניפטר מהסמרטוט הזה - מה טובו אוהלינו... טוף, אז ברוב טקס וחשק ישבנו לקרוא את הספר החדש (בנוכחותה הצמודה של השמיכי שלנו), והתענגנו על העלילה. כשסיימנו, חיבק עדן בעוז את שמיכתו האהובה והכריז שלעולם לא יפרד ממנה עכשיו! "למה?" שאלתי, והוא השיב: "אם היא יכולה לעשות כאלה קסמים ומעשי-גבורה, אז צריך לשמור עליה מאוד!"
...
השמיכי הסמרטיטוכי הזאת נותרה עוד שנים רבות וארוכות אצל עדן, והוא אכן שמר עליה מכל משמר, שהרי בזכות הספר הזה היא הפכה לגיבורת-על! כשיום אחד תליתי את הכביסה, גיליתי שאני תולה ערב רב של כמה חוטים סבוכים אך מוכרים... ביצענו "מסע הלוויה" כיאה וכראוי לחוטים, - שרידיה של שמיכי הגיבורה שלנו, אך הגעגוע נותר, וכמובן הזכרונות עם החיוך... מאז למדתי לא להתערב באהבותיהם של שלושת בניי, (לשמיכות ולשאר ירקות, וכיום גם לבנות...) וזאת, בתמצית הקיצור, גם דעתי. ועוד משהו: בתחילת יוני האחרון, הצגתי וסיפרתי את הספר הזה יחד עם עוד ספרים אהובים ומצוינים של אורי אורלב (קטנה-גדולה, חולצת האריה, ועוד ועוד) במפגשי-ספרייה שאני עורכת לגיל הרך - גן-א'-ב' והילדים אהבו את הספר מאוד!
 
לא קראתי את הספר אבל

אני חושבת שיש כאן משמעות רבה לעובדה שמדובר בהוצאה מחודשת של ספר ישן. בדרך כלל אני מברכת על המגמה הזאת ושמחה שההוצאות גואלות ספרים שאחרת היו נשכחים, אבל יש כאן עימות בין גישות חינוכיות שהיו נפוצות אז לאלה שנפוצות היום. אני אישית חושבת שילד ייפטר מחפץ מעבר בזמן המתאים לו, כשהוא ירגיש צורך בכך וכשחברת הילדים בני גילו, באופן טבעי, תתייחס לכך. לא ראיתי אף ילד שהגיע לתיכון עם מוצץ או "שמיכי", ולכן לדעתי אין מה לדאוג. אני חושבת שהיום לא היה נכתב ספר כזה, אבל כמובן שאין כאן אמירה שיפוטית על צידו האמנותי-ספרותי של הספר שכאמור- לא קראתי. בד"כ אורי אורלב הוא סופר מצויין גם לקטנטנים וגם לנוער, כך שאולי מעבר לדידקטיקה יש פה גם יצירה שווה בפני עצמה.
 

maore

New member
וגם זה ספר של אורי אורלב!

ולא סתם מישהו שבא לו לכתוב סיפור דידקטי. לפתע התחילו להוציא את כל ספריו במהדורות חדשות..?
 
שמחתי

קראתי בהנאה רבה את תשובותיכם . התגובות וההתיחסיות הרציניות העבירו בי אנרגיות נוספות לכתיבה . לקחתי לתשומת ליבי את ההערה לגבי הפסקאות . להבא אקפיד . באופן כללי אכן הספר יצא לראשונה לפני שנים {אבדוק את שנת ההוצאה} ובהוצאת כנרת זמורה ביתן החליטו להוציא לאור את הספר בלבוש חדש ובכך לתת עוצמה ונוכחות נוספת הן באייור והן בצבעים .מענין להשוות בין הספרים . אין ספק הספרים הם החיים . והחיים הם הספרים .בפעם הבאה אקדיש את הכתיבה לספרים העוסקים בגיל הרך . תודה לכולם
 

maore

New member
ולך יש את הספר עם האיורים החדשים?

באמת מעניין מאוד השוני. אולי אני אעלה על זה נושא חדש...
 
אכן

אכן כן .ברשותי נמצא הספר בהוצאה מחודשת .{שנת ההוצאה 2005 } וכפי שהבטחתי,אני משלימה את המידע . הספר יצא לראשונה בשנת 1985 .מסע לגיל ארבע /אורי אורלב . בהחלט ניתן להעלות את הנושא לפורום .השפעת השינוי מבחינה צורנית על הקוראים?
 

Mנטה

New member
אני גם מאוד אוהבת אותו

ועדיין שונאת ספרים חינוכיים.
 

maore

New member
נראה לי שמוכיח את טענת המדריך

לטרמפיסט לגלקסיה שמגבת יכולה לעזור לך בכל מצב.
 
למעלה