סקונדה קטנה

CaFFee84

New member
סקונדה קטנה

היי, האם סקונדה קטנה של דו בעלייה היא רה במול ? (כי אני עולה סקונדה מדו ל-רה ואז יורד בחצי טון), או שמע זה נקרא דו דיאז? איך אני קובע את השם בצורה נכונה?
 

אילת441

New member
רה במול

קודם כל יותר פשוט מראש לעלות רק חצי טון, ולא לעלות טון שלם ואז לרדת חצי טון. השם של הצליל שמגיעים אליו נקבע לפי המרווח, ולכן אם אתה עולה סקונדה מדו תמיד תגיע לאיזשהו רה, ואם אתה עולה טרצה מדו זה תמיד יהיה מי וכו', וגם אם אפשר לקרוא לזה בעוד שם (ותמיד יהיה אפשר) אפילו יותר פשוט (למשל במקרים של מי במקום פה במול וכאלה) לא עושים את זה.
 

dombi7

New member
לא. פשוט לא נכון

כשעולים מצליל מסויים משתמשים בדיאז. חד וחלק. כשיורדים מצליל מסויים משתמשים בבמול. ולא נראה לי שיש פה בכלל על מה לחלוק. הדיאז נועד כאמצעי להוספת חצי טון. הבמול להורדת חצי טון. אם אני מדבר על שישית מונמכת אני לא אגיד סול# (במקרה של דו מז'ור) אלא לה במול. אין פה בכלל ויכוח. ולכן אם אתה עולה מדו בחצי טון, זה דו דיאז. ולא רה במול. (אלא אם כן אחרי שכבר כתבת דו# אתה מעוניין להתייחס אליו בצורה אנהרמונית כדי לעשות מודולציה, וזה כן מאוד שימושי, אבל העלייה בחצי טון תהיה דו# ובשום פנים לא רה במול.)
 

dombi7

New member
מצטער אם אני קצת תקיף

אבל עניין הצלילים האנהרמוניים מאוד צורם לי, תמיד. יש פה עניין של דיוק שהוא הכרחי אם רוצים להבין את היצירה כמו שצריך. ואם מתשמשים בדיאז במקום במול זה יכול להרוס הכל. ואני נתקל בהרבה יצירות שזה קורה בהן וזה ממש צורם, וזה סתם מעצבן לנגן דברים כאלה. ולדעתי מלחין גדול נבחן גם ביכולתו לדעת איפה צריך לשים דיאז ולא במול ולהיפך. העניין מאוד חשוב לי אז סליחה אם הגבתי בצורה קצת קשה.
 

אילת441

New member
באמת לרגע קצת נבהלתי../images/Emo3.gif

כמוך, אני מבינה את החשיבות של עניין הצלילים האנהרמוניים והדיוק, ולא הצלחתי להבין מה בתשובה שלי סותר את זה. אחזור עליה שוב בניסוח שונה ואם אתה עדיין מוצא טעויות אתה מוזמן לתקן (אם כי אני באמת חושבת שאני שולטת מספיק בנושא...): כשעולים טרצה מדו למשל תמיד שם הצליל יהיה מי, ואכן צריך מאוד לדייק בזה וגם אם עולים בטרצה מוקטנת ומגיעים למי במול כפול ממשיכים לקרוא לזה כך, למרות שהרבה יותר נח להגיד רה. כנ"ל לגבי הדוגמא שנתת, ברור שאם עולים מדו סקסטה קטנה נגיע ללה במול ולא לסול דיאז. לגבי החצי טון, בגדול באמת כשעולים חצי טון מדו זה דו דיאז, אבל אני עניתי לו למקרה שאמרו לו לעלות סקונדה קטנה (ואז זה רה במול), ופשוט המלצתי שבמקום לעלות טון שלם ואז לרדת חצי (כמו שהוא אמר שהוא עושה) לעלות מראש רק חצי. עדיין לא הבנתי איך מהתשובה הקודמת שלי הבנת אחרת, אשמח להבהרות
 

dombi7

New member
לא הבנתי מה ההבדל

למה את עושה הבדלה בין לעלות חצי טון, לבין לעלות סקונדה קטנה. בשני המקרים ישנה עלייה. עלייה אומרת להוסיף. וכמו שאמרת, כשעולים בסקונדה קטנה לא עולים סקונדה גדולה ואז יורדים, ולדוגמא הרה במול יתפוס הרבה כשנשתמש בנפוליטני. לא יעלה על הדעת לכתוב נפוליטני עם דו#. כי נפוליטני זה שנייה מונמכת (!), ולא ראשונה מוגבהת. לכן אם עולים, זה נחשב כמו עלייה כרומטית, ויש לרשום דו#. (בכלל בעליות כרומטיות אני שונא לראות בתרגילים שאני עושה כל יום כחימום, עליות ולראות במולים בדרך. זה הורג אותי.) ולכן אני לא הסכמתי שזה רה במול. לדעתי זה דו דיאז. לא משנה עלייה כזאת או עלייה כזאת. זה אותו דבר.
 

אילת441

New member
ואיך היית עולה טרצה קטנה מדו למשל?

לפי מה שאותי למדו כל השנים, ברגע שאתה עולה (או יורד) במרווח מסוים אתה צריך להגיע לצליל שנמצא במרחק הזה מהצליל המקורי, ולכן בעליית קווינטה למשל מדו תמיד יקראו לתו סול. דיאז או במול, כפול או לא כפול, זה כבר מוסיפים אח"כ, אבל תמיד תמיד זה יהיה איזשהו סול! אתה מסכים איתי שטרצה קטנה מדו זה מי במול ולא רה דיאז? לפי השיטה שלך אז גם פה עלינו (מדו) וצריך לקרוא לזה עם דיאז, אבל אני יכולה להבטיח לך שאם היית כותב תשובה כזאת במבחן אצלנו היו מחשיבים את זה כטעות. זה תופס גם לגבי אקורדים. אתה מן הסתם תזדעזע אם מישהו יגיד לך שאקורד דו מינור למשל מורכב מדו-רה דיאז-סול נכון? למה? כי אקורד בנוי משתי טרצות ודו רה דיאז זו לא טרצה! ברגע שקוראים לתו רה, זו חייבת להיות איזושהיא סקונדה, ובמקרה שלנו סקונדה מוגדלת. אני מסכימה איתך שבעלייה כרומטית יש להשתמש בדיאזים ובירידה בבמולים, ולכן עניתי שאם סתם אומרים לו לעלות חצי טון אין סיבה לקרוא לזה עם במול והתשובה תהיה דו דיאז, אבל ברגע שהגדירו את זה כסקונדה שם הצליל שמגיעים אליו חייב להיות רה ולכן זה רה במול. הצלחתי לשכנע?
 
למעלה