סקר: איך אתם ניגשים לפרק?

סקר: איך אתם ניגשים לפרק?

כשאתם רוצים ללמוד פרק חדש, איך אתם מתחילים? האם יש לכם שיטה מסודרת? אם כן, מהי? ואם לא, איך אתם בוחרים מה לעשות בכל פעם?
 

masorti

New member
השאלה לא ברורה לי...

למה צריך שיטה וטכניקות בחירה? אם רוצים ללמוד פרק חדש, אז פותחים ספר תנך וקוראים את הפרק. היות ורובנו דוברי עברית כשפת אם, אז אם לא בחרנו בפרק ספרותי במיוחד הרי ש-99% מהטקסט ברורים לנו מיידית. זה לא יין שצריך קודם להריח ולגלגל על הלשון תוך המהומים על ארומה ועפיצות.
 

ST

New member
אפילו ב"קוראים את הפרק"

יש שיטות שונות. קוראים רצוף רק את את הפסוקים? קוראים עם פרשן אחד? עוד פרשנים? קוראים ומסמנים דברים לא מובנים? קוראים ומנסים להבין מהלך? מה שיש לך בתת מודע כשאתה קורא - אלו (חלק מ)השיטות.
 

masorti

New member
קוראים כמו שקוראים ספר.

אם משהו לא מובן אפשר לעצור ולבדוק פרשנות של אותו פסוק. אם רוצים לקשר למקום אחר בתנ"ך, פותחים את הפרק הרלוונטי ומשווים. אם רוצים להבין הקשר גיאוגרפי או הסטורי, פותחים מפה או ספר מדעי רלוונטיים. בוא ואחסוך לך את הצורך להגיע לשאלה שאליה אתה חותר... אין צורך להניח לפניך 10 ספרים עם כל הפרשנים האפשריים, ולעבור על כל הפרשנים לכל פסוק. פרשנים נועדו לאותו חלק קטן מהטקסט שמנוסח באופן עמום או במילים לא מוכרות. (ולטעמי רצוי מפרש המשתדל להיצמד לפשט, ולא מפרש הרואה בכל פסוק נקודת פתיחה למדרשים מופלאים.)
 
ומה אם

המילים מוכרות ולכן אנחנו רק חושבים שהבנו? אני אישית חושב שברוב המקרים אם מנסים לחשוב על פסוק מסוים מגלים שלחלוטין לא הבנו אותו.
 

masorti

New member
לדעתי...

התנ"ך נכתב כך שאנשים מן היישוב יבינו אותו. המטרה לא היתה להניח מכשול בפני עוור. אי לכך, אם משפט נראה לך ברור - סביר להניח שהבנת אותו נכון. אני פשוט לא מקבל את גישתך לפיה ברוב המקרים לא מבינים את הפסוקים.
 

יודיX3

New member
אני מסכים אבל צריך לקחת בחשבון

שהעברית של היום השאילה מילים מהתנ"ך ושינתה את משמעותן המקורית. עולה לי בראש המילה "חשמל" מיחזקאל, מילה שאנו משתמשים בה בתדירות גבוהה ביום יום. אם יקרא מישהו לתומו את הטקסט ביחזקאל הוא בטח יחשוב על חשמל במובן שאנו מבינים אותו כיום- אולם לך תדע.. "וָאֵרֶא, וְהִנֵּה רוּחַ סְעָרָה בָּאָה מִן הַצָּפוֹן, עָנָן גָּדוֹל וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב, וּמִתּוֹכָהּ כְּעֵין הַחַשְׁמַל מִתּוֹךְ הָאֵשׁ". (יחזקאל פרק א', פסוק ד') "וָאֵרֶא כְּעֵין חַשְׁמַל כְּמַרְאֵה־אֵשׁ בֵּית־לָהּ סָבִיב, מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמָעְלָה, וּמִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה, רָאִיתִי כְּמַרְאֵה־אֵשׁ וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב". (שם א', כ"ז) "וָאֶרְאֶה וְהִנֵּה דְמוּת כְּמַרְאֵה אֵשׁ מִמַּרְאֵה מָתְנָיו וּלְמַטָּה אֵשׁ, וּמִמָּתְנָיו וּלְמַעְלָה כְּמַרְאֵה זֹהַר כְּעֵין הַחַשְׁמַלָה". (שם ח', ב')
 

masorti

New member
ברור שיש מילים קשות ששינו משמעות...

אבל זהו בדיוק האחוז הקטן שדורש עיון נוסף. הרי ברור שכשתיתקל במילה חשמל בתנ"ך אתה תבין שמשהו לא ברור. לעומת אינספור פסוקים שתוכל לקרוא בלי שום בעיה.
 

יודיX3

New member
מסכים 100%. גם אני חושב שהתנ"ך

נועד להמונים. ברור שישנם רבדים עמוקים גם כן- ו70 פנים לתורה- אין ספק, אבל התנ"ך נועד לדעתי להוות ספר שכל בר דעת יוכל להחזיקו לקוראו ולהבינו.
 

שיבולית

New member
בערך שיטה מסודרת-

קוראת קטעים - מגבשת תמונה כללית, אח"כ מתעמקת בפרטים, בפסוקים ובמילים ולבסוף מסכמת לי את הרעיונות המרכזיים.
 
למעלה