סרטוריוס,

הלדין

New member
סרטוריוס,

לפני זמן-מה, אמרת שאתה מתעניין מאד בתרבויות מטריארכליות. האם אתה יכול עתה לפרט יותר בנושא? ויתר על כן, האם בהחלט ייתכן כי מיתוס האמזונות הוא אמת לאמיתה(במידה מסוימת) או פנטזיה של מתבגרים חרמנים(כדוגמת אלה שצופים בזינה. הכוונה לחלק מהקהל, כמובן)?
 
היי. אני ממש עסוק בטירוף, אבל בקצרה

זה הולך ככה: יש עדויות לכך שבמקומות רבים (הודו, חופי הים השחור, איי הדרום) התקיימו חברות שבהן הנשים הן שקיבלו את ההחלטות החשובות והגברים נתפסו כמי שאינם רציניים מספיק לעסוק בכך. הדבר אופייני בעיקר לחברות המתבססות על ציד וליקוט. עם פרוס עידן החקלאות, עולה חשיבותו של הכוח הפיזי ולכן מתחזק המין הגברי על חשבון הנשי. כמו כן, יש עדויות לכך ששבטים שהגיעו מממזרח אסיה (הינדו-אריים וכדומה) הם שהביאו את האמונה בעליונות הגבר, את הסגידה לאל השמש החשובה יותר מן הסגידה לאמא אדמה וכו´. עכשיו, לגבי אמזונות: יש עדויות במקורות היווניים על קיומן, אם כי לא עדויות ישירות אלא יותר במיתוסים ובהיסטוריה עתיקה (כלומר היסטוריונים וכותבי עתים יווניים שכתבו על הזמנים שקדמו להם), כך שזה לא סתם פנטזיה של חרמנים מחוצ´קנים
לוסי לולס, לעומת זאת, יכולה להוות פנטזיה נאה גם לחרמנים מבוגרים יותר, אבל הסדרה עצמה די מזעזעת במיש-מש ההיסטורי שהיא עושה. רקע היסטורי אמין יכול להיות מלהיב מספיק. למה צריך לשים את זינה ודוד המלך באותו אזור חיוג בכלל? אבל זו סתם תתלונה פרטית שלי.
 
אה, שכחתי - גם תקופת הברונזה

ואחריו תקופת הברזל העלו מאד את חשיבותו של הכוח הפיזי.
 

פראזניק

New member
גם "יוסיפון" כותב...

על ה"אמזונות", אלא שכמדומני הוא כותב על אלכסנדר הגדול שראה אותם.
 
אמזונות, עוד קצת

היוונים מיקמו את עיר האמזונות בסיפוריהם לחוף הים השחור, באזור טורקיה(Samsum, Giresum). ממצאים ארכיאולוגיים מאותו מקום כללו בין השאר צמידים מוזהבים בצורת נחשים, שבאופן מסורתי הוצגו על גופן של האמזונות בחפצי אמנות עתיקים.באותו מקום קיימות שלל מסורות עתיקות אודות נשים בעלות עוצמה. השבטים שהתגוררו באיזור זה (תק´ הברונזה) אכן היו ממוצא אינדו אירופי ויש עדויות על כת עתיקה של נשים חזקות מאותם שבטים, שהיו בעלות עוצמה פוליטית שלטונית חזקה מאד, עד כדי היכולת להמליך מלכים. עדויות עתיקות של הסטוריונים קושרות בין אמזונות לבין סוסים, המלה היוונית לסוס היא hippos, ומקובל להניח שפולחן האמזונות כלל גם שחיטת סוסים, שהן גידלו בעדרים גדולים למטרה זו, באותו איזור אותו הזכרתי בפתיח. כזכור, אחת המשימות של הרקולס היתה לקחת מהיפוליטה, מלכת האמזונות את החגורה שלה, ולהרגה. זה לא מקרי ששמה, היפוליטה, מזכיר את המלה היוונית לסוס. ביוון, במקומות שיוחדו לפולחן האלה ארטמיס, אלת הצייד המזוהה עם האמזונות, נמצאו שרידים של קורבנות אדם, גברים, כנראה אסירים שנישבו לאחר שספינתם נטרפה - כשהם כרותי ראש. מעניין שבאמנות היוונית, בכל פעם שמתואר קרב בין אמזונה לבין גבר, האמזונה מובסת. דווקא באוקראינה נמצא לראשונה קבר שבו שרידיה של אשה לוחמת, שנקברה עם כלי נישקה- קשת, ראשי חיצים, ושתיים מאצבעות ידה הימנית הראו סימנים ברורים של שחיקה. הארכיאולוגית הגרמנייה שחשבה את השרידים, Renate Rolle, מציינת שהאשה נקברה יחד עם ילד, דהיינו, לא מדובר בשבט של נשים לוחמות נטולות גברים. הקבר מתוארך לתקופת הברזל. הארכיאולוגית מציינת שבהחלט ייתכן שספנים יוונים נתקלו באותן נשים לוחמות וחזרו עם תיאורי אמזונות. לאחר התגלית החלוצית הזו, נתגלו באוקראינה וברוסיה קברים נוספים של נשים לוחמות. לגבי חברות מטריאכליות בכלל - גם היום יש חברות בעלות אורינטציה מטריאכלית- אצל שבט הקונה, אינדיאנים המתגורר בארכיפלג סמוך לפנמה למשל, שושלת ההורשה בנויה על אמהות ובנות. מה שמעניין בשבט הזה, שיש שם אחוז גבוה של גברים לבקנים ובאופן מסורתי הם עסוקים במלאכות נשיות, דוגמא נוספת, בסין, שם יש שבטים נודדים ממוצא טיבטי, nakhi. אצלם הילדים נחשבים לרכוש אמהותיהם ואילו אבי הילדים נשלח ללון מדי ערב אצל אמו(טוב, זה לא נראה לי מעורר קינאה או פמיניסטי במיוחד, בהתחשב בנטייה של תינוקות לצרוח בלילות). נשות השבט לבושות בתלבושת מרשימה יותר ובשפתן אין ´לשון זכר´. גם אצל שבט הנאבאחו האינדיאני הילדים משוייכים לאם. ואסיים בציטוט של קאטו הרומי -"ברגע שהנקבות ישוו לנו, תהיה ידן על העליונה".
 

הלדין

New member
תודה רבה

ביוונית "הי" פירושו בן. אני מתבסס על משמעות המילה "הילס"- ´בן היער´. המרכיב השני בשם הוא ´פוסידון´, מי שנתן את הסוסים לבני האדם לפי הגירסה היוונית. הגירסה(לפחות אחת מהן) ייחסה אותן לארס, שהוא במוצאו מתראקיה. בכל מקרה, יש הבדל בין חברה מטריליניארית לבין חברה מטריארכלית. החברה באירופה הייתה מטרילינארית ופטריליניארית בו זמנית ואנחנו יודעים היטב מה היה היחס לאישה שם.(שולמית שחר כתבה כי ז´אן ד´ארק ציינה כי לפעמים נקראה ז´אן רומה על שם אמה בכפרה)
 

hastings

New member
אפשר תיקון קטנטן?

השימה של הרקולס הייתה רק להשיב את האזור של היפוליטה, ןהיא התכוונה לתת לו אותו. הרה בחשה בעניינים (כהרגלה) וגרמה לאמזנונות לחשוב שהוא הולך לחטוף את היפוליטה. במהומה שבאה בעקבות זה, הוא הרג אותה.
 
למעלה