נטעים ומסורות חזייל
New member
סתירות בין תורה ותבונה
דרכי ההתמודדות עם סתירות הקיימות בין התורה והתבונה מאמר זה נכתב בעקבות פניות חוזרות ונשנות של הציבור הרחב בדבר התיחסות לתשובותיהם של רבנים לכתבים של "דעת אמת" (כגון: הרב סגל והרב דב שטיין וכיוצא בהם). כתבי "דעת אמת" לא נכתבו לאנשי האמונה שהפכו את התבונה לשפחת אמונתם, שדרכם כסל למו. הם אינם בוחלים מלתעתע את עצמם ולהונות את נפשם, אם תטענם בחיטין יודו לך בשעורין. אנשי האמונה ישתמשו בתבונה ובשכל הישר – במקרה הטוב – למחצה, וברוב הפעמים לשליש ולרביע, את היתר ישאירו לגחמת ליבם ולנהימת אמונתם הרומסת את התבונה. כפי שכתב הפילוסוף ברוך שפינוזה בספרו "מאמר תיאולוגי מדיני" (פרק ז): "כי כך הוא האדם מברייתו: מה שהוא תופס בשכל הטהור הוא מגן עליו בשכל ובתבונה בלבד; ואילו מה שהוא סובר מתוך התפעלויות הנפש הוא מגן עליו בהן עצמן". כתבי "דעת אמת" נכתבו לבני העלייה ששמו את התבונה נר לרגליהם ואינם נושאי פנים לכתבי הקודש והתלמוד, אלא חקר האמת – באמצעים תבוניים – בראש מעיינם בבחינת "שוויתי אמת לנגדי תמיד". לאנשי האמונה ולאנשי התבונה שניהם כאחד אין טעם להשיב: הראשונים (שרמסו את התבונה), הלא ימשיכו בדרכם להתפלש בבוץ בערותם, והאחרונים – ברי הדעת – הרי ילמדו מעצמם ויסיקו מסקנות על פי תבונתם. לכן במאמר זה באנו לבחון את דרכי ההתמודדות של רבנים והוגים במרוצת הדורות במתח והסתירה שבין הדת והתבונה, בין תורה ומדע. דרכים אלה נובעות על פי רוב מהנחות קדומות כדרך מוצא לדיון. דרכי התמודדות אלה, חשוב לדעת אותם ולהבינם לכל אדם הבא לדון עם בר פלוגתא בנושאים אלו, משום שהרגיל בדיונים אלה – במיוחד עם אנשי הדת – נוכח לדעת שאין אפשרות להגיע להבנה או לדיאלוג מפרה, אלא זה אומר בכה וזה משיבו בכה. עיקרים אלה יסייעו להבין את נקודת המוצא או הנחת היסוד של המתדיין. לדוגמא: נקודת המוצא של "דעת אמת" היא התבונה האנושית, ועל פיה ייבחן כל דבר בין אם הוא טקסט דתי או מאמר מדעי. הרי שלא ניתן להגיע להבנה עם אדם שהנחת היסוד שלו שהתורה היא מעל התבונה. הרי אף אם תראה לו באותות ובמופתים שהתורה יצירה אנושית היא, תמיד ישיבך שמסקנה זו היא על פי התבונה האנושית הנפסדת. ואלה הם דרכי ההתמודדות:
דרכי ההתמודדות עם סתירות הקיימות בין התורה והתבונה מאמר זה נכתב בעקבות פניות חוזרות ונשנות של הציבור הרחב בדבר התיחסות לתשובותיהם של רבנים לכתבים של "דעת אמת" (כגון: הרב סגל והרב דב שטיין וכיוצא בהם). כתבי "דעת אמת" לא נכתבו לאנשי האמונה שהפכו את התבונה לשפחת אמונתם, שדרכם כסל למו. הם אינם בוחלים מלתעתע את עצמם ולהונות את נפשם, אם תטענם בחיטין יודו לך בשעורין. אנשי האמונה ישתמשו בתבונה ובשכל הישר – במקרה הטוב – למחצה, וברוב הפעמים לשליש ולרביע, את היתר ישאירו לגחמת ליבם ולנהימת אמונתם הרומסת את התבונה. כפי שכתב הפילוסוף ברוך שפינוזה בספרו "מאמר תיאולוגי מדיני" (פרק ז): "כי כך הוא האדם מברייתו: מה שהוא תופס בשכל הטהור הוא מגן עליו בשכל ובתבונה בלבד; ואילו מה שהוא סובר מתוך התפעלויות הנפש הוא מגן עליו בהן עצמן". כתבי "דעת אמת" נכתבו לבני העלייה ששמו את התבונה נר לרגליהם ואינם נושאי פנים לכתבי הקודש והתלמוד, אלא חקר האמת – באמצעים תבוניים – בראש מעיינם בבחינת "שוויתי אמת לנגדי תמיד". לאנשי האמונה ולאנשי התבונה שניהם כאחד אין טעם להשיב: הראשונים (שרמסו את התבונה), הלא ימשיכו בדרכם להתפלש בבוץ בערותם, והאחרונים – ברי הדעת – הרי ילמדו מעצמם ויסיקו מסקנות על פי תבונתם. לכן במאמר זה באנו לבחון את דרכי ההתמודדות של רבנים והוגים במרוצת הדורות במתח והסתירה שבין הדת והתבונה, בין תורה ומדע. דרכים אלה נובעות על פי רוב מהנחות קדומות כדרך מוצא לדיון. דרכי התמודדות אלה, חשוב לדעת אותם ולהבינם לכל אדם הבא לדון עם בר פלוגתא בנושאים אלו, משום שהרגיל בדיונים אלה – במיוחד עם אנשי הדת – נוכח לדעת שאין אפשרות להגיע להבנה או לדיאלוג מפרה, אלא זה אומר בכה וזה משיבו בכה. עיקרים אלה יסייעו להבין את נקודת המוצא או הנחת היסוד של המתדיין. לדוגמא: נקודת המוצא של "דעת אמת" היא התבונה האנושית, ועל פיה ייבחן כל דבר בין אם הוא טקסט דתי או מאמר מדעי. הרי שלא ניתן להגיע להבנה עם אדם שהנחת היסוד שלו שהתורה היא מעל התבונה. הרי אף אם תראה לו באותות ובמופתים שהתורה יצירה אנושית היא, תמיד ישיבך שמסקנה זו היא על פי התבונה האנושית הנפסדת. ואלה הם דרכי ההתמודדות: