עבודה במקרא-

edeneden1234

New member
עבודה במקרא-

שלום. היום המורה למקרא, נתנה לנו עבודה להגשה כבעוד שבוע בידיוק - ואני התחלתי אותה בידיוק היום. כמובן שהיא עדיין לא גמורה, פס' אכן חסרים ועוד כמה מלים חשובות. הבקשה שלי היא: האם יש כאן מישהו שמבין ה-י-ט-ב, או לומד כיום את ספר יהושע מפרק א' בקשה שנייה: האם מישהו מבין בסיפור "שניים וחצי השבטים" - ראובן, גד וחצי שבט המנשה. ביחד עם תכונותיו של יהושע כמנהיג עם המבחן הראשון שלו (לעמוד בקיום ההבטחה מ"במדבר"). השאלה: כיצד בא לידי ביטוי מנהיגות משה בסיפור שניים וחצי השבטים בספר יהושע?תגידו ואני אשים לינק.
 

edeneden1234

New member
כיתה ט'. בחטיבה.

ואנחנו לומדים את זה שוב כמו ביסודי רק עם אמצעים אומנותיים, עם משמעויות, עבודות רציניות והרבה יותר עמוק. אשמח אם תעזרי לי.
 

shushu10

New member
מה בדיוק רצית לדעת בשאלה ראשונה?

את ספר יהושע ניתן לחלק לשני חלקים: פרקים א-יב = כבוש הארץ; פרקים יג-כד = התנחלות. (יש המחלקים ל-3 חלקים). אבל - יש שני פרקים יוצאי דפן והם פרק ט' - ספור הגבעונים ופרק כב' - שבטי עבה"י. פרקים אלו אינם עוסקים בכבוש או התנחלות, אלא באו להביע מסר חנוכי-מוסרי. כדי להבין את פרק כד' יש לחזור לספר במדבר לב' שם אפשר לראות את הבקשה ונחזור למימושה ביהושע כב'. בפרק לב' באים שני שבטים גד וראובן וחצי המנשה למשה בערב הכניסה לארץ, ומבקשים רשות להתיישב מחוץ לארץ כי יש להם הרבה כבשים ושם מקום טוב למרעה. הם אינם רוצים להכנס לארץ. משה כועס מאד ומשווה אותם למרגלים. ואומר להם שהם מורדים ומגיע להם מוות וגם ממרידים את האחרים שלא ירצו להכנס לארץ. הם לא מרפים מבקשתם ומבטיחים שילחמו על הארץ אך לא יתנחלו בה. משה מבקש אותם להבטיח לו שהם ילחמו ויכנסו לארץ וכמחנך גדול אומר להם - אם תחלצו לפני ה'. כי הם אומרים לו - לפני בני-ישראל. לומר - הם חושבים שיש כאן עסק חברתי טהור אך משה מדגיש שזה לפני ה'- שיש כאן חובה דתית ולא רק מוסרית. הם סוחטים הבטחה והוא מבטיח שהם יקבלו חבל ארץ למקנהם ולטפם מעבר לירדן. אחרי 40 שנה באים השבטים ליהושע ואומרים לו - משה הבטיח לנו לקבל את החלקים בעבר-הירדן. לאחר סיום המלחמה מברך יהושע את שניים וחצי השבטים ומשלח אותם לנחלתם בעבר הירדן. יהושע חוזר ומדגיש את המלה אחיכם פעמים רבות ולכאורה הכל על מי מנוחות אלא שענין המזבח שבנו הרגיז את כל יתר השבטים ורוצים לצאת נגדם למלחמה. המשלחת שיוצאת אליהם מאשימה אותם במרד ומשווים אותם לעכן ועוון בעל פעור, לאמור שבגלל זה כל העם יסבול - וזה בא להסביר כי כל ישראל ערבים זה לזה. בעצם עם ישראל לא מבין נכון את השבטים אשר רצו למעשה שהמזבח ישמש כעדות בינם ובין ילדיהם לבין ילדי ישראל. וישמע פנחס - הוא מבין נכון לעומת חוסר ההבנה (השמיעה) של עם ישראל. זה מזכיר קצת את פסח - כי ישאלך בנך מחר מה זאת? הקמנו מזבח גדול לעדות נצח שמקשר ביננו וביניהם. רוצים להיות מחוץ לא"י אבל מקורבים לעם רוחנית. מקווה שעזרתי קצת.
 

demos

New member
נראה לי שהוא התכוון למשהו אחר

כבר בפרק א יהושע פונה ל2.5 השבטים ומזכיר להם את הבטחתם לעבור חלוצים בכיבוש הארץ. דרך אגב מעצם הניסוח של השאלה של פותח השרשור קל לראות שהוא מתעצל לפתוח תנ"ך ורוצה שנעשה לו את השיעורים.
 

shushu10

New member
בפרק א' יהושע מעודד את בני ישראל

לצאת למלחמה ובין היתר את 2.5 השבטים. הוא למעשה מרענן מחדש את ה"הסכם" הישן אשר סוכם בין משה לבינם, כדי שיצאו לקרב רגועים. למה הוא כבר יכול היה להתכוון? שיהושע מנהיג את העם תוך נאמנות מוחלטת לדרכו של משה?
 

demos

New member
אבל אז זה לא המבחן הראשון שלו

ובכל מקרה הוא ציין שהם בפרק א. יכול לההיות שהתכוונו למנהיגות יהושע בתגובת הציות של השבטים. חוץ מזה שההבטחה מספר במדבר הייתה על כיבוש הארץ ולא על מעשיהם בהמשך.
 

shushu10

New member
הוא כותב - ספר יהושע מפרק א'

בכל מקרה - לא הבינותי את שאלתו הראשונה. ההבטחה של משה היתה שאם הם יצאו למלחמת כבוש הארץ עם כל יתר השבטים, הם יוכלו לחזור ולהתנחל בעבר הירדן.
 

edeneden1234

New member
ממש לא-

אז זהו שאני לא מחפש שתעשו לי את שיעורי הבית. רק שתאמרו האם מישהו מבין. בעוד כמה דקות אני יעלה את 3 העמודים שהכנתי עם ציטוטים וקישורים מפורטים מהמקרא מבראשית עוד, במדבר ועד ליהושע א'.. ותודה רבה לכל מי שעזר, בכל זאת את זה כבר כתבתי. כן, התכוונתי החל מיהושע א'.. ורק.. ניתן להיעזר גם ב"במדבר".. ואני הוספתי את קטע ההבטחה עוד מאברהם..מה' לאברהם בספר בראשית פרק י"ז שהוא ייתן לו זרע ואת זרעו לרשת לו את ארץ כנען- א"י כיום. בכל מקרה, חכו ורק תאמרו אם עשיתי נכון. השאלה הינו: כיצד באה מנהיגותו של יהושע בפרק א' מתוך סיפורם של שניים וחצי השבטים? אותנו למדה המורה שהפנייה קבעה עובדה ואין היסוס בחידוש ההבטחה, הוא פשוט עושה זאת והוא משדר ביטחון - מה שצריך להיות למנהיג, וזה המבחן הראשון שלו. כלומר המשימה שלפניי זה הייתה לראות אם בכלל העם ייקבל את יהושע ולקבוע להם 3 ימים לפני שהם הולכים לחצות את עבר הירדן המזרחי, עד למבחן הראשון האמיתי שלו, והוא: קיום הבטחת שניים וחצי השבטים בהבטחה שסוכמה עוד לפני מות משה. כלומר, יהושע אחראי על קיום הבטחתם של שניים וחצי השבטים, והכיבושים בא"י כולל בנ"י ((בני-ישראל) תלויים ביהושע-במנהיגותו ובלגרום לשניים וחצי השבטים לקיים הבטחתם.
 

edeneden1234

New member
תיקון-

השאלה ה-י-נ-ה: כיצד באה לידי ביטוי (הוספה) של יהושע בפרק א' מתוך סיפור שניים וחצי השבטים? ניתן להיעזר ב"במדברת" פרק ל"ב. בהצלחה. זאת השאלה.
 

edeneden1234

New member
עוד בקשה אחת קטנה-

באחד מהפרקים.. יהושע או פני כן ה' מציב להיושע בן-נון תנאי. אם הוא יישמר את התורה ומצוות משה, אז הוא יעזור לו. כלומר אם.. ואז.. אם תעשה, אז אהיה עימך. באיזה ספר זה? פרק ופסוק? תודה לעוזרים..
 

edeneden1234

New member
מקפיץ!

בקפצהההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההההה
 
למעלה