מתוך האתר של משרד החינוך
ג. מתכונת העבודה הנלווית בכתב מטרת העבודה הנלווית היא לעמוד על הזיקה בין הנגינה ובין הידע המוסיקלי בהבנת מרכיבי היצירה. היקף העבודה עד 8 עמודים. העבודה כוללת ניתוח מוסיקלי של פרק אחד מתוך אחת היצירות המבוצעות ברסיטל, בזה האופן: א. בתחום הקלאסי דף פתיחה ובו הפרטים הבאים: שם פרטי ומשפחה, תעודת זהות, כתובת וטלפון, שם המנחה, שם בית-הספר בו לומד התלמיד, סמל בית-הספר, שם הקונסרבטוריון או האולפן למוסיקה. מבוא (עמוד אחד בלבד) ובו הנקודות הבאות: תולדות חייו של המלחין (בקצרה) ציון יצירותיו המרכזיות של המלחין סקירה קצרה על התקופה תוך התייחסות למהלכים מרכזיים בהיסטוריה בכלל ובמוסיקה בפרט סגנון היצירה. ניתוח מוסיקלי (7-6 עמודים) של פרק אחד בלבד מתוך אחת היצירות המבוצעות ברסיטל. בניתוח יש להתייחס למרכיבים המוסיקליים הבאים: מלודיה, מרקם, מהלכים הרמוניים בולטים, תבניות-מקצב בולטות, מבנה היצירה, מרכיבים צורניים מרכזיים, כמו: נושא ראשי ומשני, קטעי מעבר, מוטיבים מרכזיים, טונאליות ודרכי עיבוד. סיכום (עמוד אחד בלבד) ובו: המרכיבים המוסיקליים הבולטים ביצירה/בשיר אינטרפרטציה אישית. נספח (תווים של הפרק/השיר המנותח). ב. בשירה אמנותית ניתן להסתפק ב- 4-3 עמודים של ניתוח מוסיקלי לשיר אחד שמבוצע ברסיטל. ג. בתחומי הג'אז, הפופ והרוק יש לבחור נושא (יוצר, סגנון, מבצע) הבא לידי ביטוי ברסיטל המעשי. הרקע ההיסטורי, הכרונולוגי והביוגרפי בעבודה צריך להיות ענייני ומתומצת. המרכיב החשוב ביותר בעבודה הוא ניתוח מוסיקלי של אחד הקטעים המבוצעים ברסיטל. הניתוח יכלול ניתוח מלודי, הרמוני, צורני, סאונד, עיבוד והפקה. יש להתמקד בתיאור ובניתוח מאפיינים סגנוניים לשפה המוסיקלית של היוצר, המבצע או הסגנון הנדונים בעבודה, תוך שימוש בשפה מקצועית מוסיקלית, ובליווי דוגמאות תווים. התלמיד יתבקש לגלות ידע תיאורטי ויישאל על המרכיבים המוסיקליים של הפרק המנותח בעבודה הנלווית. חובה להדפיס את העבודה ולהגיש אותה לבוחנים ביום המבחן. דף הערכה של מנחה העבודה יצורף לעבודה במעטפה סגורה. לפרטים נוספים נא לפנות אל ד"ר יעל שי, מפקחת מרכזת על החינוך המוסיקלי בפקס: 03-6896131 או בדואר אלקטרוני
[email protected] ובו כל פרטי הבקשה. חשוב: בכל פנייה נא לציין את שם התלמיד בתוספת מס' נבחן ומס' תעודת זהות על מנת שנוכל להשיב לפנייתכם במהירות וביעילות. לתשומת לבכם: הפנייה לפיקוח תיעשה באמצעות בית-הספר בלבד. בברכה, ד"ר יעל שי מפקחת מרכזת על החינוך המוסיקלי