עבור מיכאל - הכל הודות כבלי רמקולים מנקודת מבט הנדסית בלבד

EB10000

New member
עבור מיכאל - הכל הודות כבלי רמקולים מנקודת מבט הנדסית בלבד

הי מיכאל

ממליץ שצקרא כאן הכל כולל טבלאות מטריות או אמריקיות ותלמד קצת על כבלי רמקולים מנקודת מבט הנדסית ולא על בסיס וודו:

http://www.tonestack.net/articles/cables/speaker-cable-guide.html#title-properties

בקיצורף קבל 12AWG שלי עבור כל מגבר פרקטי ורמקולים של 8 אוהם יכול להיות באורך של מטר מבלי לאבד יותר מ חצי דצי בל בעוצמה. וזה רק בעוצמה. באיכות אין כל הפסדים כי השראות וקיבולים מתחילים להשפיע רק מתדר של מגה הרץ.. ואגב אין כל תופעת SKIN EFFECT בחוטי נחושת עם אות בתדר עד 50 קילוהץ...
 

Ron W

New member
הקשור שצרפת מסורבל וכולל טעויות - במקום לציין התנגדות כוללת

שלא לציין לא מתיחס להשפעה על df כמה שהיא זניחה ראוי לפחות לאזכר.
יכול רק לציין המלצה של יצרן נחשב לגבי רמקול 8 אוהם לא לעבור
התנגדות של 0.3 אוהם בכבלים. בהנחה שמגבר יוסיף עוד 0.1
תאבד כ 0.42 db הרבה יותר קל למדוד התנגדות כוללת של כבל
מאשר את העובי שלו - שלא תמיד מצויין.
במידה והרמקול 4 אוהם אפשר להוריד את הערך לכוון 0.1
 
מאמרים ברשת

כתב אותם מי? למה זה פתאום נהיה התנ"ך שלך? מה הופך את הכתבה שלך לאורים וטומים, ולא לוודו בשקל? או בעברית מה הועילו יום מיומיים?

אז ככה,
אין קשר בין התנגדות כבל הרמקול לעומס! מפני שלא נכון להתיחס אליו כנגד של מחלק מתח. זה אכן זניח.
אתה מתעלם לחלוטין מכמה עובדות שכתבתי:
1. היה שיפור בצליל עם עיבוי כבל (הורדת התנגדות פי 4) גם עם רמקול סופר נציל ומגבר חזק, שניגנו בעוצמה של פחות מ-1W ונשמעו חזק (מה שמעיד שלא הייתה בעיה של עובי כבל ביחס לזרם שעבר בו)..
2. עם שינוי בכבלים (התנגדות הכבל) יש שוני בצליל. הכתבה שלך לא מסבירה מדוע. נדמה שמי כתב אותה הוא חשמלאי...
3. יש קשר בין ה-DF של המגבר והתנגדות הכבל. שמירה על יחסים נכונים משפרת את הצליל באופן מהותי.
4. אתה מתעלם (קורא לשלי וודו) מבדיקה ע"פ שיטות חקר בקבוצת ניסוי שחזרה עם תוצאות מובהקות, לגבי השיפור שחל אצלם ביחס לכבל הקודם (פחות עבה) שהיה ברשותם. בלי קשר לעלות שלהם (הכבל העבה, DIY היה זול באופן ניכר לכבלים יקרים שהיו מחוברים קודם!

אחת הדרכים להבין או להסביר את הקשר, הוא מהשוואה למנוע רכב.
למנוע רכב, יש הספק (בכ"ס), והוא מקביל להספק ב-W של מגבר, ויש מונט (פאונד לאינץ, או ק"ג למטר) שמעביר את הכוח לגלגלים. זו ההתנגדות בין הספק של המגבר לעומס (הרמקול). מנוע עם הספק גבוהה אך מומנט נמוך, לא יתן תאוצה טובה וגם עשוי לזייף בעליות. לעומתו, מנוע עם מומנט גבוהה, יכול גם יכול.
עכשיו קח Drive shaft דק או מחומר רך ותאבד עליו את המומנט הנפלא של המנוע (DF גבוהה). זה משול לכבל רמקול דק מכפי הדרוש. על המוט Drive shaft "חייב" להיות קשיח דיו, כדי לא לאבד מהמומנט. לא מההספק!

בהתיחס להתנגדות האומית של הכבל כאל המשכיות ה-DF (גם נגד טהור), לקבלת יכולת שליטה על העומס (המורכב וההגבי), יש להתחשב בהתנגדות שלו, כהתנגדות טורית למוצא המגבר, ולא לעומס. התפיסה שמגיע מחשמל (תעשיה/בית), כאילו עובי הכבל תלוי בזרם שזורם דרכו, שהעומס מייצר (זרם), היא לא הסיבה מדוע כבל רמקול צריך להיות בעל עובי כזה או אחר.

ברגע שתתנתק מהתפיסה הזו (המקובלת מישום מה) ותתנסה (כמו במיקום רמקול...) תגלה להתפעתך איכויות חדשות שלא היו שם קודם, עם כבל רמקול דקיק (16#).
 
EB10000

לאור הדברים שנכתבו (הן בקישור שצרפת, והן בתגובתי) הייתי מצפה ממך להתיחס באופן אקדמי לעובדות:
1. תוצאות הבדיקה שלי, ע"פ שיטות מחקר (אומנם קבוצת ניסוי קטנה) ותוצאותיה המובהקות.
2. ההסבר של כבל החשמל כנגד טורי במאמר שלך (מחלק מתח עם העומס), לעומת ההסבר שלי: נגד טורי ל-DF או לנגד הפנימי הטורי בתוך המגבר!

בהבנה בדרך אחרת, עמל יצרן המגבר להשיג נתון DF גבוהה וטוב, ע"מ לקבל שליטה מיטבית ברמקול (עומס מורכב), והכבל שמחבר בין ה-2 במידה כזו או אחרת, פוגם בו ומוריד מערכו. כך שמי שרכש לעצמו מגבר ב-1,000$ וחשב שיש לו DF של 400, בעצם יש לו DF של 200 או פחות, ומחצית מכספו לא מקבל ביטוי (שולם מבלי לקבל עליו תמורה).
למרכיב הזה, יש השפעה (שלילית) על הצליל. קצת קשה לתאר אותו, מפני שהוא לא נמדד אף פעם בבדיקות השמע (הרי התוצאה היא מה שהרמקול מפיק, והכניסה היא אות מהמקור (מחולל). כך שכל המדדים שאתה ציינת (רוחב סרט, עיוותים, יחס אות לרעש וכו') מעולם לא נמדדו או סופק עליהם נתון:
Fr. של מע' עם מגבר בעל DF נתון, עם רמקול נתון - כבל רמקול דק מכפי צרכו, מול:
Fr. של מע' עם מגבר בעל DF נתון, עם רמקול נתון - כבל רמקול עבה כדי צרכו.
וכך לגבי כל אחד מהמדדים האחרים (עיוותים וכו').
גם מערכות המדידה היחודיות והמשובחות של AP לא בנויות למיטב ידיעתי למדידה כזו.
כבל Interconnect כן! אני עשיתי להם בדיקות עם ציוד של AP ויש הבדלים ביניהם בתחום הגבוהה HF. אבל כבל רמקול! אין מדידה כזו!
והבדיקה של כבל רמקול, כמו כבל Interconnect אינה מתאימה כלל.
 

Ron W

New member
מחקר בהאזנה לא מבוקרת - לא מגוכח? ומה עם סליל המסננת?

העליתי קישור לכתבה למתחיל החובב המדגימה את התנגדות
סליל המסננת בערכים של 0.3- 0.4 אוהם
לרוב הרמקולים יש מסננת לנמוכים - להוציא רמקול אקטיבי
לכן כל התאור שלך בטל בשישים
אני אפילו לא דורש ממך להתיחס לעובדה מצערת זו
 

EB10000

New member
אין ממש חשיבות ל DF בניגוד למה שהרבה טועים וחושבים

ערך מצויין של DF הוא 50 ומעלה. למעשה אין שום צורך או יתרון ל DF מעל ל 80 בשום מצב. יש מאמר בנושא אבל אין טעם לשים קישור כי לא תהיה לך גישה ל IEEE EXPLORE. הנה מאמר יותר פשוט בנושא:

https://www.audioholics.com/audio-amplifier/damping-factor-effects-on-system-response

במגברים שלי של ICEPOWER שהם CLASS D ה DF יכול להיות 120 מינימום, או 2400 קבוע לכל תדר. זה נעשה עי ביטול מסנת ה LPF במוצא מגבר ה CLASS D ואז התנגדות המוצא יורדת למילי אומים בודדים ואינה תלויה יותר בתדר. החסרון שאתה כך מזין את הרמקולים באות בתדר של 650 קילוהרץ ללא סינוס. זה מומלץ עבור רמקולים שיש להם קרוסאוברים מסדר 4 ומעלה לפי המלצת יצרן המגבר. ה DF יורד משמעותית במגבר CLASS D בגלל הסינון המוצא ותיאום העכבות. בדפי המפרט של המגבר יש גרפים של עכבת מוצא כפונקציה של תדר.

כבל רמקול זה זוג מוליכים צמודים זה לה, מה שמבטיח השראות מינימאלית טורית וקיבול מקסימאלי מקבילי, רק שהקיבול זניח ביותר בכל תדרי השמע, וגם ההשראות. יש התנגדות טורית שגם היא זניחה. התגדות של 0.1 אוהם ל 10 מטר כבל לכל היותר תוריד לך 0.5 דצי בל. באיכות הצליל זה לא פוגע. קבל של 2.5 ממ"ר מתחיל להפוך למסנן LPF רק מתדר של כ 100 קילוהץ. בהזדמנות אני אכין קובץ וורד עם מודל של כבר דו גידי עם ערכים כפונקציה של אורך.
 
ואת זה אמרו אנשים שחיברו כבל של 16# כדי לשמוע?

שלא תלך לאיבוד מרוב נתונים...כנאמר: מרוב עצים לא רואים יער.
מתיחס לנתון של DF עבור עומס של 8 אוהם, כנתון מספרי.
נתון ה-DF בד"כ נתון ב-1KHz ואני לא מתיחס אליו בתדר אחר. זהו נתון יחסי לטובת החישוב של עובי (התנגדות) הכבל.
אתה שוב נכנס לי לקרביים של הרמקול, בשעה שאני אומר לך שוב, שהוא לא משחק תפקיד בחישוב ה-R של הכבל. למה אתה לא יכול להבין אתה זה?

כבל רמקול:
לא חייב להיות זוג כבלים במארז בידוד שבו הם מקבילים.
הכבלים שלי הם 2 כבלים בודדים, לא מקבילים.
לא אמרתי שהערכים L ו-C של כבל מפריעים לצליל. רק R. כך שהפרק הזה לא רלוונטי לדיון שלנו.
 

Ron W

New member
סינון מחברים של ספקי מתח שכיח בספק ממותג

בהרבה מכשירים יש שקע ״קומקום״ הכולל מסנן מסוג פיי כפול
סליל טורי וקבלים מצידיו - השקעים האלו מתכתיים ובעלי נפח מוגדל.
בספקי קיר ממותגים רבים טבעת פריט על יציאת ה dc למנוע הקרנת רעש.
המשותף הוא לרוב ספק ממותג או מגבר דיגיטלי - לא נדרש ללינארי.
למעט חלק מהאודיופיילים יש מחשב פנימי שעובד בתדרים גבוהים.
 
עכשיו אתה מאכיל אותי במאמרים בלי סוף?

לא טענתי לאף אחד מהסעיפים של המאמר שלך, כך שתמוהה בעיני שאתה מביא אותו. כאילו זה שיח חרשים?
למרות שזה מאמר שגם יצרן כבלים (וודו) יכול לכתוב עם "הפוך" על כל סעיף.
קישור למאמרים לא עושה את הכתוב בהם לנכון, רק מפני שמישהו כתב והעלה במרשתת. יש רבים כאילו עם אמיתות ושקרים, כך שהעובדה שהם במרשתת, לא הופך אותם לנכונים. האם אתה מציף אותי בהם כדי להתיש אותי?

חשבתי, שמהיותך אדם מבין, מהאקדמיה, תנסה להתבונן בדברי מתוך בחינה אוביקטיבית, ותגיב בהתאם. לצערי זה עדין לא קרה. מה שכן קרה, זה שאתה מדקלם מהחומר באקדמיה (או אחר, מאתרים מפוקפקים) במקום לנסות להביט במה שאני אומר, כמשהו "חדש". להקדיש לו מחשבה (עצמית שלך!) ולבחון את הנאמר באינטליגנציה שלך, ולא רק בכלים שיש לך מהלימודים.
כל עוד, אתה חוזר ל-16# שלך, ולהרצאה מרתקת על נתוני המגבר Class D שלך, לא נוכל להתקדם. לכן יהיה חבל על הזמן של שנינו.
המפסיד העיקרי, תהיה אתה, מפני שאינך מרוצה מהצליל, ואתה מתעקש לא לחפש במקום שאני מציע, ואתה ממשיך לחפש תחת הפנס, החומר שלמדת ואתה מלמד (ומקיא חזרה) באקדמיה.
 
למעלה