תשובה לאופיר בנושא עבירות תנועה
אופיר ערב טוב, שאלת שאלה רצינית ואנסה לענות. להבדיל ממכונית, ישנם חוקים רבים שעליהם אף אנו נבחנים. לידיעתך, ישנו מבחן שלם הנקרא "מבחן חוקה" וכולל בתוכו מערכת שלמה של תקנות וחוקים, כולל התמצאות במדריך הנקרא פמ"ת (פרסומי מידע תעופתי) AIP (לעתים טייס צריך להיות כמעט עורך דין בהתמצאות בחומר) התקנות הללו באו לקבוע מה מותר לך ומה אסור לך. נכון שאין שוטרים בשמיים וגם לא יעצרו אותך על מהירות, אך החוקים ברורים וידועים והטיסה נמצאת כל הזמן במערכת של בקרה. למעשה מדינת ישראל מקיימת כל הזמן בקרה שוטפת. אתה לא יכול להסיע, להמריא, לנחות, בלי לקבל לכך אישור ממודיעין טייס, מגדל או בקרה/פיקוח אזורי. לכן בישראל אנו טסים כטר"מ (כללי טיסת ראיה (או מכשירים) מ ב ו ק ר ת. הגוף שמפקח הוא מנהל התעופה האזרחית וכעיקרון הם רשאים לבצע בדיקות פתע. למשל, שאתה מתכנן לטוס ויש עליך תעודה רפואית ברת תוקף וכד´ לגבי הגבלת מהירות, המטוסים הקלים, טסים במהירויות של 80-90 קשר וחלקם לרבות דו מנועיים מגיעים גם לכ 200 - 230 קשר. אין הגבלה לגבי המהירות בנתיב, היות ורוב המטוסים אינם מגיעים למהירויות כל כך גבוהות. ברוב המקרים ישאל הפקח (לעתים גם הטייס) את המטוס התקרב מה מהירותו כדי לבצע "הפרדת מטוסים" טובה יותר. ישנו למשל חוק המתייחס למטוסים גדולים יותר ועיקרו שמתחת לגובה 10,000 רגל או בכניסה/יציאה לארץ, לא תעלה המהירות על 250 קשר. ברגע שמטוס מתקרב לארץ, הוא נקרא ע"י הרדאר ובאחריות הפקח/בקר ליצור הפרדת מטוסים. בשלב זה, בד"כ הוא יבקש ממך להוריד מהירות ל כ 200-180 קשר. לעניין הגילופין... רובנו טייסים מאד אחראיים ובטיחות הטיסה (להבדיל מנהגים רבים בכביש) בראש מעייננו. רובנו גם מאד אוהבים את התחום ולא נסתכן בעשיית שטות שתגרום לנו לביטול האפשרות להמשיך לטוס. לפני כמספר שבועות חרגו שני טייסים (מדריך ותלמיד) והגיעו בטעות לאזור שכם. הבקרה הצבאית התלוננו ורשיון הטיסה של המדריך נשלל במקום. מקווה שהעניין ברור יותר אם אתה זקוק למידע נוסף אל תהסס לשאול.