עגלת נכים חשמלית בשבת

צלף

New member
עגלת נכים חשמלית בשבת

עגלת נכים חשמלית בשבת הרב ישראל רוזן אחד היישומים ההלכטכניים החשובים ביותר בעיני חברי מכון ´צומת´ הוא פתרון הלכטכני לשינוע בשבת של כסא חשמלי ממונע, לנכים ולמוגבלים. הבעיה מוכרת וידועה; עולמנו המודרני משופע באביזרים טכנולוגיים הנועדים להקל על חיינו. הנזקק לכסא חשמלי ממונע, בהעדר יכולת להלך ברגליו, יכול לחוש עצמאי ולא ליפול למעמסה על סביבתו. כסא חשמלי ממונע מאפשר לו יכולת תנועה ואי-תלות. השבת היורדת לעולמנו, ומאירה באור של קדושה ומנוחה, הופכת בעיני הנזקק לכסא חשמלי ממונע, ליום של עגמומיות ומצוקה, במקום יום של עונג ושמחה. עצמאותו ניטלה הימנו! זו הסיבה שמכון ´צומת´ נקרא ע"י גדולי רבותינו, ובראשם הרש"ז אוירבך והר"ש ישראלי זצ"ל, לפתח פתרון הלכטכני, מתוך התחשבות בנסיבות האישיות הקשות. ואכן, הפתרון הוצב על שלחנם של פוסקי הדור וזכה לברכה ולהסכמה. אלמנט ´מראית העין´ של ´נסיעה בשבת´, נפתר באמצעות שילוט בולט ופרסום ציבורי. כיום מהנדסי מכון "צומת" מסוגלים להציע ציוד-שבת למרבית הכסאות הממונעים. רבים-רבים משבחים אותנו מדי שבת בשבתו, וכמובן כל בני משפחותיהם. חשוב לציין כי סידור השבת מוגבל למי שלא יכול ללכת בצורה סבירה. מאידך, לאדם כזה מותר השימוש במנגנון ההלכטכני גם למטרות חברתיות, ולא רק לצרכי מצוה, כתפילה ושעורי תורה. לפרטים: מכון ´צומת´ 02-9931442, פקס 02-9931889 הופיע בעלון פרשת השבוע - משפטים
 

Brendan

New member
לא הבנתי את הרעיון...

יש "פטנט" שמאפשר לעשות שימוש בכיסא גלגלים ממונע בשבת או שהרבנים הוציאו פסק הלכה המתיר, במקרים מסוימים, לחלל את השבת? במידה ומדובר בפטנט, תוכל לפרט קצת על הנושא. הבנתי שיש גם טלפון שאפשר לעשות איתו שימוש בשבת וזאת לצורך חירום בלבד או פיקוח נפש. אגב, מה ההלכה בנוגע למכשירי שמיעה? הרי שהמשתמש בהם נהנה. בכלל, ניראה לי שיש מקום להביא כאן פירוט של המכשירים, מוצרים וכ"ו אשר הותאמו לשימוש בשבתות ומועדים.
 

צלף

New member
אנסה להסביר ממה ששמעתי (על רגל אחת)

הבעיה בהדלקת מכשירי חשמל שאתה גורם הדלקה אם אתה לוחץ על כפתור. אבל אם אין מתח חשמלי בחוט ואתה מכוון את הכפתור למצב on או off לא שינת דבר ולא ביצעת חילול שבת. כמו כן ע"פ התורה ולהלכה אין חילול שבת בשינוי מתח כל עוד אתה לא גורם שינוי בעוצמת אור של נורה שמאירה במכשיר שמיעה למשל אסור לכבות ולהדליק אותו - אבל מותר לשנות את עוצמת הקול. וזה מה שאני עושה בשבת אינני מכבה את המכשיר אבל משנה את עוצמת המכשיר בהתאם לרעש הסביבתי. לגבי כסא חשמלי - אני משער שהכיסא מופעל באותן עקרונות. אם צריך לנוע או לנהוג זה רק שינו במתח של בקרים מסוימים. ואם יש תהליכי כיבוי והדלקה בתוך כיסא חשמלי אזי ישנו בקר חשמלי שלפעמים נותן (במחזורי זמן) מתח במפסק ולפעמים לא, והמשתמש לוחץ על המפסק מתי שאין מתח. מה שתארתי מתאים לכל המכשירים לשבת שהמכון מפתח - כמו טלפון בשבת, או מכוניות להנעה בשבת (לצרכים בטחוניים). למי שקורא את זה אני מדגיש - במקרים של פיקוח נפש זה מאפשר שימוש בכל מכשיר אלקטרוני כלשהו בשבת, כל מה שתארתי למעלה מיועד למקרי ביניים של איכות חיים. עם השיטות למעלה אפשר להפעיל תחנות חשמל ומשאבות מיים ומדינה שלמה בשבת. אין בזה היתר להפעיל טלויזיה או סתם סטריאו בשבת (שהודלקו לפני שבת) בגלל העיקרון של לתת אופי רוחני לשבת שניבדל מיום חול, אני שמשתמש חופשי במכשיר שמיעה לא נוגע בשום מכשיר חשמלי אחר בשבת...
 

צלף

New member
ופתאום חשבתי - זה עולה כסף...

טוב יש גמ"חים למעונינים וזה רק בעיה טכנית... למי שמעונין בהסבר מפורט יכול לגלוש לאתר צומת: במיכשור הלכו טכני יש עבור כל מכשיר חשמלי הסבר
 

Brendan

New member
מהידע המצומצם שיש לי בנושא...

אני יודע שהאיסור להדליק מכשיר חשמלי נובע מין העובדה שבהדלקת מכשיר כזה יש פעולת יצירת "יש מאין" וזו מקבלת ביטוי ביצירת מעגל חשמלי סגור כאשר זה לא היה קיים טרם ההדלקה. היות וכך, סגירת מעגל חשמלי היא פעולה בחזקת יוצר משהו חדש שהיא פעולה אסורה בשבת.נישאלת השאלה- האם נושא המעגל החשמלי שניסגר הוא זה שהפטנט הצליח לעקוף ומכאן לקבל את אישור הפוסקים בנושא?
 

צלף

New member
תשובה - מותר לסגור מעגל חשמלי כאשר.

כאשר אין מתח חשמלי ברשת. ומה שקורה שאחרי שסגרת מעגל חשמלי, יש סורק אלקטרוני שסורק (נגיד כל שניה או שתיים) את המעגל (הסריקה עצמה לוקחת אלפית שניה) וברגע שהוא מזהה שהמעגל נסגר (או נפתח) הוא מבצע את הפעולה המתבקשת... לגבי קבלת העיקרון ההלכתי: יש שני מכונים לפתרונות טכנולוגיים הלכתיים להפעלה בשבת הראשון זה מכון צומת, והשני זה מכון לב בראשות הרב יצחק הלפרין. העקרונות מקובלים על כל המחנה הדתי הציוני - ואני מניח גם על חלק מהחרדים, עד כמה החרדים מקבלים את פיתוחי המכונים אין לי בקיאות בנושא הזה...
 

swfm

New member
רב באנגליה אסר על נכה...

לבוא לבית הכנסת בשבת עם כסא גלגלים חשמלי. זה היה לפני כמה שנים, וחבר שלי משם פנה אלי לעצה. מצאתי לו פחות או יותר את הכתובות המופיעות בשרשרת ההודעות, אך אני בז לכל מי שעושה מזה עניין. הנושא של ה"ניצוץ" נובע, לדעתי, מהמאמץ שהיה כרוך בימי קדם בהדלקת אש. היום זה כבר לא רלוונטי - הרבה יותר קל להגיע לבית הכנסת ברכב מאשר ללכת קילומטרים ברגל וגם לא צריך להפעיל את הסוסים בשביל זה... המשך הדיון ההלכתי מתאים לפורום אחר. תחשבו כמה גמ"ח אפשר היה לתת בכספים שמשקיעים ב"פתרונות ההלכתיים" האלה (מחקר ויישום)!
 

צלף

New member
זאת לא שייך לך

הסיפור הזה שייך לאלו שדתיים שרוצים לקיים את מצוות התורה. ולכם כל השקעה כספית באמצעים זאת השקעה באיכות חיים. גם להשקיע בנגישות בפארקים או במלונות זה עולה כסף אבל זה חלק מהזכויות לאיכות החיים. דרך אגב שמעתי מהרב רוזנשטיין שבאנגליה עשו תפילה מיוחדת בשבת לחרשים תוך שימוש ב- Loop (לארץ זה עוד לא הגיע)
 

swfm

New member
ההשוואה לא מקובלת עלי!

הצורך בנגישות לאתרים ציבוריים הוא מוחשי ביותר. הוא תנאי להפחתת פערי היכולת בין נכים לאחרים ותנאי לעצמאות מרבית של הנכים. לכן אין צורך להתנצל כאשר מבקשים השקעה ציבורית בנגישות, כפי שהבינו לפנינו בארצות נאורות. לעומת זאת, המגבלות שדתיים לוקחים על עצמם הן עניין של מסורת או פולחן (ובעצם, כפי שכבר רמזתי, חוסר יכולת של רבנים להתאים את ההלכה לעידן המודרני). לכן אינני רואה הצדקה לממן עקיפת מגבלות כאלה מכספי ציבור (אין בעיה, כמובן, עם תורמים שיודעים במה מדובר). אנשים קיצוניים עוד יותר יגידו לך שההגבלות האלה (למשל בנושא כסא גלגלים חשמלי ומעליות בשבת) הן מום שאדם מטיל על עצמו במודע ולכן זו בעיה שלו ולא של כלל הציבור (החופשי ברובו עדיין)! אני מציע להעביר את הדיון לפורום "דתיים חילוניים". כאן עדיף לעסוק בבעיות האמיתיות של הנכים!
 

AYELET1

New member
אבל swfm ...

חופש הפולחן והדת הוא אחד מעקרונות היסוד בדמוקרטיה! (וזה אגב, מנקודת ראות של אדם אתיאיסט לחלוטין!) וזכותו של אדם נכה, שחונך לכך מרגע שנולד, לשמור על השבת (עם סייגים מסויימים מ א ד\ ). מכיוון שהטכנולוגיה מתקדמת (כפי שאת עצמך ציינת) , יושבים מבינים בנושא על המדוכה, ומחפשים פתרונות. גישה לפארקים , א י נ נ ה תנאי הכרחי לקיומו הנורמלי של אדם מוגבל בניידותו. בכל אופן לא יותר מקיום השבת אצל חברו המאמין! 2 הנקודות הללו שייכות לאיכות החיים ממנה יהנה האדם. איכות חייו של אדם דתי תיפגע מאד, אם תאלצי אותו לחלל שבת (ושוב - בסייגים מסויימים מאד). לך (וגם לי, כאמור), לא תיפגע איכות החיים כהוא זה כתוצאה מבעיות הלכתיות, לאדם מאמין, שאלו מושגי היסוד שקיבל מרגע לידתו, היא תיפגע קשות! נסי לדמיין נקודת מבט אחרת קצת...
 

AYELET1

New member
ותוספת לסוף הדברים:

בדיוק כמו שאיכות חייו של חילוני עלולה להפגע, אם לא יורשה להיכנס לפארקים בשבת, יום המנוחה והבילוי שלו.
 

צלף

New member
באמנת כנרת וגם בהצעות מימד והקיבוץ

הקיבוץ הדתי, הוצע בראשי פרקים להסכמה לאומית שיותרו פעולות בידור ופנאי בשבת כולל ההסעות (חוץ מאזורי מגורים). אבל כל פעילות מסחרית ויצרנית אחרת בשבת תאסר.
 

swfm

New member
חופש הפולחן חשוב מאד.

אני מתנגד למימון חופש הפולחן ע"י ציבור משלמי המיסים. אני בז לרב שאסר על נכה עם כסא גלגלים חשמלי לבוא לבית כנסת בשבת. הרעיון המקורי של יום מנוחה בשבוע הוא נשגב ביותר. הבעיה היא שאף רב לא מסוגל להרים את הכפפה של התאמת הפרטים הקטנים של הנושא לעידן המודרני (למשל בעיית הניצוץ).
 

צלף

New member
גם דתיים משלמים מיסים

כמו כל אזרחים אחרים - ולכן הם זכאים לפעולות עזר כמו כל אזרח אחר. חוץ מזה אינני יודע וגם אתה לא יודע למה הרב פסק כך צריך לברר היטב על המקרה לפני שבזים. במיוחד שישנם הרבה יהודים בחוץ לארץ שנוסעים בשבת לבתי כנסת אורתודוכסיים. וחוץ מזה זכותי לא להדליק אור בשבת וגם לא לנסוע בשבת...
 
למעלה