עדיין בדיון...

נושא לדיון - הפעלות חד פעמיות.

כל מי שמתעסק בתחום מכיר את הדרישה להפעלות חד פעמיות באוירה קלילה. בכלל זה ניתן למנות ימי הולדת עם בעלי חיים, פעילויות בקייטנות, הפנינג רחוב ועוד. הדרישה היא בדרך כלל לפינת ליטוף או תצוגה מרשימה ללא הרבה "דיבורים מיותרים". האם יש ערך חינוכי לפעילויות שכאלה? כיצד ניתן להקנות להן ערך מוסף?
 

katam

New member
אילן אפשר לשאול שאלה ?

בגלל שנושא זכויות בעלי חיים הוא מדמי. האם החיות לא סובלות ? אם כל האהבה שלי לבני אדם אני חושבת שצריך להגן גם על זוכויות בעלי החיים. אורלי
 
זו אחת הדילמות.

האם ניתן לעשות את זה בלי שבעלי חיים יסבלו? האם מותר להציק לחייה עד גבול מסויים? מהו הגבול? האם יש בכלל טעם בפעילות כזאת, גם אם בעלי החיים לא סובלים כלל? האם יש אפשרות לצקת תוכן חינוכי לפעילות בנתונים הקיימים?
 
אווו שאלת המאה

שלום לכולם- אני דנה ואני סטודנטית לחינוך וסיוע באמצעות בעלי חיים (או טיפול באמצעות בעליי חיים). השאלה שהעלת אילן, היא שאלה שאנו בחוג דנים בה ללא הרף. כי למרות הטיפול המסור והאהבה שאנו מרעיפים על בעלי החיים בפינות החי- אין להתכחש שהן סובלות, ושהן היו מעדיפות שיניחו להן לנפשן.אך מצד שני, אני מנסה לדמיין מה היה אילו לא היו פינות חי בבתי הספר או פינות ליטוף וכדומה- ונראה לי שאז היו הילדים והוריהם מרוחקים מבעלי החיים, פחות מודעים לצרכיהם ופחות רגישים לכך שגם לארנבונים ונחשים יש נפש חיה (ואני כבר לא מדברת על התרומה שהייתה נחסכת מהילדים). אמממ פינות ליטוף אני לא ממש אוהבת אבל אם הן קיימות חייבים לחסוך כמה שיותר סבל לבעליי החיים: לקבוע שעות פעילות מוגדרות ומועטות, לדאוג לכך שלא ילטפו/יעבירו/ירימו רק בעל חיים אחד במשך זמן רב אלא לערוך רישום מוגדר ומובן מתי נלקח בעל חיים כמה זמן לוטף וכדומה ועל ידי כך להקפיד שכל בעל חיים יקבל את המנוחה הראויה לו (לדוגמא נחש לא יכול להיות מחוץ לכלובו זמן ארוך- זה לא טוב לו). בימים אילו אני עושה עבודה סימנריונית כשהנושא שלה הוא "האם שילוב בעלי חיים בבתי ספר מקדם אמפטיה/כיצד שילוב בעליי חיים בבתי ספר מקדם אמפטיה אם בכלל" ובעבודה זו מודגשת התרומה הרבה של בעליי חיים לילדים שמהם צומחים אנשים טובים יותר- ככה שהדילמה תהיה לפחות לי קיימת תמיד, ותעמוד תמיד מול השאלה מה היה קורה ללא פינות חי.
 
תרשו לי לחדד את השאלה.

אני מסכים עם דנה. אבל, הדילמה כאן נוגעת במקרים ספציפים כפי שאפרט להלן, ולא בכלל בפינות חי בבתי ספר (על כך דנו ועוד נדון). הדילמה שהעלתי נוגעת להפעלות חד פעמיות "קלילות" ומעבר לנושא הסבל של בעלי החיים אני רואה בעיה בעצם קיומם ובתועלת החינוכית שלהם. אתאר בקצרה מצב: ביום ההולדת של חגית הופיע קוסם. ביום ההולדת של לילך הופיע ליצן. והנה ביום ההולדת של אורלי מגיע האיש עם החיות... (ותודה ל"ותיקי" הפורום שתרמו את שמותיהם
) הילדים באוירת יום הולדת - קופצים משתוללים, ומחכים לממתקים. ההורים מפטפטים ומצפים לבידור קליל. ילדת היום הולדת היא המלכה היום על כן היא רוצה להחזיק כל הזמן את הנחש ולא לעזוב אותו לרגע. ההורים שלה מצפים לתמורה על הכסף ששילמו. המדריך עומד מול כל אלה ומנסה לספר על השריון של הצב. את הילדים זה לא מעניין, הם רוצים לשחק בצב. כנ"ל בהפעלה בקייטנה. כנ"ל בהפנינג רחוב. כנ"ל בפעילויות דומות. האם אפשר לצקת תוכן חינוכי לפעילויות מהסוג הזה?
 
בדיוק התכוונתי להתחיל שירשור

כזה !! אז
אילן ! דעתי בענין נחרצת וקיצונית (אולי). אני נגד במלוא מובן המילה. אין שום הצדקה ואין שום יכולת לצקת פה ערך חינוכי. אני רואה את ימי ההולדת הנ"ל כסותרים לחלוטין את התכנים האמיתיים שאני מלמדת בחוגים שלי: כבוד לבע"ח, ליטוף עדין, שמירה על שקט ליד החיה כדי לא להבהילה וכו'. ימי ההולדת האלה נותנים לגיטימציה לילדים לעשות בדיוק ההיפך. הייתי עם הבת שלי לפני כמה חודשים ביום הולדת בו הליצנית הביאה איתה כמה חיות אומללות שנועדו לשעשע את הילדים בקטעי המעבר. סליחה על ההצנעות, אבל לשמחתן של החיות הייתי שם... הילדים התנפלו על הארנב והאפרוחים וכמעט רמסו אותם לחלוטין. לנחש הליצנית קצת יותר דאגה (טוב, עולה יותר). אקצר את הטראומה שעברתי שם ואומר שאחרי דקה או שתיים שניסיתי לשתוק ולשמור את מעמדי כאורחת שם, נשברתי והודעתי לליצנית הנכבדת שאם החיות לא מוחזרות לכלוב מיד, אני מגישה נגדה תלונה במשטרה! מאז נכחתי בעוד שני מקרים כאלה שנגמרו בצורה דומה. בצורה חד משמעית, אין דרך הומנית להפעיל פינת ליטוף, לא בימי הולדת ולא בחוות הליטוף הצצות להן כפטריות אחרי הגשם. אתמול היינו בחוות ליטוף וראינו כבשים ועזים שהסתובבו חופשי והיה אפשר ללטף ולהאכיל. היה מקסים. בעוד מקום מרווח ומגודר היו ברווזים ותרנגולות שהיה אפשר לזרוק להם אוכל אך לא ללטף. אבל כמובן שחייבים להצדיק את השם "חוות ליטוף", נדחקו שם בכלוב ממוצע לחלוטין עשרות אפרוחים, שרקנים וארנבים ולידם ערימה של סלסלות פלסטיק קטנות. ילדים באו , שלפו חיה מתוך הכלוב ותקעו אותו בפלסטיק . כמעט ולא היתה השגחה. היו חיות שנשמטו מהפלסטיקים ונפלו לריצפה, היו אפרוחים שחטפו מנת אוכל בראש מילדים בני שנתיים ש"האכילו" בלי השגחה. דיברתי עם בעל המקום שנזף בשני התיכוניסטים שישבו ובהו בילדים, במקום לדאוג לרווחת החיות. במקומות האלה בהם פועל הגורם העיסקי ולא טובת החיות, לצערנו לא נראה ימים טובים יותר. עלינו כמקורבים לנושא לקחת את זה אישית ובמידת הצורך לאיים בתלונה. אני לא אדם אלים פיזית או מילולית אבל לצערי נכחתי לדעת שאין ברירה.
 

**לילך**

New member
אני נגד כל פעילות שגורמת סבל לבע"ח

כיון שרוב בעלי החיים ממש לא נהנים מנסיעות ונדידות ממקום למקום, הנסיעות עצמן גורמות להם סבל רב, ניידות בכלובים צפופים, טלטלה וחוסר שיגרה,כל פעילות ניידת שמעבירה את בע"ח ממקום למקום, שוברת את השיגרה ומניידת אותם הלוך וחזור תוך חשיפה לקהל שונה ומשונה בהחלט פוגעת בהם.זה כולל מופעים חלטוריסטים, קירקסים ופינות ליטוף ניידות. לכן התשובה שלי הוא לאו מוחלט, נגד נגד פעילות ארעית ומופעי בע"ח מסוגים שונים. יש פעילויות שבהם ניתן לקרב בין ילדים או קהל אחר לבעלי חיים ועדיין לא לגרום להם סבל אלא לתרום גם לבע"ח למשל: ביקור במכלאות של חתולים וכלבים, ליטוף וטיול עם הכלבים או ליטוף החתולים, טיפול בהם במקום בו הם נמצאים בלי לנייד אותם, אלה סוגים של פעילויות שמצד אחד מאפשרות קשר ומצד שני תורמות משהו חיובי לרווחת בעלי החיים ולא גורמת להם סבל. אולם יש חריג אחת לדברי, אם יש בעלי חיים שנהנים מהנסיעות, ההופעות וכל הבלגן הכרוך בכך, אני מאמינה שבודאי יש כאלה שנהנים מכל העסק כמו אנשים שאוהבים שואו, אז אין מניעה, השאלה שלי שוב היא: כיצד מודאים שבעלי החיים נהנים להופיע, נהנים לנסוע ולא נפגעים מזה....
 

katam

New member
מסכימה עם לילך

מה שמנחה אותי בחינוך ילדי זה לחופש נולד. כלב נהנה מילטוף. הכלבים שלי באים כדי שילטפו אותם מכוון שאין לי ולא היה לי חתול אני לא יודעת איך הם מתנהגים. ארנבים עכברים מקומם בטבע. לפני כשבוע הביאו לבית הספר של בני נחשים, חמור עז וגדי. אני סרבתי ללוות את בני בגלל שהפעילות לא נראתה לי. היצעתי לבני גם לא ללכת אבל הוא סרב. העז בכתה כי הרחיקו אותה מהגדי ואחר כך ברחה. הנחשים ברחו אבל בסופו של דבר נתפסו. מה שנשאר לבני מאותה פעילות זה מראה העז הבוכה. לדעתי כל הפעילות היתה מיותרת. אני אישית לוקחת את ילדי לחי בר בכרמל לפרויקט ההשבה. פעם לקחתי אותם לבית מחסה לחמורים. אין לי ספק שלד נהנה מאד מללטף ארנבת אבל! החינוך לזכויות בעלי חיים חשוב יותר וברוח זו אני חושבת שצריך לחנך את הדור הבא אורלי
 

מייקלס

New member
חד משמעית, מיותר בעיני.

שלום לכולם
. קפצתי לבקר ונתפסתי. (ותודה ללילך שהפנתה את תשומת ליבי לפורום חשוב זה) לדעתי אין שום מקום לבעלי חיים בשאו ביזנס,ימי הולדת, ואפילו "הפעלות" חד פעמיות. לא רק שלא ניתן להעביר שום מסר חינוכי בארוע שכזה, נהפוך הוא, המסר המועבר לילדים הוא שבעלי חיים מיועדים וקיימים אך ורק כדי לבדר ולספק את סקרנותם. כשבני הצעיר היה בגן, היתה מגיעה אליהם אחת לשבוע בחורונת חביבה עמוסה כלובים, ומעבירה שעה להכרות עם האובייקט השבועי. שמתי לב שבני התחיל לחפש מיני תירוצים שונים כדי לא להגיע לגן באותו היום. מסתבר שהיה מעביר את השעה במלחמה מתמדת עם שאר הילדים רק כדי שיניחו לבעלי החיים לנפשם. השעה השבועית הפכה לסיוט עבורו. בדיוק מהסיבה הזאת אין לי בבית דגים, תוכים, או מכרסמים. המנעות זו מהחזקת בעלי חיים אסירים בביתי, לא מונעת מילדי להחזיק ללא חשש חרגול מזדמן או זיקית, וגם הקיפודים בחצר זוכים לברכה יומית בתוספת מעט מזון. אפילו הגדר החיה מסביב לבית צומחת לה פרא בעונה זו, מחשש לפגיעה בקיני הציפורים. (בעיקר הצופיות). לטעמי, יש צורך להעביר שעורי חינוך מיוחדים הרבה לפני שבכלל מפגישים את הילדים עם בעלי חיים. בעידן המטורף שלנו יש להסביר לילדים שלא כל דבר מיועד ל"שימוש" או "הפעלה"
 

Ella Bella

New member
זאת אני (חגית) בכינוי חדש ../images/Emo13.gif

קצת חורה לי העליהום שמתרחש כאן גם על הדרכות הטבע. בואו בלי הכללות כי אם הייתם הדרכה שלי הייתם רואים מסר אחר לגמרי שמועבר לילדים. גננות סיפרו לי על מדריכות שהיו מגיעות להפעלה עם 20 אפרוחים בני יומם ומניחות לילדים לרדוף אחריהם (ומן הסתם גם לרמוס). אצלי הדגש הוא על כבוד החיה לפני הכל. אין רמיסה או ליטוף גס. יש שקט ועדינות. אני כמובן לא מתכוונת להתנצל כאן על עבודתי שאני רואה בה פן טיפולי ושליחות. רק דבקה בעמדה שכשעושים את זה לא כענין עסקי או בידורי אלא בכבוד הראוי לו, דברים נראים אחרת. מייקלס, צר לי על בנך שנאלץ להיות חלק מפעילות הרסנית כזאת ולבי נשבר גם על סיפור העז והגדי.
 
אז ככה

קודם כל אני רוצה לציין שהבנתי את השאלה ודברי היו מכוונים כלפיה-הוספתי את עניין פינות החי כי אני רואה הרבה קוים מקבילים בין פינות הליטוף לפינות החי בבתי ספר. ולעצם העניין- מאוד קל להגיד אני נגד וכמובן שהאינסטנקט הראשון שלי גם צורח להפסיק עם פינות ליטוף בעיקר כאלה שעוברים ממקום למקום כי אז בסבל של החיות רק גודל- אבל מצד שני אני חושבת שיכולה להיות תועלת לכלל בעלי החיים כאשר יוצרים קירבה שכזו בינן לבין הילדים. המגע עם בעלי החיים גם באופן חד פעמי יכול להוליד דברים טובים רבים אך כמובן שכמו שכבר ציינתי חייבים לשמור על כללים ברורים שדואגים קודם כל לרווחתם של בעלי החיים. אני חייבת להגיד שעדיין אני נוטה יותר להתנגד לסוג פעילות שכזו ואין שום סיכוי שאני אי פעם יבצע דבר שכזה אבל עדיין אני מנסה להסתכל גם על תועלת- זה הכל תלוי באדם שאחראי על בעלי החיים.
 

מייקלס

New member
היי חגית (תתחדשי על הכינוי)

אין שום כוונה לעשות עליהום אישי על אדם זה או אחר. פשוט עניין של ראיה וגישה שונה לכל נושא כיבוד החי. למעשה, אני משוכנעת ש 99% של המדריכים דואגים ומטפלים בבעלי החיים שברשותם בצורה הטובה ביותר לדעתם. אין לי ספק שאת מבצעת את עבודך מתוך תחושת שליחות אמיתית, ואני מאמינה שאת משתדלת להעביר את המסר בצורה המכובדת ביותר. אני פשוט מאד רגישה ואולי אפילו מעט קיצונית, לא מסוגלת לגדל בעלי חיים בכלובים. זה פשוט נראה לי לחלוטין לא הגיוני שבעל חיים יבלה את כל חייו סגור ותחום על שטח שאנחנו (הגזע העליון?) החלטנו שמתאים לו.
 

מייקלס

New member
ובהמשך למה שכתבתי,

המסר החינוכי שאני משתדלת להעביר לילדי הוא שמקומם של כל בעלי החיים הוא בטבע, ולא בכלובים. גם אם "נורא בא לנו ללטף" או לגדל "כזה". אין לנו זכות להחזיק בעל חיים כלוא רק משום שאנו יכולים. אני עדיין משוכנעת שהמסר שמועבר לילדים בפינות ליטוף או הדרכה בגן/בית הספר הוא שגוי, ולא בהכרח גורם להבנה לצרכיהם של בעלי החיים. את המסר ניתן להעביר לדעתי גם בדרכים אחרות.
 
דעתי

אתייחס לשני נושאים בנפרד - ערך חינוכי של הפעלות חד-פעמיות וסבל של בעלי חיים בנסיעות ובכלל (גם בנוגע להפעלות קבועות דוגמת חוגי טבע בגני ילדים) הפעלות חד פעמיות אין ספק שערכן החינוכי של הפעלות מן הסוג הזה מוטל בספק, כפי שתיארתי. אבל (וזה אבל גדול) לעיתים חשוב לקיים פעילויות כאלה, ולהלן דוגמא: בכל תחילת שנה מתקיימים ירידי חוגים בכל המתנ"סים והקהילות. ביריד כל מדריך מציג את החוג שלו בתחנת הפעלה במטרה לפרסום החוג והרשמה. באוירת ההפנינג, משפחות עוברות בין התחנות ומתרשמות מהחוגים. תחנת הפעלה כזאת נועדה לכישלון חינוכי מראש, אך בלעדיה לא תהיה הרשמה לחוגים ולא תתאפשר עבודה חינוכית חשובה לאורך השנה. השאלה היא, כיצד, בנתונים הקיימים, מפיקים את המירב וממזערים את הנזק? התשובה תלויה בסוג הארוע. בארוע מהסוג שציינתי קודם לכן חשוב, לדעתי, להפעיל צוות מדריכים מיומן ולא רק מדריך אחד. המדריכים יפקחו על המגע והליטופים, אך בנוסף יספרו לילדים אודות בעלי החיים ויפתחו בפניהם, בטעימה קטנה, עולם עשיר ומגוון הרבה יותר מליטוף ארנבון. סבל של בעלי חיים בפעילויות חינוכיות בעניין זה אני מסכים עם מרבית דבריה של דנה. במשפטים מסויימים "לקחת לי את המילים מהמקלדת..."
קל מאד להרים דגל ולומר - כל פעולה שיש בה סבל כלשהו לבעלי חיים - אסורה! תרשו לי לענות לטענה הזאת בסיפור (רואים שאני מורה...) היה היה ילד נחמד ומוכשר ושמו יואב. יואב גר במרכז ת"א וכל בוקר הלך לגן. בגן לא פעל חוג טבע שכן הגננת טענה, ובצדק, שהחוג גורם סבל לבעלי החיים - לארנבונים חם באוטו, לשרקנים צפוף בכלוב והנחש לא נהנה מהליטופים. יואב גדל, התפתח והגיע לכיתה א'. בביה"ס של יואב פעלה, בשנים עברו, פינת חי. אולם פינת החי נסגרה. המנהלת טענה, ובצדק, שבעלי החיים בפינת החי סובלים. לאוגרים לא מחליפים נסורת בזמן, לאיגואנה אין מים טריים תמיד וההמולה בפינת החי מפריעה לתורים. אמא של יואב חשבה לאמץ כלב. ואולם היא ידעה שהכלב יסבול. הם גרים בדירה במרכז העיר שלא מתאימה לכלבים. לא תמיד יש זמן וכח לקחת אותו לטיולים. יואב היה ילד טוב, חכם ומוכשר אך הוא גדל ללא בעלי חיים כלל, לא בגן הילדים, לא בביה"ס, לא חיות מחמד בבית ולא צופיות בחצר. לימים, נבחר לראשות עיריית ת"א. ביום בו נכנס ללשכתו חתם על צו להזרים ביוב לנחל, להרוס גבעה פורחת ולהשמיד את כל אוכלוסיית חתולי הרחוב בת"א. את טענות הירוקים הוא פשוט לא הבין. הפתרון הקל הוא, כאמור, לשלול כל פעילות שכזו. קשה הרבה יותר להכנס בעובי הקורה ולנסות לקבוע כללים וגבולות לפעילות עם בעלי חיים. אפרט, בקצרה, כמה נקודות חשובות: א. כפי שנאמר, חשוב שהמדריך יהיה מודע ומחוייב למצב בעלי החיים שברשותו, בזמן הפעילות ובזמן מנוחה. חשוב שהמדריך יהיה מקצועי וידע את צרכיהם של בעלי החיים. לצערי קיימת בורות רבה בדבר גידול בעלי חיים, ובמיוחד בדבר בעלי חיים "אקזוטים". ב. חשוב לשמור על רמה חינוכית גבוהה ולהעביר מסר של אהבה ואיכפתיות. ג. צריך להפריד בין סבל חמור לבין הפרעה קלה. כאשר המטרה ראוייה, יש לאפשר, לדעתי, הטרדה מוגבלת לבעלי החיים כגון ליטוף או נסיעה. גם אותי, אגב, "מטרידים". גם אני חוזר הביתה מוטש לאחר יום עבודה. חשוב לוודא שלא עוברים את הגבול ולא נגרם סבל של ממש לבעלי החיים. אגב, לכל אלה שמשווים את מצב בעלי החיים שברשותנו למצבם בטבע, החיים בטבע קשים הרבה יותר. רבים מבעלי החיים בטבע לא מגיעים לבגרות, הם נטרפים, מתים ממחלות וכתוצאה מעימותים עם בני מינם. זהו, בינתיים. יצא ארוך... מקווה שלא התעייפתם.
 

katam

New member
אז כך :

ליטוף בעלי חיים נותן משהוא רגשי מרגיע. כאשר אין לי מצב רוח אני מלטפת את אחד הכלבי זה מרגיע אותי. ליטוף חד פעמי של אנבת בבית ספר לא נותן כלום. אני רואה גם על ילדי את ההנאה בליטוף הכלבים. אני יודעת שאני לא אוביקטיבית אבל ...אין כמו כלב בבית (אילן אפשר לפתוח דיון איזה בעל חיים לגדל בבית ). נכון שגם אתה חוזר מהעבודה עיף אבל הבחירה היא בידך יתכן שהארנבת היתה מעדיפה את חיי החופש בחוץ עם הסכנות ולא את החיים שבהם יש ילדים מפחידים. יואב ידידינו היקר ילמד בשעורי הטבע על שרשרת המזון, מעט זאולוגיה אפשר ללמד את יואב בשעורי הסיפורות יצירות שקשורות בבעלי חיים. אפשר להביא הרצעות של המרכז לכלבי נחיה (בבית עובד הם עושים הרצעות) הרצעות של אננימוס ועוד. יואב רואה טלבזיה גם שם נחשף לבעלי חיים. בקיצור יואב יכול לגמור בית ספר להיות אוהב בעלי חיים בלי ללטף ארנבת מבוהלת. אגב הבת שלי לא זוכרת את הפעילות שהיתה בגן כאשר היתה בת 4. היום היא בת 12. אורלי
 

katam

New member
חגית היקרה ../images/Emo140.gif

אין לי דבר נגדך. אני לא מכירה אותך ולא ראתי אותך עובדת. יתכן שאצלך הכל נראה אחרת ואת נותנת כבוד לבעלי החיים ולא נותנת שיפגעו בהם. אורלי
 
תתפלאי חגית

כמה ליטוף ארנבת יכול לתרום לילדים שונים. אני חזיתי בנפלאות העבודה עם ילדים שאיתם עובדים פעם בשבוע עם אנבונים/שרקנים/אוגרים/נחשים/חולדות והשינויים שהילדים עוברים מרשימים ביותר ותורמים להבנה שלהם את בעלי החיים ולרגישות שלהם אל המושג חיים. משהו אחד זה ללמוד תאוריות ומשהו אחר לחלוטין הוא להתנסות ולגעת. את יכולה ללמד מהיום ועד מחר בספרות וביולוגיה על בעלי חיים אבל עד שלא רואים בעל חיים ונוגעים בו ואף מתקשרים אליו לא ממש מבינים. זה לא אומר כמובן שכל מי שאין לו בעל חיים הוא בנאדם רע- אבל החשיפה אליהם תורמת בצורה משמעותית. ולדברי אילן- מסכימה לחולטין עם כך שצריכים להיות כמה מדריכים בפעולות החד פעמיות בעיקר פינות ליטוף-עבודנ נכונה נהדרת לילדים, למסר החינוכי ולחיות. ועוד משהו- נכון שבאופן כללי עדיף לחיה בחוץ אבל יש תנאים אובייקטיבים כיום- וצריך לזכור שהחיות נולדות בשבי ורגילות לחיים בשבי ובניהם הליטופים, כמובן שלא כולן אוהבות את הליטוף אבל על כל חיה ניתן לראות את המצוקה ארנבונת למשל תשיל המון פרווה- כל עוד מחזיקים ומלטפים ארנבת שלא משילה את פרוותה ניתן להבין שכנראה היא לא במצוקה נוראית כל כך כפי שכמה מכם תיארו כאן. אני לא אומרת שזאת השאיפה היחידה של הארנבונת אבל גם לא צריך להרחיק ולתאר סבל שלא תמיד שם.... ושוב כל זאת תוך רגישות לצרכי בעל החיים ולשמירה על כללים שימרו כמה שיותר על רווחתן.
 

Ella Bella

New member
אה. אוקיי. אוף. איזה בילבול

דנה, לא ראיתי שהתבלבלת בשמות. איזה שירשור מוזר יצא מזה ...
 

gaichuk

New member
מסכים עם הרוב (בעיקר החלק בסוף)

אבל צריך לזכור שהחיות שהיום בשבי,נלקחו בשלב זה או אחר מהטבע. בין אם הן עצמן או הוריהם (או הורי הוריהם....) (כ"כ הרבה הור הור, אני נשמע כמו תור)
 
למעלה