עדכון מחינוך ביתי

sarit32a

New member
עדכון מחינוך ביתי

יום רביעי: נפגשנו עם עוד שתי משפחות מהחינוך הביתיונסענו יחד לים. היה פשוט כייף נעים ונינוח. כרגיל כשצריכים להפרד הילדים מקטרים רוצים עוד מהיחד. אחה"צ לאריאל חוג קרקס אומנותי, בזמן שהיא בחוג אלון נפגש עם חבר. בערב שיחקו ברופא, אני הייתי החולה ( היה לי על באמת לחץ דם גבוהה מאוד) מעבר למשחק הם ישבו לידי אריאל עיסתה לי את הרקות ואלון ליטף וזה היה כל כך מרגיע שבטוחה שעזר להורדת ל.ח.ד. והבוק (יום חמישי) המשיכו במשחק הרופא/חולים אך היום בשכלול היו צוות מוטס שכלל שיחות עם מגדל פיקוח בקרקע
שיחה שכללה מושגים כמון: צפון, דרום וכו... ובהנחתי ( שיעור קטמטן
) דרום מזרח , וכו... המשחק ערך 5 שעות עכשיו ישבנו כ10 דקות על משמעות סימני הפיסוק . ונאחל לנו בתאבון שעת הארוחה הגיעה. סתם יום של חול בחינוך ביתי. גמר חתימה טובה
 
איזה כיף לכם! + חומר למחשבה

ושאלה שאני תוהה לגביה גם בעקבות כמה מדיווחייך הבאמת מלבבים וגם בעקבות החינוך הדמוקרטי- האם יש איזו רתיעה מכל נושא שלומדים גם במערכת הרגילה? האם המינון של 5 שעות משחק ו10 דקות "לימוד פורמאלי" מכוון מצידך? מצד הילדים? זה סוג של "מס" שאת משלמת לנורמה? אני בעד לתת למשחק וליצירה מקום חשוב לא פחות מזה של הלימוד העיוני ובטח יש כאן גם סוג של "אפליה מתקנת" לעומת החינוך הרגיל אבל האם הלימוד העיוני לא מפסיד? יש לי תחושה שלפעמים במערכות אלטרנטיביות הלימוד שכולל ספרים, טקסטים, ידע פורמאלי וכו' נדחק לפינה ומציץ רק במינון נמוך. למה בעצם? אני מסכימה לחלוטין, כאמור, שהמשחק והיצירה חשובים לא פחות. לא בטוחה שהם חשובים יותר ונראה לי שיש מקום לכולם-גם לתחומים מסורתיים יותר. מה דעתכם? שרית-אני ממש לא מתייחסת רק למה שקורה אצלכם, פשוט "לקחתי טרמפ" לתהיה רחבה יותר
ותרגישי טוב!
 

sarit32a

New member
למשל ../images/Emo13.gif

דרקונית אתן לך דוגמא: רציתי ללמד את אריאל גימטריה, הייתי בטוחה שזה יקח זמן לא מועט אך מכיון שהיא ואני יושבות ואין גירויים/הפרעות סביב תוך 10 דקות היא הבינה וכבר כתבנו זו לזאת מכתבי בגימטריה (והיא ילדה רגילה לא איזה גאון) כנ"ל היה עם מחזור המים בטבע. מה שאני מנסה לומר שאצלי לפחות יש דגש אומנם קטן אבל יש על לימוד עיוני למשל שהיינו בים אריאל קיבלה 50 ש"ח לארטיקים והם הלכו 3 ילדים לקנות ואמרתי לה לכל ילד ב5 ש"ח ושאלתי אז כמה עודף? שיעור חשבון קטן על אם הדרך
. שילחקנו מחבואים ולספור לימדתי את אלון לספור במספרים זןגיים, זה לתפוס טרמפ על מצב ול"השחיל " דרכו עוד ידע. הזמנים לא מכוונים מאף צד, זה פשוט זרימה של הדברים למשל אתמול אלון לא רצה בכלל "לילמוד" אז הוא לא למד. אנחנו זורמים עם הדברים, הלימוד נעשה כל היום באלף ואחת דרכים. גמר חתימה טובה.
 
ברור../images/Emo13.gif

בטח שהלמידה היעילה והנכונה ביותר היא למידה תוך כדי, מתוך החיים וההתנהלות הטבעית אבל לא התכוונתי לכך בדיוק. השאלה היא האם האנטי כלפי המימסד לא מוביל לכך שלמידת נושאים "מימסדיים" מקובלים נתפסת כפחות חשובה. אשמח לשמוע גם מאנשי הדמוקרטיים( בלתי מלוטש...) כי מעניין אותי האם התרשמותי נכונה.
 
גם אם הוצאת הילדים מהמערכת יכולה

להיתפס כאנטי ממסדית, וגם אם שיטת הלימוד החופשית יכולה להתפס ככזאת, הרצון שלנו לראות את ילדינו מצליחים לא יאפשר לנו להפקיר את לימודיהם. מה כן? יש מקצועות שנמצאים במערכת הממסדית ושאולי לא יזכו למענה רחב בבית. למשל: בכל הקשור למסורת ויהדות - אופי הבית מאוד משמעותי. בבית דתי הם ילמדו המון, ובחילוניים - זה משתנה. הסטוריה - שוב, תלוי איזו חשיבות מייחסים ההורים לידיעת היסטוריה. זה נכון גם לתחומים אחרים. לעומת זאת, יש ילדים רבים שבוחרים תחום התעניינות ומעמיקים בו למרות שהוא רחוק מלהיות חלק מתכנית הלימודים הממסדית. מי באמת קובע מה חשוב ללמוד? מי באמת קובע מה הילד צריך לדעת? זו סוגייה שמעולם לא נדונה ברצינות הראוייה לה. מה עושה את מי שבנה את תכנית הלימודים הממסדית ליודע יותר טוב ממך מה נכון לילד שלך ללמוד /לדעת? תחשבי על זה, כמה מקצועות למדת את בידיעה שלא יהיה להם שמוש מעבר לביה"ס ולמבחן? מה יעשה נגר חילוני עם תושבע או גמרא? מה תעשה הספרית עם חשבון דיפרנציאלי? והאומן? כמה דברים מיותרים עבורו? זה נכון גם באקדמיה. מה לו להיסטוריון ולחקלאות? מה לו למתמטיקאי ולספרות? ידע כללי? מי שרוצה לדעת, יילמד ללא בי"ס את כל מה שמעניין אותו. מי שלא רוצה לדעת, לא יעזרו לו המורים, לא יעזרו לו השעורים, ולא יעזרו המבחנים הציונים ותמריצים מיותרים אחרים - הוא לא יידע!! למה שתעשי זאת לילדייך?
 
לא לכך התכוונתי

אני מסכימה לחלוטין שיש בבתי"ס גם הרבה ידע מיותר בכלל או מיותר לתלמידים ספציפיים בפרט. אני ראיתי בתי"ס דמוקרטיים שבהם מתוך רצון להראות שמקצועות כמו אמנות, נגרות, גינון, בישול, דרמה, מוסיקה וכו' חשובים לא פחות ממקצועות כספרות,אנגלית, תנ"ך , מתימטיקה וכו'- (הנחה שאני מסכימה לה לחלוטין), נוצר מצב הפוך בו הקבוצה הראשונה שציינתי מקבלת הרבה יותר פוקוס, משאבים,שעורים, מרכזים וכו' והלימודים היותר "עיוניים" נדחקים לשוליים. אגב, דברייך מחברים אותי לדילמה שאני מתלבטת בה זמן רב לגבי חינוך אלטרנטיבי- בין חופש לבין בורות. אני נגד ללמד ילד חומר שהוא לא מתעניין בו אבל מודה שאני נחרדת מגילויי בורןת בוטים- למשל תלמידי תיכון שלא הכירו את המושגים פרק, פרשה ופסוק בתנ"ך. בורות, באופן כללי מפחידה אותי. אני לא חושבת שניתן או צריך להרכיב רשימה חד משמעית של ידע "חשוב" ו"חיוני" אבל חשוב בעיניי לחשוף את הילדים, בכל גיל ובכל הקשר למקסימום תחומים ,עניינים ,מושגים וכו'. ואגב, עדיין אין לי ילדים....
 
דרקונית

עניתי לך תשובה ארוכה כאורך הגלות, אבל "תפוז" התעלל בי ולא העלה אותה משום מה לפורום.... יחד עם זאת, היא נמצאת בכרטיס האישי שלי, ותוכלי לקרוא אותה שם. מצטער...
 
בלתי מלוטש, תעתיק אותה להודעה חדשה

יש לנו ב
מפלצת. קוראים לה מפלצת הפורומים. לפעמים היא מהתלת בנו ושולחת את ההודעה לכרטיס ולזיכרון אבל לא לפורום
איש אינו יודע מהיכן היא באה,או למה, או איך כך היא עושה. איש אינו יודע איך לתקן את הבעיה
אז נותר לנו רק להעתיק ולהכניס להודעה חדשה. אשמח אם תעשה כך... גמר חתימה טובה!
 
שלום דרקונית (זה מ"שרק"?)

שאלה טובה וקשה שאלת, ואנסה להתיחס אליה בכנות על פי מיטב יכולתי. הסכנה שאת מתארת אכן קיימת: על פי תנועת המטוטלת הידועה שאנו חווים אותה בתחומים רבים של חיינו, גם כאן בהחלט יתכן שהנסיון להראות שהכל חשוב באותה מידה מביא אנשים ובתי ספר מסוימים לתת דגש יתר לתחומים שהושמו בשוליים בחינוך "הרגיל", תוך הזנחה מסוימת של התחומים "הקונבנציונאליים". אני משער שיש מקומות שבהם המגמה הזאת היא זמנית, ומבטאת את תנופת המטוטלת לכיוון הנגדי ברגע מסוים, ויש מקומות שאצלם זה נמשך זמן רב יותר. בבית הספר שבו לומדים ילדי אני לא חש בכך כלל, והתחומים הקונבנציונאליים זוכים פחות או יותר לאותה רמת חשיבות כמו התחומים האחרים. הדגש הוא כאן על "אותה רמה", כיוון שהחינוך הדמוקרטי יוצא מנקודת הנחה שלא ניתן לקבוע שתחום ידע אחד חשוב יותר ממישנהו, ותיכף אחזור לנקודה זו. בהקשר זה חשוב לציין שהפרקטיקה והחיים חזקים יותר מהכל, ובפועל יוצא שבאותם בתי ספר דמוקרטיים שבהם כבר יש תיכון, והתלמידים שרוצים בכך נגשים ל"בגרות", יש דגש מחודש למקצועות הקונבנציונאליים בגלל דרישות הבגרות שנכפות על ידי משרד החינוך. מאידך, יש לא מעט תלמידים שנגשים לבגרות גם במקצועות "העשרה" כמו מוסיקה, דרמה ומחול, בזכות העובדה שבית הספר איפשר להם להתעמק במקצועות אלו אם בחרו בכך. את מביעה את חששך מפני הבורות, וזו בעצם השאלה המרכזית: מה זו בורות? האם קיימת היררכיה של ידע, שלפיה חשבון, למשל, יותר חשוב מדרמה, או שלא קיימת היררכיה כזאת? לתפיסתי, לכל אחד מאיתנו יש הגדרות משל עצמו להיררכיה של ידע , וטוב יהיה אם ההגדרות האלה תישארנה בתחום האישי. אינני סבור שכל הידע שצברתי בלימודי מתמטיקה בתיכון הוא חשוב עבורי כיום, וסבורני שהיה לי עדיף אם הייתי למשל לומד בתיכון מדעי ההתנהגות או פסיכולוגיה. לכן, אני מתנגד עקרונית לכך שמשרד החינוך יחליט עבורי שחשבון יותר חשוב. למה למשל לא ללמוד בבית הספר לימודי משפטים במקום חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי שאף אדם שפוי לא צריך את זה מלבד פרופסורים למתמטיקה? מכאן נשאלת השאלה האם העובדה שאינני יודע דבר במשפטים איננה בורות גם היא? והאם חוסר הידע שלי בדרמה, מחול, מוסיקה וכדומה איננו בורות גם הוא, בהיותם של תחומים אלה נכס צאן ברזל של תרבותנו? למה צריך ללמוד דווקא אנגלית ולא ערבית, שהיא השפה השלטת באזורנו, או אולי סינית שהיא כנראה שפת העתיד (תראי כמה אנשי עסקים ישראלים נמצאים היום בסין). אישית, יש לי בתוך תוכי תפיסה לגבי היררכיה של ידע שהייתי מקווה שילדי יילכו לפיה, אבל ההיררכיה הזאת בנויה על סמך ההיכרות שלי עם העולם עד כה, ואין לי שום מושג איך יראה העולם בעוד 30 שנה (במיוחד בקצב השינויים הנוכחי) ואיזה כישורים יצטרכו ילדי על מנת להסתדר בעולם הזה. לכן זה נראה לי קצת יומרני, ואולי אפילו מוטעה, לכפות את ההיררכיה הזאת על ילדי. יחד עם זאת, אני מסכים שיש תחומים מסוימים שבעיני הם באמת תחומים שחשובים לכל אדם כהשכלה כללית של אדם בן תרבות, גם אם הם לא נופלים בהגדרה של "כישורי חיים". למשל: ההיסטוריה והמורשת התרבותית של העם שלו, תנ"ך (ליהודים), ידע מסוים בספרות, באזרחות, באנגלית (כשפה בינלאומית), וכדומה. האם יש לי בטחון שילדי יבחרו ללמוד תחומים אלה? לא!! אבל אני בוחר לחיות עם חוסר הבטחון הזה, ולסמוך עליהם שבשלב כלשהו הם ישלימו פערים גם בתחומים האלה, בין אם בזכות הדוגמה האישית שלי או בזכות הסקרנות הטבעית שלהם, או מכל סיבה אחרת. וכאן חשוב להגיד משהו שהרבה פעמים נשכח בדיונים מסוג זה: החינוך הדמוקרטי (או כל חינוך אלטרנטיבי אחר) איננו מתימר להיות שיטת החינוך האולטימטיבית והמושלמת. יש בו פגמים וחולשות כמו בכל שיטה אחרת. לטעמי, יש בו הרבה יותר מעלות. האם ליבי יכאב אם ילדי לא ילמדו תנ"ך? מאד! האם בגלל סיבה זאת אחזיר אותם לבית ספר רגיל ואוותר על כל הדברים הנפלאים שהם מקבלים בביה"ס הדמוקרטי? לא ולא! כי כמו כל דבר בחיים זו שאלה של סידרי עדיפויות אישיים. ואם את רוצה לדעת איך זה אצלנו, אז שני ילדי הבוגרים לומדים את רוב המקצועות האלה שנחשבים "קונבנציונליים", וזאת מתוך בחירתם החופשית (כך לפחות אני מקווה, כי לעולם לא ניתן לנטרל לחלוטין השפעות ומסרים סמויים של ההורים או הסביבה). סליחה על אורכה של התשובה... אבל נהניתי...
 
../images/Emo39.gifקראתי...

קודם כל-ממש לא שרק אלא נכס צאן ברזל
ותיק יותר-"הסיפור שאינו נגמר" בו יש דרקון מזל.(פוכור בספר,פאלקור בסרט) ולענינינו-כמו שנדמה לי שכבר כתבתי ,ברור שאי אפשר ולא צריך להכריח ללמוד שום דבר.נקודת המוצא שלי היא שהמערכת הרגילה הרבה יותר גרועה ולכן, בעיניי, שום בעיה עקרונית לא מהווה הצדקה להחזיר ילדים למערכת הרגילה(פרט, כמובן, לבעיות אישיות ספציפיות).נקודת המוצא שלי היא בעד האלטרנטיבות וכשאני מביעה ביקורת על נקודה מסויימת אני, מבחינתי, עושה זאת "מבפנים"ומתוך כוונה לשפר. מבחינת הילדים, אני מסכימה לגמרי שלא צריך להכריח אותם לבחור בתחומי לימוד מסויימים.אני כן חושבת שהאחריות של המבוגר העובד במערכת אלטרנטיבית(או מחנך בבית, לצורך העניין...)היא להיות יותר מודע לנושא של מניעת הבורות ולנסות להרחיב את היריעה ולפתוח חלונות לתחומים שונים ורעיונות שונים,כך שבוגר שיטת החינוך הזו לא יהיה אדם היודע רשימה מוגדרת וסגורה של דברים אבל כן יהיה אדם חושב,פתוח ,מודע ועוד הרבה דברים אחרים שלא שייכים לדיונינו כרגע(בעיקר מאושר...
)
 
כשהייתי בי"א, בבי"ס רגיל לחלוטין,

יצאנו לסמינר "גשר" מפגש סופשבוע של דתיים וחילוניים, ערבבו אותנו בחדרים, כך שהיה עירבוב אמיתי, וישבנו בקבוצות לדיונים על כל מיני דברים. נדהמתי לגלות שאחת מבנות כתתי לא היה לה אפילו צילו של מושג, לגבי מהי השבת, הדלחקת נרות ודברים בסיסיים אחרים. לדעתי, התרבות ממנה אנחנו באים מספרת יותר מהכל. לא צריך להיות בביה"ס כדי לדעת לקרוא תראי כל שנה כמה ילדי בי"ס בכיתה ו' או ח' אינם קוראים, ולא צריך להיות בבי"ס דמוקרטי או חינוך ביתי כדי להיות בורים. ראי הסיפור שסיפרתי למעלה, וראי מבחני מיצ"ב כל שנה. ו... מותר לך שיהיו לך דעות ושאלות גם בלי ילדים, והלוואי שיהיו לך - מקיר אל קיר.
 

עינבלית

New member
שרית-אהבתי את השיעור הזה!

קראת את למידה מתמדת של הולט? נראה לי שאת יכולה לכתוב עצמך
פשוט מקסים ומעורר השראה. תודה.
 

Ella Bella

New member
מי שלא קרא/ קורא "בלמידה

מתמדת" שיילך לפינה !!
(חגית פירסמה כאן את הוצאת הספר בערך ארבע פעמים).
 
למעלה