עדכון ממחלף עד הלום, רכבת אשדוד-ראשון ו-431

Image of me

New member
עדכון ממחלף עד הלום, רכבת אשדוד-ראשון ו-431

היום נסעתי בכביש 4 מצומת ניצנים עד ראשון, וראיתי את ההתקדמות של כמה פרויקטים חשובים. יש לציין שאין לי כל ידע מקצועי בסלילת כבישים ומסילות, ולכן אני מתנצל מראש על כל טעות במינוח ומבקש ממביני-הדבר לתקן אותי. - במחלף עד הלום מתבצעות עבודות עפר לאורך לכביש 4, בעיקר בצד המזרחי של הכביש. מצפון למחלף העתידי מקימים כבר עמודים של גשר בכיוון דרום-צפון (כנראה עבור כביש 4). - העבודות על הרכבת במחלף יבנה מתקדמות יפה, אפשר כבר לראות בערך את תוואי המסילה על פי תוואי העבודות. אם אני לא טועה, בצד הצפוני של המחלף כורים מנהרה עבור מסילת הרכבת. זה נראה כאלו המנהרה תעבור מתחת לנתיב ההאצה היורד מהמחלף לכיוון ת"א. - גם מחלף עין הקורא אינו מאכזב. כבר הוקמו לפחות שני גשרים קטנים, ועבודות הכריה והנחת היסודות לשאר המחלף נמצאות בעיצומן. הגשרים שהוקמו נראים כגשרים מעוקלים בעלי נתיב אחד, שמטרתם לחבר בין כביש 431 לכביש 4 ולהפך. לפי אורך הגשרים, נראה שהם יעברו מעל כבישים.
 

Mishu2

New member
אתה בטוח שעברת בעין הקורא?

במחלף עצמו יש 9 גשרים. 4 גשרי מקטעים+2 מנהרות+2 גשרי קורות כבר בשלבים סופיים יש עוד גשר אחד שכרגע בשלב היסודות.
 

Image of me

New member
כן, אני בטוח, ואני גם בטוח שלא ראיתי את הכל

כי עברתי במהירות בכביש 4. תודה על המידע והפירוט, אני באמת נזכר שמצומת עין הקורא רואים גשרים נוספים. 9 גשרים נשמע מספר מכובד. האם זה אומר שהתרשים של המחלף שמופיע במפת הכביש באתר של דניה סיבוס יבוצע במלואו כבר בשלב הראשון?
 

sandbird4

New member
זה בדיוק היופי של כביש 431 - שהכל מבוצע מראש

ולא בשיטת מע"ץ של "בנה רבע גשר, עוד 20 שנה בנה עוד רבע גשר, ...".
 

Mishu2

New member
תרשים המחלף שמופיע באתר לא יבוצע כלל...

במקומו מבוצעת חלופה שהציעה דניה למדינה. בחלופה יש גשרי מקטעים במקום גשרי דחיקה שהופיעו בתכנון המקורי. כל המחלף יבוצע במלואו בשלב הראשון ועד סוף השנה כבר תהיה העברת תנועה חלקיץ במחלף כדי להשלים את העבודות
 

roni7086

New member
הסברים

גשר מקטעים: כאשר יוצרים אלמנטי גשר דרוכים לפני ההרכבה, מביאים אותם לאתר ומרכיבים משני צידי עמוד התמך בצורה שווה. נשאלת השאלה- איך הם נשארים באוויר ולא נופלים לנו על הראש?!?! - הסוד הוא בזאת שבמהלך ההרכבה מבצעים דריכה נוספת על כל החלקים שהורכבו כבר בצורה שווה משני הצדדים כך שכל צד מחזיק את הצד השני ולהפך. גשר דחיקה: בונים את כל העמודים, מניחים תבנית יציקה מפלדה בין שני העמודים הראשונים ויוצקים בטון עם כל חיזוקי הברזל שדרושים.מקדמים את התבנית לצמד העמודים הבא וממשיכים לצקת שמה, אלא שכל הזמן נשמר רצף עם הבטון והברזלים של צמד העמודים הקודם וחוזר חלילה כמו בגשר פולג.
 

Image of me

New member
תודה. אם הבנתי נכון...

ההבדל הוא שגשר מקטעים יוצקים מראש ומניחים את המקטעים היצוקים על העמודים, וגשר דחיקה יוצקים במקום? או שחוסר הבנת מושגים כגון דריכה בלבלה אותי?
 

roni7086

New member
דריכה

דריכה:מתיחת כבלי פלדה לעומס מסוים-יציקת בטון על בפלדה הנ"ל.לאחר התקשות הבטון כל הגוף הנ"ל מסוגל לעמוד בעומס הרצוי.
 

fireman

New member
דריכה

דמיינו לכם ככר של לחם פרוס. תפסו את הקצה של הלחם, תישארו עם פרוסה אחת ביד ושאר הככר תישאר על השולחן. אם תשחילו כבל דרך כל הפרוסות של הלחם תמתחו ו"תנעלו" אותו משני הקצוות, כאשר תנסו להרים רק את הפרוסה בקצה כל הככר של הלחם תורם גם כן.... ככה עובדת דריכה וזו הסיבה שהחלקים נשארים באויר ולא נופלים.... גשר דחיקה יוצקים לתוך תבנית ואחר כך דוחפים אותו למקומו, יוצקים עוד חלק ודוחפים אותו עוד, בסופו של דבר נוצרת יחידה אחת ומונוטונית של בטון בניגוד לגשר מקטעים שמורכב מחלקים טרומים
 

Mishu2

New member
ההסבר שלך לא נכון-זו לא דוגמא לדריכה

חתיכות הלחם לא ייפלו לא בגלל דריכה אלא בגלל כוחות חיכוך בין הפרוסות. הרי אם תעביר את הכבל של הלחם בחלק העליון של הפרוסות או בתחתון או במרכזן הן לא ייפלו. אפילו אם לא "תנעל" אותו בקצוות גם הן לא ייפלו, כלומר זו לא דריכה. העיקרון בדריכה הוא הכנסת מאמצים לאלמנט עוד לפני העמסתו. המאמצים שמכניסים הם הפוכים למאמצים שיווצרו בו עקב ההעמסה כך שסכומם (אחד בפלוס ואחד במינוס) יהיה נמוך יותר מאשר אם לא היינו מעמיסים אותו מלכתחילה. זו הסיבה שיש חשיבות עליונה לגיאומטריה של כבלי הדריכה בקורה, המיקום שלהם הוא מאוד מדויק והוא בדיוק הפוך למהלך המומנטים שאמור להתפתח בה לולא הדריכה. כבל דריכה שיעבור בציר האפס (מרכז הכובד) של חתך מסוים לא יתרום כלום ללא קשר לעומס הדריכה, ואצלך בדוגמא הוא היה מחזיק את הפרוסות. דרך אגב, הדוגמא של הלחם היא בדיוק העיקרון בברגים דרוכים שבהם פרט ללחיצה שנוצרת בגלל סיבוב הבורג יש כוח נוסף בגלל חיכוך ושם תוספת כוח הדריכה היא בכל שטח החתך של הבורג ושל השייבה-הם סימטריים. חשוב לציין שכל נושא הדריכות התפתח רק עם היכולת לייצר פלדות מעולות אשר מסוגלות לקבל עומסים גבוהים ביותר ולהעביר אותם לבטון. גם הבטון המינימלי באלמנטים דרוכים הוא ב-60. לא סתם קורס בטון דרוך הוא אחד הקורסים הקשים בטכניון, ודרך אגב אין בו הגבלת זמן בבחינות..
 

fireman

New member
החכמתי! תודה.

אגב, מה קורה בנושא התקינה בכל הנוגע לבטונים שמעל 60 מגפ"ס? עד כמה שזכור לי תקן 466 מתייחס לבטונים עד לחוזק זה ולא מעבר.
 

yairp4

Active member
לפני כמה שבועות מע"צ שמו שלטים

בכביש 42 ובכביש 4 על הקמת המחלפים של כביש 431. אלא מה, הם קצת התבלבלו בין המחלפים - את השלט של הקמת מחלף עין הקורא שמו בכביש 4 ואת השלט של הקמת מחלף ראשון דרום שמו בכביש 42. השבוע נסעתי שם שוב והשלטים כבר היו נכונים, אז כנראה שאני לא היחיד ששם לב לזה... השלטים ששמו הם השלטים הסטנדרטיים החדשים של מע"צ. למזלנו, הפרוייקט הזה לא מבוצע ישירות ע"י מע"צ ולכן הוא לא יבוצע במשך 8 שלבים ולאורך עשרות שנים.
 
למעלה