הדוגמאות שלך (קיום חידקים, על אף שאיש לא ראה
אותם, התפישה ההליוצנטרית, בניגוד לתפישה הגיאוצנטרית) אינם ממין הענין.
אנו דנים בטענה של אדם כי ישויות ניגלו אליו ותיעלו מסרים לאנושות דרכו (במלים אחרות "עובדה, חלמתי!"), אלא שאין ביכלתנו לאשש או להפריך את טענתו, מכיוון שאיש מלבדו אינו מדווח כי ישויות אלה ניגלו גם אליו. ועל כל אלה - הישויות הן מלאכים ממיתולוגיות קדומות, מועצות של הפליאדות, כהנים עליונים של אומות ששקעו באוקיאנוס (למוריה/אטלנטיס), או במקרה של Steve Rother, ישויות ששמן Elrah, Timekeeper, ועוד מישהו שלישי ששמו דומני נכתב בשתי אותיות, eM). עלינו לקבל כי איש זה הינו הקשר היחידי של האנושות עם הישויות הללו, או לדחות את טענתו. טענתו היא בעיקרון, במהות, בלתי ניתנת לאימות או דחיה.
מנגד, קל להיווכח , גם מבלי לשער קיום חידקים, כי יש משהו המפיץ חלאים, וכי דרך בדוקה להילחם בכך היא שמירה על כללי היניינה פשוטים.
אשר לגליליאו - הדיעה השלטת בעת הקדומה היתה כי הכל סובב סביב הארץ הנייחת במרכז היקום. היתה זו תפישה אינטואיטיבית, ש"אושרה" על ידי
Ptolemy, בן המאה הראשונה, זכתה לגושפנקא של הכנסיה, אלא שלא יכלה להסביר בהצלחה את מסלול כוכבי הלכת כפי שהם ניצפים מן הארץ, שכן כוכבי לכת חיצוניים לארץ נראו לעתים עושים לפתע "אחורה פנה" (Retrograde motion) ונעים בכיוון הפוך לכיוון התקדמותם הרגיל. כדי לתרץ תנועה מוזרה זו "המציא"
Ptolemy הסבר של תנועה מורכבת, בלתי אפשרית מבחינת גרביטציה, לה קרא Epicyclic motion. ספר הלימוד לאסטרונומיה, שכתב
Ptolemy נקרא Almagest ושימש אוניברסיטאות מכובדות ברחבי אירופה כ- textbook לאסטרונומיה עד המאה ה- 15.
ההשערה כי הכל סובב סביב השמש הוצגה כבר על ידי
Hipparchus בן המאה השניה לפנה"ס, מתוך ניתוח תצפיות שלו ושל הבבלים שקדמו לו, והסקת מסקנה כי אילו השמש במרכז, אזי כל כוכבי הלכת נעים במעגלים פשוטים סביבה.
אולם מכיוון שהיוקרה של
Ptolemy עלתה על זו של
Hipparchus והאפילה עליה, נדחה הרעיון של
Hipparchus
אשר לאכילת כובע בגין אימוץ או דחיה של טענות:
כל עוד תציגי טענות מיסטיות אשר בעיקרון, במהות, אינן בנות בחינה (ולכן אין מה לעשות עימן) - אינך מסתכנת, ולא תיאלצי לאכול את כובעך.
ראי נא מה קרה למיסטיקן אשר שגה גסות ו
הציג טענה מיסטית שהינה בת בחינה.
אני נצמד לטענות בנות בחינה, ולכן אינני צפוי לאכול אי פעם את כובעי...