עוד מחשבה על הספר

לקשמי

New member
עוד מחשבה על הספר

ועל הנאמר בו. חשבתי על הקטע שבו האלוהים שבספר מסביר את משמעות המושג "בצלם", שם הוא מסביר שאלוהים והאדם בעצם עשויים מאותו חומר, אותה אנרגיה ושהאדם בעצם לא נפרד מאלוהים ולזה הכוונה ב"בצלם אלוהים". אבל לפי הספר (וגם לפי הרבה מסורות ודתות) אלוהים הוא הכל, וכל מה שקיים קיים מאותה אנרגיה. ובכל זאת רק על האדם נאמר שהוא נברא "בצלם אלוהים". על שאר הבריאה זה לא נאמר. אז אם זאת משמעות המושג "בצלם", למה היא נאמרה רק על האדם?
 

א ו ר ו ת

New member
אמממ.......

חשבתי על זה ומה שעולה לי זה ככה: יש את היוצר, הבורא (אלהים) וכל מה שנוצר מהיוצר יש בו מן האנרגיה של היוצר ולעומת זאת כל מה שהוא בדמותו וצלמו של היוצר (האדם) יש בו מן היכולות של היוצר (יכולת הבריאה), מכאן הגיוני לי שרק על האדם תיאמר האמירה הזאת. זה מה שעלה לי בנתיים.
 

elirand2

New member
אולי

כי רק האדם יכול להמציא ולהבין מושגים ? ולכן האדם המציא מושג זה בכדי להעביר מסר משמעותי. כל שאר הבריאות נכללות תחת "מדעי הטבע" שמגדירים מושגים אוביקטיבים. האדם הוא אנושי וייחודי, שמוגדר באופן סובייקטיבי. לכן המושג נאמר רק על האדם ולא על שאר הבריאות שלהם לא תהיה משמעות בדבר.
 

seeyou

New member
שאלוהים והאדם עשויים מאותו חומר?

לכול חומר יש אורך חיים ספציפי-מוקצב... זאת אומרת שגם לאלוהים יש אורך חיים "מוקצב"?
 

לקשמי

New member
אולי לא ניסחתי את זה נכון

הכוונה היא לאנרגיה. החומר הוא תוצר של אנרגיה. אבל גם החומר וגם כל מה שקיים בעצם, עשויים מאותה אנרגיה רק ברמות שונות. גם לאדם בעצם אין אורך חיים "מוקצב". לגוף של האדם יש, בסופו של דבר הוא מתכלה ואנחנו "מחזירים ציוד". אבל האדם במהות שלו, כמו כל שאר הבריאה, הוא נצחי.
 

seeyou

New member
האדם במהות שלו..הוא נצחי?

לפי הבנתי לא הבריאה ולא האדם יכולים להיות נצחיים... אם כיום יש 5000000000 אנשים אז כמה יהיו בעוד 1000 שנים? כוכבים נולדים ונעלמים ביקום,לא תמיד אחד על חשבון של השני כפי שאת מציינת רמות שונות ייתכן המשכיות אך באותה רמה יש התחלה ויש סוף פרט לבורא, מאחר ואם הוא עובר מרמה אחד לרמה אחרת סימן שיש גם לו סוף וזה לא מתקבל על הדעת(לפחות שלי)
 

לקשמי

New member
כמובן שאין סוף לבורא

ומכיוון שכך אין סוף לשום דבר שקיים באמת, כי למעשה אין שום דבר אחר מלבד הבורא! כל היצורים החיים, כל הדוממים, כל מה שלכאורה "קיים" הם רק צורות שונות, היבטים שונים של אותו אחד, שנהוג לקרוא לו אלוהים. האדם בצורה של אדם הוא לא נצחי. בצורה אני מתכוונת לגוף. אבל במהות שלו האדם לא שונה משאר הבריאה, הוא לא שונה מאותו בורא, הוא חלק בלתי נפרד ממנו. ככה זה לפחות על פי האמונה שמיוצגת בספר שעליו אנחנו מדברים.
 

gggg1234

New member
האשליה היא החומר

ולכן אין אורך חיים לא לך כאדם ולא לאלוהים כל דבר עובר שינוי ואולי לזה התכוונת שאמרת מוקצב
 
../images/Emo62.gifהפירוש המקראי של "צלם"../images/Emo62.gif

חיפשתי עבורך את הפירוש למושג "צלם אלוהים" והנה מה שמצאתי: כל סיפור הבריאה לא סופר אלא לשם הבהרת צלם דמות אלוהים באדם מהו. מאחר שלא יראנו אדם וחי, מאחר שלא נדע בכלל אלוהים כשלעצמו מהו, מהו צלם אלוהים שבאדם? זהו צלם אלוהים היחיד הידוע לנו: אלוהים בורא עולם, אלוהים שיש ביכולתו להפוך אין ליש, לחתוך - הוא אשר אמרנו לעיל: הוכחה חותכת, בקיפאון האין, או בעבי התוהו ובוהו, בעבי החושך, באין סוף המעגל, לחתוך ולעשות ראשית, לחתוך ולתת טעם לחסרי הטעם. זוהי הדמות האחת והיחידה שבה מתגלה לנו אלוהים בעולם. וזהו הכוח הסגולי אשר ניחן בה האדם, בזה הוא נבדל מהטבע כולו, זהו "ותחסרהו מעט מאלוהים" וזוהי נשמת אפו של אלוהים באדם: כוח היוצר אשר בו, וכוח יוצר לא אבטומטי, אורגני בלבד, כלשאר ברואי עולם, כי אם כוח יוצר מדעת, משמע יצור רצוני, בעל ברירה לעשות או לחדול, ברירה שאינה קיימת ביצורים האחרים, מקטון הפרוטונים עד למערכת השמש או שביל החלב. המשך הכתבה הזו - כאן ועוד: מהו משמעותו של "צלם אלוהים"? רש"י מסביר שהקב"ה ברא אותנו ב"דפוס" שלו. כלומר, בתכונות מסוימות אנו דומים לקב"ה, או אולי יותר מכך, שבכל אדם מצויה "נקודה" אלוהית. גם הרמב"ם המתאמץ כל כך בחלק הראשון של מורה הנבוכים להסביר שלא ייתכן שיש תכונות גשמיות – אנושיות לקב"ה, מסביר כי המשמעות של "ויברא אלוהים את האדם בצלמו בצלם אלוהים ברא אותו…" הוא בשל "ההשגה השכלית" האפשרית לאדם. כלומר, שיכולת החשיבה של האדם מדמה אותו לקב"ה ומאפשרת לו להתחבר למהות האלוהית המופשטת. כלומר, גם אם אי אפשר לדבר על כך שבכל אדם ואדם יש נקודה אלוהית שהרי האל הוא מופשט לחלוטין, הרי שגם הרמב"ם מסכים שהאדם יכול להתחבר לאלוהות.
 

גריני

New member
ומכאן: מחשבה יוצרת מציאות

וזה בשבילי הגורם המשותף בין האדם לאלוהי - כוח היצירה. וכשם שאלוהים, או "כל היש" יצר את כל מה שיש סביבנו - כך אנו יוצרים לנו את עולמנו הפרטי, את המציאות האישית שלנו. ואם עפ"י הרמב"ם משמעות "בצלם אלוהים" האי "ההשגה השכלית" = החשיבה, אז היא, החשיבה, אבן הבניין של המציאות שלנו.
לקשמי על העלאת הנושא הזה לדיון, ולגילי על העבודה הבלתי נדלית, הבאת מקורות ידע נוספים
 
למעלה