אני לא מסכימה כמעט לכל הדברים
מי שרוצה לשכור חוקרים פרטיים, יוכל לעשות את זה עם או בלי מאגר. יש הקבוצות באינטרנט, אפשר לבחור תורם עם פרטים מובחנים יותר, וזה אפשרי.
אני לא חושבת שזה מהלך שיקרה ברגיל מצד האם: היום יש מודעות ליבוא במסלול פתוח, ויותר ויותר נשים בוחרות בו. אבל בהחלט ייתכן שהילדים שבגרו יעשו כן.
לפיכך - וזה המקום העיקרי שאני כן מזדהה אתך - לא נוח לי שאם צעירה שבחרה זה לא מכבר, מטלטלת כך את המערכת. הייתה צריכה לבחור בדרך אחרת.
אבל לא ברור לי למה המאגר נתפס בעינייך ככפייה על ילדים שרוצים באנונימיות. על פי ההיגיון שלי המידע יימסר באופן וולנטורי בלבד, כשאם שני אנשים מתרומת זרע ירצו לברר אם הם אחים, הם יוכלו לעשות זאת. דרך אגב, המצב אצל מאומצים הרבה יותר חמור: הם מסומנים במספר תעודת זהות שונה כך שבבואם להינשא ברבנות הממסד יודע מיד שצריך לבדוק מה מוצאם ולמנוע נישואי קרובים.
אבל לא נמסר בשום מקום שייצרו קשר עם כל ילד לתרומת זרע ויגישו לו במעטפה את שמות חצאי האחים שלו.
יש כאן עניין של חופש המידע. אנחנו גזלנו זכויות בסיסיות מהילדים שלנו, בחסות המדינה, ועשינו את זה מטעמים אגואיסטיים, אבל גם במחשבה מחושבת שמה שאנחנו מסוגלות להעניק לילדים מכפר על מה שחסר. בעיניי, אגב, היעדר האב הרבה יותר משמעותי מהיעדר זהות ביולוגית. אבל אני חושבת שאם יוקם מאגר שכזה שימסד קשרים בין אחאים שמעוניינים בכך, בדומה למצב בתיקי אימוץ שבו יוצרים קשרים בין קרובי משפחה ביולוגיים רק בהסכמת שני הצדדים, כולם ירוויחו. וילד שלא ירצה לדעת, יוכל להמשיך בכך.
,בכל פעם שזה עולה לדיון, עולה הטענה על הכחדת בנק הזרע. המחירים עולים כי בנקי הזרע רוצים להרוויח הרבה יותר. הם לא משלמים יותר לתורמים, אלא רק עושים קופה. כל מנת תרומה מחולקת ל-10 מנות למכירה לפחות, ולכן ייקור המנות מעשיר את קופתם מאוד. וכדרכם של בעלי ההון (בדומה למה שאנחנו רואים בפרשת נוני מוזס), הם יעשו הכול כדי שלא ייכרת מכרה הזהב שלהם. הם בקלות יכלו לשלם יותר לתורמים, בהקבלה לעלייה הפרועה במחיר המנות, וכך להתגבר על מיעוט התורמים. אבל כנראה זה לא קורה.
כך שלדעתי המאבק הוא לא למען המחיר שישלמו אימהות עתידיות, וגם אם יידרשו לשלם עוד 500 ש"ח למנה, זה בגדר ההוצאות הסבירות בגידול ילדים. זה גם לא מטעמים דתיים כדי למנוע יחידניות, כפי שנטען בעבר, כי תמיד אפשר לייבא זרע ובפער מחירים נסבל.
המאבק בעיניי הוא על התפיסה הבסיסית בתרומה: האם זכותה של המדינה לסדוק את הבחירה בביטול החשיבות של תורם הזרע, בחירה שבחרה האם עבור עצמה ועבור ילדיה, ולסלול את הדרך לילדים שבגרו לאמץ תפיסת עולם שנוגדת את מה שמקווה לו האם?