עוד על מדע מודרני, אמפריציזם קנטיאני, האתיקה שלו, וליבוביץ'

עוד על מדע מודרני, אמפריציזם קנטיאני, האתיקה שלו, וליבוביץ'

מהו ה בין המדע העתיק למדע המודרני?
אני רואה חפץ בצבע אדום. בא אריסטו ואומר: אתה רואה נכון. החפץ נושא את המקרה הצבע האדום. איך זה? למה הקיר לבן והפרח אדום? פשוט מאוד! הקיר לבן כי הוא קיר וקיר הוא לבן (הצבע הלבן נספח לצורת הקיר) והפרח אדום בגלל שהוא פרח מסוג שושנה ושושנה היא אדומה. המדע המודרני ואומר לי: החפץ הוא חסר צבע. אתה רואה צבע בגלל שיש כאן אור והאור חוזר אליך בנוסחה מסוימת.
אני נע לכיוון הקיר שהוא כמובן עומד במקום אחד "כמו קיר" ונתקע בו. אומר לי אריסטו: בטח נתקעת! הקיר עומד ואתה זז לכיוונו ונתקע בו! המדע המודרני אומר לי: לא נגעת ולא נתקעת בכלום. סך הכול פעלו כוחות דחייה מהקיר לראש שלך. בכלל, הקיר לא עומד. יש כאן תנועה מאוד מהירה.
קר לי. אמר לי אריסטו: בטח! יש רוח. רוח היא קרה! המדע המודרני אומר לי: האוויר בחוץ לא קר. הוא פשוט נע מאוד לאט. חם לך? כי האוויר זז מהר (מה אתה מדבר? בחום הכול עומד!).
במילה אחת: אין קשר בין המציאות לבין איך שאתה חווה אותה.
וזו כל הביקורת של קאנט על רגל אחת שהוא הפילוסוף של המדע המודרני. המדע המודרני לא היה מסוגל להגיע למה שהגיע אלמלא הניח את ההפרדה בין המציאות עצמה לאיך שאנו חווים אותה.
אם את המציאות עצמה אנחנו לא תופסים, במה מתעסק המדע? מה אנחנו כן יודעים? המדע המודרני מתעסק בתנאים לכך שאנחנו נחווה דברים מסוימים. את התנאים לכך שנראה צבע אדום, לכך שניתקע בקיר ולכך שיהיה לנו חם או קר.
האמפריציזם הקנטיאני אינו טוען אם כן שהניסיון הוא הדרך להכרת המציאות, אלא טוען שהניסיון הוא המושא היחיד של ההכרה המדעית.
קאנט בכל אופן עושה מאמץ להציל את הפילוסופיה ובראש ובראשונה את האתיקה. "התבונה המעשית".
האתיקה מבוססת על היות האדם בעל רצון חופשי. בהיות האדם שונה מכל מה סביבו שבהינתן X בא בהכרח Y. אומר קאנט: הדטרמיניזם שייך לחשיבה המדעית. התנסותך במשהו כפופה לסיבתיות. זה לא קשור למציאות עצמה. הרצון יכול להיות ללא סיבה. במילים אחרות: לא נכון שבהינתן X בא אחריו בהכרח Y. בהינתן X בהכרח תחווה Y. אבל הרצון לא כפוף לזה.
וכאן הבן שואל: וכי הרצון אינו חוויה? ובמילים אחרות: במה "זכה" הרצון להיות באותו עולם מופלא של הדברים לעצמם? במה שונה חווית הרצון מכל חוויה אחרת?
על כך יענה קאנט שהרצון אינו משהו שהתבונה קולטת "מבחוץ" אלא מתוך עצמה. כיוון שקאנט זיהה בין התבונה החופשית לתבונה הקולטת רשמים מבחוץ הרי שהוא הפך את התבונה לתכלית. הווי אמר את האדם בעל התבונה. הווי אומר את האדם בעל הכושר לקלוט רשמים אלה מבחוץ ולהכיר את תנאיהם.
וכאן יש לשאול: האם יכולת הקליטה של האדם את הרשמים מבחוץ אכן קשורה להיותו חווה את עצמו כבעל רצון חופשי? האם החופש הוא אכן של התבונה הקולטת או שהיא נחלת האדם שהוא גם בעל תבונה? הרי אם ייחסנו את ההכרח לא לדברים לכשעצמם אלא ליכולת האדם לחוותם, הרי שמדובר בהכרחיות שנושאה הוא האדם! כיצד קיימת זהות בין אותו אדם הקולט רשמים מבחוץ לאדם החופשי לפעול כרצונו?
וזו השאלה של ליבוביץ' ולמעשה פירכתו על הפתרון של קאנט לבעיית הרצון החופשי וממילא גם על האתיקה שלו.
מכאן שהאדם נושא שני סוגי הכרה שאין ביניהם קשר. האחת חופשית "רשות היחיד של ההכרה" והאחת כפויה "רשות הרבים שלה". אין שום היגיון בלקחת את כל אזרחי "רשות הרבים של ההכרה האנושית" ולהופכם למושא האתיקה השייכת לרשות היחיד של ההכרה.
עתה נחזור לאתיקה. ונשאל "מהו הדבר בעל הערך"? הווי אומר: "מהו הדבר הראוי להיות מושאו של הרצון החופשי"?
ל' היה עונה: פשוט שאל את הרצון שלך מהו רוצה.
אבל אני מאותם אנשים שיודעים שהם בהכרח רוצים אבל שואלים את עצמם מה לרצות. מובן שלא מה כדאי לרצות שהרי נשאלת השאלה כדאי לאיזו מטרה. אלא מהי המטרה הראויה לאותו רצון. אנחנו יודעים מה לא. כל הדברים ששייכים לאותו עולם לא חופשי הכפוף לסיבתיות. כל הכרה הכפופה להכרח מנוגדת במהותה לרצוננו החופשי.
מה לגבי הכרת רצוננו עצמו? זהו הפתרון הברסלבי.
אלא שיש להבחין בין הרצון כחוויה לחופש הפעולה.
האם אנו חופשיים לפעול כרצוננו? החופש שלנו הוא יחסי. אנו חופשיים לבחור פעולה מבין מספר פעולות הנתונים לאפשרותנו. אנחנו גם אנוסים לפעול. גם את החופש המוחלט אנחנו לא מכירים. אי תלות בכלום.
 
אתה טועה ממסד ועד טפחות :)

ראשית- טענת, מתוך קאנט ש"שהרצון אינו משהו שהתבונה קולטת "מבחוץ" אלא מתוך עצמה" והסקת שמכיוון שכך הרצון קיים כרשות אחרת מאשר התבונה.
אלא מה- לא הבאת בחשבון שבמילה רצון כלולים שני דברים: האחד הוא הרצון הפרימאלי, המכוון, והשני הוא המטרות המסויימות שנבחרות *כביטוי* לרצון זה. דוגמא- תינוק רוצה לינוק, מקבל בקבוק ונקשר לבקבוק. הרצון הפרימאלי הוא לשדי האם והמטרה החליפית היא לבקבוק. הפסיכולוגים מכנים זאת התקה.
אפשר ללכת יותר רחוק- הרצון הפרימאלי הוא ברמה שרירית וחושית פשוטה ואינסטנקטיבית בלי מטרה מסויימת, הוא בבחינת רצון להתפרקות של אנרגיה תחת תנאים פשוטים שברגע שהם מתקיימים- כל מטרה תתאים.
וכך, כל רצונותנו מורכבים מהצד הפרימאלי ומצד המטרה הידועה שאותה אנו מכירים מהעולם הניסיוני.
לפיכך- הפרדת הרשויות שבין הרצון לתבונה- אינה תקפה אלא לגבי הרצון הפרימאלי והתבונה. היא לא נוגעת כלל בעולם המטרות והערכים, אשר אינם פרימאלים בעליל!
הערך "פאשיזם", לדוגמא, לא מחובר לרצון הפרימאלי בעבותות בלתי ניתנות לניתוק. אני מוכן להתערב איתך על כל סכום שתרצה שאפשר, על ידי דיאלוג רציונלי שבוחן את הקשרים בין הרצון הפרימאלי למושאיו ומשרטט היררכיית רצונות ע"פ קירבתם לרצון הפרימאלי, לפרק את חומר הנפץ הקרוי פאשיזם ל-ח-ל-ו-ט-י-ן !!
יתר על כן, אטען זאת - כל הערכים האנושיים שייכים לתחום המידע ולא לתחום הרצון מכיוון שכל הערכים האנושיים מנותקים מהרצון הפרימאלי, ואינם אלא טפילים רוחניים, גרורות חולי שגדלו מהחשיבה הדתית של האדם.
תיאוריית שתי הרשויות, הרצון והתבונה, היא מיתולוגיה דתית שפועלת בשירות הדתות ובאה להתגונן מפני ביקורת מטרות רציונלית. היא פוסלת ביקורת מטרות רציונלית על הסף באמצעות הזיהוי השגוי בין מטרות (ובמיוחד מטרות דתיות וערכים דתיים) לבין רצון.
שנית- בהודעה הבאה.
 
שנית

אתה טוען "המדע המודרני לא היה מסוגל להגיע למה שהגיע אלמלא הניח את ההפרדה בין המציאות עצמה לאיך שאנו חווים אותה." ומביא כדוגמא את תחושת הקור ("קר לי. אמר לי אריסטו: בטח! יש רוח. רוח היא קרה! המדע המודרני אומר לי: האוויר בחוץ לא קר. הוא פשוט נע מאוד לאט. חם לך? כי האוויר זז מהר (מה אתה מדבר? בחום הכול עומד!).".
&nbsp
אם נתייחס לדוגמא זו- הרי שמה שמאפיין את המדע המודרני זה הרחבה של כלי החישה והחוויה ולא שום תזה שהמציאות נפרדת מהחוויה. מה שיש לנו כיום הוא מיקרוסקופ ואופני חשיבה שמניחים שאפשר, תיאורטית, לחוות את החלקיקים הקטנים בהינתן כלי התצפית המתאים.
כך שהמדע המודרני מניח בדיוק את ההיפך ממה שאתה טוען- הוא מניח שכל מציאות ניתנת ביסודה לחוויה. ויתר על כן, שכל מציאות תואמת, לפיכך לתבונה (כי החוויה היא כבר תוצר של התבונה המפרשת את הנתונים).
לפני כן, המדע האמין באלוהים, כלומר במציאות שאי אפשר לחוות בשום דרך. רק מהרגע שהמדע כפר באלוהים, במובנו העמוק ביותר, הרמבמ"י ביותר, רק אז הוא קיבל עוצמה ויכולות שביססו את כל הישגיו בעת המודרנית.
המדע הוא אתאיסטי באופן בלתי מתפשר ובאופן העמוק ביותר. המדע עושה לו פסל ותמונה על פני המציאות! זה הכוח שלו, כוח הפיסול והתימון- הגאומטרי, הלוגי, הקטגורי וכ"ו
אפשר אולי לומר שהמדע הוא צורה של שקר, אבל עדיין- תיאלץ להודות שזה שקר שימושי שיש לשמר בטהרתו, מבלי לגרוע ולו כפסיק משיקריותו המבורכת.
&nbsp
&nbsp
 
יש ראיות, מלשון "ראיה" שקיימים אטומים

וזוהי חישה לכל דבר.
גם אם החלקיק עצמו לא נראה, ההנחה היא שבהינתן כלי מדידה חזק מספיק- הוא יראה.
שים לב שלא טענתי שההנחה היא שאפשר לחוש הכל בלי מדיום (עין בלתי מזויינת לדוגמא), אלא שאפשר לחוש הכל בהינתן כלי חישה חזקים\מתוחכמים מספיק שהם המדיום שמתווך בין החושים למושא הבלתי נתפס באופן ישיר.
&nbsp
כמו כן תן דעתך שהחושים עצמם מפרשים את המציאות אז מה ההבדל בין כלי מדידה לחושים מלבד דרגת המורכבות? זה הבדל כמותי ולא מהותי.
&nbsp
יתר על כן את הדוגמא הנזכרת בהודעה הפותחת אפשר לפרש כהכרעה בין פרשנותם של חושים (ראיה על פני מישוש) ולא כשלילת החושים בכלל! הפרשנות של "מהו חום" ניתנה לחוש הראיה אשר מצייר חלקיקים ותנועה.
 
אני טוען דבר פשוט מאד

שום אדם לא יניח שהקיר מולו בתנועה אם הוא לא הניח מראש שמה שהוא רואה זה לא את המציאות כמות שהיא.
 
אני להבדיל מל' אינני מבחין בין הרצון לתבונה

אלא בין רשויות ההכרה. אם שמת לב בסוף ההודעה שאלתי מה ראוי לרצות.
 
אין כלל רשות יחיד להכרה

ההכרה כולה היא הזיה של התרבות. הזיה זו יכולה להתבטא בחיי היחיד, כמובן, אבל יסודותיה הם בקולקטיב התרבותי.
הרצונות אינם בדיוק ברשות היחיד אלא הם מורכבים מ- א. מטרות נרכשות (ולכן ברשות הרבים) ב.רצון ראשוני בלתי מוגדר ובלי מטרה, מעין דחף שרירי לפריקת אנרגיה.
הכרת שני חלקי הרצונות האלו היא ברשות הרבים (הנה, אנחנו מדברים עליהם ולכן הכרתם היא ברשות הרבים, כמו כל הכרה שנרכוש, בלי קשר למהו מושאה!).
החלק שברצון, הפרימאלי ההוא, אינו בתחום החוויה הסובייקטיבית (אך כן בתחום ההכרה) אלא הוא תיאורטי. בהחלט אפשר לטעון שאין שום רצון מצד הפרט וכל הרצונות הם מבחוץ, מהתרבות.
אלא שאם נטען כך נצטרך עדיין להסביר כיצד הרצונות החיצוניים נעשים למטרות של הפרט. מוכרח להיות מנגנון כלשהו מצד הפרט שמקבל את הרצונות הללו.
 
כשאתה רוצה / כואבים לך השיניים

אף אחד לא יכול לדעת את זה מאותו מקור ידיעה שאתה יודע את זה.
 
מקור הידיעה של הכאב הוא אופן הערכה נרכש

הקיניקאים ביוון טענו שהנאה וכאב הם מוסכמות חברתיות.
אתה יכול לראות שבחברות שקרובות לטבע סף הכאב גבוה ואילו בחברה מודרנית ומשכילה- הוא נמוך.
החוויות שלנו הן תוצר של ערכים, של מוסר בעצם.
אין שום דבר פרטי בערכים שהוטבעו בנו, אשר קובעים לנו את הגבול- מה יוגדר ככאב ומה יוגדר כהנאה.
אתה יכול אף להגיע בעצמך באמצעות סוגסטיה או מצב טראנס, למצב שבו לא תחוש כל כאב. אז מה פרטי בזה? שום דבר- זה קולקטיבי לחלוטין.
 
מתחושה ומפרשנותה

תחושה היא פרטית, כלומר היא גופנית, אבל הפרשנות שלה כהנאה או כאב נרכשת מהחברה.
ההכרה של התחושה היא התוצר הסופי של הפרשנות שלה. הפרשנות היא קולקטיבית.
אין כלל הכרה של תחושות בלי פרשנות וכל הפרשנות היא קולקטיבית.
 
אתה חושב שכואב לך

וזה בא ממוסכמה חברתית.
אם היית נולד לחברה אחרת- שבטית לדוגמא, סביר שסף הכאב שלך היה גבוה יותר.
 
אבל זה לא הנושא

הנושא אינו למה אני חושב שכואב לי אלא כשאני חושב שכואב לי אף אחד אחר לא יכול לחשוב זאת כמוני.
 
........................

קודם כל נניח שתוכן המחשבה אינו עקרוני לטיעון שהצגת- המחשבה שכואב לך, המחשבה שיש סנפירים לדגים או ש2+2=4 הן מחשבות שאופן התרחשותן זהה ביסודו.
אז אם אתה טוען שאף אחד אחר לא יכול לחשוב מחשבה מסויימת כמוך- או שזה נכון לגבי *כל* המחשבות, ויש לך גם איזושהי דרך יחודית לחשוב ש2+2=4 שאין לאף אחד אחר, או שזה לא נכון באף מקרה ואין שום דבר יחודי באופן החשיבה שלך שכואב לך.
אני טוען שכפי שקיבלת את תוכן המחשבה 2+2=4 מהחברה, מהקולקטיב, כך קיבלת את תוכן המחשבה "כואב", או ליתר דיוק קיבלת משתנים לנוסחא מעין זו שממומשת ברמה פיסיולוגית שקודמת לניסיון: "בעצימות X של גרוי Y תגיב בדחיית מקורו ומתחת לסף גרוי זה תגיב במשיכה למקורו". כמובן שזו לא נוסחא שלמה ויש להכניס בה עוד המון פקטורים אבל הרעיון פשוט.
אז מה שקיבלת הוא תוכן X Y לנוסחא שקובעת תגובה אינסטינקטיבית לגרוי. האינסטינקט היה קיים לפני החשיפה לחברה, והחברה הציבה בו ערכים.
יש לציין שזו משמעות עולם הערכים בכלל! ערכים ללא נוסחא שמגדירה את תפקידם לאורגניזם הם חסרי משמעות, מילים באויר.
 

iricky

New member
אז יש מצב

שבפעם הבאה שיהיה לי כאב שיניים תכנס לטרנס וזה יעלים לי את הכאב? כי אני באופן אישי מתקשה להכנס לטרנס, אבל אם זה קולקטיבי זה לא ממש משנה מי יכנס לטרנס, לא?
 
שאלה שמעידה על אי הבנה מושגית

טענתי שהגדרת סף הנאה וכאב הוא קולקטיבי בבחינת *מוסכמות חברתיות* שהפרט מקבל מהחברה.
אם אתה סבור שמהטיעון הזה אפשר להסיק ששינוי מוסכמה חברתית אצלי יביא בהכרח להשפעה על סף הכאב אצלך- אז בהצלחה עם זה.
אם אינך מבין את משמעות המילה קולקטיבי בהקשר הנידון- קרא שוב את הטקסט.
אמת שאפשר שתהיה השפעה בין אנשים. אם אדם א' נכנס למצב טראנס יש סיכוי שגם אדם ב' שנמצא איתו יכנס לטראנס. אבל זה לא מוסבר רק ע"י הקולקטיביות של המוסכמה החברתית אלא גם ע"י המאפיינים והתנאים הפסיכולוגיים והפיסיולוגים של הפרקטיקה שמביאה את הקבוצה לטראנס.
בחברות שיבטיות קבוצות שלמות נכנסות למצבי טראנס באמצעות טקסים וזה "מדבק".
עצם העובדה שזה נהוג בחברות כאלו מראה לך שהחברה הזו שואפת לחזק את הדינמיות של סף הכאב ובעצם לאפשר לחבריה להיות מסוגלים לשנות אותו כרצונם על פי הצורך של החברה, לדוגמא- במלחמה. לוחם בעל סף כאב נמוך נחשב ללוחם מעפן.
בכלל- דתות נוהגות לעשות נפשות ע"י מצבי טראנס. החסידות מלאה בזה ודתות המזרח גם כן. התמימים מוצאים שלווה וסיפוק בדת שמכניסה אותם למצב טראנס (משנה להם את סף הכאב). הקנאות הדתית היא אחות למצב הטראנס. הקנאי הדתי מבטל ערכים שקודם לכן הפרתם היתה מסבה לו כאב, ודבק בערכים שמעידים על שינוי סף הכאב ואף ביטולו (לדוגמא- קידוש השם).
אבל השאלה שלך נועדה לזלזל ולכן הישאר נא בבורותך היהירה.
&nbsp
 
למעלה