עוד על מצרים: יוסף וקרקעות הכוהנים.
נתחיל מהסיפור המקראי לפיו יוסף מתמנה למשנה-למלך ומנהל את כלכלת מצרים בשנות הרעב. בבראשית מ"ז (פסוקים כ´-כ"ו) מסופר לנו שיוסף קנה את אדמת מצרים ותושביה הפכו לשכירים משלמי מס, פרט לאדמת הכהנים שנשארה בידיהם והיתה פטורה ממס. נשאלת השאלה האם יש בסיס הסטורי לתיאור זה של חלוקת הקרקעות במצרים, ולאיזה תקופה הוא שייך. אם נסתכל בלינק הבא העוסק בממלכה החדשה, נמצא שם את הקטע הבא המדבר על הסיבות לרפורמה של אחנתון: Others see a more practical motive: trying to break the power of the priests of Amon, who had gradually gathered huge amounts of land and power into their hands over the last 700 years Some historians estimate that they owned about thirty per cent of all the land in Egypt by Akhenaton´s reign. This was tax free land, which deprived the pharaohs of money and created a growing threat to their own power. כלומר: במשך מאות השנים שלפני אחנתון צברו הכהנים אדמות, עד שבימיו מעריכים שהכהנים החזיקו בכ-30% מהקרקע והיו פטורים ממס. אם מניחים שיש גרעין הסטורי לסיפור המקראי, הרי ברור שתקופת יוסף אינה מתאימה לימי אחנתון (שנלחם בצבירת הקרקע ע"י הכוהנים ולא תמך בה), אלא לפחות לדור או שניים קודם. כלומר: הצבירה המואצת של אדמה ע"י הכהנים מתאימה לתקופת ימי הזוהר של העברים במצרים. כמובן שאין זה מוכיח שדמותו של יוסף היתה קיימת. אבל לתיאור של שמירת קרקעות הכוהנים בתקופה זו יש בסיס הסטורי.
נתחיל מהסיפור המקראי לפיו יוסף מתמנה למשנה-למלך ומנהל את כלכלת מצרים בשנות הרעב. בבראשית מ"ז (פסוקים כ´-כ"ו) מסופר לנו שיוסף קנה את אדמת מצרים ותושביה הפכו לשכירים משלמי מס, פרט לאדמת הכהנים שנשארה בידיהם והיתה פטורה ממס. נשאלת השאלה האם יש בסיס הסטורי לתיאור זה של חלוקת הקרקעות במצרים, ולאיזה תקופה הוא שייך. אם נסתכל בלינק הבא העוסק בממלכה החדשה, נמצא שם את הקטע הבא המדבר על הסיבות לרפורמה של אחנתון: Others see a more practical motive: trying to break the power of the priests of Amon, who had gradually gathered huge amounts of land and power into their hands over the last 700 years Some historians estimate that they owned about thirty per cent of all the land in Egypt by Akhenaton´s reign. This was tax free land, which deprived the pharaohs of money and created a growing threat to their own power. כלומר: במשך מאות השנים שלפני אחנתון צברו הכהנים אדמות, עד שבימיו מעריכים שהכהנים החזיקו בכ-30% מהקרקע והיו פטורים ממס. אם מניחים שיש גרעין הסטורי לסיפור המקראי, הרי ברור שתקופת יוסף אינה מתאימה לימי אחנתון (שנלחם בצבירת הקרקע ע"י הכוהנים ולא תמך בה), אלא לפחות לדור או שניים קודם. כלומר: הצבירה המואצת של אדמה ע"י הכהנים מתאימה לתקופת ימי הזוהר של העברים במצרים. כמובן שאין זה מוכיח שדמותו של יוסף היתה קיימת. אבל לתיאור של שמירת קרקעות הכוהנים בתקופה זו יש בסיס הסטורי.