עוד שאלה על תורת היחסות...

חייםאבג

New member
עוד שאלה על תורת היחסות...

ההסבר המקובל והכי פשטני (האם יש אחר...?) לתורת היחסות הוא אותו שעון שעושה פינג-פונג עם פוטון כשהוא ממוקם ברכבת. אלה שצופים בו מתוך הרכבת רואים שהוא מהדהד מ"מטקה" ל"מטקה" בקו ישר וקצר ואילו הצופים שמחוץ לרכבת רואים שהפוטון עושה מסלול ארוך יותר - שתי השוקיים של המשולש בציור ,ומאחר ומהירות האור וכו'...ו...והדרכים הן שונות וכו'...וכו'... וכו'...(לא צריך להסביר). ואני שואל: נקודת המוצא שלי היא שמייחסים לאור עצמאות וחוסר תלותיות - מיכלסון מורלי. ואני טוען אינטואיטיבית(...!) שאם הרכבת טסה לה במהירות סופר גבוהה המתקרבת למהירות האור המוחלטת ההיא, הפוטון לא יגיע כלל למטקה השניה.... הוא יפספס את המטקה השנייה וימשיך להיכן שהיא ה י י ת ה באותו הרגע שהוא יצא לדרכו מהמטקה הראשונה, כלומר, הפוטון יטוס בקו י ש ר כי זה מה שפוטון "יודע לעשות" מבלי להיות תלוי בתנועת הרכבת! ראשית - קו המחשבה הזה מוכר למישהו? 2- האם הוא ניתן לסתירה? דעתכם המלומדה תתקבל בתודה
 

masorti

New member
ולמה בדיוק הגישה שלך תשנה משהו?

לפי הגישה שלך, הצופה ברכבת יראה את הפוטון יוצא מנקודה על הרצפה ופוגע בתקרה בנקודה שנמצאת אחורה יחסית אליה (כי הרכבת כבר התקדמה). לכן מבחינתו הפוטון נע באלכסון. בקיצור: תקבל שוב בדיוק את אותו חישוב עם פקטור התיקון גמא, אלא שתפקידי השעונים בתוך ומחוץ לרכבת יתחלפו בנוסחה. להזכירך שגם הצופה ברכבת יכול לטעון שהוא במערכת נחה והאדמה נעה ביחס אליו. כל ההבדל בין הגישה המקובלת לגישה שלך היא שבגישה המקובלת פותרים את הבעיה מנקודת המבט של הצופה מבחוץ (לכן הצופה מבחוץ רואה תנועה באלכסון, כי הוא במערכת הנחה), ואילו בגישה שלך פותרים את הבעיה מנקודת המבט של הצופה על הרכבת (ולכן הצופה על הרכבת רואה תנועה באלכסון, כי בגישה שלך הוא במערכת הנחה). בגלל ששתי המערכות הן סימטריות ולא ניתן להכריע מי "נח" ומי "נע", אז שתי הגישות שקולות.
 

חייםאבג

New member
כי כדי שתתקבל התנועה האלכסונית,

כפי שנראה באותו תרשים מפורסם, צריך להתקיים חיבור מהירויות לפוטון, והרי מהירות האור היא אחידה לכל המתבוננים, האין זאת כך...? והרי זה סותר את כל התיזה. שוב וכלומר: אם לא ניתן לחבר מהירויות לאור, אזיי האור ינוע אנכית להיכן שמשם יצא, והוא גם לא יכול להיראות כאילו הוא אלכסוני. ואם כך כל התיאוריה הזו - או לפחות ההסבר הזה (שוב, האם יש הסבר אחר שעליו ניתן להשעין את התיאוריה?) - כל הקונספט לא מסתדר לי בקיצור.... יש כאן אולי לופ לוגי? מלכודת לוגית? התנועה האלכסונית היא חיבור מהירויות אבל אין חיבור מהירויות... אז אם אין חיבור מהירויות יש רק תנועה על הקו האנכי אבל זה צריך להיות קביל על שתי המערכות, זו שברכבת וזו שמחוצה לה... הסתבכתי...
 

masorti

New member
נהפוך הוא...

החישוב באלכסון נעשה מתוך ההנחה שהאור נע במהירות זהה בכל המערכות. התנועה האלכסונית לא נובעת מחיבור מהירויות, אלא מכך שנקודה מסוימת במערכת הרכבת שינתה את מיקומה ביחס למערכת הרציף (או ההיפך).
 

חייםאבג

New member
האלכנוס הוא לא כתוצאה מחישוב אלא

בגלל חיבור תנועות - האחת של הרכבת הנעה/מתרחקת בכיוון האופקי (לאורך הרציף ןהמסילה) והשניה היא ההתקדמות של הפוטון בין המראות(?). הכל מתחיל ונגמר בזה.... לפחות מתחיל שם.
 

חייםאבג

New member
( שכחתי לציין שהמטרה היא

לא להתנצח חלילה כי בטח אתה/ם מבין שמלומד גדול אני לא אלא אני סתם מנסה להבין מה ולמה אני לא מבין...)
 
למעלה