עוינות>סטיגמה>סטריאוטיפ>טרנ´ זונות

Guy K

New member
עוינות>סטיגמה>סטריאוטיפ>טרנ´ זונות

(המשך מלמטה.. פשוט הוא כבר לא קופץ מההתיישנות) נורה יקירתי! אני מסכים איתך לחלוטין שהסיב שבשלה יותר מדי טרנסיות מצאו את עצמן עובדות בזנות היא בגלל העוינות, הסטיגמות, הסטריאוטיפים והיחס שקיבלו מהסביבה. אני יכול לתאר לעצמי שהרבה בעלי עסקים לא ירצו או אפילו יסלדו מהרעיון של להעסיק טרנסית המקצוע "רגיל". הרי היא לא רגילה, הרי כשרואים טרנס´ חושבים ישר על מין ומיניות, מה צריך את זה בעל משרד שמחפש מזכירה. וזה חבל נורא. כשכתבתי שהמקום היחיד שבו היו רואים טרנסיות לא חיוויתי דעה על המצב ההוא. גם לא ניסיתי לאבחן למה הן הגיעו לשם. למעשה אני דווקא די יודע, או יותר נכון יכול לתאר לעצמי, את הסיבות. החיים כטרנסית הם לא עסק קל, לאן שלא תלכי יהיה מי שיעיר, אנשים חושבים שמותר להם להעביר ביקורת על כל חלק בגופך, כי את הרי טרנסית, אין לך רגשות. הניתוחים השונים והטיפולים הרפואיים הכרוכים עולים כסף, והרבה טרנסיות צריכות לממן את עצמן בעצמן, כי לצערנו המשפחות עדיין לא תומכות בצעד שכזה. אז לי באופן אישי חבל מאוד שלפני כמה שנים אכן היה זה המקום היחיד שבו היו רואים טרנסיות. יכול להיות כמובן שהיו גם טרנסיות במקומות אחרים, אבל למישהו שלא קשור לסצנה ואין לו ידע מקדים, המפגש היחיד עם טרנסיות בסנריו של לפני כמה שנים (ואני באמת לא יודע כמה בדיוק) היה בד"כ במקומות ה"נמוכים" יותר. וחבל. ובדיוק בגלל זה אני חושב שהצעד שעשתה מיכל היה חשוב. בגלל שכל טרנסית שתפרוץ את המסגרת שנקבעו לה ע"י החברה - תפתח את הדלת לבאות אחריה. יכול להיות שבקורס הבא באותו ביה"ס בדיוק תרשם עוד טרנסית. ויכול להיות שהחבר´ה מהקורס יעירו את אותן ההערות בדיוק. אבל המרצים יתרגשו קצת פחות. ומי שהיה בקורס עם מיכל פחות יתרגש לראות טרנסית במקום אחר. כי הוא כבר היה עם אחת בלימודים ולמד (או לומד ברגע זה ממש, או ילמד) שהיא בחורה רגילה לחלוטין, פשוט עם סיפור חיים שונה. וזה ככה פשוט. וכל אחת שיהיה לה את האומץ לעשות את הדברים ה"נורמטיבים" האלה, את הדברים שכאילו רק אנשים רגילים, ולא טרנסיות אמורים לעשות, תפתח עוד דלתות לאלו שיהיו אחריה. אז עוד פעם מיכל, סחת´ן. בטח זה נורא קשה להיות הראשונה, אבל מישהו צריך להיות... ונורה, אני מקווה שהבהרתי את עצמי קצת יותר הפעם
גיא
 

Guff

New member
קצת off topic וקצת לא.

שתי כתבות שיצא לי לקרוא הערב. מה שאמרת על סטיגמות וסטראוטיפים הזכיר לי את הכתבה הזאת מNERVE על בנות ה KATOEY בתאילנד. אחרי שהכותב מאריך בדברים על כמה נפוצה התופעה מגיעה הפיסקה: "Katoey also face job discrimination. While working as a shopkeeper or hairdresser is socially acceptable, katoey who aspire to jobs as teachers, doctors, government workers or other professions often find their way blocked by deep-seated prejudice." הכתבה + תמונות של הצלמת המצודדת פרנצ´סקה גאליאני: http://www.nerve.com/photography/Galliani/doubleVision וגם עוד משהו חביב http://www.nerve.com/dispatches/guthrie/mensroom
 
זאת לא ההופעה

גיא, אתה אכן רואה נכון חלק קטן מהתמונה, אבל הדרכים שבהן פועלת הסטיגמה הן מורכבות הרבה יותר. מהניתוח שלך עדיין עולה ריח האשמת הטרנסקסואלית במצבה: היא הרי לא רגילה, כשרואים אותה חושבים על מין ומיניות. אם הייתה נראית אחרת, בוודאי היו מקבלים אותה. ובכן, זה ממש לא כך. יש יותר מדי מקרים של טרנסקסואלים וטרנסקסואליות שנראים אנשים נורמטיביים ורגילים לחלוטין, ונחשבו עובדים מצויינים עד לרגע שבו נודע למעסיקם שהם לא נולדו לתוך המגדר שבו הם חיים. או אז השתנתה התמונה; פתאום הפכו לטיפוסים מפוקפקים, אם לא לגרוע מזה. בעיית הטרנסקסואלים איננה הטרנסקסואליות שלהם, אלא האנשים ה"נורמלייים". הטרנסקסואליות היא בעיני רבים סטיגמה, וככל הסטיגמות, היא גורמת לאדם הסובל ממנה לאובדן צלמו האנושי בעיני החברה הסובבת אותו. אם הבעיה של טרנסקסואליות הייתה מראה זנותי, כיצד אתה מסביר תופעות כמו שנאת טרנסקסואלים FtoM, מאישה לגבר? האם מוכר לך סיפורו של ברנדון טינה, טרנסקסואל FtoM שנרצח על עצם היותו כזה? סיפורו, כידוע, הונצח בסרט "בנים אינם בוכים", אבל הוא איננו יחיד. יש, לצערי, רבים כמוהו. רוב המקרים אינם מסתיימים באונס אכזרי ורצח, כמו במקרה של ברנדון טינה, אבל הם כן מסתיימים בדחייה, ניכור, עוינות וקיפוח. דחייתו של הטרנסקסואל ודחיקת רגליו אל שולי החברה - זאת החווייה המכוננת של טרנסקסואלים רבים. זו שמכתיבה את הקו שלאורכו יתנהלו חייהם. לייחס את העיסוק בזנות של טרנסקסואליות רבות לצורך הכלכלי לממן טיפולים הוא לראות רק חלק זעיר של התמונה. הפרנסה היא רק אחת הבעיות שלה. הדחייה גורמת לכך שהיא מאבדת את מסגרת ההתייחסות התרבותית, החברתית והרגשית. כל התפתחותה כאדם נפגעת עקב כך, לא רק כיסה. אני מכירה יותר מדי מקרים של נערים ונערות שנדחים ונרדפים רק כיוון שההתנהגות המגדרית ורגשות המגדר שלהם אינם מתיישבים עם הנורמה. הדבר מראה שמשהו מאד עמוק דפוק בחברה ה"נורמלית". הפחד, המבוכה, העוינות, שחווים טרנסקסואלים רבים אינם ניתנים להסברים פשטניים, כגון שהמראה שלהם הוא שגרם לתגובות האלה, ואם המראה היה משתנה - היחס היה אחר. משום מה אינך שואל את השאלה - מדוע הופעתו של אדם צריכה לגרור תגובות כאלה? איזה מין אנשים הם אלה שדנים אדם, לפעמים את בנם או בתם, בשר מבשרם, לגלות ולנידוי, רק כיוון שהופעתו אינה מתיישבת עם הנורמה? לא, גיא, הדברים אינם עובדים בצורה כזאת. יודעים זאת כל הטרנסקסואלים שהתנהגותם והופעתם נורמטיביות לחלוטין (שהם הרוב המוחלט), ובכל זאת נתקלים ביחס מתנכר. ויודעים זאת כל הטרנסקסולאים החווים עוינות, נידוי וקיפוח בכל מסגרת חברתית, לא רק בעבודה: בחוק, ביחס הרשויות, בתקשורת, במערכת החינוך, ביחסם של הבריות בכלל. לפני שנים מספר אירע בארצות הברית המקרה הבא, שאי מרבה לספר עליו: באחת מערי השדה במערב התיכון חייתה בחורה שעברה תהליך של שינוי מין. הורי דחו אותה וניסו בכל דרך "לרפא" אותה, לשכנע אותה "לצאת מזה" (מי יודע, אולי התייעצו עם המומחה לענייני טרנסקסואליות שמנהל את הפורום הזה). הם רדפו אותה ועשו לה את המוות באלף ואחת דרכים. לבסוף היא עזבה את הבית ועברה לגור בסן פרנסיסקו. עד כאן - סיפור "רגיל" של דחייה. עכשיו בא החלק שמדהים אפילו אותי, שראיתי כבר הכל: דוד שלה התחקה אחריה, מצא את כתובתה, בא אל דירתה מצוייד באקדח, וניסה לרצוח אותה. הוא פצע אותה אנושות, נעצר והועמד למשפט. הוריה של האישה נסעו כל הדרך לסן פרנסיסקו כדי להעיד עדות אופי לטובת הדוד!. אתה מבין, גיא, אצל האנשים האלה התרחש עיוות מוסרי מוחלט: בעיניהם - נסיון רצח, ועוד נסיון לרצוח את ילדם, היה פשע פחות חמור מאשר שינוי מין. לדידם, שינוי מין הוא מעשה שהעונש עליו הוא מוות. כיצד אפשר להסביר זאת? האם רק המבוכה מהופעתה של הבחורה הטרנסקסואלית היא שגרמה לתגובה המזוויעה הזאת? מדובר במקרה יוצא דופן בחומרתו, אבל התופעה והמנגנונים הניצבים מאחוריה אינם יוצאי דופן כלל וכלל: האדם שזהות המגדר שלו אינה תואמת את הנורמה, לא כל שכן האדם המשנה את מינו, נתקל לא אחת בתגובה המוציאה אותו מכלל המין האנושי, גורם לנידויו ולרדיפתו, הופכת את דמו למותר. הגורם לכך הוא עצם רעיון הטרנסקסואליות ושינוי המין, לא המראה של הטרנסקסואל, לא הופעתו, לא התנהלותו, לא קולו, לא נימוסי השולחן שלו. כל זה בא אחר כך, כדי לפרש ולתרץ את התגובה הבלתי רציונלית. לרוב זה לא מתבטא ברצח (אם כי כל שנה נרשמות בכל העולם מאות תקיפות אלימות של טרנסקסואלים, שחלקן מסתיימות ברצח, וחלקם של טרנסקסואלים וטרנסג´נדרים בין קורבנות פשעי השנאה עולה במאות אחוזים על חלקם באוכלוסיה), אלא בדחייה, בניכור ובקיפוח. ובחזרה למיכל. סיפורה הוא חלק חשוב מאד במערכה שהטרנקסואלים בישראל מנהלים למיגור הסטיגמה. אכן אתה צודק: ככל שירבו כמוה כן ייטב מצבנו. אבל טועה מי שחושב שכל מה שצריך הוא לשבת ולהמתין עד שיהיו לנו אלפי נערות כמו מיכל, שהמפגש איתן ישנה לאנשים רבים את התמונה. גם מיכל נתקלת בדחייה, כיוון שאצל אנשים מסוימים הסטיגמה חזקה יותר מן המציאות. ומלבד זאת, מה יהיה על מי שמקופחים ונרדפים היום? האם חייהם אינם שווים? ההנחה, שרק המפגש עם טרנסקסואלים נורמטיבים ישנה את המציאות היא לא רק תמימה. היא גם מעבירה את האחריות למצב אל הטרנסקסואלים, כאילו שהכל תלוי בהם, והחברה הנורמטיבית לא צריכה לבדוק את עצמה, ללמוד להיות סובלנית ואנושית יותר, ולהתמודד עם פחדיה וחרדותיה המודחקים, שהם הנמצאים בבסיס השנאה הטרנספובית. נורה
 

טרנסית

New member
אני מפנה אותך, גיא, להודעה שלי,

בתחתית העמוד, בה אני עונה לך על כל מה שכתבת כאן. בדבר אחד אני כן יכולה להסכים איתך. זנות היא אילוץ אצל טרנסיות, אשר סבלו קיפוח מצד "החברה הנורמטיבית". טרנסיות לא בחרו במקצוע הזה, מתוך בחירה או מתוך אהבת המקצוע. טרנסיות בחרו במקצוע הזה, בגלל שהחברה הוקיעה אותן. מה עם כל אותן הטרנסיות, אשר עבדו למחייתן במקצוע הזנות, מלאות פחדים מן "החברה הנורמטיבית", שברו את מעגל הפחד ויצאו ללמוד ואף לעבוד אחרי זה במקצוע "מהוגן" ? מיכל לא הראשונה. מיכל היא בין האחרונות. shoovik
 

Guy K

New member
טרנסית יקרה,

דבר ראשון, הערה קטנה שלא קשורה לנושא אבל חשובה בכ"ז: לכתוב הודעה ש"נכנסת" במישהו שבעצם בא לתמוך ברעיון הפורום, גם אם זה כי את צודקת והוא טועה וגם אם זה כי את עצבנית, או אני לא יודע מה - זו לא הדרך. כי לפני שכתבתי את ההודעה שאת קוראת עכשיו חשבתי לעצמי אם בכלל אני רוצה להגיב על זה - משום מה הייתה לי הרגשה שאני מותקף עאן על "אי בירור היסטוריה". וזהו, שאני באמת לא מתמצא בכל טרנסית שחיה בארץ בארבעים שנים האחרונות. אני מכיר את מה שאני מכיר. ובתור הומו אולי אני קצת מתמצא יותר מסטרייטים שחיים בערך באותה סביבה אבל עדיין הידע שלי בטרנס הוא מצומצם. אני האנשים שאליהם אתן צריכות להפנות את "יחסי הציבור" (במרכאות כפולות ומכופלות אבל אני מקווה שהכוונה ברורה) ולהראות להם מה זה בעצם אומר - טרנס. ואם תתקפי כל מי שלא יכיר את ההיסטוריה של הקהילה - לא תגיעו רחוק. עכשיו מה, עלה כאן השם של גילה גולדשטייין. את גילה דווקא יצא לי לפגוש פעם פעמיים אבל קשה לי להגיד שאנחנו ממש מכירים (וזה פרט להופעות הציבוריות שלה שראיתי לפני ששוחחנו). יכול להיות מאוד שגילה היא אישה אמיצה. אני זוכר גם שמעתי סיפורים על כך שהייתה תורמת פטיפונים וכלי בית לאגודה כשרק הוקמה. וכל זה טוב ויפה, אבל היא עדיין לא מייצגת טרנסית "נורמטיבית" (שוב במרכאות כפולות, כשהכוונה היא לטרנסית שנטמעה לחלוטין בקהילה סטרייטית עד כדי כך שאף אחד לא יכול היה "לזהות"). מה גם שגילה גולדשטיין כדוגמה ספציפית דווקא כן מזוהה עם כמה מהתחומים הפחות חיוביים של הטרנס. אז אני בהחלט מעריך אותה, אני באופן אישי מוצא אותה מאוד מעניינת (ומשעשעת) אבל אני סבור שהרוב הגדול של החברה בארץ לא יראו אותה באותו האור. דבר שני. היסטוריה היא לא דבר שקורה ביום אחד. יכול להיות שגם לפני שלושים שנה הייתה אישה טרנסית שעבדה כמנהלת סניף בנק ברמת גן. אבל ההבדל הוא השקיפות. יכול להיות שמה שאני חושב מאוד לא מבוסס אבל על פי מה שאני רואה ברחוב, יש טרנסיות שעובדות בחנויות בגדים. יש טרנסיות שעובדות בבתי קפה. יש טרנסיות שלומדות פסיכומטרי. וזה להבדיל ממה שהיה לפני שנים. יכול להיות שבאמת היו טרנסיות אז, אבל אני לא ראיתי אותן, וקשה לי גם להניח שמישהו אחר ראה אותן. כששאלתי כמה אנשים שאני מכיר מה הם יודעים על טרנסיות התשובות היו בעיקר "זנות", "מין", "דנה אינטרנשיונל". אז מתוך שלוש דוגמאות אחת חיובית. זה אומר שהמצב עדיין רע ומר. וזה אומר שעדיין לא מספיר טרנסיות חיות חיים "רגילים" ובגאווה. וזה גם אומר שלפני שאת תוקפת מישהו שבא לברך חברת קהילה שלך כדאי שתשאלי את עצמך אם יש לך מספיק תומכים כדי להדוף אותן בקריאות "לך תלמד היסטוריה". ועוד הערת ביניים. נורה, נדמה לי, כתבה למעלה שהאחריות למצבן של הטרנסיות צריכה להיות על החברה ולא על הטרנסיות בלבד. אני מסכים איתה לחלוטין. החברה צריכה להגן עליהן, לחוקק חוקים נגד אפלייה, לתמוך בהן בכל מה שתצטרכנה. אבל אם הטרנסיות לא תדאגנה לביסוס מעמדן החברתי כאזרחיות שוות ובני אדם שווים, קשה לי להאמין שמישהו אחר יעשה זאת, גם אם הכוונות שלו הכי טובות בעולם. ועצם קיומו של הפורום הזה הוא צעד אחד בכיוון. גיא
 

טרנסית

New member
גיא יקר-

אם הרגשת מותקף, לא זאת היתה מטרתי. עדיף לעשות מחקר קטן לפני שמשגרים מילים כתובות לפורום כל שהוא, בו אתה תהיה נתון לביקורת. ואכן, אני מברכת על האומץ שיש למיכל, ללמוד כאשה טרנסית. היו עוד לפניה ויהיו עוד אחריה. shoovik
 
למעלה