עולם ההלכה מול עולם הקבלה
שבוע טוב!
קראתי לא פעם את תמיהתו של ליבוביץ על כיצד אדם בעל חשיבה רציונלית שמאפיינת פוסקי הלכות, יכול להיות מעורה בכל נימי נפשו במיסטיקה, כזו שקיימת בעולם הקבלה. מעניינת אותי תמיהתו באופן ספיצי על רבי יוסף קארו (אני יודע שהייתה קיימת גם על רבי חיים מוולוז'ין). רבי יוסף קארו כפוסק הלכה, לא נמנע מלפסוק הלכות על סמך טעמיים קבליים (למשל אי הנחת תפילין בחול המועד). אני תוהה, האם ליבוביץ לא הכיר פסקי הלכה כאלו של רבי יוסף קארו.לטענתו עולם ההלכה של רבי יוסף קארו ב"שולחן ערוך" הוא רציונלי לחלוטין ועולם הקבלה שמתאים ל"מגיד משרים" הוא מיסטי (לא רציונלי), בעוד שהדברים אצל רבי יוסף קארו לעיתים היו בפועל מעורבבים. מה אתם חושבים? האם ליבוביץ לא העמיק מספיק בטעמי פסיקותיו של רבי יוסף קארו?
שבוע טוב!
קראתי לא פעם את תמיהתו של ליבוביץ על כיצד אדם בעל חשיבה רציונלית שמאפיינת פוסקי הלכות, יכול להיות מעורה בכל נימי נפשו במיסטיקה, כזו שקיימת בעולם הקבלה. מעניינת אותי תמיהתו באופן ספיצי על רבי יוסף קארו (אני יודע שהייתה קיימת גם על רבי חיים מוולוז'ין). רבי יוסף קארו כפוסק הלכה, לא נמנע מלפסוק הלכות על סמך טעמיים קבליים (למשל אי הנחת תפילין בחול המועד). אני תוהה, האם ליבוביץ לא הכיר פסקי הלכה כאלו של רבי יוסף קארו.לטענתו עולם ההלכה של רבי יוסף קארו ב"שולחן ערוך" הוא רציונלי לחלוטין ועולם הקבלה שמתאים ל"מגיד משרים" הוא מיסטי (לא רציונלי), בעוד שהדברים אצל רבי יוסף קארו לעיתים היו בפועל מעורבבים. מה אתם חושבים? האם ליבוביץ לא העמיק מספיק בטעמי פסיקותיו של רבי יוסף קארו?