פרידמן ניר
New member
עומק שדה
עומק שדה (Depth of field) עומק שדה (Depth of field) – המרחק בין הנקודה הקרובה לבין הנקודה הרחוקה ביותר, מהעדשה, שבה הדמות המצולמת תיראה חדה. (בפוקוס) הדגש הוא על המילה "תיראה", כי בטווח מסויים של פוקוס, העין תראה את הדמות ברזולוציה טובה. כושר הראייה של העין מאפשר לראות דברים בחדות עד טווח מסויים, כשהסרט מוקרן על המסך. העין רואה בזוית של 2 מעלות ולפי הנתון הזה, חישבו את טווחי הפוקוס, שדמות תיראה. עומק שדה, מתייחס לדמות שמול העדשה ואילו עומק החדות מתייחס לכל מה שבפוקוס מאחורי העדשה. שלושה גורמים משפיעים על עומק השדה : אורך מוקד – ככל האורך המוקד קטן יותר (העדשה רחבה יותר), עומק השדה יגדל. יותר אלמנטים בפריים יהיו בפוקוס. ככל שהעדשה תהיה צרה יותר עומק השדה יקטן וטווח האלמנטים בתמונה, שיהיו בפוקוס יקטן. חשיפה (צמצם) – ככל שהצמצם יהיה סגור, עומק השדה יגדל. ככל שהצמצם יפתח, עומק השדה יקטן. מרחק הדמות מהעדשה – ככל שהדמות קרובה יותר לעדשה, עומק השדה יקטן. ככל שהדמות תהיה רחוקה יותר, עומק השדה יגדל. (בתנאי שהמרחק הקרוב ביותר יהיה לפחות טווח המינימום המצויין בעדשה, ולללא שימוש במקרו) אם שניים משלושת הגורמים ישארו קבועים והשלישי ישתנה, אז גם עומק השדה ישתנה. לעדשות פילם 35 מ"מ, 16 מ"מ, יש טבלאות שמכילות את עומקי השדה לכל סוג עדשה ובכל צמצם. לסיכום : אם אנו נתקלים בבעיה של חוסר פוקוס או עומק שדה קטן שבו אין לדמות אפשרות לנוע בפריים ועדיין להישאר בחדות, אפשרויות הפעולה של הצלם הן : 1. סגירת צמצם -> ידרש הגברת עוצמת האור. 2. שינוי עדשה לרחבה יותר -> הרקע יהיה רחב יותר ולא מוגבל. 3. הרחקת הדמות או התרחקות המצלמה.
עומק שדה (Depth of field) עומק שדה (Depth of field) – המרחק בין הנקודה הקרובה לבין הנקודה הרחוקה ביותר, מהעדשה, שבה הדמות המצולמת תיראה חדה. (בפוקוס) הדגש הוא על המילה "תיראה", כי בטווח מסויים של פוקוס, העין תראה את הדמות ברזולוציה טובה. כושר הראייה של העין מאפשר לראות דברים בחדות עד טווח מסויים, כשהסרט מוקרן על המסך. העין רואה בזוית של 2 מעלות ולפי הנתון הזה, חישבו את טווחי הפוקוס, שדמות תיראה. עומק שדה, מתייחס לדמות שמול העדשה ואילו עומק החדות מתייחס לכל מה שבפוקוס מאחורי העדשה. שלושה גורמים משפיעים על עומק השדה : אורך מוקד – ככל האורך המוקד קטן יותר (העדשה רחבה יותר), עומק השדה יגדל. יותר אלמנטים בפריים יהיו בפוקוס. ככל שהעדשה תהיה צרה יותר עומק השדה יקטן וטווח האלמנטים בתמונה, שיהיו בפוקוס יקטן. חשיפה (צמצם) – ככל שהצמצם יהיה סגור, עומק השדה יגדל. ככל שהצמצם יפתח, עומק השדה יקטן. מרחק הדמות מהעדשה – ככל שהדמות קרובה יותר לעדשה, עומק השדה יקטן. ככל שהדמות תהיה רחוקה יותר, עומק השדה יגדל. (בתנאי שהמרחק הקרוב ביותר יהיה לפחות טווח המינימום המצויין בעדשה, ולללא שימוש במקרו) אם שניים משלושת הגורמים ישארו קבועים והשלישי ישתנה, אז גם עומק השדה ישתנה. לעדשות פילם 35 מ"מ, 16 מ"מ, יש טבלאות שמכילות את עומקי השדה לכל סוג עדשה ובכל צמצם. לסיכום : אם אנו נתקלים בבעיה של חוסר פוקוס או עומק שדה קטן שבו אין לדמות אפשרות לנוע בפריים ועדיין להישאר בחדות, אפשרויות הפעולה של הצלם הן : 1. סגירת צמצם -> ידרש הגברת עוצמת האור. 2. שינוי עדשה לרחבה יותר -> הרקע יהיה רחב יותר ולא מוגבל. 3. הרחקת הדמות או התרחקות המצלמה.