מתוך "כּפּרות" של שלום-עליכם
כּפּרות, קאַפּיטל 1 שלום-עליכם (1916-1859) ********* דעם ערשטן טאָג נאָך ראָש-השנה, אַז דער עולם איז געגאַנגען צו תּשליך, האָט מען געקאָנט, באַמערקן אַ מחנה עופֿות, הינער, אַלטע קוואָקעס און יונגע הינדלעך מיט האָנעכלעך לויפֿן אין די הינטערגעסלעך, אויסגעצויגן די קעפּלעך, מאַכן פּאָלקעס, הויבן פֿיסלעך, שפּרינגען-אונטער עפּעס מיט אַ מין אימפּעט, און אַלץ אַהין, ווײַט, הינטער דער שטאָט אַרויס. אַ חודש איז דאָס געווען, נאָר קיינעם איז נישט אײַנגעפֿאַלן אָפּשטעלן זיך נאָכקוקן, וווּ אַהין לויפֿן דאָס די דאָזיקע נאַרישע עופֿות. ערשט שפּעטער, אין די עשׂרת-ימי-תּשובֿה אַרײַן, האָט מען אָנגעהויבן זיך אַרומקוקן, אַז די שטײַגן זענען אָפֿן, און וווּ ס´איז געווען ערגעץ אײן עוף איז דאָס אַרויסגעפֿלויגן – און גיי זוך מיך! איז געוואָרן אַ געוואַלד: "סטײַטש, מיט וואָס וועט מען שלאָגן כּפּרות?" איבערהויפּט האָבן אײַנגעלייגט די וועלט די ווײַבער; פֿאַר אַ ווײַסע כּפּרה וועט אײַך אַ ווײַב זײַן די כּפּרה, זי מעג זײַן אַפֿילו אַ "מאַדאַם", מיט אַ הוט און מיט אַ פֿאָרטעפּיאַן… משוגענערווייז זענען זיי געלאָפֿן אין מאַרק אַרײַן, גרייט געווען צאָלן אין טאָג אַרײַן, אַבי צו קריגן כּפּרות; אויב ניט קיין ווײַסע הון, לאָז זײַן אַ ראַבע, אַ שוואַרצע, לאָז זײַן אַ רויטער האָן - אַבי אַ כּפּרה! און ווי אויף-צו- להכעיס, איז נישט געווען אין מאַרק, איר זאָלט זאָגן, איין עוף אויף אַ רפֿואה. דאָס הייסט, ס´איז געווען עופֿות אין מאַרק, נאָר נישט אַזעלכע, וואָס מע זאָל קענען מיט זיי שלאָגן כּפּרות. צום בײַשפּיל: קאַטשקעס זענען געווען מיט גראָבע פּופּקעס, גענדז מיט פֿעטע בײַכלעך, אינדיקעס, אָנגעבלאָזענע מיוחסים, מיט אַראָפּגעלאָזענע שנאָבלען, ווײַסע, ריינע אומשולדיקע טײַבעלעך האָט מען געכאַפּט און אַרויסגעטראָגן אויך צו פֿאַרקויפֿן. ס´איז אָבער אַלץ נישט דאָס, וואָס מע באַדאַרף. אויף כּפּרות דאַרף מען עופֿות, און קיין עופֿות איז נישטאָ, כאָטש נעמט לעגט זיך און שטאַרבט! וווּ זענען אַהינגעקומען אַלע עופֿות? לייענט, זײַט מוחל, ווײַטער, וועט איר הערן אַ שיינס. [חלק מהמשך הסיפור יפורסם בשבוע הבא] מתוך: אויסגעוויילטע ווערק, מעשׂיות פֿאַר ייִדישע קינדער, I, ניו-יורק, 1918, עמ´ 116-115 סיפור זה מהווה חלק משורה של סיפורים לילדים ששלום-עליכם כתב. סיפורים אלה אינם מפסגת יצירתו ומהווים רק נדבך נוסף בבנין הגדול שהוא בנה.