עונשים לילדים בגיל הרך?

עונשים לילדים בגיל הרך?

שלום רב לכולם רציתי לדעת את חוות דעתכם על מיקרה: בעקבות כך שילדי בן 3 וחצי לא היה שבע רצון מארוחת הצהריים בגן הוא הרחיק את הצלחת מהשולחן בצורה קצת וולגרית כנאה. בתגובה (שהסתברה לי רק מהילד מאוחר יותר) הענישה הגננת את הילד והרחיקה אותו מהקבוצה אל מחוץ לחדר שאלתי היא: האם היא נהגה כשורה? האם מבחינה חינוכית זו הדרך האופטימלית לנהוג במקרה מעין זה ?
 

Iris-1

New member
קודם כל זה חמור מאד שנודע לךמהילד

ולא מהגננת שהיא נתנה עונש. שנית - אני לא חושבת שהעונש אם בכלל זה נקרא עונש ולא בגדר של התעללות היה חינוכי. לא היה צריך להרחיק אותו מחברת הילדים ומהשולחן אלא להסביר לו שככה לא מתנהגים בגן שלנו בזמן האוכל, אם האוכל לא טעים, לא מעורר תאבון, אפשר להגיד שלא רוצה לאכול למשל. וגם אם הוא הרחיק את הצלחת ואפילו בצורה וולגרית זה לא צריך לגרור כזו תגובה של הגננת/מטפלת. הגננת לא נהגה כשורה ואת יכולה לקרוא לה לשיחה בארבע עיניים שתסביר לך בדיוק מה היה שם. והתעללות לדעתי - היא הרחקה של הילדה מחברת הילדים. זה לא חייב להיות התעללות פיזית פה היתה התעללות רגשית. איריס.
 

anat30g

New member
פסק זמן

הרחקה של הילד ממוקד הפעילות נקראת "פסק זמן" או timeout - כמו בכדורסל. הרעיון הוא לא ענישה (כמו כליאותו של אסיר והרחקתו מהחברה) - אלא לאפשר לילד להרגע לאסוף את עצמו ולאפשר לו לחזור לחברת הילדים שהוא מאושש... את צריכה לחשוב מה עלול היה לקרות בגן לו ילדים אחרים היו מחליטים לאמץ את הרעיון של הבן שלך בנוגע לאוכל - ילדים מחקים זה את זה - אחד מרחיק צלחת ואז ילדים אחרים שדווקא כן רעבים עושים זאת אחריו (אגב, גם הבן שלי הנהיג מרד אוכל בגן - הוא אף הפך את הצלחת עם האוכל על הראש ועוד שלושה ילדים עשו זאת אחריו!!!) אני בהחלט חושבת שזה שהגננת לא דיווחה לך על התנהגותו של בנך במהלך האוכל היתה שגיאה... ויש לדבר איתה ולבקש שזה לא יחזור בשנית - כי מה שאת שומעת מהילד נשמע תמיד יותר רע מאשר אילו היה מסופר לך בסוף היום על ידי הגננת. אני מדווחת מידי יום על מעלליו של בני בגן... כמו כן - אני רואה את התוצאות בשיער שלו - שלפעמים אף נחפף בגן. ענת
 

דיאנה1

New member
מנסיוני, מסכימה עם ענת

פעולה כזו של הגננת איננה בהכרח עונש. ילדים צריכים לדעת שכדי להנות מפעילות מסויימת הם צריכים לאמץ כללי התנהגות. אם הילד מפריע בזמן ארוחת הצהרים, נראה לי הוגן מאד להסביר לו שכך איננו יכול להנות מהישיבה המשותפת עם כולם בזמן הארוחה. אבל חשוב שההרחקה לא מוצגת כעונש על ידי הגננת, וגם חשוב שהגננת תדווח בעצמה להורים על מקרים כאלה. היתה תקופה שלבתי היו התפרצויות בכי בגן בעקבות כל דבר קטן שלא מצא חן בעיניה. הגננת לקחה אותי לשיחה והסבירה לי שהיא מתכוונת לטפל בעניין בצורה כזו: להסביר לה שכך היא מפריעה לפעילות של הילדים האחרים והיא צריכה להיות בחדר אחר עד שתרגע. היא לא אמרה לה לרגע שאסור לה לבכות או שתפסיק לבכות, רק הסבירה לה שהיא צריכה לעשות זאת במקום שלא יפריע לאחרים. הסכמתי לשיטה הזו וההתפרצויות נפסקו במהרה. עם זאת מאד הערכתי את העובדה ששמעתי על ההתמודדות הזו מהגננת עוד לפני שהיא נקטה בה.
 

לאה_מ

New member
עונש? חינוכי???

בעיני עונש הוא אף פעם לא חינוכי. אני חושבת שזה כלי מאד לא יעיל להשיג תוצאה מסויימת. הילד הנענש עסוק הרבה יותר בעלבון מהעונש, מאשר במחשבה על המעשה הלא רצוי. אני בהחלט חושבת שלא רצוי, וגם לא כדאי, להעניש ילדים. לא ההורים וגם לא הגננת. מהתאור שלך קצת קשה להבין מה בדיוק קרה באותה ארוחת צהרים, אבל נשמע לי שהעונש הזה משרת יותר את הוצאת הכעסים של הגננת, יחד עם איזה "לקח" לשאר הילדים, מאשר כאקט חינוכי לילד הפרטי שלך. אני הייתי משוחחת על זה עם הגננת. זו תגובה שנשמעת לי אישית לא טוב.
 
לאה, מאחר ואני מאוד מעריכה את מה

שאת כותבת אז אשמח לשמוע מה בא במקום עונש? כלומר מה ההורה יכול לעשות כשהילד באופן שיטתי עושה משהו שאסור לעשות? אני יודעת שאסור יכול להיות מוגדר בצורה רחבה מאוד. מה קורה אם שיחה עימו על הדברים לא עוזרת? אין לי עוד נסיון עם ילד גדול ואין לי מושג מה התשובה אני מעוניינת לשמוע את דעתך. תודה, שירלי.
 

דיאנה1

New member
אם מותר לי להתפרץ ../images/Emo8.gif

קראתי ספר המתאר שיטה מאד יפה לקבלת התנהגות נאותה ללא עונשים. הספר נקרא "ידידות עם ילדים". שכחתי לבושתי את שם המחבר. אני מנסה ליישם אותה וכשזה מצליח - זה באמת עובד. הבסיס לשיטה הוא בדיוק מה שנאמר כאן - עונשים אינם עובדים, הם מכעיסים ומשפילים ורק גורמים לתוצאות הפוכות. כדי להשיג התנהגות מסויימת מהילד, צריך לגרום לכך שהוא ירוויח מההתנהגות הזו, ויפסיד מהתנהגות לא רצויה. לא באופן מלאכותי על ידי עונשים אלא שיבין שהרווח וההפסד הם פועל יוצא של ההתנהגות עצמה. למשל, דוגמה שאני זוכרת אבל דווקא קשה ליישם אותה: התנהגות כשיוצאים לבילוי או מסעדה. להסביר לילד שכשיושבים במסעדה צריך להתנהג בצורה מסויימת, לא לצעוק כדי לא להפריע לסועדים האחרים, לא להשתולל וכו´. דרך אגב מומלץ שם לא לצפות להתנהגות כזו מהילד לפני שהוא מספיק בוגר לשם כך אחרת זה לא הוגן כלפיו. וצריך להסביר שללא התנהגות כזו הילד לא יכול ללוות את הוריו למסעדות. לפני היציאה צריך להכין "גיבוי", מישהו שיהיה מוכן בהקפצה לשמור על הילד. ואז, אם הילד מתחיל להתנהג לא יפה, לא לאיים, לא להעניש ולא לצעוק, פשוט להקפיץ את הגיבוי ולהסביר לילד שלמרבה הצער התנהגותו לא מאפשרת להמשיך לצרף אותו לבילוי. אולי כשיגדל קצת או כשיחליט להתאים את ההתנהגות שלו למקום. כמובן שהקטץ´ כאן הוא הגיבוי - מישהו שמוכן בהקפצה לקבל את הילד ונמצא מספיק קרוב כדי שההורים לא יצטרכו לוותר על הבילוי בעצמם, כי אז הילד לומד שבהתנהגות הלא נאותה שלא לא רק הוא מפסיד אלא גם ההורים. חשוב ליצור נסיבות כאלה שבהם הוא המפסיד העיקרי מההתנהגות שלו. כמובן שבספר הדבר מוסבר הרבה יותר טוב ממה שהצלחתי להעביר כאן. זו נראית לי דרך שדורשת קצת השקעה ותכנון מראש אבל אפקטיבית מאד.
 

limori

New member
אני גם נגד עונשים אך די בעד טיים אא

טיים אאוט. קראתי והבנתי (מהפורום של נעה ולאה) שעונשים הם בהחלט לא יעילים. לא אתה תישאר כל היום בבית ולא תצא לשחק עם חברים או היום לא תיראה טלויזיה או אין ממתק או אני מנסה להיזכר מה עוד אמא שלי היתה אומרת.... בגן של רואי עד לפני שנה נהגו להשתמש בשיטת טיים אאוט. ברגע שילד עושה משהו שהוא לא אמור לעשות להגיד וכו.... הגננת מבקשת ממנו ללכת לפינת מחשבה ולחשוב על מה שהוא עשה. הוא יושב שם וכעבור כמה דקות הגננת ניגשת אליו ומשוחחת איתו על מה שקרה. ובאסיפת הורים כשהסבירו לנו קצת זועזעתי אך מסתבר שזו שיטה נהדרת. היא נותנת לו אפשרות לחשוב על מה שקרה היא לא צועקת עליו היא מבקשת ממנו מאד בעדינות לגשת לפינת המחשבה. הילד יושב ובאמת חושב על מה שקרה. אחר כך היא נותנת לו הזדמנות להביע את עצמו ולהגיד בדיוק מה הציק לו ולמה הוא עשה מה שעשה והיא מסבירה ומבקשת לא לחזור על כך שנית ואף נונת לו רעיון לפתרון יעיל יותר בפעם הבאה. רואי ישב בפינת המחשבה פעם אחת והוא מאד נהנה...... אני אימצתי את הרעיון הזה. אני מבקשת ממנו להיכנס לחדר ולחשוב על מה שקרה. בנתיים אני מרגיעה את כל האנדרנלין שלי...אני נושמת שואפת ופולטת נשימות חזקות... האנדרנלין נרגע ואני נכנסת אליו לחדר ואנחנו יושבים ומדברים. ולדעתי זה עדיף מאשר באותו רגע לכעוס ולצעוק ולא לתת לילד את המסר. האמת היא שכבר חודשים רבים אנחנו לא עושים את זה, כי מה לעשות הילד כבר גדל ונגמרו כל השטויות.... בהצלחה. לימור
 
מסכימה מאוד.

גם אנחנו משתמשים בבית בשיטת "פינת המחשבה". ליובל הייתה תקופה של התפרצויות בכי על שטויות. בלי כעס היינו מלווים אותה לחדר שלה, יש לה שם פוף קטן שהוא "פינת המחשבה" והיא יושבת שם עד שהיא נרגעת. אחרי כמה פעמים היא פשוט התחילה ללכת לשם לבד, להתיישב בנוחות, לדפדף בספר, לתת איזה יללה שנשמע אותה מדי פעם, ואחרי כמה דקות לחזור לסלון שמחה וטובת לב כאילו לא קרה כלום. ואז היה שלב שבו לשאול אותה אם היא רוצה ללכת לפינת המחשבה (בלי שום כעס! ממש שאלה אינפורמטיבית!) היה מפסיק את הבכי... זה לא עונש, מבחינתי זה פשוט סולם להוריד אותה מהעץ, כי היא גם לא זוכרת אחר כך למה היא בכלל התחילה לבכות.... ותודה לאל , כבר אין לנו צורך בפינה הזו כבר הרבה זמן.
 

לאה_מ

New member
הדרך הזו נראית לי לא כל כך ישימה -

לא רק בגלל הצורך בהרבה מאד ארגון ותאום מראש, אלא פשוט מפני שקשה מאד לצפות את ההתנהגות של הילד, ולכן את לא יודעת מראש מתי הוא יתנהג בצורה שתראה לך כזו שאת מעוניינת להפעיל את הגיבוי שלך שיקח אותו מהיכן שאתם נמצאים. אני יותר בעד שיקוף. הלכתם למסעדה והילד השתולל (ילד גדול, כמובן) והיה על הפנים? בפעם הבאה שהולכים למסעדה, כאשר הוא יביע רצון ללכת גם, תאמרי לו "הממ... בפעם הקודמת שהיינו איתך במסעדה היה לנו מאד לא נעים". אני חושבת שהם חכמים מספיק, ולא צריך להוסיף לזה איום (אז יותר לא נוכל לקחת אותך) וגם לא לנג´ס לו על מה שהוא עשה (ההתנהגות שלך היתה ממש בלתי נסבלת), כי הוא יודע בדיוק על מה את מדברת. אני חושבת שזה יגרום לו לחשוב ולהבין בדיוק מה בהתנהגות שלו היה לא נעים, ואיך הוא יכול להמנע מכך הפעם. אני לא בעד עונש, כולל כשהעונש בא בצורת "לך לחדר שלך" (אם כי, לימור נתנה כאן תאור מצויין, שאני מסכימה איתו, כי היא מתארת מצב שעוזר גם לה וגם לבנה להרגע ומאפשר לשוחח על הדברים בצורה שקולה). אישית, כשהילדים שלי מתנהגים בצורה שמאד מפריעה לי, אני קודם כל מנסה לבחון את הדעות שלי (אולי ההתנהגות שלהם סבירה והציפיה שלי לא? אולי מה שאני חושבת שהיא הדרך היחידה, היא בעצם רק אפשרות אחת?) ואם אני עדיין חושבת שהם טועים, אני מדברת איתם על זה. אני מנסה לשקף להם את ההתנהגות שלהם, את התחושות שלי. בדרך כלל זה מתפתח לכדי פתרון. אני בכל מקרה לא מענישה. שירלי, זה ממש על קצה המזלג, אבל היו אצלנו, בפורום חינוך לגיל הרך, כמה דיונים מעניינים בנושא הזה, אז כשיהיה לי זמן, יותר מאוחר, אני אנסה לחפש לך לינקים. בינתיים, את יכולה לעשות בחינוך לגיל הרך חיפוש לפי "עונש", ואני בטוחה שתקבלי תוצאות שיעניינו אותך.
 
למעלה